Page 65 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 65

Bilal KILIÇ  Kalite Çemberleri ve Sorun Çözme Yöntemleri

 Üyeler: Çemberin oluşumundaki en önemli unsurdur. Üyeler  •    Fikir ve görüşlerin uygulanmasına olanak sağlamak,  •    Çok çeşitli konularda yarar sağlayan eğitimler,  kavramı çember üyelerinin belli bir ölçüde yenilenmesine
 •    Fikir ve görüşlerin uygulanmasına olanak sağlamak,
 Üyeler: Çemberin oluşumundaki en önemli unsurdur. Üyeler
 gönüllülük esasına dayalı olarak çalışır. Çembere çalışmalarıyla
 gönüllülük esasına dayalı olarak çalışır. Çembere çalışmalarıyla    mutlak anlamda karşı değildir. Ancak bu yenilenme, çemberin
 •    Grup çalışmalarını özendirmek, bireyselliği önlemek,
 katkıda bulunan kişilerdir. Üyeler, grup liderinin yardımı ile
 katkıda bulunan kişilerdir. Üyeler, grup liderinin yardımı ile  •    Grup çalışmalarını özendirmek, bireyselliği önlemek,  •    Grup içinde işbirliği yapma ve sahiplenme duygusunun  büyük bölümünü kapsayacak ölçüde ya da grubun çok sık
 rehber tarafından sorun çözme ve iletişim becerileri konusunda  •     Bireylerin liderlik ve yaratıcılık yeteneklerinin gelişmesine        geliştirilmesi,  yenilenmesi anlamında olmamalıdır.
 rehber tarafından sorun çözme ve iletişim becerileri konusunda
 •     Bireylerin liderlik ve yaratıcılık yeteneklerinin gelişmesine
 eğitim alırlar. Üyelerin, bütün toplantılarda bulunmak, istatistik  katkıda bulunmaknmak  •    Bilgi, hayal gücü, karar verme ve değerlendirme
 eğitim alırlar. Üyelerin, bütün toplantılarda bulunmak, istatistik
        katkıda bulu
 yöntemleri öğrenmek, davranış tüzüğüne uymak, kalite çemberi        yeteneklerinin geliştirilmesi,  Grup etkinliği: Grup çalışması sonucu takım ruhu ortaya
 yöntemleri öğrenmek, davranış tüzüğüne uymak, kalite çemberi
 ilkelerine bağlı davranmak, kalite çemberi programını tanımak,  6. Kalite Çemberlerinin Yararları  çıkar, çalışanlar kendilerine verilen değeri anlar.
 6. Kalite Çemberlerinin Yararları
 ilkelerine bağlı davranmak, kalite çemberi programını tanımak,
 işi hoşnut olarak yapmak, çembere yeni üyeler bulmak, sorunun  •    Sorun çözme yöntemlerinin öğrenilmesi, tanıların başarıyla  Ödüllendirme: Çember üyelerinin sorun çözme, öneri
 işi hoşnut olarak yapmak, çembere yeni üyeler bulmak, sorunun
 Kalite çemberlerinin hem işverene, hem çalışanlara hem de
 çözümüne katılmak, öneriler geliştirmek gibi görevleri vardır.  Kalite çemberlerinin hem işverene, hem çalışanlara hem de       konulması, sorunların önlenebilmesi,  geliştirme ve çemberlere süreklilik kazandırma konularındaki
 çözümüne katılmak, öneriler geliştirmek gibi görevleri vardır.
