Page 17 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 17
Veysi ÖZTÜRK, Burak Selçuk SOYER TRENSİM - Sanal Ortam Tren Sürüş Eğitimleri İçin Milli Benzetim Sistemlerinin Geliştirilmesi Projesi
DOORS aracılığı ile bağlantı kurularak tüm isterlerle ilgili verilerini bir ön işlemden geçirmeden simülatöre • Sanal trenlerin davranışları modellendi. Gerçekleştirilen değişimlerinin emüle edilmesi (donanımların yazılımla
test durumlarının yazılmış olduğu doğrulandı. göndermek sistem kaynakların kötü kullanılmasına ve kimi bu modelde, sanal trenler kesişim modeline, yolda bulunan benzetiminin yapılması) sağlandı.
durumlarda istenilen gerçekçiliğe ulaşılamamasına neden sinyal elemanlarına ve makaslara göre yavaşlama ve
• İş paketlerinde yazılım ve donanım test durumlarının olabilmektedir. Bu nedenle, TRENSİM donanım sistemi, hızlanma yapabilmektedir. KONTROL VE İZLEYİCİ İSTASYONU
birbirleriyle ilişkisini gösteren ilişki matrisi hazırlandı. Bu merkezi donanım bilgisayarı denilen ve insandaki omurilik YAZILIMLARI
ilişki matrisine göre tümleştirmeden dolayı olması gereken soğanı gibi çalışan, reflekslerin kontrolü gibi bir takım • Senaryo editöründen kontrol edilen, trenlerin konum
test durumları ortaya çıkarılarak sisteme eklendi. işlemlerde simülatör bilgisayarını hiç yormadan kendisinin bilgilerine göre otomatik sinyal değişimi yapabilen Sistemin çalışması sırasında, eğitmene ve izleyicilere her
üstesinden gelebildiği, gelişmiş bir gömülü bilgisayara sinyalizasyon modeli gerçekleştirildi. türlü sayısal ve görsel olarak veri aktaran ve bunları
• Geliştirilen yazılım ve donanımın eklenerek test görselleştirebilen yazılımlar söz konusudur. Benzetimin
edilmesine olanak verecek test ortamı hazırlandı. sahiptir. • ATS (Automatic Train Stop) modeli gerçekleştirildi. çalıştırılması sırasında görev yapan yazılımlar bu bölümün
E 43000 lokomotifinde bulunan sistemlerin birçoğunun • E 43000 modeline özgü havalı fren sistemi modellendi. konusunu oluşturmaktadır.
TRENSİM Yazılım Tasarlama ve Geliştirme modelleri de doğrudan merkezi donanım bilgisayarındadır.
Çalışmaları Bu modeller sırasıyla şöyledir: Totman, elektropnömatik Bu modelle makinist musluğu, modrabl gibi pönomatik Kumanda Masası
elemanların kademe bilgisine göre hava basıncı, lokomotif
sistem, batarya şarj, cer motorları enerjilendirme, hızlı devre ve vagonlardaki fren kuvveti değerleri elde edilebilmektedir. Kumanda masası ekranı, Şekil 5’te gösterildiği gibi tren
TRENSİM yazılım tasarım çalışmalarında Enterprise
Architect tasarım aracı kullanıldı. DOORS ister yönetimi kesici (HDK), üfürücüler, hen sofaj, dinamik fren aktivasyon, • Arıza durumları için cer motorları ile ilgili olan kısımlar sürüş benzetimi sırasında markiz donanımında yer alan
düdük/kumlama, lambalar ve elektronik dolap devreleri
aracı kullanılarak izlenilen sistem isterlerinin her birisi modelleridir. gerçekleştirildi, fren sistemi ile ilgili valflar modellendi. pedal, kol, düğme, anahtar, LED ve gösterge durumlarını
Enterprise Architect tasarım aracına kaydedildi. Her bir izlemek amacıyla kullanılmaktadır. Benzetim sırasında diğer
isterin gerçeklendiği modüller ve sınıflar ilgili isterlerle Bu modellerden, çoğu dinamik model dışındaki • Modelinin tamamlanmasından sonra, modelin gerçek benzetim öğelerinden gelen mesajlara göre ekrandaki
bağlanarak izlenebilirlikleri bu araç üzerinden izlendi. modellerdir. TRENSİM’e özgün donanım sistemi, dinamik ortamda doğrulanması ve test edilmesi amacıyla, İTÜ ve bir gösterge ve kol durum değerleri güncellenmektedir. Ekran
Sistem katmanlı bir mimariye göre modüllere ayrıştırılarak model ve modelleme ile ilgilenmekte, onun dışındaki tren firmayla birlikte veri toplandı. 3-4 Mayıs 2010 tarihlerinde, üzerinde markiz donanımlarının konumlandırılması,
her bir modül için aşağıdaki diyagramlar üretildi: modellerini ve arıza verme modellerini, büyük oranda kendi E 43000 lokomotifi ve 8 yolcu vagonu ile pedallar, göstergeler, kollar, düğmeler, LED’ler ve
içerisinde çözebilmektedir. Haydarpaşa-Eskişehir ve Eskişehir-Haydarpaşa arasında anahtarların gerçekteki yerleri dikkate alınarak yapılmıştır.
