Page 45 - Bilgem Teknoloji Dergisi 15. Sayı
P. 45
Dijital dönüşüm için öncelikle etkili bir stratejinin Ancak tasarımda sadece işlevsel özelliklere
ortaya konması gereklidir. Bu da şirketin mevcut odaklanmak kullanıcı deneyiminin gözden
durumuna ve beklediği faydaya göre değişkenlik kaçırılmasına yol açar.
gösterir. Strateji belirlenirken şirketlerin ana
hedeflerinden biri maliyet azaltmaktır. Dijital Dijital dönüşüm, insanların yerini teknolojiyle
dönüşüm ile birlikte verimliliği arttırma ve değiştirmek değil, insanların teknolojiyle
süreçleri otonom hâle getirme; maliyeti azaltma daha iyi çalışmasına yardımcı olmak anlamına
noktasında beklenen önemli faydalardandır. gelmektedir [2]. Dijital dönüşümde teknoloji ile
Öte yandan dijital dönüşümün bir diğer hedefi etkileşimde bulunanlar insanlardır. Bu durum da
kullanıcı memnuniyetini arttırmak olmalıdır. insan deneyimini dönüşümün merkezine alan
yaklaşımların önemine vurgu yapar. Dolayısıyla
Dijital dönüşümde bu hedefleri yakalayabilmek kullanıcı deneyimi; dönüşüm stratejisinden
için şüphesiz iyi bir tasarım ön şarttır. Tasarım, tasarıma, veri analizinden güvenliğe, dönüşümün
iş süreçlerini optimize etmede ve iş hedeflerine odak noktası olmalıdır.
ulaşmada önemli bir rol oynar.
İNSAN ODAKLI TASARIM
İnsan Odaklı Tasarım, dijital dönüşümün tasarım dijital çözümün kullanıcıların gerçek ihtiyaçlarına
süreçlerinde kullanıcıların ihtiyaçlarını anlamak, uygun olarak tasarlanmasını sağlar.
onların beklentilerini karşılamak ve kullanıcı
deneyimini sürekli olarak iyileştirmek olarak - Kullanıcı Deneyimi ve Kullanıcı Arayüzü:
tanımlanabilir. İnsan odaklı dijital dönüşümü Tasarım söz konusu olduğunda karşımıza iki
başarıyla gerçekleştirmek için izlenebilecek popüler kavram çıkar: Kullanıcı Deneyimi (UX-
önemli adımlar şu şekilde özetlenebilir: User Experience) ve Kullanıcı Arayüzü (UI-
User Interface). Bu iki kavram tasarımda insanı
- Kullanıcı ve İhtiyaç Analizi: İnsan odaklı dijital merkeze alan bir yaklaşımın ürünüdür. İnsan
dönüşüm sürecinin ilk adımı hedef kullanıcıların deneyimi 90’lı yıllarda Apple’ın bugünkü hâline
ihtiyaçlarını ve beklentilerini derinlemesine gelmesinden önce Apple’da bilişsel bilim adamı
anlamaktır. Bu amaçla kullanıcı araştırmaları, olan Don Norman tarafından icat edildi [3, 4].
odak grup çalışmaları, anketler ve kullanıcı geri Kullanıcı Deneyimi ürün tasarım süreçlerinde
bildirimleri gibi yöntemler kullanılabilir. Bu adım insanı ön sıraya koyan bir yaklaşımı sergiler.
TÜBİTAK BİLGEM TEKNOLOJİ ¬ TEMMUZ 2024 43