Page 69 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 69

Bilal KILIÇ  Kalite Çemberleri ve Sorun Çözme Yöntemleri

 10.1. PUKÖ Döngüsü  Bir işin gerçekleştirilmesi için söz konusu çevrimin birçok  10.2. Beyin Fırtınası  •    Etkili bir oturum süreci uzun  10.3. Neden-Sonuç Çizelgesi (Balık
 defa tekrarlanması gerekebilir. Ancak yapılan her işte bu        tutulmamalıdır.  Ortalama 1 saat  Kılçığı Çizelgesi)
 PUKÖ döngüsü dört aşamalı sürekli denetleme ve geliştirmeyi  aşamaların aynen izlemesi gerekmeyebilir. Bazı aşamalar  Bir problemin nasıl çözüleceği konusunda        sürmelidir.
 içeren bir çevrimdir. Bu aşamalar planla, uygula, kontrol et ve  birleştirilir, bazıları da iş başarılıncaya kadar birçok kez  hep birlikte görüş bildirmek üzere bir  Ishikawa Çizelgesi de denir. Bir sorunu
 önlem al’dır.  grup insanın toplanmasına beyin fırtınası  •    Toplantı sabırla sürdürülmelidir.  doğuran ya da etkileyen nedenleri
 tekrarlanabilir. PUKÖ çevrimine göre çalışmak insan doğasına  adı verilir. Beyin fırtınası, ortak sorunlar,  Başlangıçta belki konunun özüne  belirlemek amacıyla oluşturulur. Sorunlara
 P: Ne yapmak gerektiği ve nasıl yapılacağı belirlenir.  en uygun ve en verimli iş yapma şeklidir.  toplanacak veriler, çözüm önerileri,  inmeyen veya bilinen düşünceler  daha geniş bir çerçeveden bakma olanağı

 U: Plan ve ölçüm araçları uygulanır.  Şekil 2’de PUKÖ çevriminin dört temel aşaması, her aşamada  uygulama önerileri ve karşılaşılabilecek  üretilebilir. Ancak bu düşünceler  sunar. Sorunun tanımını ve süreci
 yapılması gereken iş adımları ve iş adımlarında kullanılabilecek  engeller gibi konularda bir görüş listesi  bittiğinde gerçek beyin fırtınası başlar.  iyileştirilmesini kolaylaştırır. Yöntem, beyin
 K: Sonuçlar değerlendirilir ve varsa sapma nedenleri belirlenir.  sorun çözme yöntemleri gösterilerek verilmiştir.  oluşturmak amacıyla yapılır. Kalite  •    Her üyenin çalışmalara iyi niyetle  fırtınası yöntemi kullanılarak etkinleştirilir.
          çemberlerinin yeni görüş üretmesini
 Ö: İyileştirme kararlı hale getirilir ve yeni çalışma kuralları  sağlayan etkili bir yöntemdir ve oldukça        katılması esastır.  Neden-Sonuç Çizelgesinin Yararları:
 düzenlenir.  yansız görüşlerin çıkmasına aracılık eder.  Beyin Fırtınası Uygulaması Nasıl  •    Sorunların üzerine giden etkin bir

