Page 66 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 66

Bilal KILIÇ              Kalite Çemberleri ve Sorun Çözme Yöntemleri

           9. Kalite Çemberlerini Olumsuz Etkileyen                  programın gerilemeye başlaması veya başka tür bir programa                                                       Tablo 1.  Sorun çözme yöntemleri.
          Etmenler                                                   dönüşmesi de sık rastlanan bir durumdur. Bunun dışında kalite
                                                                     çemberlerini olumsuz etkileyen diğer önemli etmenler de
           Kalite çemberleri çeşitli gelişme dönemleri geçirir. Bu   şunlardır.
          dönemlerin uzunlukları gruplar arasında değişiklik gösterse
          de her kalite çemberi bulunduğu döneme ait özellikleri taşır.  •    Temel görüşü kendi görüşüne göre oluşturmayı isteme;
          Kalite çemberleri başlangıç döneminde katılımcı azlığı, yetersiz  •    Ne pahasına olursa olsun haklı çıkmayı amaçlama;
          parasal destek ve grup üyelerinin grup işleyişini ve sorun çözme
          becerilerini öğrenememesi gibi risklerle karşı karşıyadır. Çoğu  •    Saldırgan ve tepkisel davranışlar sonucu, haklı olduğu
          kalite çemberinde bu engeller aşılır ve bir sonraki aşamaya        konuda bile zaman zaman eksi puan alarak başlama;
          geçilir. İlk sorun çözme aşamasında grubun karşılaşacağı çok
          zorluk yoktur. Bu dönemde sorunların üzerinde anlaşamama    •    Takım içinde erimeme/kaybolmama vb.
          veya sorun çözümü konusunda yeterli bilgi sahibi olamama    Kalite çemberlerinin devamlılığını sağlamak için grup
          gibi zorluklarla karşılaşılsa da bunlar çoğunlukla aşılabilir.  üyelerinin belli aralıklarla değiştirilerek gruptaki durağanlığın
                                                                     giderilmesi ve taze görüşlerin eklenmesi yararlıdır.
           Grup üyelerine çalışma isteği verecek ve doyum sağlayacak
          olan en önemli unsur yaptıkları işe yönetim tarafından önem  Bu uygulama aynı zamanda diğer çalışanların da gayrete
          verilmesi ve saygı duyulmasıdır. Grubun karşılaşacağı ilk  gelmesini sağlayacaktır.
          olumsuzluk, üretilen çözümlerin rapor edilmesinden sonra
          kabul görmemesidir. Yöneticilerin çemberin önerilerine olumsuz  Kalite çemberlerinin devamlılığını sağlamak için
          tepki göstermeleri veya hiç dikkate almamaları olasılığı yüksektir.  grup üyelerinin belli aralıklarla değiştirilerek
          Böyle bir durumda grup üyelerinin morali bozulur, zaman    gruptaki durağanlığın giderilmesi ve taze görüşlerin
          kaybettiklerini düşünürler ve grup dağılır. Bazı durumlarda               eklenmesi yararlıdır.
          ise moral vermek için grubun ilk önerileri olduğu gibi kabul
          edilir. Bu durum ise, orta kademedeki yöneticilerin grubun  10. Sorun Çözme Yöntemleri  (Kalite Çemberinin
          çalışmalarını küçümsemesine ve gelecekte pek dikkate       Kullandığı Temel Araçlar)
          almamasına neden olacaktır. Çoğu kez, önerilen çözümler
          kabul edilmekle birlikte çözümlerin uygulanması aşamasında  Kalite çemberleri sorunları belirlerken, sorunların nedenlerini
          sorunlar çıkmaktadır. Yöneticiler, pahalı olması veya gruplar  araştırırken, çözümler ararken, çözüm yöntemini seçerken,
          arasında görüş ayrılığı oluşması nedeniyle çözümleri       çözümü yönetime sunarken, sorun çözme yöntemlerinden
          uygulamayabilirler. Önerilerin kabulünde olduğu gibi, eğer  yararlanır.
          sunulan fikirler uygulanmaya konmazsa, yine grup zamanla    Sorunları çözme yöntemleri Tablo 1’de verilmiştir.
          çalışma isteğini kaybedecek ve dağılacaktır. Kimi zaman önerilen
          çözümler büyük ölçüde kazanım sağlayacağından kabul edilir  Bunların dışında, Janusian yöntemi, Delphi yöntemi, Zihin
          ve grup bir sonraki aşamaya ilerleyebilir.                 haritaları başta olmak üzere daha birçok problem çözme
                                                                     yöntemi vardır.
           Bundan sonraki aşama, sorun çözmenin yaygınlaştırılmasıdır.
          Bu aşamada eski grupların yanı sıra yeni gruplar da oluşur.  Sorun çözme yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilmek
          Yeni fikirler yeni insanların da işe karışmasını, dolayısıyla,  için; sorunu tanımlamak, çözüm odaklı olmak, ilgili ve bilgili
          daha çok para ve işgücünü gerektirecektir. Bir çemberin çok  kişileri bir araya getirmek, takım çalışması yapmak, ortak aklı
          başarılı olması, gruba üye olmayan insanlarda kıskançlık,  kullanmak, yöntemlerin kurallarını etkin bir şekilde işletmek
          dolayısıyla üye olanlarla olmayanlar arasında bir çatışma  ve etkili iletişim kurmak gerekir.
          yaratabilir. Ayrıca, ilk başarılar grup üyelerinin de isteklerini
          artırabilir. Üyeler, yönetime daha fazla katılmak, elde edilen  Çember üyeleri sorun çözme yöntemlerini kullanarak
          kardan pay almak da isteyebilirler. Kalite çemberlerindeki  birbirlerini daha iyi anlayabilir, daha verimli ve dikkatli
          başka bir sorun da gruptaki üye sayısı arttıkça bireysel   çalışabilir, sorunları daha kolay belirleyebilir, irdeleyebilir,
          sorumluluğun, dolayısıyla üretimin azalmasıdır. Bu nedenle  kavrayabilir, çözüm yöntemlerini daha kolay ve doğru bir
          üye sayısı uygun sınırlarda tutulmalı, gerekirse yeni çemberler  biçimde üretebilir, ürettikleri görüşleri ve yaptıkları çalışmaları
          oluşturulmalıdır. İlk sorunların çözümünden sonra üzerine  daha düzgün ve akılcı bir duruma getirebilir.
          eğilecek sorun bulunamaması veya grubun çalışmalarının çok  Bu yazıda, en çok kullanılan sorun çözme yöntemlerinden
          genişlemesi nedeniyle, parasal yükün çok fazla artması gibi  PUKÖ dönüsü, Beyin Fırtınası, Neden-Sonuç analizi, Kuvvet-
          olumsuzluklar da ortaya çıkabilir. Bütün bu zorlukların aşılması  Alan analizi, Pareto analizi, Yoklama Kağıtları, Altı Şapkalı
          durumunda, kalite çemberi yoluna devam edebileceği gibi,
                                                                     Düşünme Yöntemi ve Histogram’dan söz edilmiştir.


                                                                 64                                    Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011         http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      65
                                                                                                            ·
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71