Page 67 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 67

Bilal KILIÇ  Kalite Çemberleri ve Sorun Çözme Yöntemleri

 9. Kalite Çemberlerini Olumsuz Etkileyen  programın gerilemeye başlaması veya başka tür bir programa  Tablo 1.  Sorun çözme yöntemleri.
 Etmenler  dönüşmesi de sık rastlanan bir durumdur. Bunun dışında kalite
 çemberlerini olumsuz etkileyen diğer önemli etmenler de
 Kalite çemberleri çeşitli gelişme dönemleri geçirir. Bu  şunlardır.
 dönemlerin uzunlukları gruplar arasında değişiklik gösterse
 de her kalite çemberi bulunduğu döneme ait özellikleri taşır.  •    Temel görüşü kendi görüşüne göre oluşturmayı isteme;
 Kalite çemberleri başlangıç döneminde katılımcı azlığı, yetersiz  •    Ne pahasına olursa olsun haklı çıkmayı amaçlama;
 parasal destek ve grup üyelerinin grup işleyişini ve sorun çözme
 becerilerini öğrenememesi gibi risklerle karşı karşıyadır. Çoğu  •    Saldırgan ve tepkisel davranışlar sonucu, haklı olduğu
 kalite çemberinde bu engeller aşılır ve bir sonraki aşamaya        konuda bile zaman zaman eksi puan alarak başlama;
 geçilir. İlk sorun çözme aşamasında grubun karşılaşacağı çok
 zorluk yoktur. Bu dönemde sorunların üzerinde anlaşamama  •    Takım içinde erimeme/kaybolmama vb.
 veya sorun çözümü konusunda yeterli bilgi sahibi olamama  Kalite çemberlerinin devamlılığını sağlamak için grup
 gibi zorluklarla karşılaşılsa da bunlar çoğunlukla aşılabilir.  üyelerinin belli aralıklarla değiştirilerek gruptaki durağanlığın
 giderilmesi ve taze görüşlerin eklenmesi yararlıdır.
 Grup üyelerine çalışma isteği verecek ve doyum sağlayacak
 olan en önemli unsur yaptıkları işe yönetim tarafından önem  Bu uygulama aynı zamanda diğer çalışanların da gayrete
 verilmesi ve saygı duyulmasıdır. Grubun karşılaşacağı ilk  gelmesini sağlayacaktır.
 olumsuzluk, üretilen çözümlerin rapor edilmesinden sonra
 kabul görmemesidir. Yöneticilerin çemberin önerilerine olumsuz  Kalite çemberlerinin devamlılığını sağlamak için
 tepki göstermeleri veya hiç dikkate almamaları olasılığı yüksektir.  grup üyelerinin belli aralıklarla değiştirilerek
 Böyle bir durumda grup üyelerinin morali bozulur, zaman  gruptaki durağanlığın giderilmesi ve taze görüşlerin
 kaybettiklerini düşünürler ve grup dağılır. Bazı durumlarda  eklenmesi yararlıdır.
 ise moral vermek için grubun ilk önerileri olduğu gibi kabul
 edilir. Bu durum ise, orta kademedeki yöneticilerin grubun  10. Sorun Çözme Yöntemleri  (Kalite Çemberinin
 çalışmalarını küçümsemesine ve gelecekte pek dikkate  Kullandığı Temel Araçlar)
 almamasına neden olacaktır. Çoğu kez, önerilen çözümler
 kabul edilmekle birlikte çözümlerin uygulanması aşamasında  Kalite çemberleri sorunları belirlerken, sorunların nedenlerini
 sorunlar çıkmaktadır. Yöneticiler, pahalı olması veya gruplar  araştırırken, çözümler ararken, çözüm yöntemini seçerken,
 arasında görüş ayrılığı oluşması nedeniyle çözümleri  çözümü yönetime sunarken, sorun çözme yöntemlerinden
 uygulamayabilirler. Önerilerin kabulünde olduğu gibi, eğer  yararlanır.
 sunulan fikirler uygulanmaya konmazsa, yine grup zamanla  Sorunları çözme yöntemleri Tablo 1’de verilmiştir.
 çalışma isteğini kaybedecek ve dağılacaktır. Kimi zaman önerilen
 çözümler büyük ölçüde kazanım sağlayacağından kabul edilir  Bunların dışında, Janusian yöntemi, Delphi yöntemi, Zihin
 ve grup bir sonraki aşamaya ilerleyebilir.  haritaları başta olmak üzere daha birçok problem çözme
 yöntemi vardır.
 Bundan sonraki aşama, sorun çözmenin yaygınlaştırılmasıdır.
 Bu aşamada eski grupların yanı sıra yeni gruplar da oluşur.  Sorun çözme yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilmek
 Yeni fikirler yeni insanların da işe karışmasını, dolayısıyla,  için; sorunu tanımlamak, çözüm odaklı olmak, ilgili ve bilgili
 daha çok para ve işgücünü gerektirecektir. Bir çemberin çok  kişileri bir araya getirmek, takım çalışması yapmak, ortak aklı
 başarılı olması, gruba üye olmayan insanlarda kıskançlık,  kullanmak, yöntemlerin kurallarını etkin bir şekilde işletmek
 dolayısıyla üye olanlarla olmayanlar arasında bir çatışma  ve etkili iletişim kurmak gerekir.
 yaratabilir. Ayrıca, ilk başarılar grup üyelerinin de isteklerini
 artırabilir. Üyeler, yönetime daha fazla katılmak, elde edilen  Çember üyeleri sorun çözme yöntemlerini kullanarak
 kardan pay almak da isteyebilirler. Kalite çemberlerindeki  birbirlerini daha iyi anlayabilir, daha verimli ve dikkatli
 başka bir sorun da gruptaki üye sayısı arttıkça bireysel  çalışabilir, sorunları daha kolay belirleyebilir, irdeleyebilir,
 sorumluluğun, dolayısıyla üretimin azalmasıdır. Bu nedenle  kavrayabilir, çözüm yöntemlerini daha kolay ve doğru bir
 üye sayısı uygun sınırlarda tutulmalı, gerekirse yeni çemberler  biçimde üretebilir, ürettikleri görüşleri ve yaptıkları çalışmaları
 oluşturulmalıdır. İlk sorunların çözümünden sonra üzerine  daha düzgün ve akılcı bir duruma getirebilir.
 eğilecek sorun bulunamaması veya grubun çalışmalarının çok  Bu yazıda, en çok kullanılan sorun çözme yöntemlerinden
 genişlemesi nedeniyle, parasal yükün çok fazla artması gibi  PUKÖ dönüsü, Beyin Fırtınası, Neden-Sonuç analizi, Kuvvet-
 olumsuzluklar da ortaya çıkabilir. Bütün bu zorlukların aşılması  Alan analizi, Pareto analizi, Yoklama Kağıtları, Altı Şapkalı
 durumunda, kalite çemberi yoluna devam edebileceği gibi,
 Düşünme Yöntemi ve Histogram’dan söz edilmiştir.


 64  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  65
 ·
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72