YTE
Faaliyetlerimiz
Eğitimlerimiz
Kamu kurumlarına yazılım teknolojileri alanında eğitimler verilebilmektedir.
Staj Programımız
- YTE Bootcamp 2022
- 2021 Çevrim İçi Staj Programı

BİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü Staj Programı iki dönem içerisinde başarıyla gerçekleştirildi.
Bootcamp Programı çerçevesinde Yazılım Geliştirme ve Dijital Dönüşüm adı altında iki ayrı eğitim programı uygulandı. Program süresince mentörler stajyerlere her konuda destek oldu. Her bir stajyer yaptığı ödevleri diğer stajyerlere, mentörlere ve yöneticilere sunma imkânı buldu. Ayrıca, Enstitü tarafından düzenlenen BİLGEM Gebze Kampüs Gezisi ile stajyerlere BİLGEM’i yakından tanıma imkânı sunuldu.
Programa her iki dönemde toplam 32 stajyer katılım sağladı ve Enstitü tarafından verilen 234 saatlik eğitimi tamamladı. YTE Bootcamp Programı kapsamında Enstitü personeli toplam 21 eğitmen ve 25 mentör görev aldı. Eğitim memnuniyet anketi sonucu ise % 95,3 oldu.
Programa yönelik hazırlanan videoyu buraya tıklayarak izleyebilirsiniz.

TÜBİTAK BİLGEM YTE’de yaz stajını yapan öğrencilere yönelik iki dönem hâlinde düzenlenen çevrim içi eğitim programı kapsamında alanında uzman, YTE personeli tarafından stajyerlere bilgi ve tecrübe aktarımı yapılarak onları iş hayatına hazırlamak amaçlanmıştır. Verilen eğitim ve proje ödevleri ile stajyerlerin iş hayatına daha hazır hâle gelmesi yönünde yetkinlikler kazandırılmıştır. Yazılım Geliştirme Uzmanlığı ve Dijital Dönüşüm Uzmanlığı olmak üzere iki ayrı başlıkta gerçekleşen eğitim programının genel memnuniyet ortalaması % 95,18’dir.
Etkinliklerimiz
- Mikroservis Konferansı
- PostgreSQL Açık Kaynak Kodlu Veritabanı Konferansı
- Yazılımda Yüksek Olgunluk Etkinliği
- Dijital Olgunluk Modeli ve Rehberliği Etkinliği
- Dijital Devlet ve Kurumsal Mimari
- Kamu İnternet Siteleri Rehberi Etkinliği
- Açık Devlet/Açık Veri Paneli
- Dönüşüm Odaklı Proje Yönetimi Paneli

Türkiye’de ilk kez düzenlenen ve kamu, özel sektör, üniversiteler, yerel yönetimler ve yurt dışından katılımcıların yoğun ilgisi ile gerçekleştirilen konferans, 800’den fazla katılımcısı ile geniş bir katılımcı kitlesine ulaşmayı başardı.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Müdürü Cemil SAĞIROĞLU ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan MANDAL’ın açılış konuşmalarıyla başlayan konferansta Mikroservisler hakkında yurt dışından gelen, alanında uzman kişiler ile YTE uzmanlarının bilgi ve tecrübelerini aktardığı teknik sunumlar gerçekleştirildi. TÜBİTAK BİLGEM YTE Müdürü Cemil SAĞIROĞLU, YTE’nin Mikroservisler alanında edindiği tecrübeler ve YTE’nin geliştirdiği Mikroservis Tabanlı Geliştirme Platformu hakkında bilgi verdi. TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan MANDAL, Mikroservislerin dünyadaki gelişimine ve oluşturduğu pazarın büyüklüğüne değinerek TÜBİTAK’ın önümüzdeki dönemde sunacağı desteklerin bu alanda yapılacak araştırmaları da kapsayacağına vurgu yaptı.

