Page 17 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 17

Veysi ÖZTÜRK, Burak Selçuk SOYER             TRENSİM - Sanal Ortam Tren Sürüş Eğitimleri İçin Milli Benzetim Sistemlerinin Geliştirilmesi Projesi


            DOORS aracılığı ile bağlantı kurularak tüm isterlerle ilgili   verilerini bir ön işlemden geçirmeden simülatöre                     •  Sanal trenlerin davranışları modellendi. Gerçekleştirilen   değişimlerinin emüle edilmesi (donanımların yazılımla
            test durumlarının yazılmış olduğu doğrulandı.               göndermek sistem kaynakların kötü kullanılmasına ve kimi               bu modelde, sanal trenler kesişim modeline, yolda bulunan   benzetiminin yapılması) sağlandı.
                                                                        durumlarda istenilen gerçekçiliğe ulaşılamamasına neden                sinyal elemanlarına ve makaslara göre yavaşlama ve
             •  İş paketlerinde yazılım  ve   donanım test durumlarının   olabilmektedir. Bu nedenle, TRENSİM donanım sistemi,                 hızlanma yapabilmektedir.                                   KONTROL VE İZLEYİCİ İSTASYONU
            birbirleriyle ilişkisini gösteren ilişki matrisi hazırlandı. Bu   merkezi donanım bilgisayarı denilen ve insandaki omurilik                                                                   YAZILIMLARI
            ilişki matrisine göre tümleştirmeden dolayı olması gereken   soğanı gibi çalışan, reflekslerin kontrolü gibi bir takım              •  Senaryo editöründen kontrol edilen, trenlerin konum
            test durumları ortaya çıkarılarak sisteme eklendi.          işlemlerde simülatör bilgisayarını hiç yormadan kendisinin             bilgilerine göre otomatik sinyal değişimi yapabilen         Sistemin çalışması sırasında, eğitmene ve izleyicilere her
                                                                        üstesinden gelebildiği, gelişmiş bir gömülü bilgisayara                sinyalizasyon modeli gerçekleştirildi.                     türlü sayısal ve görsel olarak veri aktaran ve bunları
             •  Geliştirilen yazılım ve donanımın eklenerek test                                                                                                                                          görselleştirebilen yazılımlar söz konusudur. Benzetimin
            edilmesine olanak verecek test ortamı hazırlandı.           sahiptir.                                                               •  ATS (Automatic Train Stop) modeli gerçekleştirildi.    çalıştırılması sırasında görev yapan yazılımlar bu bölümün
                                                                         E 43000 lokomotifinde bulunan sistemlerin birçoğunun                   •  E 43000 modeline özgü havalı fren sistemi modellendi.   konusunu oluşturmaktadır.
             TRENSİM Yazılım Tasarlama ve Geliştirme                    modelleri de doğrudan merkezi donanım bilgisayarındadır.
            Çalışmaları                                                 Bu modeller sırasıyla şöyledir: Totman, elektropnömatik                Bu modelle makinist musluğu, modrabl gibi pönomatik         Kumanda Masası
                                                                                                                                               elemanların kademe bilgisine göre hava basıncı, lokomotif
                                                                        sistem, batarya şarj, cer motorları enerjilendirme, hızlı devre        ve vagonlardaki fren kuvveti değerleri elde edilebilmektedir.   Kumanda masası ekranı, Şekil 5’te gösterildiği gibi tren
             TRENSİM yazılım tasarım çalışmalarında Enterprise
            Architect tasarım aracı kullanıldı. DOORS ister yönetimi    kesici (HDK), üfürücüler, hen sofaj, dinamik fren aktivasyon,           •  Arıza durumları için cer motorları ile ilgili olan kısımlar   sürüş benzetimi sırasında markiz donanımında yer alan
                                                                        düdük/kumlama, lambalar ve elektronik dolap devreleri
            aracı kullanılarak izlenilen sistem isterlerinin her birisi   modelleridir.                                                        gerçekleştirildi, fren sistemi ile ilgili valflar modellendi.   pedal, kol, düğme, anahtar, LED ve gösterge durumlarını
            Enterprise Architect tasarım aracına kaydedildi. Her bir                                                                                                                                      izlemek amacıyla kullanılmaktadır. Benzetim sırasında diğer
            isterin gerçeklendiği modüller ve sınıflar ilgili isterlerle   Bu modellerden, çoğu dinamik model dışındaki                         •  Modelinin tamamlanmasından sonra, modelin gerçek       benzetim öğelerinden gelen mesajlara göre ekrandaki
            bağlanarak izlenebilirlikleri bu araç üzerinden izlendi.    modellerdir. TRENSİM’e özgün donanım sistemi, dinamik                  ortamda doğrulanması ve test edilmesi amacıyla, İTÜ ve bir   gösterge ve kol durum değerleri güncellenmektedir. Ekran
            Sistem katmanlı bir mimariye göre modüllere ayrıştırılarak   model ve modelleme ile ilgilenmekte, onun dışındaki tren              firmayla birlikte veri toplandı. 3-4 Mayıs 2010 tarihlerinde,   üzerinde markiz donanımlarının konumlandırılması,
            her bir modül için aşağıdaki diyagramlar üretildi:          modellerini ve arıza verme modellerini, büyük oranda kendi             E 43000 lokomotifi ve  8 yolcu vagonu ile                  pedallar, göstergeler, kollar, düğmeler, LED’ler ve
                                                                        içerisinde çözebilmektedir.                                            Haydarpaşa-Eskişehir ve Eskişehir-Haydarpaşa arasında      anahtarların gerçekteki yerleri dikkate alınarak yapılmıştır.
