Page 168 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 168

Melahat PARLAR                 Çinili Köşk

           Kubbe                                                      Pencereler                                                             Sergileme                                                                    Zürafa Motifli T abak









           Kubbeye malakari süsleme yapılmıştır. Malakari, mala       Binanın aydınlatması için bolca pencere  kullanılmıştır.               Çinili Köşk Müzesi’nde sergilenen eserler, 11. yüzyıldan 20. yüzyıl başlarına kadar  19. yüzyıl ikinci yarısına tarihlenen












          benzeri küçük aletlerle tavan ve duvarlara uygulanan alçı  Pencereler renkli  ışıltıları ile iç mekâna hoşluk veren               tarihlenen Selçuklu ve Osmanlı dönemlerine aittir. Toplam 142 adet eser      tabak üzerinde yer alan zürafa motifi ile





          kabartma süslemesidir. Bu süsleme aynı zamanda boya ile    vitraylardan oluşur. Ayrıca iç mekânlarda havalandırma                 bulunmaktadır. Selçuklu, Slip ve Milet, İznik, Kütahya ve Çanakkale olmak üzere 4  dikkat çekicidir. Boynundan iplerle bağlı



          renklendirilebilir. Geleneksel bir sanat olan malakari süslemeyi  sağlamak üzere açık pencere yapısı kullanılmıştır. Bu           sergileme grubuna ayrılmıştır.                                               olarak gösterilmiştir. İstanbul’a saray







          el ile yapılan kartonpiyere benzetebiliriz.                pencereler, karşıdan bakıldığında ilk anda duvar izlenimi               Selçuklu grubunda 11-13. yüzyıl İran  ve  Anadolu  Selçukluları'na  ait  çini  ve  hayvanat bahçesine konmak üzere









           Bodrum kattaki orijinalliğini koruyan malakari kubbe beyaz  vermektedir. Fakat aynı düzlemde olmayan duvarların                  seramiklerin sırlı-sırsız örnekleri sergilenmektedir. Konya'daki II. Kılıç Arslan  g e m  i l e r e    y ü k l e n m  i ş   z ü r a f a n ın





                                                                                                                                                                                 23
          renktedir. Sergileme katındaki kubbede görülen süsleme ise  aralarında boşluk b ırakılarak pencere görevi görmesi                 Köşkü’ne ait 12. yüzyıla tarihlenen minai  tekniğindeki çiniler köşkün önemli ve  Çanakkale’de mola verildiğinde seramik
          restorasyon sırasında renklendirilmiştir.                  sağlanmıştır.                                                          az sayıdaki eserlerindendir. Kazıma ve slip tekniklerinin bir arada kullanıldığı bir  ustalarına esin kaynağı olduğu tahmin
                                                                                                                                                                                                                         edilmektedir.
                                                                                                                                            kâse de dikkati çekmektedir. Bunların yanı sıra matara ve ibrik sergide bulunan diğer
           Vitray pencereler.                                                                                                               formlardandır.                                                                Zürafa motifli tabak.
                                                                                                                                             Sergi salonlarında bulunan Osmanlı dönemi eserlerinden önemli bir kısmı 14.yüzyılın
                                                                                                                                            ortalarından 17. yüzyılın sonlarına kadar Anadolu’da en önemli çini ve seramik
                                                                                                                                            merkezi olan İznik’te üretilmiştir. 14-15. yüzyıla tarihlenen slip ve Milet işi seramiklerin
                                                                                                                                            sergilendiği eyvanlı mekân, erken Osmanlı sanatını yansıtan az sayıda ancak önemli
                                                                                                                                            bir grup eseri barındırmaktadır.
                                                                                                                                             1432 tarihli Karamanoğlu İbrahim Bey İmareti’ne ait "çini mihrap" merkezi salonda
                                                                                                                                            bulunur. Mihrap, bitkisel ve geometrik bezemeli, altın yaldızlı çini levhalardan
                                                                                                                                            oluşmaktadır. Kitabesinde Bakara Suresi’nin 255. ayeti nesih hatlarla, 256. ve 257.
                                                                                                                                            ayetleri de kufi hatlarla yazılıdır.                                          Cami-Mescid Betimli T abak
                                                                                                                                                                              24
                                                                                                                                             Ayrıca 1540 tarihli İstanbul Haseki  Hürrem Sultan Medresesi’ne ait pencere
                                                                                                                                            alınlıkları da bu mekânda sergilenmektedir.                                   Tabak üzerinde dönemeçli bir yolun alt
                                                                                                                                                                                                                         ve üst ucunda yer alan sarı kubbeli ve
                                                                                                                                             Kütahya yapımı eserlerde bitkisel, geometrik motiflerle insan ve hayvan figürleri  beşer minareli iki cami ve arada iki