TÜBİTAK BİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (YTE) tarafından düzenlenen PostgreSQL Konferansı 24 Ocak 2019 tarihinde BTK (Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu) konferans salonunda gerçekleştirildi.
Tüm sektörlerden katılımcıların yoğun ilgisi ile gerçekleştirilen konferans 700’den fazla katılımcısı ile bu alanda gerçekleşen konferanslar arasında en geniş katılımcı kitlesine ulaşmayı başardı.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Enstitü Müdürü Cemil Sağıroğlu, BTK Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan ve Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih Kacır’ın açılış konuşmalarıyla başlayan konferansta PostgreSQL hakkında teknik sunumlar gerçekleştirildi.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Enstitü Müdürü Cemil Sağıroğlu açık kaynak teknolojiler içerisinde veri yönetim teknolojilerinin ülkemiz için ekonomik ve ulusal güvenlik açısından farklı bir öneme sahip olduğunu belirtti. Bu bağlamda açık kaynak veri yönetim teknolojilerinin kullanımının artması ile ticari ürün lisanslarına ayrılan kaynakların azalmasının, millî servetin yurt içinde katma değeri yüksek olan hizmetlerde kullanılmasını sağlayacağını belirtti. Bu doğrultuda ana hedefin; 40 yılı aşkın geçmişi ile ilk açık kaynak projelerden olan, dünyanın en gelişmiş açık kaynak kodlu veri tabanı PostgreSQL’in yaygınlaştırılması olduğunu ifade etti. Yapılan çalışmalarda “Ekosistem” oluşturulmasına yönelik 3 odaklı “Rehberlik Yap ve Uzmanlık Geliştir”, “Destekle ve Etkinleştir” ve “Yenilik Getir ve Katkı Sağla” anlayışına sahip bir yaklaşım ortaya koyduklarını bildirdi. Ayrıca, YTE olarak 2018 yılı içinde PostgreSQL’in yaygınlaştırılmasına yönelik gerçekleştirilen faaliyetler ve 2019 yılı ve sonrasında yapılacak çalışmalar hakkında bilgi verdi.
Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih Kacır, Millî Teknoloji Hamlesi’nde önemli role sahip olan açık kaynak kullanımının teşvik edilmesi ve desteklenmesi ile ilgili açılımlara değindi. Bu alanda ülkemizdeki uzman insan kaynağı sayısında ve niteliğinde gelişme göstermemiz gerekliliğini vurguladı. Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü ve YTE iş birliği ile geliştirilen Devlet Muhasebe Sistemi’nde yer alan PostgreSQL kullanımındaki başarıya değinerek kamuda açık kaynak kullanımı politikasının yaygınlaşması konusunda teşvik ve desteğini iletti.
Kamudaki başarılı uygulamalardan Devlet Muhasebe Sistemi ve Defter Beyan Sistemi’nde yer alan PostgreSQL kullanımındaki katkılarından dolayı Muhasebat Genel Müdürü Ertan Erüz’e ve Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı Semi Okumuş’a plaket takdim edildi.
Konferans ile ilgili detaylı bilgi ve konuşmacıların sunumlarına ulaşmak için tıklayınız.

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Başkanı Prof. Dr. Arif Ergin, Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi (BİLGEM) Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsünün (YTE) yazılım geliştirme konusundaki başarısının, CMMI Enstitüsünün sertifikalı denetçisi tarafından belgelendiğini bildirdi.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunda (BTK), TÜBİTAK BİLGEM YTE tarafından düzenlenen, “Yazılımda Yüksek Olgunluk” etkinliğine katılan Prof. Ergin, Amerikan Savunma Bakanlığının talebiyle Carnegie Mellon Üniversitesi Yazılım Mühendisliği Enstitüsünce 1986 yılında geliştirilen “Entegre Yetenek Olgunluk Modeli”nin (CMMI); kuruluşların yazılım planlama, geliştirme, yapılandırma süreçlerini değerlendirdiğini, CMMI’ın, bu modelle kurumların olgunluk seviyesini ölçtüğünü anlattı.
Prof. Ergin, kamunun yaptığı yazılım tedarik projelerinde dünya çapında başarısızlık miktarının % 60’ların üzerinde olduğuna dikkati çekerek “Yani 10 kamu kurumundan yaklaşık 6’sı bu işi başaramayacak ve kaynakları israf edecek. Türkiye’de ise bu rakam % 76” diye konuştu.
Dünyada 500 kurum ve kuruluşta CMMI 5 Sertifikası bulunduğunu belirten Prof. Ergin, özel sektörden ziyade kamunun bu sertifikaya sahip olmasının çok daha önemli olduğunu vurguladı. BİLGEM YTE’nin yazılım geliştirme konusundaki başarısının, CMMI Seviye 5 olarak derecelendirildiğini bildiren Prof. Ergin, bu bilinç ve gayretle çalışarak söz konusu belgenin Türkiye’ye güç katmasını temenni ettiklerini dile getirdi. Prof. Ergin, kamunun CMMI 5’i almasının, özel sektöre de örnek olacağını aktararak söz konusu sertifikanın TÜBİTAK BİLGEM YTE çalışanlarına ekstra sorumluluk getireceğini de kaydetti.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Müdürü Cemil Sağıroğlu da dijital ekosistemde yüksek olgunluk seviyesinin ve rehberliğin önemine değinen bir konuşma yaptı. TÜBİTAK’ın bu alanda öncü ve rehber rolüne değinen Sağıroğlu, rehberlik mekanizması oluşturma amacına yönelik Dijital Akademi kurma kararını paylaştı.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Faruk Şekerci’nin de katıldığı etkinlikte BTK Başkanı Ömer Fatih Sayan, BİLGEM Başkanı Prof. Dr. Hacı Ali Mantar’a CMMI 5 Sertifikası’nı takdim etti ve Siber Güvenlik’teki en son gelişmeleri içeren bir konuşma yaptı.
İnsan, süreç ve teknoloji alanlarında en iyi uygulamaların ilerlemesi için dünyada liderlik yapan CMMI değerlendirmesi, CMMI Enstitüsünün sertifikalı denetçileri başkanlığında yapılıyor ve kuruluşlara 1’den 5’e kadar derece veriliyor.
Dünyada sayılı kurumların sahip olduğu 5. Seviye, yazılım geliştirme konusunda kuruluşun en üst seviyede olduğunu gösteriyor. ABD’de birçok askerî ve kamu projelerinde yüklenicilerin, CMMI Modeli’ne göre derecelendirilmesi ve en az Seviye 3 olması gerekiyor. CMMI Modeli, 101 ülkede kullanılıyor.

