Page 43 - Bilgem Teknoloji Dergisi 15. Sayı
P. 43

d) Entegrasyon Katmanı:  Bu katman, platformun
                  sahip  olduğu  bağımsız  yazılım  parçalarının  ve
                  teknolojilerinin birlikte kullanımını sağlar. Bunlar;
                  verileri toplanması servisi, veri analizi servisi,   SONUÇ
                  ileri analitik sevisi ve ödeme servisi gibi çeşitli
                  servisler olabilir ve harici API’lar ile entegrasyon
                  içererek harici hizmet sağlayıcılarına girdi sağlar.
                  Bu katman, platformun sorunsuz çalışması ve
                  harici kaynaklara sorunsuz entegrasyon için
                  büyük öneme sahiptir.                               Dijital dönüşümün önemli etkilerinden biri
                                                                      olan dijital platformların varlığı kullanıcılar
                                                                      ve servis sağlayıcılar arasındaki etkileşimi
                  e) Veri Katmanı:  Dijital platformlar kullanıcı
                  ile etkileşimden ve kendi servis işlemlerinden      sağlayarak ihtiyaç duydukları hizmetlere
                  kaynaklanan verileri depolarlar. Veri katmanı       kolay bir şekilde erişimi sağlamaktadır.
                  veriden iş değerini ve anlamını çıkarmak için       Birçok sektörde kullanım  alanına sahip
                  çok katmanlı veri keşif sistemlerinin tasarımını    olan dijital platformların sağladığı avantajlar
                  içerir. Bu katman ayrıca, kullanıcılarının gelecek   düşünüldüğünde, günümüzün vazgeçilmez
                  tahminlerinde kullanabilecekleri gelişmiş analitik   ihtiyaçları arasına girdiğini söyleyebiliriz. Zira
                  işlemleri  ve  makine  öğrenmesi  modellerini  de   dijital platform hem sağladığı özellikleriyle
                  içermelidir. Bu  katman, platformdan değer          hem de sahip olduğu mimariyle kullanıcılarının
                  üretimine  en  önemli  bileşen  olmakla  beraber    veriden    değer    üretiminde    gereksinim
                  optimizasyon, kalite kontrolü ve otomasyon gibi     duydukları    birçok   servisi   bünyesinde
                  gereksinimlerin geliştirilmesini mümkün kılar.      barındırmaktadır. Ayrıca dijital platformlar,
                                                                      sağladıkları geliştirme araçlarıyla yalnızca
                                                                      bünyesinde sahip olduğu servislere erişimi
                  f) Bilgi Sistemleri Katmanı:  Bu katman, veri
                  depolama  mimarisini,  veri tabanı tasarımını       kolaylaştırmakla kalmayıp kullanıcıların ihtiyaç
                  ve bulut altyapı entegrasyonlarını tanımlar.        duyabilecekleri servisleri geliştirmelerine de
                  Bulut tabanlı altyapı, artan kullanıcı ve servis    imkân  tanır. Bu  sebeple  dijital  platformlar
                  ihtiyaçlarını  karşılayabilecek   ölçeklenebilir    gerek    kullanıcı  ihtiyaçlarına   sunduğu
                  yapıyı sağlayacaktır. Ayrıca büyük miktardaki       servislere kolay erişimi sağlamasıyla, gerek
                  verilerin işlenmesine imkân sağlayan büyük veri     sahip olduğu ölçeklenebilir mimarileriyle
                  teknolojilerinin ve yüksek işleme hızına sahip      birçok sektördeki işletmelerin kaçınılmaz bir
                  cihazlar için uç işlemlerin entegrasyonu yine bu    unsuru olarak öne çıkmaktadır.
                  katman aracılığıyla sağlanmaktadır.










                  Kaynakça:
                  [1] Digital Platforms: A New Paradigm for Digital Interaction, Service Delivery, and Value Creation. (2023, October 19). Public Sector Net-
                  work. https://publicsectornetwork.com/insight/digital-platforms-a-new-paradigm-for-digital-interaction-service-delivery-and-value-cre-
                  ation (Erişim tarihi: 1 Nisan 2024)
                  [2] Sydle. Digital Services Platform. https://www.sydle.com/blog/digital-services-platform- 64c96fdb07bf1b42624cd3fb (Erişim tarihi: 1
                  Nisan 2024)
                  [3] Asadullah, A., Faik, I., & Kankanhalli, A. (2018). Digital Platforms: A Review and Future Directions. PACIS 2018 Proceedings, Article
                  number 248.
                  [4] Zutshi, A., & Grilo, A. (2019). The Emergence of Digital Platforms: A Conceptual Platform Architecture and Impact on Industrial Engi-
                  neering. Computers & Industrial Engineering, 136, 546-555. https://doi.org/10.1016/j.cie.2019.07.027
                  [5] Talin, B. What Is a Digital Ecosystem: Understanding the Most Profitable Business Model. Medium.  https://medium.com/@benjamin.
                  talin/what-is-a-digital-ecosystem-understanding-the-most-profitable-business-model-c595062afda2 (Erişim tarihi: 1 Nisan 2024)
                  [6] TechTarget. Digital Platform. https://www.techtarget.com/searchcio/definition/digital-platform#:~:text=Digital%20platforms%20are%20
                  the%20best,into%20customer%20behaviors%20and%20trends. (Erişim tarihi: 1 Nisan 2024)
                  [7] Solveo. The Rise of Digital Platforms and Why They Are Important. https://solveo.co/the-rise-of-digital-platforms-and-why-they-are-
                  important/ (Erişim tarihi: 1 Nisan 2024)
                  [8] Sydle. Digital Services Platform. Erişim tarihi: 1 Nisan 2024, https://www.sydle.com/blog/digital-services-platform-64c96fdb07bf1b-
                  42624cd3fb





                                                                                  TÜBİTAK BİLGEM TEKNOLOJİ ¬ TEMMUZ 2024  41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48