Page 15 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 15

Veysi ÖZTÜRK, Burak Selçuk SOYER             TRENSİM - Sanal Ortam Tren Sürüş Eğitimleri İçin Milli Benzetim Sistemlerinin Geliştirilmesi Projesi


             GİRİŞ                                 2007- Şubat 2011) üç ortakla            TCDD bünyesinde şu anda                              •  E 43000 tipi lokomotife ait markiz kumandalarının
                                                   gerçekleştirilmiştir.  TRENSİM projesi   kullanılmakta olan 1992 yılında alınmış            doğru kullanımını sağlamak;
             Günümüzde, demiryolu çalışanlarının,   böylece araştırma kurumu, üniversite,   eski teknolojiye sahip 2 adet tren
            özellikle tren sürücülerinin demiryoluyla   sanayi işbirliğine önemli bir örnek   simülatörü bulunmaktadır. Türkiye’nin             •  Tren sürme becerilerini geliştirmek;
            ulaşım, hizmetlerin güvenliği ve       olmuştur.                              ihtiyacı olan tren simülatörü sayısı ise              •  Her türlü yol, iklim ve doğa koşullarında tren kullanma
            verimliliği artırma konusundaki                                               30’un üstünedir. Bu durumda ihtiyaçlar               yöntemlerini öğretmek;
            eğitimlerinde bilgisayar teknolojisine   TCDD Genel Müdürlüğü için yapılmış   ya dışarıdan satın alınarak karşılanacak
            duyulan gereksinim önemli oranda       olup projenin çıktısı olan E 43000     ya da yurt içindeki imkânlarla                        •  İşletme usulleri, hız limitleri, TCDD’nin mevcut
            artmıştır [1]. Planlamalara göre       model simülatörü, ilgili diğer sistemler   geliştirilecektir. Bu ihtiyacın TRENSİM          şebekesindeki trafik sistemleri ile ilgili emniyetli sürme
            önümüzdeki yıllarda büyük              ve belgelerle birlikte TCDD Eskişehir   projesi kapsamında yerli olanaklar ile              alışkanlıklarını kazandırmak;
            şehirlerimizin önemli bir kısmı yaygın   Eğitim Merkezi Müdürlüğü’ne teslim   karşılanması ülkemiz adına önemli
            raylı sistem ağları ile donatılmış     edilmiştir. Bu proje ile TCDD Genel    kazanımlar sağlamıştır.                               •  Enerji ekonomisine yönelik cer ve fren uygulamalarının
            olacaktır [2]. Birçok alanda olduğu gibi   Müdürlüğü Eğitim Öğretim Daire                                                          denemesini sağlamak;
            demiryollarında tren sürücülerinin     Başkanlığı’nın E 43000 tipi elektrikli   Geliştirilen simülatör, tren kabini ve
            eğitilmesinde benzetim (simülasyon)    lokomotifle ilgili eğitimlerinin önemli   dinamik modelleme, 3 boyutlu                       •  Trende oluşabilecek arızaların giderilmesine ilişkin
            çalışmalarından yararlanılmaktadır. Bu   bir kısmı simülatör yardımıyla       görüntüleme, veritabanı, görev                       deneyimler kazandırmak;
            amaçla, tren sürücülerinin temel ve ileri   gerçekleştirilecektir.            planlama, performans değerlendirme,                   •  Kursiyerlere simülatörde sürüş uygulama sınavı yapmak,                 Şekil 1. E 43000 Simülatörü.
            eğitimlerinde tren sürüş konusunu       TRENSİM ile yapılan eğitimler         debrifing, uzaktan eğitim, otomatik                  bu sınavları değerlendirmek ve puanlamasının simülatörde
            alıştırma yaparak öğrenmelerine olanak   yalnızca kuramsal uygulamaların      öğretim programı hazırlama, otomatik                 bilgisayar tabanlı olarak yapılmasını sağlamak;
            veren sistemler kullanılmaktadır.                                             hata belirleme yazılımları gibi
                                                   açıklanması ve izletilmesi ile sınırlı   yazılımlardan oluşmaktadır. Projede,
             Tren üzerinde bakım-onarım ve arıza   kalmamaktadır. Teknik arızalar ve      tren davranışlarının ve birçok kabin                  •  Makinistlere uzaktan eğitim olanağını sağlamak.