Dijital Olgunluk Modeli Ve Rehberliği Projesi Tanıtım Etkinliği, 19 Ocak 2017 Perşembe günü TÜBİTAK BİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (YTE) tarafından The Green Park Hotel Ankara’da gerçekleştirilmiştir. TÜBİTAK Başkanı Sayın Prof. Dr. Ahmet Arif ERGİN’in açılış konuşmasını yaptığı toplantıda;
- Güney Kore Uluslararası e-Devlet Bölümü Başkanı Sayın Ki Byoung KIM tarafından “Güney Kore’nin Dijital Devlet Olgunluğu Deneyimi,”
- TÜBİTAK BİLGEM YTE Proje Yöneticisi Sayın Nuriye ÜNLÜ tarafından “Dijital Olgunluk Modeli ve Rehberliği Projesi,”
- Sayın Prof. Dr. Ho Yeol KWON tarafından “Güney Kore Dijital Devlet Olgunluğu için Rehberlik” çalışması hakkında bilgi paylaşılmıştır.
Etkinliğe, Türkiye e-Devlet ekosistemi paydaşları arasında yer alan kamu kurumları, özel sektör, üniversite ve STK temsilcileri tarafından katılım sağlanmıştır.
- e-Government Maturity Assessment based on EA & Best Practices in Korea
Ki Byoung KIM, Uluslararası e-Devlet Bölümü Başkanı, İçişleri Bakanlığı, Güney Kore - Dijital Olgunluk Modeli ve Rehberliği Projesi
Nuriye ÜNLÜ, TÜBİTAK BİLGEM YTE Proje Yöneticisi - Past, Present, and Future of IT Audit+ Systems
Prof. Dr. Ho Yeol KWON, KNU, Güney Kore
Etkinlik ile ilgili detaylı bilgi için tıklayınız.
TÜBİTAK BİLGEM YTE (Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü) tarafından düzenlenen “Dijital Devlet ve Kurumsal Mimari” konulu etkinlik 31 Mayıs 2016 tarihinde Ankara’da gerçekleştirildi. Etkinlik kamu sektöründe “Dijital Devlet ve Kurumsal Mimari” konusunda düzenlenen ilk etkinlik olma özelliği ile kamu kurumlarından ve özel sektörden birçok yöneticiyi ve akademisyeni bir araya getirdi.
Dijital Devlet ve Dijital Dönüşüm alanında YTE tarafından gerçekleştirilen etkinlikler serisi, düzenlenecek yeni etkinliklerle gelecek aylarda devam edecektir.
Etkinlik konuşmacıları ve sunumları şu şekildedir:

Turan Bahattin ÖZEN
YTE Dijital Mimari Bölüm Yöneticisi
“Dijital Dönüşüm ve Kurumsal Mimari” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

Abdallah El Kadi
CEO, Archinnova
“Enabling Public Value in the Age of the Customer” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

Jari Kallela
Maliye Bakanlığı, Finlandiya
“National Reference Architecture for Digital Services” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

Risto Hinno
Danışman, Ekonomik İşler ve İletişim Bakanlığı, Estonya
“Estonian Enterprise Architecture Experience” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

Kamu İnternet Siteleri Rehberi (KAMİS) Projesi, TÜBİTAKBİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (YTE) ve Kalkınma Bakanlığı tarafından hayata geçirilmiştir. Proje ile kamu internet sitelerinin kullanılabilirlik ve erişilebilirlik standartlarına uygun hâle getirilmesi için rehberlik edilmesi, kullanılabilirlik ve erişilebilirlik hakkında ulusal farkındalık oluşturulması hedeflenmektedir
KAMİS Projesi’nin tanıtımının yapılması ve proje kapsamında geliştirilen rehbere yönelik paydaşlarla bilgi paylaşımında bulunulması amacıyla kamu ve özel sektör bilgi işlem çalışanlarının ve akademisyenlerin katılımıyla 25 Aralık 2014 Perşembe günü Kamu İnternet Siteleri Kullanılabilirlik Çalıştayı gerçekleştirilmiştir. Çalıştayda, Türkiye’deki kamu internet sitelerinin kullanılabilirliklerinin önemi özellikle vurgulanmış ve kamu internet sitelerinin kullanılabilirliklerinin sertifikalandırma süreçleri detaylı olarak anlatılarak katılımcıların soruları cevaplanmıştır.
Proje kapsamında tüm kamu kurumlarına destek olmak için tasarlanan “KAMİS Bilgilendirme Portali” ise Aralık 2014 tarihinde kullanıma açılmıştır. Proje kapsamında hazırlanan rehber dokümanın, görsellerin, bilgilendirme dokümanlarının ve tanıtıcı materyallerin yer aldığı ve yürütülen çalışmalar hakkında paydaşların haberdar edildiği KAMİS Bilgilendirme Portalı’na www.kamis.gov.tr adresinden ulaşılabilmektedir.

