Page 62 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 62

Bilal KILIÇ              Kalite Çemberleri ve Sorun Çözme Yöntemleri

           1. Giriş                                                   Kalite çemberinde ele alınacak sorunlar yalnızca kalite ile           kavramına olan ilgi artmış ve birçok Japon işletmesi kalite  çalışmalarını amaç ve hedefler doğrultusunda belirler. Kurulun
                                                                     ilgili değil, aynı zamanda maliyeti düşürme, verimlilik, iş            çemberlerlerini uygulamaya başlamıştır.                    bir lideri vardır ve tüm kararlar demokratik olarak oylama ile
           Kalite Çemberi kavramı 1960’lı yıllardan başlayarak dünyada  güvenliği, etkin grup çalışmasını sağlama vb. diğer işletme                                                                    alınır.
          hızla yayılmış ve pek çok alanda uygulama bulmuştur. İş    sorunlarıyla da ilgili olabilir.                                        Kalite çemberlerinin Amerika ve Batı ülkelerinde tanınmaya
          yaşamında kalitenin arttırılması için uygulanan önemli                                                                            başlaması ise, 1967 yılında Juran’ın yayınladığı “Kalite Kontrol  Kalite çemberleri 6 ile 12 arasında kişiden
          yöntemlerden birisi kalite çemberleridir. İşletmelerin      3. Tarihçesi                                                          Çemberleri” adlı yazıyla olmuştur. Juran’ın bu yazısı büyük ilgi   oluşan, küçük çalışma gruplarıdır.
          verimliliklerinin, başarımlarının artırılmasında,                                                                                 uyandırmış ve kalite çemberleri diğer ülkeler tarafından da
          gereksinimlerinin karşılanmasında kalite çemberleri doğrudan  Kalite çemberi ilk defa 1960’lı yıllarda Japonya da, 1970’li        uygulanmaya başlamıştır.                                    Yönetim kurulunun, hedeflerin belirlenmesi ve duyurulması,
          etkendir.                                                  yıllarda ABD ve diğer batı ülkelerinde, 1980’li yıllarda da ise                                                                   fon düzenlemeleri, çember liderinin seçimi, rehberin seçimi,
                                                                     ülkemizde uygulanmaya başlamıştır. Sonraki yıllarda ise geniş           4. Kalite Çemberlerinin Organizasyonu                     eğitimlerin düzenlenmesi, toplantı sıklık ve sürelerinin
           İş ile doğrudan, iç içe çalışanların, işletmedeki sorunların  bir uygulama alanı bulmuş ve neredeyse tüm dünyada                                                                            belirlenmesi, çember çalışmalarının değerlendirilmesi için
          çözümü için, hangi değişikliklerin nasıl yapılması gerektiği  uygulanmaya başlamıştır.                                             Her firmanın kendine özgü koşulları olduğundan, kalite    gerekli bilgilerin sağlanması ve çember çalışmalarının
          konusunda en sağlıklı bilgileri verebilecekleri düşünülmektedir;                                                                  çemberlerinin organizasyonu da firmadan firmaya, ana yapısı  etkinliğinin denetlenmesi vb. görevleri bulunmaktadır.