• Statik Diyagramlar; önceden belirlenmiş olan senaryolara göre tren sürüşü
E 43000 lokomotifinin markiz kabinin içinde olmayan gerçekleştirildi. 6-7 Mayıs 2010 tarihlerinde, E 43000 Bu ekran aynı zamanda bir emülatör olarak da
• Dinamik Diyagramlar; kullanılabilmektedir. Emülatör olarak kullanıldığında,
ancak makinist eğitimi için gerekli bileşenler de vardır. lokomotifi ve 10 yük vagonu vagonu ile ekranda yer alan kolların, pedalların ve anahtarların
• Veri modeli; Bunların kontrol ve yönetilmesi, ayrıca geliştirilen bir Haydarpaşa-Eskişehir ve Eskişehir-Haydarpaşa arasında davranışı ve ürettiği değerler gerçek donanımla aynı olur. Bu
dokunmatik ekran üzerinden yapılmaktadır. önceden belirlenmiş olan senaryolara göre tren sürüşü
• Kullanıcı Grafik Arayüz Diyagramları. gerçekleştirildi. Ayrıca 5 Mayıs’ta, yük vagonları bırakılarak ekranın emülatör modu, özellikle test aşamasında, gerçek
Donanım sistemindeki her bir gösterge, şalter vb. birimler sadece E 43000 lokomotifi ile ilgili senaryolar donanım olmadığında kullanılmaktadır. Kimi zaman da
Statik diyagramlar, bileşen diyagramları ve sınıf mikroişlemcili devreler ile yönetilmektedir. Böylece, işlem senaryo hazırlanırken, hazırlanan senaryonun simülatör
diyagramlarıyla gösterilmektedir. Bu kapsamda, isterleri yükü dağıtılmakta, modüler ve esnek bir sistem geliştirilmiş gerçekleştirildi. Tüm bu sürüşlerden aşağıdaki değerler olmadan çalıştırılabilmesi için, gerekli donanım ayarlarını
değişik sensörlerle toplandı:
gerçekleştiren her bir sınıfın öznitelik ve metot olmaktadır. ekran emülatör modunda yapılabilmektedir.
tanımlamaları ayrıntılı parametre açıklamalarıyla verildi. - Makinistin kullandığı temel kolun hareket bilgisi;
Sınıf diyagramları doğrudan yazılım kodlarıyla Tüm donanım bileşenleri kendi aralarında CAN veri yolu
ilişkilendirilerek yazılım geliştirme sürecinde ortaya çıkacak protokolü ile haberleşmektedir. Bu da simülatör sistemine - Lokomotif mastır ünitesinin ve arka bojinin üstünden
yapısal değişikliklerin tasarım aracından yapılması ve yeni birimler eklenip çıkarılmasına ve haberleşmenin x, y, z yönlü ivme ve açısal hız bilgileri;
değişmelerin gözlenmesi sağlandı. güvenilir olmasını sağlamaktadır. - Lokomotifin koltuk altı ve arka teker seti yataklarından
Dinamik diyagramlar, eylem (activity) diyagramları olarak TRENSİM Geliştirme çalışmaları x, y, z yönlü ivmeler;
her bir modül için çıkarıldı. Benzetim döngüsü içerisinde - Tüm gösterge bilgileri;
işlevsel değer içeren mesajlara ait üst seviye eylem Projede birçok yazılım ve gömülü donanım sistemleri
diyagramları ve eylem tanımları ayrıntılı olarak çıkarılarak geliştirilmiştir. Projenin bu aşaması önemli bir süreçtir, zira - Lokomotif ile 1. vagon ve 3. vagon ile 4.vagon arası
sistemin bütün dinamik davranışları tasarımsal olarak kayıt bu aşamada ortaya çıkacak bir eksiklik veya alan bilgisinin kanca ve damperlerde oluşan itme çekme kuvveti;
altına alındı. yanlış yorumlanması, yazılım geliştirme sürecinin önceki - GPS bilgisi.
