Bir Avrupa Birliği teknolojik destek programı olan Ufuk (Horizon) 2020 tarafından desteklenen 5G-MOBIX Projesi’nin ilk gösterimi TÜBİTAK BİLGEM iş birliği ile Türkiye-Yunanistan sınır geçiş koridorunda başarıyla gerçekleşti. 5G teknolojisinin sağladığı düşük gecikme, yüksek band genişliği, haberleşme teknolojileri gibi temel yeniliklerden ve ileri yapay zekâ tekniklerinden faydalanarak, otomatikleştirilmiş araç fonksiyonları geliştirmeyi hedefleyen 5G-MOBIX Projesi, TÜBİTAK BİLGEM ortaklığında İpsala Sınır Kapısı’nda gösterime sunuldu.
TÜBİTAK BİLGEM ile birlikte Türkiye’den yerli ortaklar olarak Turkcell, Ford Otosan ve Ericsson TR gibi kuruluşların yer aldığı 5G-MOBIX Projesi 10 ülkeden 59 ortakla sürdürülmüştür. Bu gösterim ile, Avrupa genelinde farklı lokasyonlarda oluşturulan test alanlarında izlenime sunulacak bu projenin kritik aşamalarından bir tanesi başarı ile tamamlanmıştır.
Gelecek çağın teknolojilerinden bir tanesi olarak ifade edilen otonom araçlar, içinde barındırdıkları yüksek kabiliyetli sensör ve donanım teknolojileri ile hareket edecek şekilde geliştirilmektedirler. 5G-MOBIX Projesi kapsamında, yol kenarı-sensörler aracılığıyla yüksek maliyetli araç içi sensör kullanılmaksızın otonom sürüş geliştirilmesine odaklanılmaktadır.
İpsala’da yapılan testlerde, yol kenarı sensörlerinden elde edilen verilerin 5G teknolojileri kullanılarak, TÜBİTAK Gebze yerleşkesinde kurulu Safir Bulut platformunda analiz edilmesi ile Ford Otosan TIR’larının sınır kapısı içerisinde Türkiye’den Yunanistan’a otonom sürüşleri gerçekleşmiştir.
Proje kapsamında kullanılan, otonom sürüş için TIR yönlendirme algoritmaları ve olası kazaları engellemek adına obje tespiti algoritmaları TÜBİTAK BİLGEM tarafından geliştirilmiştir. 5G-MOBIX projesinin kritik unsurlarından bir tanesi olan BİLGEM bulut teknolojileri platformu Safir Bulut, önemli görevler üstlenmiştir. 5G-MOBIX projesinin yönetim merkezi de olan Safir Bulut platformu, geliştirilen algoritmaları, araçtan 400 km mesafe uzaktan, TÜBİTAK Gebze yerleşkesinden çalıştırarak otonom sürüşün gerçekleşmesini sağlamıştır.
Bu testte “Konvoy Hâlinde İlerleme (Platooning)” öndeki araçtan arkadakine canlı olarak yüksek çözünürlüklü görüntü aktarımının yapıldığı “Gördüğümü Gör Uygulaması” ve gümrük sahası içinde işlemlerin daha hızlı ve güvenli olarak gerçekleştirilmesine yönelik diğer yardımcı senaryolar gerçekleştirilmiştir.
5G-MOBIX Projesi’’nin, farklı pek çok ticari ve sosyal faydalar da ortaya çıkarması beklenmektedir. Bu faydalar arasında olan koordineli sürüş, otoyol şerit birleştirme, konvoy hâlinde ilerleme, otonom araç park etme, kent içinde sürüş, yol kullanıcılarını algılama, araçların uzaktan yönetilmesi, çevre kontrolü, HD harita güncelleme, medya ve eğlence gibi çeşitli otomatik mobilite kullanım senaryoları bu faydalardan bazıları olarak görülmektedir.