            giderme çalışmalarından yeni           gerçekte büyük can ve mal kaybına yol   bileşeninin matematiksel modelleri                   Yukarıdaki eğitimleri gerçekleştirebilmek için TRENSİM
            sistemlerin denenmesine kadar değişik   açabilecek hatalar yansız olarak, sanal   oluşturulmuş, kullanıcının                       simülatörü aşağıdaki özellikleri barındırmaktadır:
            konularda eğitimlerin verilmesi        ortamlarda makinistlere, makinist      gereksinimlerine uygun esnek bir
            benzetim teknolojileriyle              adaylarına ve kursiyere                e-öğrenme ortamı oluşturulmuştur.                     •  3B (boyutlu) gerçek zamanlı görüntü üretir;
            gerçekleştirilebilmektedir [3].  Bu    gösterilebilmektedir.                  Simülatörle alınan eğitimin gerçeklik
            gerçeklerden çıkılarak, TRENSİM         TRENSİM simülatörünün                 etkisini artıracak hareketli platform                 •  Yeni senaryo oluşturur, saklar, senaryoların işletilmesi
            projesi ile TCDD’nin (Türkiye          benzerlerinden ayıran özelliklerden    geliştirilmiştir. Projede elde edilen bilgi          anında sistem arızası verir;
            Cumhuriyeti Devlet Demiryolları)       birisi, sistemin sahip olacağı uzaktan   ve deneyim ile başka alanlarda da                   •  Çevrimiçi ve çevrimdışı performans değerlendirir ve
            öncelikli gereksinimleri doğrultusunda,   eğitim yeteneğidir. Esnek e-öğrenme   kullanılabilecek milli tren benzetim               izler;
            şu anda envanterinde bulunmayan E      sistemiyle yurdumuzun değişik          çalışmaları için önemli alt yapı ve bilgi
            43000 lokomotif tren simülatörü        bölgelerinde, sanal sürüş eğitim ortamı   birikimi sağlanmıştır.                             •  Güncel gereksinimlere göre uyarlanabilir;
            tümüyle milli olanaklar ile            oluşturulabilmektedir. Bu yetenek ile
            geliştirilmiştir.                                                              TRENSİM’İN  TEMEL                                    •  Arızalar verir ve bu arızaların kursiyerler tarafından
                                                   öğrenciler, eğitim amacı ile lokomotif                                                      giderebilmesi için gerekli olan altyapıyı sunar;
             Sanal Ortam Tren Sürüş Eğitimleri     simülatörünü kullanmadan önce, kendi   ÖZELLİKLERİ                                                                                                           Şekil 2. E 43000 Simülatör kabininin içten görünüşü.
            İçin Milli Benzetim Sistemlerinin      yaşadıkları ortamlarda, internet        TCDD eğitimdeki eğilimi yakalamak,                   •  Benzetim yönetim altyapısını sağlar;
            Geliştirilmesi Projesi, ya da kısaca   üzerinden dersleri alabilmekte ve      eğitimleri ucuza, kısa sürede
            TRENSİM, TÜBİTAK KAMAG (Kamu           simülatörle çalışırken çeşitli         gerçekleştirmek ve tren sürücülerinin                 •  Gerçek dünyada yapılması tehlikeli olan uygulamaları   son olarak bir uzaktan eğitim sisteminin simülatör ile
            Araştırmaları Destek Grubu) tarafından   animasyonlar yardımıyla etkin biçimde   daha gerçekçi ortamlarda eğitim                   senaryolara katabilir;                                     birlikte sunulmuş olması, deneyim kazanılan alanların en
            desteklenen 1007 programı kapsamında   faydalanabilmektedirler.               alabilmelerini sağlamak amacıyla                      •  Yerli ar-ge ile yapılan ilk hareketli platforma sahiptir.  önemlileridir.
