Page 45 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 45

Elif KURTARAN ÖZBUDAK, S. Gökhun TANYER               Proje Yönetim Ofisleri ve Kurumsal Proje Yönetimi


             Proje yönetimi yöntemlerinin uygulanmasının üst yönetim     Yukarıda bahsettiğimiz PYO tipleri kurgulanırken dikkat                                                                           4.  SONUÇ
            tarafından desteklendiği, PYO’nun kontrol edici             edilmesi gereken önemli bir husus vardır: bağımsız olarak
            faaliyetlerini icra edebilmesi için gerekli yetkinin üst yönetim   kurgulanmış bir PYO’ya (Seviye 1 ve 2) yüksek kontrol                                                                       Kurumların süreç olgunluk seviyesi ve üretkenliği
            tarafından PYO’ya devredildiği, değişime karşı kurumsal     sorumluluğu yüklemek ve merkezi olarak kurgulanmış bir                                                                            arasındaki ilişki araştırılmakta ve bu doğrultuda süreç
            direncin kırıldığı ve kurum içerisinde çalışanların iş yapma   PYO’ya (Seviye 3) gerekli yetkiyi devretmeden sadece durum                                                                     iyileştirme çalışmalarının faydalarının önemi
            alışkanlıklarını bu doğrultuda değiştirebildiği kurumlarda bu   raporlama sorumluluğunun verilmesi. Proje Yönetim                                                                             vurgulanmaktadır [7]. Bir süreç iyileştirme programının
            uygulamanın başarılı olabileceği öngörülmektedir [9].       Ofislerine verilen yetkinin, sorumlulukları ile doğru orantılı                                                                    uygulanması ve gerçekleştirilmesinin belirli bir maliyeti
                                                                        olarak artması başarıyı etkileyen önemli bir etkendir.                                                                            olmasına karşın, bu çalışmaların gelecekte kuruma
             2.1.3. Seviye 3 - Proje Yönetim Ofisi ( Yönlendirici PYO)                                                                                                                                    zamanında ve kaliteli ürün teslimatında getireceği katma
                                                                         3. PROJE YÖNETİM OFİSİ’NİN                                                                                                       değerin önemi artık günümüzde herkes tarafından kabul
             Bu tarzda kurgulanmış Proje Yönetim Ofisleri, kontrol edici                                                                                                                                  edilen bir gerçek olmuştur. PYO kurulmasının, zamanında
            ve destekleyici işlevlerinin yanı sıra projeler üzeri bir birim   KURULMASINA İLİŞKİN AŞAMALAR                                                                                                ve kaliteli ürün teslimatının hızlandırılması için; proje,
            olarak projelerin “yürütülmesi” faaliyetinde aktif rol almakta   Bu kısımda, PYO kurulmasına ilişkin gerçekleştirilmiş olan                                                                   program ve portföy yönetimi en iyi uygulamalarının
            ve  tüm projelerin kaynak planlanması ve kaynak atanması,   bir vaka çalışması sonucunda elde edilen tecrübeler                                                                               iyileştirilmesi ve geliştirilmesi doğrultusunda önemli bir
            sözleşmelerin takibi aşamalarını gerçekleştirmektedir. Bu   sunulmuştur.                                                                                                                      adım olduğu değerlendirilmektedir. PYO; daha iyi iş
            tarz Proje Yönetim Ofisleri, bütün Proje Yöneticilerinin bağlı                                                                                                                                yapmak, her geçen gün rekabet ortamında fark yaratmak ve
            olduğu, tüm sözleşmeli projelerin yürütüldüğü fonksiyonel     PYO kurulmasına ilişkin çalışmalar, proje yönetimi                                                                              üstünlük sağlamak isteyen kurumlar tarafından olmazsa
            bir merkez olarak organizasyonda en üst seviyede yer        metodolojisine uygun olarak Kapsam Belirleme, Planlama                                                                            olmaz bir gereklilik olarak gündemde hak ettiği yeri
            almaktadır.                                                 ve Uygulama safhalarından oluşan 3 aşamalı bir proje olarak                                                                       almaktadır.