Başbakanlık ve TÜBİTAK-BİLGEM-YTE (Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü) iş birliği ile 20 Mart 2013 tarihinde “Kamu Yönetiminde Gelişen Trendler: Açık Devlet ve Açık Veri” konulu panel TÜBİTAK Başkanlık Binası Feza Gürsey Konferans salonunda düzenlenmiştir.
Başbakanlık İdareyi Geliştirme Başkanlığı desteği ile gerçekleştirilen panele Kamu Kurumlarından Strateji Geliştirme ve Bilgi İşlem Daire Başkanları ve uzmanları düzeyinde 121 kişilik katılım sağlanmıştır.
Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanı, Başbakanlık e-Devlet Danışma Grubu Başkanı, TÜBİTAK BİLGEM YTE Enstitü Müdürü, Başbakanlık Teftiş Kurulu Başmüfettişi, Kalkınma Bakanlığı Bilgi Toplumu Dairesi Başkanı, Başbakanlık Teftiş Kurulu Müfettişi ve TÜBİTAK BİLGEM YTE e-Dönüşüm uzmanları, konuşmaları ve sunumları ile katkı sağlamışlardır.
Amerika Birleşik Devletleri Yönetim ve Bütçe Ofisinden Hükümet Bilgi Teknolojileri Uzmanı ile Portföy Yöneticisi video konferans aracılığı ile panele katkıda bulunmuşlardır.
Panelde Açık Devlet ve Açık Veri kavramları konularında bilgi paylaşılmış, Açık Devlet ve Açık Veri konularında Türkiye’nin ve ABD’nin deneyimlerine yer verilmiştir.
Panel programına, panelde yer alan sunumlara, videolara, resimlere ve katılımcı listesine aşağıdaki bağlantılardan erişebilirsiniz.
- “Açık Devlet Açık Veri Sunumu”
Araştırmacı, TÜBİTAK BİLGEM YTE
- “Açık Veri ve OGP Sunumu”
Başbakanlık Başmüfettişi, Başbakanlık Teftiş Kurulu
- “Yolsuzlukla Mücadele Strateji Planı Sunumu”
Başbakanlık Müfettişi, Başbakanlık Teftiş Kurulu
- “Bilgi Toplumu Stratejisi ve Kamu Bilgisinin Paylaşımı Sunumu”
Bilgi Toplumu Dairesi Başkanı, Kalkınma Bakanlığı
- “Yolsuzlukla Mücadele Strateji Planı Bilgi Notu1”
Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığı
- “Yolsuzlukla Mücadele Strateji Planı Bilgi Notu 2”
Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığı
- “Creating Effective Cloud Computing Contracts for the Federal Government”
Chief Acquisition Officers Council-CIO Council
- “Digital Government: Building A 21st Century Platform To Better Serve The American People”
The White House, Washington
- “Federal Cloud Computing Strategy”
U.S. Chief Information Officer, The White House, Washington

Başbakanlık ve TÜBİTAK BİLGEM YTE iş birliği ile 2 Ekim 2013 Çarşamba günü, TÜBİTAK Başkanlık Feza Gürsey Salonu’nda “e-Devlet Projelerinde Başarı Etkenleri: Dönüşüm Odaklı Proje Yönetimi” konulu panel gerçekleştirilmiştir.
Panel açılışına Başbakanlık Müsteşar Yardımcısı katılım sağlamıştır. Yapılan açılış konuşmasında;
- Devletin sunduğu hizmetlerin envanterinin bulunmasının önemi,
- Devlet hizmetlerinde mükerrerlik ve gereksiz süreçlerin devlete ve vatandaşa getirdiği yük,
- yapılan projelerde kurumlar arası entegrasyonun önemi ve bunun getirdiği tasarruflar,
gibi başlıklara değinmiştir.
Başarısızlığa sebep olan etkenlerin ele alınması ve başarılı kurum tecrübelerinin panel formatında paylaşılması şeklinde ikiye ayrılmış olan programa, tecrübelerini aktarmak üzere Maliye Bakanlığı (Kamu Harcama ve Muhasebe Bilişim Sistemi), İçişleri Bakanlığı (e-İçişleri Projesi), Adalet Bakanlığı (Ulusal Yargı Ağı Sistemi) ve Kamu İhale Kurumundan (Elektronik Kamu Alımları Platformu) ilgili daire başkanları panelist olarak katılım sağlamıştır.
Gerçekleştirilen sunumlarda, kurumun gerçekleştirdiği başarılı e-Devlet Projesi’nde öngörülen ve yaşanan sorunlar, bunlara karşılık geliştirilen çözüm yöntemleri ve öğrenilen dersler üzerine odaklanılmıştır. Panelistler, proje süreci boyunca, deneyimlerine dayanarak aşağıdaki konuların önemine temas etmişlerdir:
- e-Devlet Projelerinin teknik boyutundan çok, insani boyutunun dikkate alınması,
- Mevzuat düzenlemelerinin zamanında başlatılması,
- e-Devlet projelerinde liderlik ve üst yönetim sahiplenmesi,
- Projeyi benimseyen ve sahiplenen bir proje ekibinin bulunması,
- Proje paydaşlarını sürece dâhil etmenin önemi,
- Kurum personeli motivasyonunu sağlamak üzere düzenlenen çeşitli etkinliklerin başarıya etkisi.
Tüm kamu kurum ve kuruluşlarının Strateji Geliştirme Daire Başkanları ve Bilgi İşlem Daire Başkanlarının davet edildiği çalışmaya, genel müdür, kurum başkan yardımcısı, enstitü müdürü ve daire başkanı seviyesinde 160 kişinin üzerinde üst düzey yönetici katılım sağlamıştır.
TÜBİTAK-BİLGEM-YTE (Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü) tarafından düzenlenen “Dijital Devlet ve Kurumsal Mimari” konulu etkinlik 31 Mayıs 2016 tarihinde Ankara’da gerçekleştirildi. Etkinlik kamu sektöründe “Dijital Devlet ve Kurumsal Mimari” konulu düzenlenen ilk etkinlik olma özelliği ile kamu kurumlarından ve özel sektörden birçok yöneticiyi ve akademisyeni bir araya getirdi.
Dijital Devlet ve Dijital Dönüşüm alanında Enstitümüz tarafından gerçekleştirilecek etkinlikler serisine önümüzdeki aylarda düzenlenecek yeni etkinliklerle devam edilecektir.
Etkinlik konuşmacıları ve sunumları aşağıda yer almaktadır:

