Page 169 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 169

Melahat PARLAR  Çinili Köşk

 Kubbe  Pencereler  Sergileme                                                           Zürafa Motifli T abak









 Kubbeye malakari süsleme yapılmıştır. Malakari, mala  Binanın aydınlatması için bolca pencere  kullanılmıştır.  Çinili Köşk Müzesi’nde sergilenen eserler, 11. yüzyıldan 20. yüzyıl başlarına kadar  19. yüzyıl ikinci yarısına tarihlenen












 benzeri küçük aletlerle tavan ve duvarlara uygulanan alçı  Pencereler renkli  ışıltıları ile iç mekâna hoşluk veren  tarihlenen Selçuklu ve Osmanlı dönemlerine aittir. Toplam 142 adet eser  tabak üzerinde yer alan zürafa motifi ile





 kabartma süslemesidir. Bu süsleme aynı zamanda boya ile  vitraylardan oluşur. Ayrıca iç mekânlarda havalandırma  bulunmaktadır. Selçuklu, Slip ve Milet, İznik, Kütahya ve Çanakkale olmak üzere 4  dikkat çekicidir. Boynundan iplerle bağlı



 renklendirilebilir. Geleneksel bir sanat olan malakari süslemeyi  sağlamak üzere açık pencere yapısı kullanılmıştır. Bu  sergileme grubuna ayrılmıştır.  olarak gösterilmiştir. İstanbul’a saray







 el ile yapılan kartonpiyere benzetebiliriz.  pencereler, karşıdan bakıldığında ilk anda duvar izlenimi  Selçuklu grubunda 11-13. yüzyıl İran  ve  Anadolu  Selçukluları'na  ait  çini  ve  hayvanat bahçesine konmak üzere









 Bodrum kattaki orijinalliğini koruyan malakari kubbe beyaz  vermektedir. Fakat aynı düzlemde olmayan duvarların  seramiklerin sırlı-sırsız örnekleri sergilenmektedir. Konya'daki II. Kılıç Arslan  g e m  i l e r e    y ü k l e n m  i ş   z ü r a f a n ın





                                               23
 renktedir. Sergileme katındaki kubbede görülen süsleme ise  aralarında boşluk b ırakılarak pencere görevi görmesi  Köşkü’ne ait 12. yüzyıla tarihlenen minai  tekniğindeki çiniler köşkün önemli ve  Çanakkale’de mola verildiğinde seramik
 restorasyon sırasında renklendirilmiştir.  sağlanmıştır.  az sayıdaki eserlerindendir. Kazıma ve slip tekniklerinin bir arada kullanıldığı bir  ustalarına esin kaynağı olduğu tahmin
                                                                                       edilmektedir.
          kâse de dikkati çekmektedir. Bunların yanı sıra matara ve ibrik sergide bulunan diğer
 Vitray pencereler.  formlardandır.                                                     Zürafa motifli tabak.
           Sergi salonlarında bulunan Osmanlı dönemi eserlerinden önemli bir kısmı 14.yüzyılın
          ortalarından 17. yüzyılın sonlarına kadar Anadolu’da en önemli çini ve seramik
          merkezi olan İznik’te üretilmiştir. 14-15. yüzyıla tarihlenen slip ve Milet işi seramiklerin
          sergilendiği eyvanlı mekân, erken Osmanlı sanatını yansıtan az sayıda ancak önemli
          bir grup eseri barındırmaktadır.
           1432 tarihli Karamanoğlu İbrahim Bey İmareti’ne ait "çini mihrap" merkezi salonda
          bulunur. Mihrap, bitkisel ve geometrik bezemeli, altın yaldızlı çini levhalardan
          oluşmaktadır. Kitabesinde Bakara Suresi’nin 255. ayeti nesih hatlarla, 256. ve 257.
          ayetleri de kufi hatlarla yazılıdır.                                          Cami-Mescid Betimli T abak
                                            24
           Ayrıca 1540 tarihli İstanbul Haseki  Hürrem Sultan Medresesi’ne ait pencere
          alınlıkları da bu mekânda sergilenmektedir.                                   Tabak üzerinde dönemeçli bir yolun alt
                                                                                       ve üst ucunda yer alan sarı kubbeli ve
           Kütahya yapımı eserlerde bitkisel, geometrik motiflerle insan ve hayvan figürleri  beşer minareli iki cami ve arada iki






          çok canlı bir şekilde betimlenmiştir. Berrak ve parlak yeşil, turuncu, mavi, lacivert  mnareli mescid dikkati çeker. 18. yüzyıl
          ve kırmızı ile birlikte bol miktarda limon sarısı dikkati çeker. Ayrıca eserlerin formları  sonu - 19. yüzyıl başına tarihlenmektedir.
                                   25
          arasında  matara,  gülabdan , şerbet  süzgeçi,  tütsü  kabı  gibi  değişik  kullanım
          amaçlarına uygun tasarımlar görülebilir.                                      Cami-mescid betimli tabak.
           Çanakkale sergisinde ise gemi, köşk, cami tasvirlerinin kullanıldığı tabakların yanı
          sıra Bektaşi kavuğu, tavuk ve civcivli, halka gövdeli ilginç formlu testiler dikkati
          çeker. Y akın tarihlere kadar fazla tanınmayan Çanakkale seramiklerinin yurt dışındaki
          müze ve özel koleksiyonlarda sergilenen çeşitli ve ilginç örnekleri bu konuya ilgiyi
          arttırmaktadır.
                                                                         Çini mihrap.
                                                                                        Süs (Askı) T opları





                                                                                        Yumurta ve küre biçimli süs topları,
                                                                                       kendileri üzerine gelecek şekilde kandille
                                                                                       aynı veya ayrı bir zincirle asılır. Hacıların
                                                                                       y a n ın d a    g e t i r d i k l e r i    d e v e k u ş u
                                                                                       y u m  u r t a l a r ı   d a    a y n ı   a m  a ç l a
                                                                                       kullanılıyordu. Üstleri melek figürleriyle
                                                                                         e
                                                                                                                l
                                                                                                                  n
                                                                                                          e


                                                                                               n
                                                                                             b
                                                                                       ( k r u i ) b e e m l i o a l a   r  i e s
                                                                                                      z
                                                                                       Kütahya’dan Kudüs’e giden hacılar



                                                                                       tarafından hangi kiliseye vakfedilmişse
                                                                                       oraya süs  e şyası olarak asılmaları  için
                                                                                       yapılmıştır.
           23  Sır altı ve sır üstü tekniklerinin bir arada kullanıldığı çini türüdür. Sır altında; mavi, firuze ve yeşil, sır üstünde; beyaz, kahverengi ,siyah ve kırmızı renkler kullanılır.
           24  Osmanlı hareminde padişaha çocuk doğuran kadın efendilere verilen unvan.
           25  Gülsuyu dökmek için kullanılan armut biçimli kap.
 166  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  167
 ·
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174