Page 41 - Bilgem Teknoloji Dergisi 15. Sayı
P. 41
DİJİTAL PLATFORM EKOSİSTEMİ
Dijital platformlar, işletmeler ve kullanıcıları • Veri Tabanlı: Dijital platformların bir diğer önemli
arasındaki servis-kaynak etkileşimini sağlayan özelliği veri toplama yeteneğidir. Toplanan veriler
dijital teknolojilerin ve servislerin ağıdır. Yazılım kullanıcı işlemlerini, süreçleri, kullanıcı bilgileri
geliştiricileri, donanım alt yapısı, insan ve veri ile ilgili olabilir. Diğer bir deyişle platformun
gibi çeşitli unsurlardan oluşan platformlar, veriden değer üretebilmesi için mutlaka sahip
kullanıcılarına kesintisiz ve kolay iş birliği olması gereken özelliklerinden biridir. İşletmeler
sağlayabilmek için çeşitli özellikleri kendi platform dahilinde sahip oldukları veriyle analitik
ekosisteminde barındırır [5]. Bu ekosistem veri işlemleri gerçekleştirerek ileriye dönük yazılım,
ve iş akışlarını optimize ederek değer üretmeye teknoloji ve araç ihtiyaçlarını belirleyebilirler.
odaklanmıştır. Bu sebeple kullanıcıların
değer üretme yolculuğundaki ihtiyaçları • Otomasyon: Bir platformun kendi için
karşılayabilmek için ekosistemin temel özellikleri gerçekleştirdiği analitikler ve gelecek tahminleriyle
içeriyor olması gerekmektedir [7]. Dijital bu tahmin sonuçlarını eyleme dönüştürebilme
platformun sahip olması gereken özellikler yeteneğidir. Bu sayede platform maliyetlerinin
verilenlerle sınırlı kalmamakla beraber aşağıda düşürülmesinde, kullanıcı deneyimlerine dayalı
özetlendiği gibidir [5]: kullanıcı memnuniyetlerinin artırılmasında
önemli bir rol oynamaktadır. Ayrıca ileriye dönük
• Müşteri Odaklı: Dijital platformlar kullanıcılarına tahminler değer akışını arttırabilmek amacıyla
kişiselleştirilmiş çözümler sunabilir ve yeni servislerin sunulmasında anahtar unsurlardan
kullanıcıların tercihleri ve davranışlarının analiz biri olabilir.
edilmesiyle servis önerisi sağlayabilir. Ayrıca
gelişmiş kullanıcı arayüzü sayesinde etkileşimleri • Dinamik Yapı: Dijital platformların ölçeği
artırarak kullanıcılarının ihtiyaç duyabilecekleri düşünüldüğünde bir platforma eklenmesi
işlemleri uygulamasını kolaylaştırabilirler. gereken servisler ve kullanıcılar zaman içerisinde
artabilir. Yani değişen pazar ihtiyaçlarına hızlı
adapte olabilmek ve dinamiklere hızlı tepki
verebilmek için platformların sahip olduğu alt
yapıların buna izin verecek nitelikte olması
gerekmektedir.
• Genelleştirilebilirlik: Dijital platformlar tek
bir kullanıcıya uygun çözümleri bünyesinde
barındırmamalı, yani sahip olduğu servislerle
birçok kullanıcının ihtiyaçlarına hizmet
edebilecek nitelikte olmalıdır.
TÜBİTAK BİLGEM TEKNOLOJİ ¬ TEMMUZ 2024 39