Page 63 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 63

Bilal KILIÇ  Kalite Çemberleri ve Sorun Çözme Yöntemleri

 1. Giriş  Kalite çemberinde ele alınacak sorunlar yalnızca kalite ile  kavramına olan ilgi artmış ve birçok Japon işletmesi kalite  çalışmalarını amaç ve hedefler doğrultusunda belirler. Kurulun
 ilgili değil, aynı zamanda maliyeti düşürme, verimlilik, iş  çemberlerlerini uygulamaya başlamıştır.  bir lideri vardır ve tüm kararlar demokratik olarak oylama ile
 Kalite Çemberi kavramı 1960’lı yıllardan başlayarak dünyada  güvenliği, etkin grup çalışmasını sağlama vb. diğer işletme  alınır.
 hızla yayılmış ve pek çok alanda uygulama bulmuştur. İş  sorunlarıyla da ilgili olabilir.  Kalite çemberlerinin Amerika ve Batı ülkelerinde tanınmaya
 yaşamında kalitenin arttırılması için uygulanan önemli  başlaması ise, 1967 yılında Juran’ın yayınladığı “Kalite Kontrol  Kalite çemberleri 6 ile 12 arasında kişiden
 yöntemlerden birisi kalite çemberleridir. İşletmelerin  3. Tarihçesi  Çemberleri” adlı yazıyla olmuştur. Juran’ın bu yazısı büyük ilgi  oluşan, küçük çalışma gruplarıdır.
 verimliliklerinin, başarımlarının artırılmasında,  uyandırmış ve kalite çemberleri diğer ülkeler tarafından da
 gereksinimlerinin karşılanmasında kalite çemberleri doğrudan  Kalite çemberi ilk defa 1960’lı yıllarda Japonya da, 1970’li  uygulanmaya başlamıştır.  Yönetim kurulunun, hedeflerin belirlenmesi ve duyurulması,
 etkendir.  yıllarda ABD ve diğer batı ülkelerinde, 1980’li yıllarda da ise  fon düzenlemeleri, çember liderinin seçimi, rehberin seçimi,
 ülkemizde uygulanmaya başlamıştır. Sonraki yıllarda ise geniş  4. Kalite Çemberlerinin Organizasyonu  eğitimlerin düzenlenmesi, toplantı sıklık ve sürelerinin
 İş ile doğrudan, iç içe çalışanların, işletmedeki sorunların  bir uygulama alanı bulmuş ve neredeyse tüm dünyada  belirlenmesi, çember çalışmalarının değerlendirilmesi için
 çözümü için, hangi değişikliklerin nasıl yapılması gerektiği  uygulanmaya başlamıştır.  Her firmanın kendine özgü koşulları olduğundan, kalite  gerekli bilgilerin sağlanması ve çember çalışmalarının
 konusunda en sağlıklı bilgileri verebilecekleri düşünülmektedir;  çemberlerinin organizasyonu da firmadan firmaya, ana yapısı  etkinliğinin denetlenmesi vb. görevleri bulunmaktadır.