                                                Yapılır:                                       yöntemi geliştirir.
           Beyin Fırtınasının Amacı:
                                                 •    Görüşülecek konu belirlenir ve    •    Çizelgenin hazırlanması, iletişimi
           •    Toplantılarda düzeni sağlamak.
                                                       görünür bir yere yazılır.               güçlendirir. Herkesin dikkatini bir
           •    Herkese aynı önemi vermek, yararlı  •    Toplantının amacı sorunu              noktaya toplamasını sağlar.
 Yoklama kağıtları        ve yenilikçi görüşlerin oluşmasını         belirlemekse, grup üyeleri olası
 Koşu çizelgesi  Karar matrisi        sağlamak.                                         •    Başlı başına eğitici bir çalışmadır,
 Histogramlar  Pareto çizelgesi                         sorunlar için öneride bulunur; sorunu          herkesin bilgisini geliştirir.
 Anketler  Çoklu oylama  Beyin fırtınası                 çözümlemekse, çözüm önerilir.
 Yakınlık çizelgesi  •    Zamanı en verimli biçimde
 Akış çizelgesi  3  4  Neden-sonuç çizelgesi        kullanmak.                          •    Verilerin toplanmasını ve konuya
 Odak grupları  Ağaç çizelgesi                   •    Her üyeye sırayla belli bir süre          bilimsel yaklaşılmasını sağlar.
 İlişki çizelgesi  •    Grubun ortak sorunlarını ortaya        verilerek düşüncesi sorulur.
 Odak grupları
 iyileştirme  Kuvvet-alan analizi        çıkarmak.                                      •    Konuya hakimiyeti sınamak için
 2  ölç ve çözümle  olanakları  5                •    Her üye sıra ile söz alarak önceden          oldukça iyi bir yöntemdir.
 üzerinde
 odaklaş   •    Sorunlara ilişkin olarak hangi         kararlaştırılmış bir süre sınırlaması  •    Tüm sorunlara uygulanabilir.
                                                       içerisinde görüş belirtir. Her söz alışta
 var olan süreci  temeldeki  Beyin fırtınası         verilerin toplanacağına karar vermek.
 Beyin fırtınası  tanımla  nedenleri belirle  Karar matrisi         sadece bir düşünce açıklanır.  Neden-Sonuç Çizelgesi Uygulaması
 Odak grupları  PLANLA  Ağaç çizelgesi  •    Sorunu ortadan kaldırmaya yarayacak
 Görüşme        önerileri oluşturmak.            •    Sırası gelen kişinin o anda aklına bir  Nasıl Yapılır:
 1  6
 çıktıları,                                           düşünce gelmeyebilir. O zaman üye  •    Sorunu gösteren bir ok (ana kılçık)
 müşterileri ve  çözümleri yarat  •    Yeni bir uygulamada çıkabilecek olası       görüşü olmadığını söyler.
 beklentileri belirle  ve en iyilerini seç        sorunları önceden belirlemek.                çizilir.
 BAŞLA                                           •    Tüm görüşler bir yere yazılır.
 deneme    Beyin Fırtınasında Uyulması Gereken                                          •    Bu kılçığın üzerinde, sorunun olası
 takip et ve  uygulamasını  Beyin fırtınası      •    Ortaya çıkan tüm düşünceler              ana nedenleri oklarla gösterilir. Bir
 Yoklama kağıtları  getirileri sürekli kıl  planla  Kuvvet alanı analizi  Kurallar:            üretim sürecinde en çok kullanılan
 Koşu çizelgesi  12  7  Eylem planları                 tanımlanarak netleştirilir.
 Anketler  KONTROL  Ağaç çizelgesi  •    Zaman sınırlaması yapılmalı ve bir                    ana neden sınıfları, araç, gereç, metot
 Histogramlar  ET  Akış çizelgesi       zaman tutucu belirlenmelidir.  •    Düşünceler gerekirse eleştirilerek          ve insandır. Bir hizmet sürecinde ise
 Kontrol çizelgesi  değişikliği  denemeyi
 standardize et  gerçekleştir                          incelenir, kümelenir veya sayıca azaltılır,          bu sınıflar genellikle politikalar,
           •    Beyinler hayalci ve yaratıcı            bulanık düşünceler yeniden yazılır.          yönergeler, işyeri, araç ve insan
 11  önemli  sonuçları  8        düşünmeye özendirilmelidir.  •    Tüm görüşler ortaya konduktan sonra          şeklinde seçilir. Her iki durumda,
 sonuçları belirle  değerlendir                                                                çevre (binalar, lojistik ve alan) ve
 Kuvvet alan analizi  Yoklama kağıtları  •    Görüşler belirtildiğinde üzerinde        ilk tur oylamaya geçilir. Görüşler tek tek
 Beyin fırtınası  Histogramlar        kesinlikle tartışma yapılmaz,          oylanır. Üyeler istedikleri her öneriye          ölçme (kalibrasyon ve veri toplama)
 Eylem planları        eleştirilmez, olumsuz sözcüklerle                                       sınıfları da sık sık kullanılır. Ayrıca,
 Ağaç çizelgesi  10  9                                  oy verebilirler.                       bu tür sınıflar yerine, sözkonusu
 Akış çizelgesi         nitelenmez (saçma, yanlış gibi) ancak  •    İlk tur oylama sonucu en çok oy alan
 Pareto çizelgesi  Yoklama kağıtları        anlaşılmadı ise açıklama istenebilir.              sürecin ana basamakları da
 Odak grupları  Anketler                              öneriler daire içine alınır ve bunlar          kullanılabilir.
 Kuvvet alanı  Odak grupları  •    Düşünceler özlü ve açık biçimde       üzerinde tartışılır. Yine üyeler sıra ile
 analizi  Histogramlar                                                                  •    Her bir ana sınıfla ilgili alt etmenler
 Koşu çizelgesi        açıklanmalıdır.                 söz alır. Tüm üyeler önerilerini
                                                       belirtince ikinci tur oylamaya geçilir.          oklar ile gösterilir.
           •    Üyeler birbirlerinin görüş ve
                 düşüncelerinden yararlanılarak sinerji  •    İkinci tur oylama sonucu öneriler  Şekil 3’te Neden-Sonuç çizelgesi
                oluşturacak yeni düşünceler            önem sırasına göre belirlenmiş olur.  verilmiştir.
 Şekil 2.  PUKÖ yönetimi ve araçları.       üretmelidir.


 66  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  67
 ·
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74