                                                                                                                                            çok canlı bir şekilde betimlenmiştir. Berrak ve parlak yeşil, turuncu, mavi, lacivert  mnareli mescid dikkati çeker. 18. yüzyıl
                                                                                                                                            ve kırmızı ile birlikte bol miktarda limon sarısı dikkati çeker. Ayrıca eserlerin formları  sonu - 19. yüzyıl başına tarihlenmektedir.
                                                                                                                                            arasında  matara,  gülabdan , şerbet  süzgeçi,  tütsü  kabı  gibi  değişik  kullanım
                                                                                                                                                                      25
                                                                                                                                            amaçlarına uygun tasarımlar görülebilir.                                      Cami-mescid betimli tabak.
                                                                                                                                             Çanakkale sergisinde ise gemi, köşk, cami tasvirlerinin kullanıldığı tabakların yanı
                                                                                                                                            sıra Bektaşi kavuğu, tavuk ve civcivli, halka gövdeli ilginç formlu testiler dikkati
                                                                                                                                            çeker. Y akın tarihlere kadar fazla tanınmayan Çanakkale seramiklerinin yurt dışındaki
                                                                                                                                            müze ve özel koleksiyonlarda sergilenen çeşitli ve ilginç örnekleri bu konuya ilgiyi
                                                                                                                                            arttırmaktadır.
                                                                                                                                                                                                            Çini mihrap.
                                                                                                                                                                                                                          Süs (Askı) T opları




                                                                                                                                                                                                                          Yumurta ve küre biçimli süs topları,

                                                                                                                                                                                                                         kendileri üzerine gelecek şekilde kandille
                                                                                                                                                                                                                         aynı veya ayrı bir zincirle asılır. Hacıların
                                                                                                                                                                                                                         y a n ın d a    g e t i r d i k l e r i    d e v e k u ş u
                                                                                                                                                                                                                         y u m  u r t a l a r ı   d a    a y n ı   a m  a ç l a
                                                                                                                                                                                                                         kullanılıyordu. Üstleri melek figürleriyle

                                                                                                                                                                                                                                                    n
                                                                                                                                                                                                                                                  l
                                                                                                                                                                                                                                            e
                                                                                                                                                                                                                               b
                                                                                                                                                                                                                           e
                                                                                                                                                                                                                         ( k r u i ) b e e m l i o a l a   r  i e s
                                                                                                                                                                                                                                 n
                                                                                                                                                                                                                                        z

                                                                                                                                                                                                                         Kütahya’dan Kudüs’e giden hacılar



                                                                                                                                                                                                                         tarafından hangi kiliseye vakfedilmişse
                                                                                                                                                                                                                         oraya süs  e şyası olarak asılmaları  için
                                                                                                                                                                                                                         yapılmıştır.
                                                                                                                                             23  Sır altı ve sır üstü tekniklerinin bir arada kullanıldığı çini türüdür. Sır altında; mavi, firuze ve yeşil, sır üstünde; beyaz, kahverengi ,siyah ve kırmızı renkler kullanılır.
                                                                                                                                             24  Osmanlı hareminde padişaha çocuk doğuran kadın efendilere verilen unvan.
                                                                                                                                             25  Gülsuyu dökmek için kullanılan armut biçimli kap.
                                                                166                                    Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011         http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                     167
                                                                                                            ·
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173