Page 166 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 166

Melahat PARLAR                 Çinili Köşk

           Bina Süslemeleri                                                                                                                  Kapı







           Binanın dikkati çeken bölümlerini ve                                                                                              Geniş ahşaptan bir kapı binanın tam






          süslemeleri incelediğimizde birçok Türk                                                                                           ortasında misafirleri karşılar. Kapının alt
                                                                                                                                                              14
          bezeme sanatlarını ile tanışmış oluyoruz.                                                                                         bölümleri kündekari  tekniğinde süslenmiş

          Çini, kündekari, malakari, revzen, hat                                                                                            altıgenler ve altı köşeli yıldızlarla kaplıdır.





          bunlardan bazıları. Şimdi tek tek binanın                                                                                         18. yüzyılda geçirdiği yangın  sonrası




          parçalarını gözden geçirelim ve süsleme                                                                                           (günümüzde kullanılan) bu kapı kanatları


          şekillerini keşfedelim.                                                                                                           Fatih Semaniye Medreseleri'nden Çifte


                                                                                                                                            Kurşunlu’nun dershanesinden getirilmiştir.
           Revak                                                                                                                            Kapının üst bölümünde bir kitabe dikkati
                                                                                                                                                                 15
           Bir binanın en önemli kısmı, konuklarını                                                                                         çeker. Kitabe alçak oyma  tekniğinde  kûfi 16
                                                                                                                                                     17
                                                                                                                                                             18





          karşılayan girişidir.   İnsanlarla ilk                                                                                            ve nesih   hatla   yazılmış, rûmili 19
          karşılaştığımızda bizde birtakım izlenimler                                                                                       kıvrımlarla süslenmiştir. Ancak kitabenin   Kapıdan bir detay.
          bırakırlar. Binalar hakkındaki görüşlerimiz                                                                                       içeriğine dair bir bilgi bulunmamaktadır.
          de böyle oluşur. Bu bakımdan Çinili Köşk,                                                                                          Çeşme
          ziyaretçiyi ilk görüşte etkileyecek özelliklere                                                                                                                               Çeşme üzerindeki tavus kuşu.
          sahiptir. Giriş kapısının ile eyvan kemerinin                                                                                      Köşkün odalarından birinin nişi    20



          üstünü süsleyen mozaik çiniler Selçuklu                                                                                           Kanuni’nin torunu III. Murad zamanında




          üslubunda yapılmıştır. Firuze, mor, beyaz                                                                                         selsebil tarzında çeşmeye dönüştürülerek
          ve lacivert renkli mozaik çinilerle oluşturulan                                                                                   çevresindeki sarnıçlara bağlanmıştır.


          renk uyumu ileri bir süsleme zevkini yansıtır.                                                                                    Çeşmenin ayna taşını bahar dalları içinde






           Kapının üst kısmındaki mozaik frizde 12                                                                                          güzel bir tavus kuşu süsler. Tavus kuşu
          nesih-sülüs hatla iki satır halinde yazılmış                                                                                      “cennet kuşu” olarak da bilinir. Kuş figürleri
                                                                                                                                             ü
                                                                                                                                                                     s



          Farsça kitabe bulunur. Kitabede, köşkün                                                                                           k ltür ümüz de   Orta A ya’da   n  b eri


                                                                                                                                                              l
          yapımının 1472 Eylül ayı sonunda bittiği ve                                                                                       süslemelerde ku lanılan e    n  yaygın




          o zamanda içinde bulunduğu doğanın                                                                                                motiflerden biri olmuştur. Köşkte sergilenen
          güzelliği anlatılmaktadır. Kitabenin üzerinde                                                                                     eserlerde de bol miktarda kuş figürleri ile
          18. yüzyılda takılan ancak bozulduğu için                                                                                         karşılaşmak mümkündür.                         .
          orijinalinden yeniden üretilen alçı çerçeveli                                                                                      Çeşmenin yan duvarlarındaki mermer



                13
          revzen  bulunmaktadır.                                                                                                            kitabede (talik  hatla yazılmış) çeşmenin
                                                                                                                                                         21
           Eyvan kemerinde kûfi hatla “Tevekkülüm                                                                                           1590 tarihinde yapıldığını ve buraya “Sırça
          Yaradan'ımadır”  yazar.  Eyvanın  kenar                                                                                           Saray” dendiğini öğreniyoruz. Çeşmenin




          bordüründe ise “ Allah” ve “Muhammed”                                                                                             karşısında ise çeşmenin arka planda


          kelimeleri dönüşümlü olarak yer alır. Ayrıca                                                                                      betimlendiği Osman Hamdi Bey’in “Ab-ı
                                                                                                                                                 22
          bunların arasında “La ilahe illallah” ve                                                                                          Hayat  Çeşmesi” isimli tablosunun posteri





          “Muhammedün Resulullah” yazılı iki pafta                                                                                          yer alır.
          bulunur.                                                                                                                           Çeşmenin bulunduğu odanın duvarlarında
                                                                                                                                            kalem işi tekniği ile yapılmış altın yaldız
                                                                                                                                            süslemeler de dikkati çeker. Ancak ne yazık

                                                                                                                                            ki bu süslemelerin restorasyonu olması



                                                                                                                                            gerektiği  gibi  f ırça  ile  yapılmamıştır.  Bu

                                                                                                                                            sebeple suni bir görüntü oluşmuştur.



                                                                                                                                             14  Sekizgen, baklava ve yıldız biçiminde şekillerden oluşan, içi arabesk kabartmalı  18  Arap harfleri ile yapılan, genellikle dekoratif amaçla kullanılan güzel yazı yazma
                                                                                                                                            ahşap parçalarla bunları birbirine bağlayan oluklu ahşap kirişler içine geçerek  sanatı ve görsel sanat türü.
                                                                                                                                            bağlanan bir çatma tekniği.                                 19
                                                                                                                                             15  Diğer adı “alçak kabartma usûlü”dür. İstenen ve tasarlanan biçim ve şekiller  Selçukluların kullandığı bir bezeme tarzıdır ve yaprağa benzer bir şekil adıdır.
                                                                                                                                            sert bir âletle herhangi bir maddenin üzerine oyarak yapılır.  20  Mimari yapılarda duvar içinde bırakılan boşluk.
           12  Bir iç duvarın üst bölümünde yapılan süsleme kuşağı.                                                                          16  Düz ve köşeli çizgilerle geometrik biçimlere indirgenerek yazılan eski bir Arapça  21  Yatık olarak yazılan Arapça yazı türüdür. 16.yüzyılda İran’da ortaya çıkmıştır.
           13  Osmanlı mimarisinde vitray, revzen olarak bilinir.                                                                           yazı şeklidir. 8.yy’da Kufa’da ortaya çıkmıştır.            22  İçene ölümsüzlük kazandırdığına inanılan efsanevî su.
          Revzende vitraydan farklı olarak renkli camlar kurşun şerit  Revak.                                                                17  Özellikle Osmanlılar tarafından yazmalarda kullanılan, yumuşak, köşeleri
          yerine alçı çerçevelerle birleştirilir.                                                                                           yuvarlaklaşmış, işlek bir yazı türü.
                                                                164                                    Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011         http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                     165
                                                                                                            ·
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171