Page 20 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 20

Krİpkatür
                                                                                                  Veysi ÖZTÜRK, Burak Selçuk SOYER


             Özellikle ses ve görüntü ile ilgili geliştirilecek ürünlerin   Yukarıda sıralanan deneyim ve bilgi ile aşağıda verilen tür
            doğrulanması için, bu ürünlerin ilkörneklerinin hazırlanarak   projelerde de yer alınabilecektir:
            müşterinin onayına sunulması, projede benimsenen önemli
            bir ilke oldu.  Test çalışmalarında, yazılımın geliştirildiği   •  Hareketli platformlu ve platformsuz her türlü demiryolu
            bilgisayara denk bilgisayarlar kullanılmasına, ekran kartının,   simülatörünün yapılması;
            görüntü sistemlerinin geliştirildiği bilgisayardakiyle aynı   •  Hafif raylı ulaşım sistemleri için eğitim simülatörlerinin
            olmasına özen gösterildi.                                   geliştirilmesi;
             SONUÇ VE DEĞERLENDİRMELER                                   •  Halka TCDD’nin sevdirilmesi amacıyla lokomotif
                                                                        simülatör oyunun yapılması;
             TRENSİM Projesi, öngörülen hedefleri ileriye götürmeyi
            başarmış bir projedir. Diğer bir deyişle, gerek yönetim      •  Mevcut simülatörlerin güncellenmesi çalışmaları.
            gerekse teknik anlamda belirlenen hedefler aşılmıştır.
                                                                         TEŞEKKÜR
             İdari anlamda hedeflerin tutturulmasındaki en önemli
            etken, proje yönetiminin titizlikle yürütüldüğü toplantılar   Projenin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için her türlü
            olmuştur: Haftalık yapılan sistem mühendisliği grubu        desteği eksiksiz ve sürekli TCDD Eğitim Daire
            toplantıları, her ayın ilk haftası yapılan proje yönetim grubu   Başkanlığından Murat ŞENEKEN ve Mehmet EKTAŞ’a,
            toplantıları, üç ayda bir yapılan ve tüm ekibin katıldığı   Eskişehir Eğitim Merkezi Müdürü Halim SOYTEKİN’e,
            teknik toplantılar. Bu toplantıların, projenin yörüngede    Eğitim Uzmanı Kemal ÜRGEN’e ve Tekniker Niyazi
            kalmasında büyük katkısı olmuştur. Toplantılarda alınan     ULUALAN’a ve TCCD’deki projeye destek veren tüm
            kararlar titizlikle yerine getirilmiş ve sonuçları kontrol   yönetici ve çalışanlara teşekkürü bir borç biliriz.
            edilmiştir.                                                  Öte yandan danışmanlarımız Prof.Dr. Abdülkerim KAR,

             Geliştirilen TRENSİM Projesi ile sağlanması öngörülen      Prof. Dr. Mustafa KARAŞAHİN ve Yrd. Doç. Dr. Semih                                               .
                                                                                                                                                                       .
            kazanımların bazıları aşağıda verilmiştir:                  SEZER’e ve proje ortaklarımıza  (DEVNET ve 5M)                               .   "EVRENSEL SIFRE KIRICI"YI
                                                                                                                                                                              .
                                                                                                                                                                                    .
                                                                                                                                                               .
                                                                        desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.                                      ICAT ETTIN. AMA MAKINENIN ACILIS
             •  Simülatörün Türkiye’de tasarlanması ve üretilmesi,                                                                                       .       .  .                    .     .
                                                                                                                                                        .
            ilerde değişen ve artan ihtiyaçlara göre sistemin            Projede çalışanlarının özverisi olmadan sonuç alınamaz.                       SIFRESINI HATIRLAMIYORSUN,
                                                                                                                                                                     ..
                                                                                                                                                                              .
            uyarlanmasını sağlayacaktır.                                Çalışanlar bir grup değil de bir ekip oluşturabildiğinde,                                    OYLE MI?
                                                                        projenin başarısı büyük ölçüde sağlama bağlanmış olur.
             •  Simülatörle eğitim sayesinde kursiyerlere kuramsal      Proje süresince karşılıklı saygı ve olgunluktan ödün
            olarak verilen bilgiler uygulamalarla pekiştirilmiş olacaktır.   vermeden yeteneklerini birleştirerek bir ekip oluşturan
                                                                        TRENSİM Projesi ekip arkadaşlarımıza içtenlikle
             •  Teknik arızalar ile gerçekte büyük can ve mal kaybına yol
            açabilecek hatalar, kursiyere objektif olarak               teşekkürlerimizi sunarız.
            gösterilebilecektir.                                         KAYNAKÇA
             •  Makinist adaylarının öğrenme ve gelişim süreci otomatik   [1]   M. Luczak, “High-tech training tools”, Railway Age,
            olarak izlenebilecektir.
                                                                        Temmuz, 2000,  39-40
             •  Usta-çırak ilişkisine ağırlık veren geleneksel eğitime göre
                                                                         [2]
                                                                               M. Söylemez, S. Açıkbaş, "DC Beslemeli Raylı Ulaşım
            daha kısa sürede ve daha ucuza makinist yetiştirilmesi      Sistemlerinin Simülasyonu", Elektrik-Elektronik Bilgisayar
            sağlanabilecektir.
                                                                        Mühendisliği 11. Ulusal Kongresi, Eylül 2005, pp. 492-495
             •  Öğrenciler simülatöre binmeden önce, bulundukları
            yerde, uzaktan eğitim yoluyla ön eğitimden geçirilebilecektir.   [3]   http://www.tcdd.gov.tr/kurum/simulator.htm
            Bu da eğitimin maliyetini düşürecektir.                      [4]   EADS - Very High Speed, Intercity and Suburban
             •  Eğitim sonrasında öğrencilerin kendi bölgelerinde       Train Simulators, http://www.railway-technology.com/
            eğitmenlerle bilgi ve deneyimlerini paylaşacakları bir ortam   company_printable.asp?ProductSubGroupID=1315&Compa
            oluşturulacaktır.                                           nyID= 6497
             •  Eğitimler istenildiği kadar sık tekrarlanabilecek ve farklı   [5]   USA Army LETS - Locomotive Engineer Train
            eğitim senaryoları uygulanabilecektir.                      Simulator, http://www.acme-worldwide.com/Projects/
                                                                        projects_Army_Train.htm
             •  Yurtdışına simülatör konusunda bağımlılık azalacaktır.
                                                                         [6]   http://www.canac.com/index.php?page=
             •  Benzeri yerli üretimler için alt yapı oluşturulmuş      products-trnsim
            olacaktır.
                                                                         [7]   Krauss-Maffei Wegmann web site,
             •  Gelecekte, diğer kurumlarda oluşan bu yeteneklerden,    http://www.kmweg.de/gb/frame.php?page=44
            ortak projeler yapılması sureti ile yeteneklerden sürekli
            faydalanılması sağlanılacaktır.                              [8]   Corys web site, http://www.corys.com
                                                                                                                                                                                                                                                           -
             •  Projede ar-ge sonucu elde edilen bilgi ve deneyimler,    [9]    B. K. Len, P. C. Rick, Software Architecture in Practice,                                                                                                yazan: umut uludag
                                                                                                                                                                                                                                          .
                                                                                                                                                                                                                                                   .
                                                                                                                                                                                                                                                         .
                                                                                                                                                                                                                                          .
            ileride farklı alanlarda kullanılabilecektir.               2nd Ed. Addison Wesley. ISBN: 0-321-15495-9, April, 2003.                                                                                                        cizen: kamil aydilek
                                                                   36                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011                                                              37
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25