          yani “bir işi kim yapıyorsa en iyi o bilir” anlayışı geçerlidir.  İkinci Dünya Savaşı’ndan yenik çıkan Japonya ürettiği kalitesiz  aynı kalma koşuluyla değişiklik göstermektedir. Oluşturulan
          Dolayısıyla, yenilikler ve iyileştirmeler konusunda danışılması  ürünler ile ünlüydü ve ekonomi iflasın eşiğindeydi. Ancak        kalite çemberlerinin kalıcı olması, her kademeden yönetici ve  Koordinatör: Koordinatör, bir organizasyon içinde
          gerekenler de çalışanlar olmalıdır.                        Japonya kısa bir sürede kaliteli ürünlerle dünya pazarlarına           çalışanın katılması ve bu yapılanmayı benimsemesi ile başarıya  yürütülmekte olan kalite çemberleri çalışmalarının koordine
                                                                     girmeyi başardı.                                                       ulaştırılabilir. Kalite çemberleri 6 ile 12 arasında kişiden oluşan,  edilip yönlendirilmesinden sorumlu olan kişidir. Koordinatör
                  Bir işi kim yapıyorsa en iyi o bilir                                                                                      küçük çalışma gruplarıdır.                                 rehberleri denetlemek ve yönetime destek sağlamakla birlikte
                                                                      Japonların ekonomik açıdan bu kadar çabuk toparlanmasında,
           Kalite çemberlerinin uygulanabilmesi için en önemli koşul,  savaş yılları sonrasında, Japonya’da ABD işgal kuvvetleri             Kalite çemberlerinin oluşturulmasında, normal ve düzenli  ana görevi rehberlerle yönetim kurulu arasında iletişim
          üst yönetimin katılımcı, açık ve demokratik yönetim anlayışını  komutanı olarak bulunan General Douglas Mac Arthur’un             bir emir komuta zinciri kullanılır. Ast üst ilişkisinin dışına  kurmaktır. Yönetim kurulunun doğal üyesidir. Kalite
          benimsemiş ve çemberlerin yararlarına inanmış olmasıdır. Bu  büyük katkısı vardır. Mac Arthur Japonya’ nın doğal                  çıkılmaz.  İşletmedeki kalite çemberlerinin organizasyon   çemberlerinin iletişim kanalları yukarıdan aşağıya olduğu
          amaçla çeşitli anketler hazırlanarak davranış testleri yapılabilir.  kaynaklardan yoksun olmasının, ülkeyi uluslararası anlaşmalara  şemasında aşağıdaki organlar vardır.                    kadar, aşağıdan yukarıya doğru da olumlu bir şekilde
          Çok demokratik işletmelerde bile baskıcı yönetim anlayışına  yönlendireceğini ve Japonların kalitesiz ürünlerinin dünya                                                                      çalışmaktadır. İletişim yalnızca çember üyeleri arasında kalmaz,
          sahip yöneticiler olabilir. Bu tür yöneticilerin bulunduğu  pazarlarında kabulünü zorlaştıracağını biliyordu. Bu nedenle           •  Yönetim Kurulu                                         üyeler ile yönetim arasında da doğrudan ilişki kurulur. İletişim
                                                                                                                                                Yönetim Kurulu
          bölümlerin seçilmesi uygun değildir.                       Mac Arthur Japon yetkilileri, parasal yönden kendi kendilerine          •  Koordinatör                                            kanallarının açık tutulması için gerekli ortamın hazırlanması
                                                                                                                                                Koordinatör
                                                                                                                                                                                                       konusunda koordinatöre önemli görevler düşmektedir.
           Diğer önemli bir koşul da, işletmenin sosyal bakımdan ılımlı  yeterli olabilmelerini sağlamak amacıyla, Amerika’lı bilim
                                                                                                                                                Rehber
          olması, ücret politikası ve işçi-işveren ilişkileri gibi konularda  adamları ve uzmanlardan yardım almaya ikna etmiştir.           •  Rehber                                                  Rehber: Organizasyonda grup çalışmalarını yöneten ve
          sorunlarının olmamasıdır. Çalışanlar arasında da anket      1950 yılında çağrılan Amerikalı uzmanlardan Dr. Deming                 •  Lider                                                  koordine eden kişidir. Çemberin etkin çalışmasında kilit bir
                                                                                                                                                Lider
          düzenlenerek bu konular hakkında bilgi sahibi olunabilir.  Japonya’nın kaderini değiştirmiştir. O dönemde Amerikan                                                                           role sahiptir. Üst yönetim ile çember arasında köprü görevi
                                                                                                                                                                                                       görür. Rehber sayısı organizasyonun büyüklüğüne göre farklılık
                                                                                                                                                Üyeler
           Bu yazı iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda; kalite  Savaş Bakanlığı’nda savaş malzemelerinin kalitesinin arttırılması     •  Üyeler                                                 gösterir. Bir rehberin, iletişim gücü gelişmiş, organizatör olma
          çemberinin tanımı, tarihçesi, organizasyonu, amaçları, yararları,  konusunda çalışmalar yapan ve kalite kontrol uzmanı olan Dr.                        Yönetim Komitesi                      eğiliminde, kalite kontrol ve istatistik hakkında temel bilgilere
          özellikleri ve çalışma yöntemleri anlatılmış, ikinci kısımda ise  Deming’in Japonya’ya davet edilmesinde, Amerika’da kendisi                                                                 sahip, gayrete getirici, iyi bir dinleyici olması gerekmektedir.