 yani “bir işi kim yapıyorsa en iyi o bilir” anlayışı geçerlidir.  İkinci Dünya Savaşı’ndan yenik çıkan Japonya ürettiği kalitesiz  aynı kalma koşuluyla değişiklik göstermektedir. Oluşturulan
 Dolayısıyla, yenilikler ve iyileştirmeler konusunda danışılması  ürünler ile ünlüydü ve ekonomi iflasın eşiğindeydi. Ancak  kalite çemberlerinin kalıcı olması, her kademeden yönetici ve  Koordinatör: Koordinatör, bir organizasyon içinde
 gerekenler de çalışanlar olmalıdır.  Japonya kısa bir sürede kaliteli ürünlerle dünya pazarlarına  çalışanın katılması ve bu yapılanmayı benimsemesi ile başarıya  yürütülmekte olan kalite çemberleri çalışmalarının koordine
 girmeyi başardı.  ulaştırılabilir. Kalite çemberleri 6 ile 12 arasında kişiden oluşan,  edilip yönlendirilmesinden sorumlu olan kişidir. Koordinatör
 Bir işi kim yapıyorsa en iyi o bilir  küçük çalışma gruplarıdır.    rehberleri denetlemek ve yönetime destek sağlamakla birlikte
 Japonların ekonomik açıdan bu kadar çabuk toparlanmasında,
 Kalite çemberlerinin uygulanabilmesi için en önemli koşul,  savaş yılları sonrasında, Japonya’da ABD işgal kuvvetleri  Kalite çemberlerinin oluşturulmasında, normal ve düzenli  ana görevi rehberlerle yönetim kurulu arasında iletişim
 üst yönetimin katılımcı, açık ve demokratik yönetim anlayışını  komutanı olarak bulunan General Douglas Mac Arthur’un  bir emir komuta zinciri kullanılır. Ast üst ilişkisinin dışına  kurmaktır. Yönetim kurulunun doğal üyesidir. Kalite
 benimsemiş ve çemberlerin yararlarına inanmış olmasıdır. Bu  büyük katkısı vardır. Mac Arthur Japonya’ nın doğal  çıkılmaz.  İşletmedeki kalite çemberlerinin organizasyon  çemberlerinin iletişim kanalları yukarıdan aşağıya olduğu
 amaçla çeşitli anketler hazırlanarak davranış testleri yapılabilir.  kaynaklardan yoksun olmasının, ülkeyi uluslararası anlaşmalara  şemasında aşağıdaki organlar vardır.  kadar, aşağıdan yukarıya doğru da olumlu bir şekilde
 Çok demokratik işletmelerde bile baskıcı yönetim anlayışına  yönlendireceğini ve Japonların kalitesiz ürünlerinin dünya  çalışmaktadır. İletişim yalnızca çember üyeleri arasında kalmaz,
 sahip yöneticiler olabilir. Bu tür yöneticilerin bulunduğu  pazarlarında kabulünü zorlaştıracağını biliyordu. Bu nedenle  •  Yönetim Kurulu  üyeler ile yönetim arasında da doğrudan ilişki kurulur. İletişim
              Yönetim Kurulu
 bölümlerin seçilmesi uygun değildir.  Mac Arthur Japon yetkilileri, parasal yönden kendi kendilerine  •  Koordinatör  kanallarının açık tutulması için gerekli ortamın hazırlanması
              Koordinatör
                                                                     konusunda koordinatöre önemli görevler düşmektedir.
 Diğer önemli bir koşul da, işletmenin sosyal bakımdan ılımlı  yeterli olabilmelerini sağlamak amacıyla, Amerika’lı bilim
              Rehber
 olması, ücret politikası ve işçi-işveren ilişkileri gibi konularda  adamları ve uzmanlardan yardım almaya ikna etmiştir.  •  Rehber  Rehber: Organizasyonda grup çalışmalarını yöneten ve
 sorunlarının olmamasıdır. Çalışanlar arasında da anket  1950 yılında çağrılan Amerikalı uzmanlardan Dr. Deming  •  Lider  koordine eden kişidir. Çemberin etkin çalışmasında kilit bir
              Lider
 düzenlenerek bu konular hakkında bilgi sahibi olunabilir.  Japonya’nın kaderini değiştirmiştir. O dönemde Amerikan  role sahiptir. Üst yönetim ile çember arasında köprü görevi
                                                                     görür. Rehber sayısı organizasyonun büyüklüğüne göre farklılık
              Üyeler
 Bu yazı iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda; kalite  Savaş Bakanlığı’nda savaş malzemelerinin kalitesinin arttırılması  •  Üyeler  gösterir. Bir rehberin, iletişim gücü gelişmiş, organizatör olma
 çemberinin tanımı, tarihçesi, organizasyonu, amaçları, yararları,  konusunda çalışmalar yapan ve kalite kontrol uzmanı olan Dr.  Yönetim Komitesi  eğiliminde, kalite kontrol ve istatistik hakkında temel bilgilere
 özellikleri ve çalışma yöntemleri anlatılmış, ikinci kısımda ise  Deming’in Japonya’ya davet edilmesinde, Amerika’da kendisi  sahip, gayrete getirici, iyi bir dinleyici olması gerekmektedir.