            gerçekleştirilen bir projedir. Projenin   Simülatörle eğitim sonucunda,       simülatöre gereksinim vardır. TRENSİM
            amacı, ileri benzetim teknolojilerini   makinistlere, makinist adaylarına ve   projesi, kursiyerlere ekonomik,                      Ayrıca TRENSİM ile birçok yarar sağlanmıştır:              TRENSİM projesinde en çetrefli alanlardan biri, hatt-ı
            kullanarak, tren sürücülerinin sanal   kursiyere kuramsal olarak verilen      emniyetli ve konforlu tren sürme                                                                                cariyenin, yani trenin izlediği ana yolun, modeline karar
            ortamlarda;                            bilgiler bilimsel nitelikli eğitim     becerisini kazandırarak bu gereksinimin               •  Yerli teknoloji üretimi ile yurt dışına bağımlılık en alt   verilmesi olmuştur. TRENSİM sisteminde yer alan alt
                                                                                                                                                                                                          sistemlerin çoğunun yol modeline bağımlı olması, yol
             •  Temel sürüş eğitimini yaptıran;    uygulamaları ile pekiştirilmiş         karşılanmasını hedeflemiştir. Bunun için             düzeye indirilmiştir;                                      modelini önemli bir unsur yapmıştır. TRENSİM projesinde
                                                   olmaktadır.                            kursiyerlerin lokomotifi ve treni iyi                 •  Esnek e-öğrenme sistemiyle yurdumuzun değişik          iki ana yol gerçekleştirmiştir. Bunlardan birincisi,
             •  Değişik iklim ve yol koşullarında                                         tanımaları, trenin işletileceği yolu                 bölgelerinde simülatörü kullanmadan önce ve kullandıktan   Büyükderbent-Arifiye arasındaki 26 km’lik yoldur. İkinci hat,
            tren kullanma tekniklerini              Gelişmiş ülkelerde EADS, ACME,        öğrenmeleri son derece önemlidir.                    sonra eğitim ortamlarını oluşturmak için gerekli teknik    başlangıcı Pelitözü, bitişi Karaköy olan 31 km’lik ana yoldur.
            öğrenmelerini sağlayan;                CANAC, Krauss-Maffei ve Corys gibi
                                                   tanınmış firmaların geliştirdiği tren   TRENSİM projesi kapsamında yapılan                  birikim oluşturulmuştur;                                   Bu hatlarla ilgili tüm teknik bilgi TCDD’nin sağladığı
             •  Arıza ve risk önleyici yeteneklerini   lokomotif ve simülatörleri         eğitim simülatörü birçok özelliğe                     •  Hızlı, ucuz, güvenilir ve gerçekçi bir eğitim sistemi   paftalardan elde edilmiştir. Bu paftalardaki veriler
            geliştiren;                            bulunmaktadır [4-8]. Ancak bu sistemler   sahiptir. Bu özelliklerin bir kısmının            geliştirilmiştir.                                          sayılaştırılarak bilgisayar ortamına aktarılmış, görsel sistem
                                                   satın alındığında, kolay güncellenemez   TCDD Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nde                                                                             bu yol modelini 3 boyutlu olarak  gerçek zamanlı
             •  Sürücü performansının izlenmesini   durumda olmaları, parçalarda ve       verilecek kursiyer eğitimlerini                                                                                 gösterebilmektedir. Görsel sistem aynı zamanda coğrafi
            ve iyileştirilmesini sağlayan E 43000   bakımda yurtdışına bağımlılık, veri   destekleyecek niteliktedir. TRENSİM ile               ELDE EDİLEN KAZANIMLAR                                    tamlığa ve coğrafi benzerliğe bağlı kalarak, kursiyerlerin ana
            elektrikli lokomotif tren eğitim       tabanlarının zaman içerisinde etkin    aşağıdaki konularda eğitim                            TRENSİM projesinde elde edilen çıktının bir ar-ge ürünü   yolu gerçeğe yakın bir şekilde öğrenebilmelerini ve
            simülatörünü geliştirilmektir.         kullanımını engelleyecek biçimde       verilebilecektir:                                    olması birçok alanda deneyim kazanılmasını sağlamıştır.    belleyebilmelerini sağlamaktadır. Nitekim, kursiyerlerden
                                                   büyümesi ya da eski teknoloji olarak                                                                                                                   temel tren sürüş tekniklerinin yanısıra, yolu da iyi derecede
             TRENSİM Projesi  TÜBİTAK                                                                                                          Görselleştirme, dinamik model, E 43000 markiz içi          öğrenmesi  beklenmektedir. Bu, kazaları azaltan son derece
            BİLGEM öncülüğünde 42 ayda (Ağustos    kalması ve gelişmeleri izlemeyi                                                             donanımların gömülü benzetimleri, hareketli platform ve     önemli bir unsurdur.
                                                   zorlaştırmaktadır.
                                                                   26                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011       http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      27
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20