          kalite çemberlerinin sorunları çözmek için uyguladığı      ile birlikte çalışan Japon öğrenciler ve Prof. İshikawa etkili             Koordinatör                                            Görevleri ise; yönetim kurulunun belirlediği politikaları
          yöntemlerden söz edilmiştir.                               olmuştur. Dr. Deming Japon genel müdürler için bir dizi                                                                           uygulamak, liderin eğitimini sağlamak, çember çalışmaları ile
                                                                     seminerler vererek onları kalite kontrol konusunda                                                                                ilgili yönetim kuruluna rapor vermek, yönetim ile çember
           2. Kalite Çemberinin Tanımı                               bilgilendirmiştir. Bu seminerlerin sonunda, Japon işletmelerinin                                                                  arasında iletişimi sağlamak, çember uygulamalarına katılmak
                                                                     temel işleyiş modeli oluşturulmuştur.                                                                                             ve sorunları çözmede onlara yardımcı olmaktır. Rehber, kurum
           Kalite Çemberi teriminin Japonca karşılığı “Jishu Karni”,
          kendi kendini denetleme ve yönetme, işini denetleme gibi    Japonya’da kalitenin artırılmasında etkili olan diğer bir isim                                                                   içinde kurulan birden çok çemberle ilişki kurup koordinasyon
          anlamlara gelmektedir. Bunun dışında, kalite çemberini pek  de Juran’dır. Juran 1954 yılında JUSE (Japon Bilim Adamları             Rehber                Rehber                Rehber       sağlar.
          çok biçimde tanımlamak mümkündür. Bunlar;                  ve Mühendisleri Birliği) tarafından Japonya’ya davet edilmiş                                                                        Lider: Her çemberde bir adet lider yer almalıdır. Lider
                                                                     ve 1960 yılına kadar kalite kontrol yönetimi hakkında                 Lider Lider  Lider     Lider  Lider  Lider   Lider  Lider  Lider  çember üyelerinin eğitiminden, onların çalışmalarından
           •  Aynı meslekten olan veya aynı birime bağlı olarak çalışan  konferanslar vermiştir.
          ve sayıları 6-12 kişi arasında değişen gönüllü kişilerin                                                                                                                                     sorumludur. Lider rehber tarafından yetiştirilir ve kendisine
          oluşturduğu küçük bir gruptur.                              Tüm bunların yanı sıra, Japon hükümeti de yapılan bu                                                                             çeşitli beceriler kazandırılır. Lider, kendi bölümünde çalışanları
                                                                     çalışmalara sürekli destek vererek eğitim programları                                                                             gayrete getirip, yeterli sayıda gönüllü bularak çemberini kurar.
           •  Bir lider tarafından yönlendirilen, düzenli ve sürekli  düzenlemiş, radyo ve televizyonlarda kalite konusunda çeşitli                   Şekil 1.  Kalite çemberlerinin organizasyonu.    Liderin görevleri arasında; toplantıların tarihlerini ve
          aralıklarla toplanan gönüllü bir çalışma grubudur.         programların yapılmasını sağlamıştır.                                   Yönetim Kurulu Üyeleri: Uzun süren kalite çemberleri      gündemlerini belirlemek, çember üyelerini eğitmek, grubu
           •  Periyodik toplantılar yaparak, belirlenen sorunların    Kalite çemberi kavramı, ilk defa Japonya’da kalite kontrol            çalışmalarının sürekli üyeleri olarak büyük öneme sahiptirler.  özendirerek etkinliklere katılımını sağlamak, üyeleri toplamak,
                                                                                                                                                                                                       öneriler toplayarak üyelerle birlikte çemberin üzerinde çalışacağı
          kaynaklarını, nedenlerini araştıran, bulan, çözen ve üst kademe  adını taşıyan derginin düzenlediği bir sempozyumda ortaya        Yönetim kurulu üyeleri genellikle işletmelerin ana bölüm   sorunu belirlemek, sorunların analizinde uygun yöntemleri
          yönetime sunan çalışma grubudur.                           atılmıştır. Bundan sonra JUSE bu yeni kavramı denemek isteyen          temsilcilerinden oluşur. Üye sayısı 7–8 kişi olabilir. Gerektiğinde  belirlemek, çemberin çalışmalarıyla ilgili olarak bağlı olduğu
                                                                     işletmelerin listesini yapmıştır. Kısa süre içinde kalite çemberi      bu sayı daha da artabilir. Yönetim kurulu kalite çemberleri  üstlere bilgi vermek vardır.


                                                                 60                                    Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011         http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      61
                                                                                                            ·
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67