aşamalarını (analiz ve tasarım) olumsuz yönde etkileyecektir.
Sistem kullanıcıları için kullanıcı grafik arayüzleri için Ancak, sağlıklı bir yönetim ve uyumlu çalışma ortamıyla Benzetim Yönetim Sistemi’nin geliştirilmesinde aşağıdaki
şablonlar tasarlandı ve grafik arayüzlerinin birbiriyle olan aşağıda özetlenen geliştirme süreci sorunsuz çalışmalar yapıldı:
geçiş ilişkileri diyagramlarla tasarım aracında oluşturuldu. tamamlanabilmiştir.
• Ayrıntılı hat, uzaklık ve kurp görünümlerinde gerekli
TRENSİM Donanım Tasarlama ve Geliştirme Benzetim modelleri geliştirme kapsamında aşağıdaki değişiklikler yapılarak senaryo editörü yazılımı yol modeli
Çalışmaları faaliyetler gerçekleştirilmiştir: ile uyumlu duruma getirildi. Ayrıntılı hat görünümünde; Şekil 5. Kumanda masası ekranı.
• İki hattın (Büyükderbent-Arifiye, Karaköy-Pelitözü) 3B makaslar, sinyaller, yollar, peronlar, istasyon binalarına ek
TRENSİM’in donanımı, simülatör sistemini kullanıcılara görsel modellenmesi yapıldı. olarak tüneller, üst geçitler ve hemzemin geçitler durum Senaryo Editörü
etkinleştiren önemli bir bileşendir. Simülatör, kursiyerle olan değişikliği yapılabilecek şekilde çizdirildi.
etkileşimini önemli ölçüde gerçek kabin donanımları • Trenin hareketi (dinamik model), tren dizisinin Senaryo Editörü eğitmene yeni senaryolar tanımlama, var
üzerinden sağlamaktadır. Bu nedenle donanım iş paketi, özellikleri, tren yolunun geometrik özellikleri ve senaryo • Kumanda masası yazılımı, markiz kol durumlarını, hız, olanları düzenleme, düzenlenen senaryoları saklama ve
kullanıcı girdilerini simülatör bilgisayarına taşımak ve editöründen gelen parametreler dikkate alınarak basınç, akım ve voltaj bilgilerini gösterecek şekilde senaryoyu simülatörde çalıştırmak üzere sisteme yükleme,
simülatör bilgisayarından gelen komutları da donanım gerçekleştirildi. Geliştirilen dinamik model, bazı kol gerçekleştirildi. Bununla birlikte diğer donanımların benzetimi başlatma, duraklatma ve sonlandırma işlemlerini
bileşenleri üzerinde gerçeğine benzer şekilde sunmaktan bilgilerini (cer kolu, dinamik fren kolu vb.) dışarıdan geliştirilmesi ve üretimi bitene kadar, dinamik modelin gerçekleştir
sorumludur. almaktadır. Böylece ivme değerleri, pozisyon, hız, vagonlar gerçekle uyumlu çalışmasını sağlamak amacıyla markizde
arası basınç, gerilim gibi hareketle ilgili çıktılar, yeterli bir bulanan bazı kolların (hızlandırma kolu, dinamik fren, Senaryo Editörü, diğer yandan, benzetimde yer alan
E 43000 lokomotifi, yüzlerce sigorta, gösterge, şalter, vana duyarlılıkla üretildi. nesnelerle ilgili parametre ayarlarının yapılmasına da izin
gibi donanımsal bileşenlerden oluşmaktadır. Bunların makinist musluğu ve bazı ATS butonları) durum
30 Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011 http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/ 31