Page 18 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 18
Veysi ÖZTÜRK, Burak Selçuk SOYER TRENSİM - Sanal Ortam Tren Sürüş Eğitimleri İçin Milli Benzetim Sistemlerinin Geliştirilmesi Projesi
vermektedir. Böylece, örneğin, hatt-ı caride yer alan Performans Değerlendirme Aracı olmak üzere 4 adet ölçüt yer almaktadır. Eğitmen bu
makasların yönleri bu araç içinden tanzim edilebilmektedir. ölçütlerle ilgili parametre değerlerini girmek suretiyle sabit
Benzer biçimde, sanal tren yönetimi, sinyal durumu Performans Değerlendirme Aracı, sınav ve eğitim sonrası puan ve gruptan kırılacak en yüksek ceza puanı değerlerini
yönetimi, istasyon yoğunluğu yönetimi gibi işlevlerin, kursiyerin becerisini ve başarımını bir rapor halinde belirleyebilmektedir. Örneğin bir başka kategori olan
senaryonun tüm bileşenlerini tek bir noktadan kontrol belgeleyen yazılım aracıdır. TCDD, sınav sonrası dinamik kuvvetler kuralları grubunda iki ölçüt
edebilme imkânına da vardır. Şekil 6, Senaryo Editörü’nün değerlendirmelere çok önem vermektedir; çünkü kursiyerin bulunmaktadır. Bu gruptaki sürekli gerilim kuvveti ve sürekli
ekranını göstermektedir. E 43000 için bröve (ehliyet) alması, simülatör eğitiminde iyi basınç kuvvetine ait parametreler ve gruptan kırılacak en
bir başarım göstermesiyle olacaktır. yüksek ceza puanı parametreleri belirlenebilmektedir. (Şekil
10).
Performans değerlendirme sonucu bir rapor şeklinde
kullanıcıya sunulmaktadır (bkz. Şekil 11).
Şekil 7. Senaryo Takip ekranı.
Tekrar Oynatım Aracı (Debrifing)
Tekrar Oynatım Aracı kursiyerin tren kullanımını benzetim
sonrasında tekrar izleyebilmek için kullanılacak olan bir
araçtır. Bu araç Senaryo Takip ekranının görüntüsüne
sahiptir. Bu araç ile, kursiyerin sınav senaryosundaki
Şekil 6. Senaryo Editörü ekranı. eylemleri yeniden oynatabilmektedir. Bir teyp kasetini geriye
sarıp tekrar çaldırma işlemine denk bir işlev sağlar. Tekrar
Senaryo Takip Ekranı Oynatım Aracı aşağıdaki arabirim elemanlarını
barındırmaktadır (Şekil 8): Şekil 9. Şablon Editörü.
Senaryo Takip ekranı temelde aşağıdaki verileri uygun bir Şekil 11. Rapor Görüntüleme Aracı Ekranı.
şekilde görselleştirerek kursiyerin bu ekranı izlemesini 1. Senaryo Takip ekranının görüntüsü; Kursiyerin değerlendirilmesi, TCDD Eğitim Merkezi’nin
sağlar. Bu bilgiler, benzetim çalışırken gerçek-zamanlı olarak 2. Tekrar gösterimi yönetim düğmeleri; önceden belirlediği şablonlara göre yapılmaktadır. Şablonlar,
güncellenmektedir: kural ve ölçütleri içermektedir (Şekil 9). Kurallar belli Görsel Sistem
3. İlerleme çubuğu; gruplarda yer almaktadır. Eğitmen bir değerlendirme
• Detaylı Yol Planı; şablonu hazırlama sürecinde ilgilendiği toplam 6 kural Görsel Sistem, kursiyere belirtilen istasyonlar arasında
4. Olay listesi. grubundan birkaçını seçip bu kurallarla birlikte sanal olarak gidiş geliş yaptıracak sistemdir. Kursiyerin
• Kurp Bilgileri Planı; değerlendirmeyi sağlayacak kriterleri ve bunların
TCDD Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nde yerleşmiş bir ilkeye parametrelerini belirler. Performans Değerlendirme Aracı da markiz içerisinde iken ilgili istasyonlar arasında gördüğü
• Eğim Bilgileri Planı; göre tekrar oynatım, kursiyer sınav sonuçlarına itiraz ettiği değerlendirme ölçütlerine göre, öğrencinin sürüşünün tüm çevre 3B olarak modellenmiştir. Buradaki 3B yol
• Vagonlar Arası Basınç ve Gerilim Grafiği; zaman kullanılmaktadır. Kursiyer bu ekrandan sınavda değerlendirmesini ve puanlamasını eğitmenin tanımladığı görüntüleri bir görsel veritabanında tanımlı olan 57 km'lik
hatta ait; gerçek yol profili ile ilgili veriler ve video
yaptığı uygun olan olmayan tüm eylemlerini kurallara göre otomatik olarak yapar.