 Bir kalite çemberinde üye sayısı genel olarak 6-12’dir.  müşterilere yönelik yararları vardır. Kalite çemberlerine  katkılarının yönetim tarafından övülmesi, ödüllendirilmesi
 müşterilere yönelik yararları vardır. Kalite çemberlerine
 Bir kalite çemberinde üye sayısı genel olarak 6-12’dir.
 katılanların diğer çalışanlara göre işten geri kalma oranlarında  •    Liderlik yeteneklerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi,
 katılanların diğer çalışanlara göre işten geri kalma oranlarında
 Üyeler, çemberin oluşumundaki en  azalma, gayretlerinde ve işe bağlılıklarında belirgin bir şekilde  •    Gizli kalmış yeteneklerin ortaya çıkarılması,  gerekir. Böylelikle görüşlerinin dikkate alındığının farkına
 azalma, gayretlerinde ve işe bağlılıklarında belirgin bir şekilde
                                                                     varan çember üyelerinin çalışmalarına canlılık kazandırılmış
 artma olduğu gözlenmiştir. Ayrıca kalite çemberlerinin
 önemli unsurdur.  artma olduğu gözlenmiştir. Ayrıca kalite çemberlerinin  olunur.
 uygulandığı pek çok işletmede her yıl milyonlarca TL’lik  •    İş görenlere, çalıştıkları bölümlerdeki çalışmalarda etkin
 uygulandığı pek çok işletmede her yıl milyonlarca TL’lik
 5. Kalite Çemberinin Amaçları  kazanım sağlanabildiği görülmüştür.        rol alabilme olanağının sağlanması.  8. Kalite Çemberinin Çalışma Yöntemi
 kazanım sağlanabildiği görülmüştür.
 5. Kalite Çemberinin Amaçları
 Kalite çemberi kavramı, bir kuruluşta birçok alanda  Kalite çemberlerinin hem işverene, hem  •    Çalışanlarda moral yüksekliğinin, özgüven yüksekliğinin  Kalite çemberlerinin işleyişi sırasında, aşağıdaki işlemler
 Kalite çemberi kavramı, bir kuruluşta birçok alanda
 uygulanabilir. Bunlar; kuruluş yönetimi ve iş organizasyonu,  çalışanlara hem de müşterilere yönelik        ve iş memnuniyetinin artması,
 uygulanabilir. Bunlar; kuruluş yönetimi ve iş organizasyonu,        gerçekleştirilir.
 iş verimliliği, müşteri memnuniyeti, maddi değerini arttırma,
 iş verimliliği, müşteri memnuniyeti, maddi değerini arttırma,  yararları vardır.  •    İşinde yükselme,
 satış sonrası hizmet ve destek, müşteri bilgilendirme, eğitim,       Sorunun belirlenmesi
 satış sonrası hizmet ve destek, müşteri bilgilendirme, eğitim,
 bakım kolaylığı, hizmet hızı ve kalitesi, kuruluş imajı,  güvenilirlik
 bakım kolaylığı, hizmet hızı ve kalitesi, kuruluş imajı,  güvenilirlik  Kalite çemberlerinin kuruluşa sağladığı başlıca yararlar:  7. Kalite Çemberinin Özellikleri  Kalite çemberleri, sorunları belirlerken, kendi çember
 vb. alanlardır.
 vb. alanlardır.  Kalite çemberlerinin kuruluşa sağladığı başlıca yararlar:  üyelerinden, yönetimden, diğer ekiplerden ve birimlerden
 Kalite çemberlerinin en önemli yönü insan kaynaklarının ve  •    Çalışanlar arası ve bölümler arası işbirliğinde artış,  Kalite çemberlerinin oluşturulması ve işletilmesi aşağıdaki  yararlanabilir. Sorunlar belirlenirken çeşitli yöntemler kullanılır.
 Kalite çemberlerinin en önemli yönü insan kaynaklarının ve
 teknik kaynakların bir araya getirilmesinde düzenli bir  •    Çalışanlar arası ve bölümler arası işbirliğinde artış,  özellikleri içerir:  Fakat içlerinden en etkilisinin “beyin fırtınası” olduğu
 •    Çalışanlarda, kuruluşun sorunlarına karşı ilgi artışı,
 teknik kaynakların bir araya getirilmesinde düzenli bir  •    Çalışanlarda, kuruluşun sorunlarına karşı ilgi artışı,  söylenebilir.