             •  Statik Diyagramlar;                                                                                                            önceden belirlenmiş olan senaryolara göre tren sürüşü
                                                                         E 43000 lokomotifinin markiz kabinin içinde olmayan                   gerçekleştirildi. 6-7 Mayıs 2010 tarihlerinde, E 43000      Bu ekran aynı zamanda bir emülatör olarak da
             •  Dinamik Diyagramlar;                                                                                                                                                                      kullanılabilmektedir. Emülatör olarak kullanıldığında,
                                                                        ancak makinist eğitimi için gerekli bileşenler de vardır.              lokomotifi ve 10 yük vagonu vagonu ile                     ekranda yer alan kolların, pedalların ve anahtarların
             •  Veri modeli;                                            Bunların kontrol ve yönetilmesi, ayrıca geliştirilen bir               Haydarpaşa-Eskişehir ve Eskişehir-Haydarpaşa arasında      davranışı ve ürettiği değerler gerçek donanımla aynı olur. Bu
                                                                        dokunmatik ekran üzerinden yapılmaktadır.                              önceden belirlenmiş olan senaryolara göre tren sürüşü
             •  Kullanıcı Grafik Arayüz Diyagramları.                                                                                          gerçekleştirildi. Ayrıca 5 Mayıs’ta, yük vagonları bırakılarak   ekranın emülatör modu, özellikle test aşamasında, gerçek
                                                                         Donanım sistemindeki her bir gösterge, şalter vb. birimler            sadece E 43000 lokomotifi ile ilgili senaryolar            donanım olmadığında kullanılmaktadır. Kimi zaman da
             Statik diyagramlar, bileşen diyagramları ve sınıf          mikroişlemcili devreler ile yönetilmektedir. Böylece, işlem                                                                       senaryo hazırlanırken, hazırlanan senaryonun simülatör
            diyagramlarıyla gösterilmektedir. Bu kapsamda, isterleri    yükü dağıtılmakta, modüler ve esnek bir sistem geliştirilmiş           gerçekleştirildi. Tüm bu sürüşlerden aşağıdaki değerler    olmadan çalıştırılabilmesi için, gerekli donanım ayarlarını
                                                                                                                                               değişik sensörlerle toplandı:
            gerçekleştiren her bir sınıfın öznitelik ve metot           olmaktadır.                                                                                                                       ekran emülatör modunda yapılabilmektedir.
            tanımlamaları ayrıntılı parametre açıklamalarıyla verildi.                                                                             - Makinistin kullandığı temel kolun hareket bilgisi;
            Sınıf diyagramları doğrudan yazılım kodlarıyla               Tüm donanım bileşenleri kendi aralarında CAN veri yolu
            ilişkilendirilerek yazılım geliştirme sürecinde ortaya çıkacak   protokolü ile haberleşmektedir. Bu da simülatör sistemine             - Lokomotif mastır ünitesinin ve arka bojinin üstünden
            yapısal değişikliklerin tasarım aracından yapılması ve      yeni birimler eklenip çıkarılmasına ve  haberleşmenin                  x, y, z yönlü ivme ve açısal hız bilgileri;
            değişmelerin gözlenmesi sağlandı.                           güvenilir olmasını sağlamaktadır.                                           - Lokomotifin koltuk altı ve arka teker seti yataklarından

             Dinamik diyagramlar, eylem (activity) diyagramları olarak   TRENSİM Geliştirme çalışmaları                                        x, y, z yönlü ivmeler;
            her bir modül için çıkarıldı. Benzetim döngüsü içerisinde                                                                              - Tüm gösterge bilgileri;
            işlevsel değer içeren mesajlara ait üst seviye eylem         Projede birçok yazılım ve gömülü donanım sistemleri
            diyagramları ve eylem tanımları ayrıntılı olarak çıkarılarak   geliştirilmiştir.  Projenin bu aşaması önemli bir süreçtir, zira        - Lokomotif ile 1. vagon ve 3. vagon ile 4.vagon arası
            sistemin bütün dinamik davranışları tasarımsal olarak kayıt   bu aşamada ortaya çıkacak bir eksiklik veya alan bilgisinin          kanca ve damperlerde oluşan itme çekme kuvveti;
            altına alındı.                                              yanlış yorumlanması, yazılım geliştirme sürecinin önceki                   - GPS bilgisi.