 kalite çemberlerinin sorunları çözmek için uyguladığı  ile birlikte çalışan Japon öğrenciler ve Prof. İshikawa etkili  Koordinatör  Görevleri ise; yönetim kurulunun belirlediği politikaları
 yöntemlerden söz edilmiştir.  olmuştur. Dr. Deming Japon genel müdürler için bir dizi  uygulamak, liderin eğitimini sağlamak, çember çalışmaları ile
 seminerler vererek onları kalite kontrol konusunda                  ilgili yönetim kuruluna rapor vermek, yönetim ile çember
 2. Kalite Çemberinin Tanımı  bilgilendirmiştir. Bu seminerlerin sonunda, Japon işletmelerinin  arasında iletişimi sağlamak, çember uygulamalarına katılmak
 temel işleyiş modeli oluşturulmuştur.                               ve sorunları çözmede onlara yardımcı olmaktır. Rehber, kurum
 Kalite Çemberi teriminin Japonca karşılığı “Jishu Karni”,
 kendi kendini denetleme ve yönetme, işini denetleme gibi  Japonya’da kalitenin artırılmasında etkili olan diğer bir isim  içinde kurulan birden çok çemberle ilişki kurup koordinasyon
 anlamlara gelmektedir. Bunun dışında, kalite çemberini pek  de Juran’dır. Juran 1954 yılında JUSE (Japon Bilim Adamları  Rehber  Rehber  Rehber  sağlar.
 çok biçimde tanımlamak mümkündür. Bunlar;  ve Mühendisleri Birliği) tarafından Japonya’ya davet edilmiş   Lider: Her çemberde bir adet lider yer almalıdır. Lider
 ve 1960 yılına kadar kalite kontrol yönetimi hakkında  Lider Lider  Lider  Lider  Lider  Lider  Lider  Lider  Lider  çember üyelerinin eğitiminden, onların çalışmalarından
 •  Aynı meslekten olan veya aynı birime bağlı olarak çalışan  konferanslar vermiştir.
 ve sayıları 6-12 kişi arasında değişen gönüllü kişilerin            sorumludur. Lider rehber tarafından yetiştirilir ve kendisine
 oluşturduğu küçük bir gruptur.  Tüm bunların yanı sıra, Japon hükümeti de yapılan bu  çeşitli beceriler kazandırılır. Lider, kendi bölümünde çalışanları
 çalışmalara sürekli destek vererek eğitim programları               gayrete getirip, yeterli sayıda gönüllü bularak çemberini kurar.
 •  Bir lider tarafından yönlendirilen, düzenli ve sürekli  düzenlemiş, radyo ve televizyonlarda kalite konusunda çeşitli  Şekil 1.  Kalite çemberlerinin organizasyonu.  Liderin görevleri arasında; toplantıların tarihlerini ve
 aralıklarla toplanan gönüllü bir çalışma grubudur.  programların yapılmasını sağlamıştır.  Yönetim Kurulu Üyeleri: Uzun süren kalite çemberleri  gündemlerini belirlemek, çember üyelerini eğitmek, grubu
 •  Periyodik toplantılar yaparak, belirlenen sorunların  Kalite çemberi kavramı, ilk defa Japonya’da kalite kontrol  çalışmalarının sürekli üyeleri olarak büyük öneme sahiptirler.  özendirerek etkinliklere katılımını sağlamak, üyeleri toplamak,
                                                                     öneriler toplayarak üyelerle birlikte çemberin üzerinde çalışacağı
 kaynaklarını, nedenlerini araştıran, bulan, çözen ve üst kademe  adını taşıyan derginin düzenlediği bir sempozyumda ortaya  Yönetim kurulu üyeleri genellikle işletmelerin ana bölüm  sorunu belirlemek, sorunların analizinde uygun yöntemleri
 yönetime sunan çalışma grubudur.  atılmıştır. Bundan sonra JUSE bu yeni kavramı denemek isteyen  temsilcilerinden oluşur. Üye sayısı 7–8 kişi olabilir. Gerektiğinde  belirlemek, çemberin çalışmalarıyla ilgili olarak bağlı olduğu
 işletmelerin listesini yapmıştır. Kısa süre içinde kalite çemberi  bu sayı daha da artabilir. Yönetim kurulu kalite çemberleri  üstlere bilgi vermek vardır.


 60  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  61
 ·
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68