 yaklaşımın sağlanmasıdır. Amaç, ürün kalitesinin, çalışma
 yaklaşımın sağlanmasıdır. Amaç, ürün kalitesinin, çalışma  •    Ürün ve hizmet kalitesinde artış,  Gönüllülük: Kalite çemberlerine katılan çalışanların gönüllü
 yaşamı kalitesinin ve kurumsal verimliliğin artırılmasıdır.
 yaşamı kalitesinin ve kurumsal verimliliğin artırılmasıdır.  •    Ürün ve hizmet kalitesinde artış,  kişilerden olması gerekir. Başka bir deyişle, grubu oluşturan  Sorunun seçimi
 Kalite çemberlerinin en önemli yönü insan  •    Çalışanların devamsızlıklarında azalma,  üyeler atama yoluyla gelmemeli, katılım konusunda üst yönetim
                                                                      Sorunlardan hangisinin, kalite çemberleri tarafından üzerinde
 kaynaklarının ve teknik kaynakların bir araya  •    Çalışanların devamsızlıklarında azalma,  tarafından bir baskı yapılmamalı, yalnızca üst yönetim bu  tartışılmak üzere seçileceğine çember üyeleri karar verir.
 •     İşveren-işçi ve yönetim-sendika arasında daha iyi ilişkilerin
          konudaki kararlılığını, isteğini ve desteğini işletme çalışanlarına
 getirilmesinde düzenli bir yaklaşımın  •     İşveren-işçi ve yönetim-sendika arasında daha iyi ilişkilerin  göstermelidir. Üyelerin çembere katılımlarında gönüllülük
       kurulması,
 sağlanmasıdır.        kurulması,  esası söz konusu iken, çember liderlerinin çemberlere  Sorunun analizi
 •    Uzun süredir göz ardı edilen veya hiç fark edilmemiş
 •    Uzun süredir göz ardı edilen veya hiç fark edilmemiş  katılımında gönüllülük esası aranmayabilir.  Bir sorunun analizinde “beyin fırtınası” ve “neden sonuç
 Kalite çemberlerinin esas amaçlarını şöyle sıralayabiliriz:        sorunların çözümü,  analizi” kullanılır. Lider, genellikle üyelere, nedenlerle ilgili
       sorunların çözümü,
 Kalite çemberlerinin esas amaçlarını şöyle sıralayabiliriz:  Kendini geliştirme: Yöneticiler ve kalite liderleri, eğitim ve
 •    Hataları azaltmak, kaliteyi yükseltmek,  •    Önerilen sorunların kabulünde ve giderilmesinde artış,  yetiştirme yoluyla insanların yeteneklerini geliştirmeye önem  fikirlerini sorar ve bu nedenleri bir kağıda liste halinde sıralar.
 •    Önerilen sorunların kabulünde ve giderilmesinde artış,
 •  Hataları azaltmak, kaliteyi yükseltmek,  vermelidir. Kişilerin kendilerini tanımalarına ve anlamalarına  Asıl neden, grubun onayı ile belirlendikten sonra, üyeler bu
 •    Üretim giderlerini düşürmek,  •    Yeni teknolojilerin yerleştirilmesi, yeni üretim ve hizmet  da ayrıca önem verilmelidir.  nedene çözüm aramayı sürdürebilir.
 •    Yeni teknolojilerin yerleştirilmesi, yeni üretim ve hizmet
 • Üretim giderlerini düşürmek,        alanlarının açılması gibi konuların çalışanlar tarafından
 •    Çalışanların, eğitilmelerini sağlayarak, sorunları kavrama        alanlarının açılması gibi konuların çalışanlar tarafından  Önerilen çözüm
       kolay kabul edilmesi,
       ve çözme kapasitesini geliştirmek,        kolay kabul edilmesi,  Karşılıklı gelişme: İnsanlar birbiriyle etkileşimde olduğundan,
 • Çalışanların, eğitilmelerini sağlayarak, sorunları kavrama
 ve çözme kapasitesini geliştirmek,  •    İşletmede maddi kazanımın sağlanması,  değişik bölümde çalışanların ortak çalışması birbirlerini geliştirir.  Sorunun gerçek nedeni belirlendikten sonra, üyeler bu
 •    İşletmede maddi kazanımın sağlanması,
 •    Sorun yaratma yerine çözüm getirme alışkanlığını               nedenin ortadan kaldırılması için öneriler ileri sürer. Öneriler
           Bütün üyelerin katılımı: Kalite çemberinde çalışan bütün
       sağlamak,  •    Daha az kişinin işten çıkarılması,  üyelerin çalışmalara katılımı zorunludur. Bununla birlikte, bir  incelenerek çözüm için bir karara varılır.