Turan Bahattin ÖZEN
YTE Dijital Mimari Bölüm Yöneticisi
“Dijital Dönüşüm ve Kurumsal Mimari” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

Abdallah El Kadi
CEO, Archinnova
“Enabling Public Value in the Age of the Customer” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

Jari Kallela
Ministry of Finance, Finland
“National Reference Architecture for Digital Services” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

Risto Hinno
Advisor, Ministry of Economic Affairs and Communications, Estonia
“Estonian Enterprise Architecture Experience” isimli sunumuna ulaşmak için tıklayınız.

BİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü Staj Programı iki dönem içerisinde başarıyla gerçekleştirildi.
Bootcamp Programı çerçevesinde Yazılım Geliştirme ve Dijital Dönüşüm adı altında iki ayrı eğitim programı uygulandı. Program süresince mentörler stajyerlere her konuda destek oldu. Her bir stajyer yaptığı ödevleri diğer stajyerlere, mentörlere ve yöneticilere sunma imkânı buldu. Ayrıca, Enstitü tarafından düzenlenen BİLGEM Gebze Kampüs Gezisi ile stajyerlere BİLGEM’i yakından tanıma imkânı sunuldu.
Programa her iki dönemde toplam 32 stajyer katılım sağladı ve Enstitü tarafından verilen 234 saatlik eğitimi tamamladı. YTE Bootcamp Programı kapsamında Enstitü personeli toplam 21 eğitmen ve 25 mentör görev aldı. Eğitim memnuniyet anketi sonucu ise %95,3 oldu.
Programa yönelik hazırlanan videoyu buraya tıklayarak izleyebilirsiniz.

TÜBİTAK BİLGEM YTE’de yaz stajını yapan öğrencilere yönelik iki dönem hâlinde düzenlenen çevrim içi eğitim programı kapsamında alanında uzman, YTE personeli tarafından stajyerlere bilgi ve tecrübe aktarımı yapılarak onları iş hayatına hazırlamak amaçlanmıştır. Verilen eğitim ve proje ödevleri ile stajyerlerin iş hayatına daha hazır hâle gelmesi yönünde yetkinlikler kazandırılmıştır. Yazılım Geliştirme Uzmanlığı ve Dijital Dönüşüm Uzmanlığı olmak üzere iki ayrı başlıkta gerçekleşen eğitim programının genel memnuniyet ortalaması % 95,18’dir.

Türkiye’de ilk kez düzenlenen ve kamu, özel sektör, üniversiteler, yerel yönetimler ve yurt dışından katılımcıların yoğun ilgisi ile gerçekleştirilen konferans, 800’den fazla katılımcısı ile geniş bir katılımcı kitlesine ulaşmayı başardı.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Müdürü Cemil SAĞIROĞLU ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan MANDAL’ın açılış konuşmalarıyla başlayan konferansta Mikroservisler hakkında yurt dışından gelen, alanında uzman kişiler ile YTE uzmanlarının bilgi ve tecrübelerini aktardığı teknik sunumlar gerçekleştirildi. TÜBİTAK BİLGEM YTE Müdürü Cemil SAĞIROĞLU, YTE’nin Mikroservisler alanında edindiği tecrübeler ve YTE’nin geliştirdiği Mikroservis Tabanlı Geliştirme Platformu hakkında bilgi verdi. TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan MANDAL, Mikroservislerin dünyadaki gelişimine ve oluşturduğu pazarın büyüklüğüne değinerek TÜBİTAK’ın önümüzdeki dönemde sunacağı desteklerin bu alanda yapılacak araştırmaları da kapsayacağına vurgu yaptı.

