KAMİS
A Düzeyi İlkeler
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.1.1
İlke
Ses ve video öğelerinin alternatifleri bulunmalıdır.
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.2.1
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.2.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.2.3
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.3.1
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.3.2
İlke
İçeriklere yönelik açıklamalar verilirken, sadece belirli duyusal özellikler kullanılmamalıdır.
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.3.3
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.4.1
Örnek
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 1.4.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.1.1
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.1.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.2.1
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.2.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.3.1
Örnek
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.4.1
Örnek
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.4.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.4.3
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 2.4.4
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 3.1.1
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 3.2.1
Örnek
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 3.2.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 3.3.1
İlke
Açıklama
Engelli kullanıcıların veri girişi yaparken karışıklık yaşamalarının önüne geçmek ve hata yapmalarını engellemek için uygun veri alanı etiketleri ve yönlendirici açıklamalar sunulmalıdır. Veri girişinin amacı ve verinin hangi formatta girilmesi gerektiği kullanıcılar tarafından anlaşılabilir olmalıdır.
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 3.3.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 4.1.1
Örnek
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.0 – A Düzeyi / 4.1.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.1 – A Düzeyi / 2.1.4
Örnek
İlke
Açıklama
İşaretçiler çok farklı olabilmekle birlikte genellikle parmak, ekran kalemi, dizüstü dokunmatik alanı, fare veya oyun kolu olabilmektedir. İşaretçiyi belirli bir yönde kaydırmayı gerektiren bir hareket, hareketin başarısının yalnızca bitiş noktalarına değil, kullanıcının imleç veya parmak hareketinin izlediği yola bağlı olduğu bir kullanıcı etkileşimini içerir. Bu tür karmaşık hareketleri gerçekleştiremeyen kullanıcılar için basit hareketlerle içeriğe erişimin sağlandığı bir yapı tasarlanmalıdır.
Kaydırma hareketlerine; kullanıcı girdisi beklenen bir alanda yer alan kaydırıcı (slider) kontrolünün belirli bir yönde sürüklenmesini veya ekranda yer alan bir şekle göre işaretçiyi tarif edilen belirli bir yönde hareket ettirmeyi gerektiren durumları örnek olarak verebiliriz. Çoklu dokunma hareketleri için ise iki parmağı aynı anda kaydırarak yakınlaştırma, bir parmakla ekrana dokunurken diğer parmakla kaydırmayı veya iki defa dokunmayı gerektiren hareketleri örnek olarak verebiliriz.
Web içerikleri üzerinden sağlanan işaretçi hareketleri bu ilke kapsamındadır. Tarayıcı ve erişilebilirlik konusunda kullanılan yardımcı teknolojilerin kullanılması için ihtiyaç duyulan hareketler de bu kapsamda değildir. Aynı zamanda serbest biçimli sürükle-bırak hareketleri de bu ilke kapsamında değerlendirilmemektedir.
Referanslar
- WCAG 2.1 – A Düzeyi / 2.5.1
İlke
Açıklama
Kullanıcılar, internet sayfası üzerinde bulunan bir öğeye / kontrole yanlışlıkla tıklayabilir veya dokunabilir. Bu gibi durumlarda eylemi iptal edebilmeleri veya geri alabilmeleri için seçenek sunulmalıdır. Kullanıcı bir öğeye tıkladığı anda yanlış işlem yaptığını fark ederse, parmağını ekrandan kaldırmadan veya fare sol tuşunu bırakmadan önce işaretçisini hedeften uzağa taşıyarak eylemi iptal edebilmelidir.
Çeşitli dezavantajlara sahip bireyler, yanlışlıkla istemedikleri şekilde sonuçlanacak bir fare veya dokunma eylemini başlatmış olabilirler. Aşağıda, kullanıcılar için farklı eylemlerin nasıl iptal edilebileceğine dair yöntemler sunulmuştur;
- Bırakma eyleminde aktivasyon: İşaretçi eylemini iptal etmenin en kolay yolu, işlemin işaretçiyi bırakma eylemi esnasında gerçekleşmesidir. Dokunmatik ekran etkileşiminde, işlem yalnızca parmak hedefin sınırları içerisinde olacak şekilde ekrandan kaldırıldığında aktive olmalıdır. Fare etkileşiminde ise sol tuş yalnızca hedefin sınırları içerisinde iken bırakıldığında işlem etkin hale gelmelidir.
- Bırakma eyleminde iptal veya geri alma: İşlemin aktivasyonu için basit bir tıklamanın gerektiği durumlarda, fare sol tuşunun bırakılması doğal olarak işlemin iptali ile sonuçlanmalıdır. Sürükle-bırak türündeki işlemler örnek olarak verilebilir.
- Bırakma eyleminde ters aksiyon: Bu tür işlemlerde, basıldığında veya tıklandığında aktive olan bir işlem bırakıldığında iptal olur veya tersine işlem gerçekleşir. Örnek olarak kullanıcının sayfada bir öğeye tıkladığında geçici olarak görünen bir pencerenin bıraktığında kaybolmasını verebiliriz.
- Tıklama eyleminde tamamlanma: Basma veya tıklama eylemi gerçekleştiğinde işlemin tamamlandığı ve bırakma eylemine ihtiyaç duymayan işlemlerdir. En yaygın bilinen örneği klavye kullanımındadır. Kullanıcı fiziksel bir klavyede tuşa bastığında ekranda ilgili harf veya karakter basma anında görüntülenir. Eğer klavyelerin standart / beklenen bu davranışı yazılım ile değiştirilir ve tuş bırakıldığı anda harfin ekranda görünmesi sağlanırsa, bu, kullanıcılar açısından beklenmeyen ve olumsuz etkileyen bir durum olur.
Referanslar
- WCAG 2.1 – A Düzeyi / 2.5.2
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.1 – A Düzeyi / 2.5.3
Örnek
- Öğenin erişilebilir ismi ile görünür etiket ismi eşleşir.
- Öğenin erişilebilir ismi, görünür etiket ismi ile başlar.
İlke
Açıklama
Referanslar
- WCAG 2.1 – A Düzeyi / 2.5.4
Örnek
- Bir metin alanına veri girildikten sonra cihazın sallanması ile kullanıcının yaptığı işlemi geri alabilmesini sağlayan bir diyalog penceresi görüntülenir. Aynı zamanda metin alanının yanında aynı işlevi sunan bir “iptal” düğmesine de yer verilmiştir.
- Kullanıcı bir önceki veya sonraki sayfaya erişmek için cihazını yana doğru eğebilir. Sayfada aynı işlevi sunan düğmelere veya bağlantılara yer verilmiştir.