• Kondüvit ve Fren Silindir Basıncı Grafiği. izleyebilmektedir. görüntülerinden oluşturulan yapay ortamın ve ortamda
bulunan diğer sanal modellerin 3B gösterimlerini
Senaryo Takip ekranının sağladığı fayda kursiyerin treni barındırmaktadır. Görsel sistemin senaryo çalışırken gerçek
kullanırken tren hakkındaki kullanım bilgilerini gerçek zamanda görüntü üreterek gerekli olan sanal ortamı
zamanda izleyebilmesidir. Bu ekran bir anlamda kursiyerin oluşturmaktadır (bkz. Şekil 12).
treni ne kadar konforlu, ekonomik ve emniyetli kullandığını
belgeler niteliktedir. Bu ekranın içeriği zengin olup Görsel Sistem, sanal ortamda aşağıdaki unsurları
simülatörde eğitim dönemlerinde, kursiyerin tren temel sağlayarak gerçekliği artırma yoluna gitmektedir:
sürüş becerisini kazanmasına büyük katkı sağlamaktadır. • Gece ve gündüz gösterimi, günün saatine göre güneşin
Sınav dönemlerinde ise, bu ekranın daha sade bir biçimi parlaklığı, gölgelendirme efektleri;
kullanılır. Örneğin ekranın sol alt köşesinde yer alan
vagonlar arası basınç ve gerilim grafiğinin çubuk gösterimi • Yağmur, kar, sis, şimşek, gök gürültüsü gibi iklim ve hava
kursiyerden özellikle rampa iniş ve çıkış eğitimlerinde koşulları gösterimi;
öğrendiği şekilde kullanması istenir ve sınav sonuçları buna
göre değerlendirilir. • Sanal unsurların gösterimi (hareketli sanal tren
gösterimi, karayollarında hareketli kara taşıtları (araba,
Senaryo Takip ekranının kursiyerle herhangi bir kullanıcı kamyon, tır), hemzemin geçitlerinde hareketli bariyer
etkileşimi yoktur. Yalnızca senaryo izlenebilir. Ayrıca, bu Şekil 8. Tekrar Oynatım Aracı. Şekil 10. Dinamik Kuvvetler Kuralları Giriş Ekranı. sistemi, hatt-ı cariyeye eklenebilen binek ve taşıt modelleri,
ekranın arayüzündeki renklendirmeler, nesnelerin konumu Kural gruplarına örnek olarak işletme kuralları verilebilir. hatt-ı cariye çevresinde yer alan coğrafik tamlık esasına göre
ve büyüklüğü, nesnelerin gizlenmesi, ekranın çözünürlüğü Bu grupta sırasıyla, hat üzerinde engel, ATS kurallarına her türlü bina, istasyon, duvar, çit, elektrik direkleri, üst
gibi birçok özellik, yapılandırma dosyasından isteğe göre uymama, açık bariyerli geçit geçme ve totmana uymama geçitler, tüneller, sinyal köprüleri, vb.);
ayarlanabilmektedir.
32 Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011 http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/ 33