TÜBİTAK BİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (YTE) tarafından düzenlenen PostgreSQL Konferansı 24 Ocak 2019 tarihinde BTK (Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu) konferans salonunda gerçekleştirildi.
Tüm sektörlerden katılımcıların yoğun ilgisi ile gerçekleştirilen konferans 700’den fazla katılımcısı ile bu alanda gerçekleşen konferanslar arasında en geniş katılımcı kitlesine ulaşmayı başardı.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Enstitü Müdürü Cemil Sağıroğlu, BTK Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan ve Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih Kacır’ın açılış konuşmalarıyla başlayan konferansta PostgreSQL hakkında teknik sunumlar gerçekleştirildi.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Enstitü Müdürü Cemil Sağıroğlu açık kaynak teknolojiler içerisinde veri yönetim teknolojilerinin ülkemiz için ekonomik ve ulusal güvenlik açısından farklı bir öneme sahip olduğunu belirtti. Bu bağlamda açık kaynak veri yönetim teknolojilerinin kullanımının artması ile ticari ürün lisanslarına ayrılan kaynakların azalmasının, millî servetin yurt içinde katma değeri yüksek olan hizmetlerde kullanılmasını sağlayacağını belirtti. Bu doğrultuda ana hedefin; 40 yılı aşkın geçmişi ile ilk açık kaynak projelerden olan, dünyanın en gelişmiş açık kaynak kodlu veri tabanı PostgreSQL’in yaygınlaştırılması olduğunu ifade etti. Yapılan çalışmalarda “Ekosistem” oluşturulmasına yönelik 3 odaklı “Rehberlik Yap ve Uzmanlık Geliştir”, “Destekle ve Etkinleştir” ve “Yenilik Getir ve Katkı Sağla” anlayışına sahip bir yaklaşım ortaya koyduklarını bildirdi. Ayrıca, YTE olarak 2018 yılı içinde PostgreSQL’in yaygınlaştırılmasına yönelik gerçekleştirilen faaliyetler ve 2019 yılı ve sonrasında yapılacak çalışmalar hakkında bilgi verdi.
Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih Kacır, Millî Teknoloji Hamlesi’nde önemli role sahip olan açık kaynak kullanımının teşvik edilmesi ve desteklenmesi ile ilgili açılımlara değindi. Bu alanda ülkemizdeki uzman insan kaynağı sayısında ve niteliğinde gelişme göstermemiz gerekliliğini vurguladı. Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü ve YTE iş birliği ile geliştirilen Devlet Muhasebe Sistemi’nde yer alan PostgreSQL kullanımındaki başarıya değinerek kamuda açık kaynak kullanımı politikasının yaygınlaşması konusunda teşvik ve desteğini iletti.
Kamudaki başarılı uygulamalardan Devlet Muhasebe Sistemi ve Defter Beyan Sistemi’nde yer alan PostgreSQL kullanımındaki katkılarından dolayı Muhasebat Genel Müdürü Ertan Erüz’e ve Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı Semi Okumuş’a plaket takdim edildi.
Konferans ile ilgili detaylı bilgi ve konuşmacıların sunumlarına ulaşmak için tıklayınız.

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Başkanı Prof. Dr. Arif Ergin, Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi (BİLGEM) Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsünün (YTE) yazılım geliştirme konusundaki başarısının, CMMI Enstitüsünün sertifikalı denetçisi tarafından belgelendiğini bildirdi.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunda (BTK), TÜBİTAK BİLGEM YTE tarafından düzenlenen, “Yazılımda Yüksek Olgunluk” etkinliğine katılan Prof. Ergin, Amerikan Savunma Bakanlığının talebiyle Carnegie Mellon Üniversitesi Yazılım Mühendisliği Enstitüsünce 1986 yılında geliştirilen “Entegre Yetenek Olgunluk Modeli”nin (CMMI); kuruluşların yazılım planlama, geliştirme, yapılandırma süreçlerini değerlendirdiğini, CMMI’ın, bu modelle kurumların olgunluk seviyesini ölçtüğünü anlattı.
Prof. Ergin, kamunun yaptığı yazılım tedarik projelerinde dünya çapında başarısızlık miktarının % 60’ların üzerinde olduğuna dikkati çekerek “Yani 10 kamu kurumundan yaklaşık 6’sı bu işi başaramayacak ve kaynakları israf edecek. Türkiye’de ise bu rakam % 76” diye konuştu.
Dünyada 500 kurum ve kuruluşta CMMI 5 Sertifikası bulunduğunu belirten Prof. Ergin, özel sektörden ziyade kamunun bu sertifikaya sahip olmasının çok daha önemli olduğunu vurguladı. BİLGEM YTE’nin yazılım geliştirme konusundaki başarısının, CMMI Seviye 5 olarak derecelendirildiğini bildiren Prof. Ergin, bu bilinç ve gayretle çalışarak söz konusu belgenin Türkiye’ye güç katmasını temenni ettiklerini dile getirdi. Prof. Ergin, kamunun CMMI 5’i almasının, özel sektöre de örnek olacağını aktararak söz konusu sertifikanın TÜBİTAK BİLGEM YTE çalışanlarına ekstra sorumluluk getireceğini de kaydetti.
TÜBİTAK BİLGEM YTE Müdürü Cemil Sağıroğlu da dijital ekosistemde yüksek olgunluk seviyesinin ve rehberliğin önemine değinen bir konuşma yaptı. TÜBİTAK’ın bu alanda öncü ve rehber rolüne değinen Sağıroğlu, rehberlik mekanizması oluşturma amacına yönelik Dijital Akademi kurma kararını paylaştı.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Faruk Şekerci’nin de katıldığı etkinlikte BTK Başkanı Ömer Fatih Sayan, BİLGEM Başkanı Prof. Dr. Hacı Ali Mantar’a CMMI 5 Sertifikası’nı takdim etti ve Siber Güvenlik’teki en son gelişmeleri içeren bir konuşma yaptı.
İnsan, süreç ve teknoloji alanlarında en iyi uygulamaların ilerlemesi için dünyada liderlik yapan CMMI değerlendirmesi, CMMI Enstitüsünün sertifikalı denetçileri başkanlığında yapılıyor ve kuruluşlara 1’den 5’e kadar derece veriliyor.
Dünyada sayılı kurumların sahip olduğu 5. Seviye, yazılım geliştirme konusunda kuruluşun en üst seviyede olduğunu gösteriyor. ABD’de birçok askerî ve kamu projelerinde yüklenicilerin, CMMI Modeli’ne göre derecelendirilmesi ve en az Seviye 3 olması gerekiyor. CMMI Modeli, 101 ülkede kullanılıyor.