                                                                        ele alınabilir [5] [6].
             Seviye 3 PYO, “merkezileştirilmiş” bir yapı olarak
            tanımlanabilir. Proje Yöneticileri doğrudan PYO’ya           3.1. Aşama 1 - Kapsam Belirleme                                                                                                   KAYNAKÇA
            raporlama yapar ve kritik kararlar PYO tarafından alınır.                                                                                                                                      [1]   J. K. Crawford, A Guide to Improving Organizational
            Proje elemanları proje boyunca matris yapıda yönetilir. PYO,   Bu aşama PYO’nun kurulması çalışmalarının ilk adımıdır.                                                                        Project Performance, The Strategic Project Office, 2002.
            standartların uygulanmasında yetki sahibidir. Bu yapıda     PYO kurulmasına ilişkin Üst Yönetim Desteğinin alınması,
            Kurumsal Proje Yönetimi metodolojisinin kurum tarafından    kurulum aşamasında yapılacak çalışmaların bir “proje”                  yaşanmış tecrübelerden faydalanmak amacı ile, PYO yapısını   [2]   C. Hauck, How to choose the right Project Management
            benimsenmesi süreci çok daha hızlıdır. Proje Yöneticileri bir   mantığı çerçevesinde yürütülmesi için Proje Yönetimi               hayata geçirmiş belirli kuruluşlara bir dizi yerinde inceleme   Office structure for your organizations culture, Cornelius and
            arada çalışıyor olmalarından ötürü birbirlerinden destek    konusunda deneyimli bir PYO Sorumlusu’nun ve bu                        yapılması fayda sağlar. Bu esnada Kurumsal Proje           Associates, 2005.
            alabilirler. Bu yapıda, PYO’ya daha fazla sorumluluk ve yetki   yapılanmanın oluşturulmasına destek olacak deneyimli Proje         Yönetiminde kullanmak üzere araç seçimi gerçekleştirilerek,
            verilmiştir. PYO başarılı olabilmek için, bu rolünü icra    Yöneticilerinden seçilen bir takımın oluşturulması, tüm bu             ilgili araca ilişkin eğitimlerin alınması ve Proje Yönetim Ofisi   [3]   G. Hunte, Forming and Implementing a Successfull
            ederken ilgili tüm birimler ile ilişkileri ve ortak çalışmayı   planlanmanın “Proje Yönetim Planı” çerçevesi ile  “PYO             çalışmalarının bu doğrultuda şekillenmesine başlanır.      PMO, Information Management Magazine, 2008.
            yönetebilecek ve uzlaştırıcı bir yapıda olmalıdır.          Uygulama Planı” olarak hazırlanmasını kapsar. Kurulacak                                                                            [4]    R. L. Englund, R. J. Graham, P. C. Dinsmore,
                                                                        PYO’nun sağlayacağı katma değeri en yüksek seviyeye                     Uygulama aşamasında, seçilen pilot projeler, Proje Yönetim   Creating the Project Office, A Managers Guide to Leading
                                                                        çıkartmak amacı ile,  kurumsal olarak proje yönetiminde                Ofisi çalışmaları doğrultusunda yönetilerek ve takip edilerek,   Organizational Change, 2003.
                                                                        bulunulan seviyenin belirlenmesi, bu doğrultuda iyileştirme            PYO kurgusunun olgunlaşması hedeflenir. Haftalık ve aylık
                                  Neden PYO?                                                                                                   olarak hazırlanan çeşitli proje durum raporları,  üst
                                                                        fırsatlarının değerlendirilmesi ve PYO çalışmalarının bu                                                                           [5]   G. M. Hill, The Complete Project Management
                                                                        doğrultuda şekillendirilmesi için, öncelikle Mevcut Durum              yönetime sunularak ve  ilgili çalışanlar ile paylaşılarak   Office Handbook, Second Edition, 2008.
                                                                        Analizi çalışması gerçekleştirilmelidir. Mevcut durum analizi          farkındalığın artırılması sağlanabilir.
