Page 68 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 68

Bilal KILIÇ              Kalite Çemberleri ve Sorun Çözme Yöntemleri

           10.1. PUKÖ Döngüsü                                         Bir işin gerçekleştirilmesi için söz konusu çevrimin birçok            10.2. Beyin Fırtınası                  •    Etkili bir oturum süreci uzun    10.3. Neden-Sonuç Çizelgesi (Balık
                                                                     defa tekrarlanması gerekebilir. Ancak yapılan her işte bu                                                            tutulmamalıdır.  Ortalama 1 saat  Kılçığı Çizelgesi)
           PUKÖ döngüsü dört aşamalı sürekli denetleme ve geliştirmeyi  aşamaların aynen izlemesi gerekmeyebilir. Bazı aşamalar              Bir problemin nasıl çözüleceği konusunda        sürmelidir.
          içeren bir çevrimdir. Bu aşamalar planla, uygula, kontrol et ve  birleştirilir, bazıları da iş başarılıncaya kadar birçok kez     hep birlikte görüş bildirmek üzere bir                                        Ishikawa Çizelgesi de denir. Bir sorunu
          önlem al’dır.                                                                                                                     grup insanın toplanmasına beyin fırtınası  •    Toplantı sabırla sürdürülmelidir.  doğuran ya da etkileyen nedenleri
                                                                     tekrarlanabilir. PUKÖ çevrimine göre çalışmak insan doğasına           adı verilir. Beyin fırtınası, ortak sorunlar,  Başlangıçta belki konunun özüne  belirlemek amacıyla oluşturulur. Sorunlara
           P: Ne yapmak gerektiği ve nasıl yapılacağı belirlenir.    en uygun ve en verimli iş yapma şeklidir.                              toplanacak veriler, çözüm önerileri,    inmeyen veya bilinen düşünceler      daha geniş bir çerçeveden bakma olanağı

           U: Plan ve ölçüm araçları uygulanır.                       Şekil 2’de PUKÖ çevriminin dört temel aşaması, her aşamada            uygulama önerileri ve karşılaşılabilecek  üretilebilir. Ancak bu düşünceler  sunar. Sorunun tanımını ve süreci
                                                                     yapılması gereken iş adımları ve iş adımlarında kullanılabilecek       engeller gibi konularda bir görüş listesi  bittiğinde gerçek beyin fırtınası başlar.  iyileştirilmesini kolaylaştırır. Yöntem, beyin
           K: Sonuçlar değerlendirilir ve varsa sapma nedenleri belirlenir.  sorun çözme yöntemleri gösterilerek verilmiştir.               oluşturmak amacıyla yapılır. Kalite     •    Her üyenin çalışmalara iyi niyetle  fırtınası yöntemi kullanılarak etkinleştirilir.
                                                                                                                                            çemberlerinin yeni görüş üretmesini
           Ö: İyileştirme kararlı hale getirilir ve yeni çalışma kuralları                                                                  sağlayan etkili bir yöntemdir ve oldukça        katılması esastır.            Neden-Sonuç Çizelgesinin Yararları:
          düzenlenir.                                                                                                                       yansız görüşlerin çıkmasına aracılık eder.  Beyin Fırtınası Uygulaması Nasıl  •    Sorunların üzerine giden etkin bir