Dijital Olgunluk Modeli Ve Rehberliği Projesi Tanıtım Etkinliği, 19 Ocak 2017 Perşembe günü TÜBİTAK BİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (YTE) tarafından The Green Park Hotel Ankara’da gerçekleştirilmiştir. TÜBİTAK Başkanı Sayın Prof. Dr. Ahmet Arif ERGİN’in açılış konuşmasını yaptığı toplantıda;
- Güney Kore Uluslararası e-Devlet Bölümü Başkanı Sayın Ki Byoung KIM tarafından “Güney Kore’nin Dijital Devlet Olgunluğu Deneyimi,”
- TÜBİTAK BİLGEM YTE Proje Yöneticisi Sayın Nuriye ÜNLÜ tarafından “Dijital Olgunluk Modeli ve Rehberliği Projesi,”
- Sayın Prof. Dr. Ho Yeol KWON tarafından “Güney Kore Dijital Devlet Olgunluğu için Rehberlik” çalışması hakkında bilgi paylaşılmıştır.
Etkinliğe, Türkiye e-Devlet ekosistemi paydaşları arasında yer alan kamu kurumları, özel sektör, üniversite ve STK temsilcileri tarafından katılım sağlanmıştır.
- e-Government Maturity Assessment based on EA & Best Practices in Korea
Ki Byoung KIM, Uluslararası e-Devlet Bölümü Başkanı, İçişleri Bakanlığı, Güney Kore - Dijital Olgunluk Modeli ve Rehberliği Projesi
Nuriye ÜNLÜ, TÜBİTAK BİLGEM YTE Proje Yöneticisi - Past, Present, and Future of IT Audit+ Systems
Prof. Dr. Ho Yeol KWON, KNU, Güney Kore
Etkinlik ile ilgili detaylı bilgi için tıklayınız.

Kamu İnternet Siteleri Rehberi (KAMİS) Projesi, TÜBİTAKBİLGEM Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (YTE) ve Kalkınma Bakanlığı tarafından hayata geçirilmiştir. Proje ile kamu internet sitelerinin kullanılabilirlik ve erişilebilirlik standartlarına uygun hâle getirilmesi için rehberlik edilmesi, kullanılabilirlik ve erişilebilirlik hakkında ulusal farkındalık oluşturulması hedeflenmektedir
KAMİS Projesi’nin tanıtımının yapılması ve proje kapsamında geliştirilen rehbere yönelik paydaşlarla bilgi paylaşımında bulunulması amacıyla kamu ve özel sektör bilgi işlem çalışanlarının ve akademisyenlerin katılımıyla 25 Aralık 2014 Perşembe günü Kamu İnternet Siteleri Kullanılabilirlik Çalıştayı gerçekleştirilmiştir. Çalıştayda, Türkiye’deki kamu internet sitelerinin kullanılabilirliklerinin önemi özellikle vurgulanmış ve kamu internet sitelerinin kullanılabilirliklerinin sertifikalandırma süreçleri detaylı olarak anlatılarak katılımcıların soruları cevaplanmıştır.
Proje kapsamında tüm kamu kurumlarına destek olmak için tasarlanan “KAMİS Bilgilendirme Portali” ise Aralık 2014 tarihinde kullanıma açılmıştır. Proje kapsamında hazırlanan rehber dokümanın, görsellerin, bilgilendirme dokümanlarının ve tanıtıcı materyallerin yer aldığı ve yürütülen çalışmalar hakkında paydaşların haberdar edildiği KAMİS Bilgilendirme Portalı’na www.kamis.gov.tr adresinden ulaşılabilmektedir.