 • Sorun yaratma yerine çözüm getirme alışkanlığını sağlamak,
 •    Daha az kişinin işten çıkarılması,
 •    Sorunları daha doğmadan engelleme alışkanlığını  •    Araç ve gereçlerin etkin kullanımı,  şirkette genel müdürden başlayarak herkesin belirli bir kalite  Yönetime sunma
 •    Araç ve gereçlerin etkin kullanımı,
 • Sorunları daha doğmadan engelleme alışkanlığını
       kazandırmak,
 kazandırmak,  •    Daha iyi eğitilmiş işgücüne ulaşılması,  çemberine girmesi gerekmez. Gerektiğinde, özel kalite
 •    Daha iyi eğitilmiş işgücüne ulaşılması,
                                                                      Çember, etkili bir çözüm bulunduğunda, üst yönetime
 •    Daha uyumlu yönetici-çalışan ilişkisinin gelişmesine ortam  •    Güven ortamının oluşması,  çemberleri oluşturarak şirketin toplam kalite kontrol programına  çalışmaların sonucu göstermek istediğini bildirir. Böyle bir
 • Daha uyumlu yönetici-çalışan ilişkisinin gelişmesine ortam
          katılabilir.  Ayrıca, kimi yöneticiler ve teknisyenler de onlara
       hazırlamak,
 hazırlamak,  •    Güven ortamının oluşması,  verilen normal görevler yoluyla çember çalışmalarına katılabilir.  sunuşun yapılabilmesi için, önce bir raporun hazırlanması
 •    İş güvenliğinin artması.  Bir kalite çemberine giren her üyenin, tüm toplantılara katılıp  gerekir.
 •    Çalışanların gayretini ve işe bağlılığını arttırmak,  •    İş güvenliğinin artması.
 • Çalışanların gayretini ve işe bağlılığını arttırmak,
 Kalite çemberlerinin çalışanlara sağladığı başlıca yararlar:  bir görevi üstlenmesi gerekir.  Çözümün uygulanması
 •    İşletmede çalışanlar arasında iletişim kanallarını  Kalite çemberlerinin çalışanlara sağladığı başlıca yararlar:
 • İşletmede çalışanlar arasında iletişim kanallarını geliştirmek,
       geliştirmek,  •    İşe katılım ve gayretin artması,  Canlılık ve süreklilik: Çember üyeleri incelenen sorun ne  Sunuştan sonra, konunun incelenmesi ve çözümün
 •    İşe katılım ve gayretin artması,
 • Her düzeydeki çalışanın beyni, elleri ve gönül gücü ile işe  olursa olsun aynı kalmalı, başka bir deyişle, sorunu ele alan  uygulanması, yönetimin görevidir. Eğer yönetim projeyi
 •    Her düzeydeki çalışanın beyni, elleri ve gönül gücü ile
 katılımını sağlamak,  •    Düşüncelerin söylenebileceği bir ortamın yaratılması,  üyeler çözüm üretilene kadar birlikte çalışmalıdır. Süreklilik
 •    Düşüncelerin söylenebileceği bir ortamın yaratılması,
       işe katılımını sağlamak,                                      onaylarsa uygulamaya geçirir. Çalışanlar uygulamayı yapar.
 62  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  63
 ·
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70