                                    Planlama                            sonucunda kurum içerisinde yürütülen projelerde proje                   Bunlara ilave olarak, kurum içerisinde yürütülmüş olan     [6]   A Guide To The Project Management Body Of
                                                                        yönetiminde karşılaşılan sorunlar, eksiklikler ve problemli            tüm projelerin arşivlenmesine olanak sağlayacak bir yapı   Knowledge (PMBOK Guide), Fourh Edition, 2008.
                                                                        noktalar tespit edilerek, PYO’nun aktif olarak hayata                  oluşturularak, geçmişteki bilgilerin arşivlenerek geleceğe ışık
                                                                        geçişinden önceki durum değerlendirmesi yapılır ve                     tutması önemli bir katkı sağlayacaktır. Aynı zamanda, bütün   [7]   B. Hobbs, A Global Analysis of the Current State of
                                                                        dayanak noktası oluşturulur.                                           projelerin “Öğrenilen Dersler”inin tutulduğu bir ortam     Practice, The Multi-Project PMO, University of Quebec,
                 Ölçümleme       Standartlaşmış     Koordinasyon                                                                               geliştirilmesi ile, kurum içerisinde bilgi paylaşımı ve bilgiye   2008.
                                     Proje                               3.2. Aşama 2 - Planlama                                               ulaşım daha kolay hale getirilmelidir. Projelerden toplanan   [8]   H. Thomas, J. Tilke, Best Practice Methodologies
                                    Yönetimi                                                                                                                                                              for the Project Management Office (PMO), 2007.
                                                                         PYO Kurulum aşamasında yürütülecek çalışmalar bir proje               “Öğrenilen Dersler” kayıtları, tüm projelerde, herhangi bir
                                                                        mantığı ile “PYO Uygulama Planı”  dokümanı hazırlanarak                proje aşamasında düzenli olarak oluşturulmalı, PYO’nun      [9]    J. Reiling, The 3 Types of Project Management Offices,
                                                                        üst yönetim onayına sunulur. Bu plan kapsamında, PYO’nun               koordinasyonunda düzenli olarak saklanmalı ve sonraki      Project Smart, 2008.
                       Yürütme                    Takip                 başlangıçta üstleneceği görevler kabaca belirlenir. Bu                 projelerde referans amaçlı kullanılmalıdır. Böylece yeni
                                                                        çerçevede çizilmiş olan görev tanımlarının, zamanla                    projeler, proje yöneticilerine atanırken her aşamanın, hatta
                                                                        değişerek ihtiyaca göre tekrar güncellenmesi gerektiğini bu            aktivitenin dikkat edilmesi gereken, geçmişte yapılmış
                                                                        aşamada hatırlatmak gerekir. Yazımızın başında da                      hataları da proje yöneticisine sunulmuş olur. Farklı takım
                                                                        bahsettiğimiz gibi; Proje Yönetim Ofislerine yüklenecek                üyelerinin yer aldığı pek çok projede, daha önce yapılmış
                                                                        sorumluluklar zamanla artacaktır.                                      hatalara düşmesi engellenerek, olumlu gelişmeler sonraki
             Bütün projelerin PYO tarafından yürütülüyor olması tüm                                                                            projelere taşınabilecektir.
            projelere ilişkin sağlıklı bilginin tek bir merkezde         3.3. Aşama 3 - Uygulama
            toplanmasını kolaylaştıracak, proje portföyüne ilişkin doğru
            bilgileri barındıracaktır. Bu tarz PYO’lar çok sayıda karmaşık   Bu aşamada, PYO kurulmasına ilişkin yapılan planlama
            projenin yürütüldüğü ve kurum kültürünün bu yapıya uygun    dahilinde çalışmalar yürütülür. Bu çalışmalar kapsamında,
            olduğu, iletişimin ve takım çalışmasının çok kuvvetli olduğu   Proje Yönetim Ofislerinin yapılandırılması ve kullanılacak
            kurumlarda başarılı olur [9].                               kurumsal proje yönetimi araç setinin seçimi aşamasında


                                                                   86                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011       http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      87
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50