Başbakanlık ve TÜBİTAK-BİLGEM-YTE (Yazılım Teknolojileri Araştırma Enstitüsü) iş birliği ile 20 Mart 2013 tarihinde “Kamu Yönetiminde Gelişen Trendler: Açık Devlet ve Açık Veri” konulu panel TÜBİTAK Başkanlık Binası Feza Gürsey Konferans salonunda düzenlenmiştir.
Başbakanlık İdareyi Geliştirme Başkanlığı desteği ile gerçekleştirilen panele Kamu Kurumlarından Strateji Geliştirme ve Bilgi İşlem Daire Başkanları ve uzmanları düzeyinde 121 kişilik katılım sağlanmıştır.
Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanı, Başbakanlık e-Devlet Danışma Grubu Başkanı, TÜBİTAK BİLGEM YTE Enstitü Müdürü, Başbakanlık Teftiş Kurulu Başmüfettişi, Kalkınma Bakanlığı Bilgi Toplumu Dairesi Başkanı, Başbakanlık Teftiş Kurulu Müfettişi ve TÜBİTAK BİLGEM YTE e-Dönüşüm uzmanları, konuşmaları ve sunumları ile katkı sağlamışlardır.
Amerika Birleşik Devletleri Yönetim ve Bütçe Ofisinden Hükümet Bilgi Teknolojileri Uzmanı ile Portföy Yöneticisi video konferans aracılığı ile panele katkıda bulunmuşlardır.
Panelde Açık Devlet ve Açık Veri kavramları konularında bilgi paylaşılmış, Açık Devlet ve Açık Veri konularında Türkiye’nin ve ABD’nin deneyimlerine yer verilmiştir.
Panel programına, panelde yer alan sunumlara, videolara, resimlere ve katılımcı listesine aşağıdaki bağlantılardan erişebilirsiniz.
- “Açık Devlet Açık Veri Sunumu”
Araştırmacı, TÜBİTAK BİLGEM YTE
- “Açık Veri ve OGP Sunumu”
Başbakanlık Başmüfettişi, Başbakanlık Teftiş Kurulu
- “Yolsuzlukla Mücadele Strateji Planı Sunumu”
Başbakanlık Müfettişi, Başbakanlık Teftiş Kurulu
- “Bilgi Toplumu Stratejisi ve Kamu Bilgisinin Paylaşımı Sunumu”
Bilgi Toplumu Dairesi Başkanı, Kalkınma Bakanlığı
- “Yolsuzlukla Mücadele Strateji Planı Bilgi Notu1”
Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığı
- “Yolsuzlukla Mücadele Strateji Planı Bilgi Notu 2”
Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığı
- “Creating Effective Cloud Computing Contracts for the Federal Government”
Chief Acquisition Officers Council-CIO Council
- “Digital Government: Building A 21st Century Platform To Better Serve The American People”
The White House, Washington
- “Federal Cloud Computing Strategy”
U.S. Chief Information Officer, The White House, Washington

Başbakanlık ve TÜBİTAK BİLGEM YTE iş birliği ile 2 Ekim 2013 Çarşamba günü, TÜBİTAK Başkanlık Feza Gürsey Salonu’nda “e-Devlet Projelerinde Başarı Etkenleri: Dönüşüm Odaklı Proje Yönetimi” konulu panel gerçekleştirilmiştir.
Panel açılışına Başbakanlık Müsteşar Yardımcısı katılım sağlamıştır. Yapılan açılış konuşmasında;
- Devletin sunduğu hizmetlerin envanterinin bulunmasının önemi,
- Devlet hizmetlerinde mükerrerlik ve gereksiz süreçlerin devlete ve vatandaşa getirdiği yük,
- yapılan projelerde kurumlar arası entegrasyonun önemi ve bunun getirdiği tasarruflar,
gibi başlıklara değinmiştir.
Başarısızlığa sebep olan etkenlerin ele alınması ve başarılı kurum tecrübelerinin panel formatında paylaşılması şeklinde ikiye ayrılmış olan programa, tecrübelerini aktarmak üzere Maliye Bakanlığı (Kamu Harcama ve Muhasebe Bilişim Sistemi), İçişleri Bakanlığı (e-İçişleri Projesi), Adalet Bakanlığı (Ulusal Yargı Ağı Sistemi) ve Kamu İhale Kurumundan (Elektronik Kamu Alımları Platformu) ilgili daire başkanları panelist olarak katılım sağlamıştır.
Gerçekleştirilen sunumlarda, kurumun gerçekleştirdiği başarılı e-Devlet Projesi’nde öngörülen ve yaşanan sorunlar, bunlara karşılık geliştirilen çözüm yöntemleri ve öğrenilen dersler üzerine odaklanılmıştır. Panelistler, proje süreci boyunca, deneyimlerine dayanarak aşağıdaki konuların önemine temas etmişlerdir:
- e-Devlet Projelerinin teknik boyutundan çok, insani boyutunun dikkate alınması,
- Mevzuat düzenlemelerinin zamanında başlatılması,
- e-Devlet projelerinde liderlik ve üst yönetim sahiplenmesi,
- Projeyi benimseyen ve sahiplenen bir proje ekibinin bulunması,
- Proje paydaşlarını sürece dâhil etmenin önemi,
- Kurum personeli motivasyonunu sağlamak üzere düzenlenen çeşitli etkinliklerin başarıya etkisi.
Tüm kamu kurum ve kuruluşlarının Strateji Geliştirme Daire Başkanları ve Bilgi İşlem Daire Başkanlarının davet edildiği çalışmaya, genel müdür, kurum başkan yardımcısı, enstitü müdürü ve daire başkanı seviyesinde 160 kişinin üzerinde üst düzey yönetici katılım sağlamıştır.