                                                                                                                                                                                   Yapılır:                                      yöntemi geliştirir.
                                                                                                                                             Beyin Fırtınasının Amacı:
                                                                                                                                                                                    •    Görüşülecek konu belirlenir ve   •    Çizelgenin hazırlanması, iletişimi
                                                                                                                                             •    Toplantılarda düzeni sağlamak.
                                                                                                                                                                                          görünür bir yere yazılır.              güçlendirir. Herkesin dikkatini bir
                                                                                                                                             •    Herkese aynı önemi vermek, yararlı  •    Toplantının amacı sorunu              noktaya toplamasını sağlar.
                                                    Yoklama kağıtları                                                                              ve yenilikçi görüşlerin oluşmasını         belirlemekse, grup üyeleri olası
                                                    Koşu çizelgesi      Karar matrisi                                                              sağlamak.                                                              •    Başlı başına eğitici bir çalışmadır,
                                                    Histogramlar        Pareto çizelgesi                                                                                                   sorunlar için öneride bulunur; sorunu          herkesin bilgisini geliştirir.
                                                    Anketler            Çoklu oylama         Beyin fırtınası                                                                                çözümlemekse, çözüm önerilir.
                                                                                             Yakınlık çizelgesi                              •    Zamanı en verimli biçimde
                               Akış çizelgesi             3                4                 Neden-sonuç çizelgesi                                 kullanmak.                                                             •    Verilerin toplanmasını ve konuya
                               Odak grupları                                                 Ağaç çizelgesi                                                                         •    Her üyeye sırayla belli bir süre          bilimsel yaklaşılmasını sağlar.
                                                                                             İlişki çizelgesi                                •    Grubun ortak sorunlarını ortaya         verilerek düşüncesi sorulur.
                                                                                             Odak grupları
                                                                     iyileştirme             Kuvvet-alan analizi                                   çıkarmak.                                                              •    Konuya hakimiyeti sınamak için
                                            2          ölç ve çözümle  olanakları        5                                                                                          •    Her üye sıra ile söz alarak önceden          oldukça iyi bir yöntemdir.
                                                                      üzerinde
                                                                       odaklaş                                                               •    Sorunlara ilişkin olarak hangi          kararlaştırılmış bir süre sınırlaması  •    Tüm sorunlara uygulanabilir.
                                                                                                                                                                                          içerisinde görüş belirtir. Her söz alışta
                                             var olan süreci                      temeldeki            Beyin fırtınası                              verilerin toplanacağına karar vermek.
                        Beyin fırtınası      tanımla                         nedenleri belirle         Karar matrisi                                                                       sadece bir düşünce açıklanır.  Neden-Sonuç Çizelgesi Uygulaması
                        Odak grupları                       PLANLA                                     Ağaç çizelgesi                        •    Sorunu ortadan kaldırmaya yarayacak
                        Görüşme                                                                                                                   önerileri oluşturmak.             •    Sırası gelen kişinin o anda aklına bir  Nasıl Yapılır:
                                    1                                                            6
                                        çıktıları,                                                                                                                                       düşünce gelmeyebilir. O zaman üye  •    Sorunu gösteren bir ok (ana kılçık)
                                        müşterileri ve                            çözümleri yarat                                            •    Yeni bir uygulamada çıkabilecek olası       görüşü olmadığını söyler.
                                        beklentileri belirle                      ve en iyilerini seç                                              sorunları önceden belirlemek.                                                 çizilir.
            BAŞLA                                                                                                                                                                   •    Tüm görüşler bir yere yazılır.
                                                                                       deneme                                                Beyin Fırtınasında Uyulması Gereken                                          •    Bu kılçığın üzerinde, sorunun olası
                                         takip et ve                               uygulamasını        Beyin fırtınası                                                              •    Ortaya çıkan tüm düşünceler             ana nedenleri oklarla gösterilir. Bir
                   Yoklama kağıtları     getirileri sürekli kıl                         planla         Kuvvet alanı analizi                 Kurallar:                                                                            üretim sürecinde en çok kullanılan
                   Koşu çizelgesi  12                                                            7     Eylem planları                                                                     tanımlanarak netleştirilir.
                   Anketler                                   KONTROL                                  Ağaç çizelgesi                        •    Zaman sınırlaması yapılmalı ve bir                                             ana neden sınıfları, araç, gereç, metot
                   Histogramlar                                   ET                                   Akış çizelgesi                             zaman tutucu belirlenmelidir.     •    Düşünceler gerekirse eleştirilerek          ve insandır. Bir hizmet sürecinde ise
                   Kontrol çizelgesi         değişikliği                        denemeyi
                                             standardize et                    gerçekleştir                                                                                               incelenir, kümelenir veya sayıca azaltılır,          bu sınıflar genellikle politikalar,
                                                                                                                                             •    Beyinler hayalci ve yaratıcı             bulanık düşünceler yeniden yazılır.          yönergeler, işyeri, araç ve insan
                                          11           önemli           sonuçları         8                                                        düşünmeye özendirilmelidir.      •    Tüm görüşler ortaya konduktan sonra          şeklinde seçilir. Her iki durumda,
                                                       sonuçları belirle  değerlendir                                                                                                                                            çevre (binalar, lojistik ve alan) ve
                           Kuvvet alan analizi                                               Yoklama kağıtları                               •    Görüşler belirtildiğinde üzerinde        ilk tur oylamaya geçilir. Görüşler tek tek
                           Beyin fırtınası                                                   Histogramlar                                          kesinlikle tartışma yapılmaz,            oylanır. Üyeler istedikleri her öneriye          ölçme (kalibrasyon ve veri toplama)
                           Eylem planları                                                                                                          eleştirilmez, olumsuz sözcüklerle                                             sınıfları da sık sık kullanılır. Ayrıca,
                           Ağaç çizelgesi                10                9                                                                                                               oy verebilirler.                      bu tür sınıflar yerine, sözkonusu
                           Akış çizelgesi                                                                                                           nitelenmez (saçma, yanlış gibi) ancak  •    İlk tur oylama sonucu en çok oy alan
                                                  Pareto çizelgesi     Yoklama kağıtları                                                           anlaşılmadı ise açıklama istenebilir.                                         sürecin ana basamakları da
                                                  Odak grupları        Anketler                                                                                                          öneriler daire içine alınır ve bunlar          kullanılabilir.
                                                  Kuvvet alanı         Odak grupları                                                         •    Düşünceler özlü ve açık biçimde        üzerinde tartışılır. Yine üyeler sıra ile
                                                  analizi              Histogramlar                                                                                                                                       •    Her bir ana sınıfla ilgili alt etmenler
                                                                       Koşu çizelgesi                                                              açıklanmalıdır.                        söz alır. Tüm üyeler önerilerini
                                                                                                                                                                                          belirtince ikinci tur oylamaya geçilir.          oklar ile gösterilir.
                                                                                                                                             •    Üyeler birbirlerinin görüş ve
                                                                                                                                                   düşüncelerinden yararlanılarak sinerji  •    İkinci tur oylama sonucu öneriler  Şekil 3’te Neden-Sonuç çizelgesi
                                                                                                                                                  oluşturacak yeni düşünceler             önem sırasına göre belirlenmiş olur.  verilmiştir.
                                                    Şekil 2.  PUKÖ yönetimi ve araçları.                                                          üretmelidir.


                                                                 66                                    Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011         http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      67
                                                                                                            ·
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73