Page 165 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 165

Melahat PARLAR  Çinili Köşk



           Köşk, konumu itibariyle tarihte birçok olaylara şahitlik   Binanın T emel Mimarisi


 Topkapı Sarayı Müzesi'nde bulunan ve 16. yüzyılda Saray  etmiştir. Nitekim Hünername’de bulunan minyatürlerde







 Şehnamecisi Seyit Lokman’ın yazdığı, Nakkaş Osman 1  gösterildiği üzere binanın önünde bulunan “Kum Meydanı",  İki katlı taş bir bina olarak inşa edilen köşk, merkezi sofa


                                                                                        8
                                                                                                              9
 yönetimindeki bir ekip tarafından hazırlanan minyatürlerin 2  “Ağa Vekili Bahçesi” veya “Kalfa Yeri” olarak tanımlanan  etrafında tonozlarla  kapatılmış dört eyvan  ile köşelerde
 3
 olduğu “Hünername ” isimli eser ile binanın kitabesinden  alanları görmesinden dolayı birçok tarihsel olaya tanıklık  birer odadan oluşur. Arka cephede de köşeli bir oda vardır.
 “Çinili Köşk”e “Sırça Saray” dendiği öğreniyoruz.                 .  etmiş olmalıdır. Padişah ve yakınlarının Kum Meydanı'ndaki  Merkez sofa ve odaların üstü kubbe ile örtülüdür. Y apımında
                                                                     beyaz köfeki   taşı, yan ve arka cephede kırmızı tuğla dolgular
                                                                                11
                                     5





 Bunun dışında duvarı kaplayan çini anlamına gelen “kâşi”  binicilik, cirit, güreş, tomak   gibi spor karşılaşmalarını  kullanılmıştır. 2 katlı kareye yakın bir plana sahiptir. Arkeoloji
 4
 kelimesinin kullanımıyla Kasr-ı Kâşi  de denilmektedir. Niye  Aslında o dönemde Sultan’ın bu bölgede Çinili Köşk'ten  seyrettiği aynı eserde anlatılmaktadır. Bunun dışında Hac  Müzeleri avlusu tarafından tek katlı, Gülhane Parkı tarafından
                         6
 o dönemde bu yapıya böylesine zarafet ve kırılganlık yükleyen  başka 2 tane daha köşk yaptırdığı biliniyordu. Osman Hamdi  zamanında “Surre  (Surra) Alayı"nın yolculanması, sultanların  ise 2 katlı olarak görülmektedir. Yapıldığında revak ahşap
                                                              7





 bir isim verildiğini anlamak için o dönemde Bizans yapılarının  Bey, Arkeoloji Müzesi'nin yapımındaki temel kazılarında  "Kılıç Alayları"na gidişleri de binanın revakından  iken I. Abdülhamit devrinde 1737’de yandıktan sonra 14
 büyük taşlardan oluşan görkemine dikkat etmek gerekir. O  bulunan kalıntıların bu köşklerden bir tanesine ait olduğunu  seyredilmiştir.  sütunlu mermer revak haline dönüştürülmüş. Müze olarak
 devasa sağlam görünüşlü yapıların arasında girişi çinilerle  tahmin etmiştir. Üçüncü köşk hakkında ise şimdiye kadar  Sonraki dönemlerde ne amaçla kullanıldığı bilinmeyen köşk  kullanılmaya karar verilince de sağ ve sol eyvanlar demir
 süslü ve incelikli mimarisiyle bu yapı ismini o dönemde belki  hiçbir iz çıkmadı.  16. yüzyıl sonunda darphane olarak kullanılmıştır.  Bazı  şebeke ve cam ile kapatılmıştır.





 fazlasıyla hak etmişti.  zamanlar da saray halkının kullanımına tahsis edilmiştir.
 Av köşkü olarak yapıldığına dair gerçek olmayan görüşler             5  İp ucuna bağlı meşin topla rakibin sırtına vurarak puan alma suretiyle oynanan





 İstanbul Arkeoloji Müzeleri kompleksinin sergi alanlarından  vardır. Bina konaklamak üzere kullanılmamıştır. Fatih Sultan  1880’de Müze-i Hümâyûn olarak ziyarete açılmasından  eski türk sporlarındandır.




                           l
                                                                      6
 biri olan Çinili Köşk; kapısındaki çini kitabeye göre 1472  Mehmet, İstanbul’un bir numaralı tepesi olan “Zeytinlik  ardından 1981 y ı ında  İstanbul Arkeoloji Müzeleri'ne  denir.
                                                                       Osmanlı İmparatorluğu’nun Mekke-Medine halkına hediyeler götüren alayına
 yılında Fatih Sultan Mehmet tarafından Selçuklu üslubunda  Tepesi"ne saray kompleksi yapmaya başlamıştı. Çinili Köşk  bağlanıncaya  kadar  çoğunlukla  müze  olarak  kalmıştır.  7  Bkz. sayfa 164.







 yaptırılmış, Osmanlı sivil mimarisinin İstanbul’daki en erken  de kompleksin tamamlayıcı binalardan biri olmak üzere  Tarihinde birkaç defa tadilat ve restorasyondan geçmiş,  8
                                                                        Küçük, birbirinden farklı, üç boyutlu parçaları bir yüzey üzerinde yan yana
 örneğidir. Mimarı bilinmemektedir.  korunaklı bir yapı olarak inşa edilmiştir.  atlattığı yangının izleri silinmeye çalışılmıştır.                .  getirerek resim oluşturma tekniği.
           Günümüzde bina üzerinde görebileceğiniz çinilerin mozaik 8  9  Mimarlıkta kemerlerin bir araya gelmesiyle oluşturulan, genellikle tavan örtüsü
          tekniğinde kullanılmış örnekleri bulunmaktadır. Diğer yapı  olarak işlev gören yapı parçası.
                                                                      10
                                                                         Üç tarafı ve üstü kapalı, bir tarafı bütün genişliği ile bir avluya ya da diğer bir
          süsleme sanatları (revzen, malakari, kündekari, yaldız vb.)  mekana açılan yapı birimi.
          ile nadide çini ve seramik örneklerini bu ihtişamlı yapıda bir  11  İnşaatta kullanılan açık renkli, delikli ve hafif, işlenmesi kolay zamanla sertleşen
          arada görebilirsiniz.                                      bir çeşit taş.
 Köşkün girişi.
 1  16.yy ikinci yarısında saray baş minyatürcüsü.
 2  Çok küçük boyutlu ince işlenmiş resim sanatı. Daha çok kitap süslemelerinde kullanılmıştır.
 3  Birinci cildinde Osmanlı soyu, ikinci cildinde Fatih Sultan Mehmet’in hayatı anlatılır.              Kubbeden bir görünüm.
 4  Duvarda kullanılan çini.

 162  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  163
 ·
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170