Page 167 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 167

Melahat PARLAR  Çinili Köşk

 Bina Süslemeleri  Kapı







 Binanın dikkati çeken bölümlerini ve  Geniş ahşaptan bir kapı binanın tam






 süslemeleri incelediğimizde birçok Türk  ortasında misafirleri karşılar. Kapının alt
                            14
 bezeme sanatlarını ile tanışmış oluyoruz.  bölümleri kündekari  tekniğinde süslenmiş

 Çini, kündekari, malakari, revzen, hat  altıgenler ve altı köşeli yıldızlarla kaplıdır.





 bunlardan bazıları. Şimdi tek tek binanın  18. yüzyılda geçirdiği yangın  sonrası




 parçalarını gözden geçirelim ve süsleme  (günümüzde kullanılan) bu kapı kanatları


 şekillerini keşfedelim.  Fatih Semaniye Medreseleri'nden Çifte


          Kurşunlu’nun dershanesinden getirilmiştir.
 Revak    Kapının üst bölümünde bir kitabe dikkati
                               15
 Bir binanın en önemli kısmı, konuklarını  çeker. Kitabe alçak oyma  tekniğinde  kûfi 16
                  17
                          18





 karşılayan girişidir.   İnsanlarla ilk  ve nesih   hatla   yazılmış, rûmili 19
 karşılaştığımızda bizde birtakım izlenimler  kıvrımlarla süslenmiştir. Ancak kitabenin  Kapıdan bir detay.
 bırakırlar. Binalar hakkındaki görüşlerimiz  içeriğine dair bir bilgi bulunmamaktadır.
 de böyle oluşur. Bu bakımdan Çinili Köşk,  Çeşme
 ziyaretçiyi ilk görüşte etkileyecek özelliklere      Çeşme üzerindeki tavus kuşu.
 sahiptir. Giriş kapısının ile eyvan kemerinin  Köşkün odalarından birinin nişi 20



 üstünü süsleyen mozaik çiniler Selçuklu  Kanuni’nin torunu III. Murad zamanında




 üslubunda yapılmıştır. Firuze, mor, beyaz  selsebil tarzında çeşmeye dönüştürülerek
 ve lacivert renkli mozaik çinilerle oluşturulan  çevresindeki sarnıçlara bağlanmıştır.


 renk uyumu ileri bir süsleme zevkini yansıtır.  Çeşmenin ayna taşını bahar dalları içinde






 Kapının üst kısmındaki mozaik frizde 12  güzel bir tavus kuşu süsler. Tavus kuşu
 nesih-sülüs hatla iki satır halinde yazılmış  “cennet kuşu” olarak da bilinir. Kuş figürleri
           ü
                                   s



 Farsça kitabe bulunur. Kitabede, köşkün  k ltür ümüz de   Orta A ya’da   n  b eri


                            l
 yapımının 1472 Eylül ayı sonunda bittiği ve  süslemelerde ku lanılan e   n  yaygın




 o zamanda içinde bulunduğu doğanın  motiflerden biri olmuştur. Köşkte sergilenen
 güzelliği anlatılmaktadır. Kitabenin üzerinde  eserlerde de bol miktarda kuş figürleri ile
 18. yüzyılda takılan ancak bozulduğu için  karşılaşmak mümkündür.                         .
 orijinalinden yeniden üretilen alçı çerçeveli  Çeşmenin yan duvarlarındaki mermer



 13
 revzen  bulunmaktadır.  kitabede (talik  hatla yazılmış) çeşmenin
                       21
 Eyvan kemerinde kûfi hatla “Tevekkülüm  1590 tarihinde yapıldığını ve buraya “Sırça
 Yaradan'ımadır”  yazar.  Eyvanın  kenar  Saray” dendiğini öğreniyoruz. Çeşmenin




 bordüründe ise “ Allah” ve “Muhammed”  karşısında ise çeşmenin arka planda


 kelimeleri dönüşümlü olarak yer alır. Ayrıca  betimlendiği Osman Hamdi Bey’in “Ab-ı
               22
 bunların arasında “La ilahe illallah” ve  Hayat  Çeşmesi” isimli tablosunun posteri





 “Muhammedün Resulullah” yazılı iki pafta  yer alır.
 bulunur.  Çeşmenin bulunduğu odanın duvarlarında
          kalem işi tekniği ile yapılmış altın yaldız
          süslemeler de dikkati çeker. Ancak ne yazık
          ki bu süslemelerin restorasyonu olması




          gerektiği  gibi  f ırça  ile  yapılmamıştır.  Bu

          sebeple suni bir görüntü oluşmuştur.



           14  Sekizgen, baklava ve yıldız biçiminde şekillerden oluşan, içi arabesk kabartmalı  18  Arap harfleri ile yapılan, genellikle dekoratif amaçla kullanılan güzel yazı yazma
          ahşap parçalarla bunları birbirine bağlayan oluklu ahşap kirişler içine geçerek  sanatı ve görsel sanat türü.
          bağlanan bir çatma tekniği.                                 19
           15  Diğer adı “alçak kabartma usûlü”dür. İstenen ve tasarlanan biçim ve şekiller  Selçukluların kullandığı bir bezeme tarzıdır ve yaprağa benzer bir şekil adıdır.
          sert bir âletle herhangi bir maddenin üzerine oyarak yapılır.  20  Mimari yapılarda duvar içinde bırakılan boşluk.
 12  Bir iç duvarın üst bölümünde yapılan süsleme kuşağı.  16  Düz ve köşeli çizgilerle geometrik biçimlere indirgenerek yazılan eski bir Arapça  21  Yatık olarak yazılan Arapça yazı türüdür. 16.yüzyılda İran’da ortaya çıkmıştır.
 13  Osmanlı mimarisinde vitray, revzen olarak bilinir.  yazı şeklidir. 8.yy’da Kufa’da ortaya çıkmıştır.  22  İçene ölümsüzlük kazandırdığına inanılan efsanevî su.
 Revzende vitraydan farklı olarak renkli camlar kurşun şerit  Revak.  17  Özellikle Osmanlılar tarafından yazmalarda kullanılan, yumuşak, köşeleri
 yerine alçı çerçevelerle birleştirilir.  yuvarlaklaşmış, işlek bir yazı türü.
 164  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  165
 ·
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172