                                                                        aşamalarını (analiz ve tasarım) olumsuz yönde etkileyecektir.
             Sistem kullanıcıları için kullanıcı grafik arayüzleri için   Ancak, sağlıklı bir yönetim ve uyumlu çalışma ortamıyla               Benzetim Yönetim Sistemi’nin geliştirilmesinde aşağıdaki
            şablonlar tasarlandı ve grafik arayüzlerinin birbiriyle olan   aşağıda özetlenen geliştirme süreci sorunsuz                        çalışmalar yapıldı:
            geçiş ilişkileri diyagramlarla tasarım aracında oluşturuldu.  tamamlanabilmiştir.
                                                                                                                                                •  Ayrıntılı hat, uzaklık ve kurp görünümlerinde gerekli
             TRENSİM Donanım Tasarlama ve Geliştirme                     Benzetim modelleri geliştirme kapsamında aşağıdaki                    değişiklikler yapılarak senaryo editörü yazılımı yol modeli
            Çalışmaları                                                 faaliyetler gerçekleştirilmiştir:                                      ile uyumlu duruma getirildi. Ayrıntılı hat görünümünde;                  Şekil 5. Kumanda masası ekranı.
                                                                         •  İki hattın (Büyükderbent-Arifiye, Karaköy-Pelitözü) 3B             makaslar, sinyaller, yollar, peronlar, istasyon binalarına ek
             TRENSİM’in donanımı, simülatör sistemini kullanıcılara     görsel modellenmesi yapıldı.                                           olarak tüneller, üst geçitler ve hemzemin geçitler durum    Senaryo Editörü
            etkinleştiren önemli bir bileşendir. Simülatör, kursiyerle olan                                                                    değişikliği yapılabilecek şekilde çizdirildi.
            etkileşimini önemli ölçüde gerçek kabin donanımları          •  Trenin hareketi (dinamik model), tren dizisinin                                                                                Senaryo Editörü eğitmene yeni senaryolar tanımlama, var
            üzerinden sağlamaktadır. Bu nedenle donanım iş paketi,      özellikleri, tren yolunun geometrik özellikleri ve senaryo              •  Kumanda masası yazılımı, markiz kol durumlarını, hız,   olanları düzenleme, düzenlenen senaryoları saklama ve
            kullanıcı girdilerini simülatör bilgisayarına taşımak ve    editöründen gelen parametreler dikkate alınarak                        basınç, akım ve voltaj bilgilerini gösterecek şekilde      senaryoyu simülatörde çalıştırmak üzere sisteme yükleme,
            simülatör bilgisayarından gelen komutları da donanım        gerçekleştirildi. Geliştirilen dinamik model, bazı kol                 gerçekleştirildi. Bununla birlikte diğer donanımların      benzetimi başlatma, duraklatma ve sonlandırma işlemlerini
            bileşenleri üzerinde gerçeğine benzer şekilde sunmaktan     bilgilerini (cer kolu, dinamik fren kolu vb.) dışarıdan                geliştirilmesi ve üretimi bitene kadar, dinamik modelin    gerçekleştir
            sorumludur.                                                 almaktadır. Böylece  ivme değerleri, pozisyon, hız, vagonlar           gerçekle uyumlu çalışmasını sağlamak amacıyla markizde
                                                                        arası basınç, gerilim gibi hareketle ilgili çıktılar, yeterli bir      bulanan bazı kolların (hızlandırma kolu, dinamik fren,      Senaryo Editörü, diğer yandan, benzetimde yer alan
             E 43000 lokomotifi, yüzlerce sigorta, gösterge, şalter, vana   duyarlılıkla üretildi.                                                                                                        nesnelerle ilgili parametre ayarlarının yapılmasına da izin
            gibi donanımsal bileşenlerden oluşmaktadır. Bunların                                                                               makinist musluğu ve bazı ATS butonları) durum

                                                                   30                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011       http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      31
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22