Page 16 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 16

Veysi ÖZTÜRK, Burak Selçuk SOYER             TRENSİM - Sanal Ortam Tren Sürüş Eğitimleri İçin Milli Benzetim Sistemlerinin Geliştirilmesi Projesi


             E 43000 lokomotif simülatörünün gerçeğine yakın                                                                                                                                              donanımların simülatörle entegrasyonunu sağlayacak
            davranışlar sergilemesini dinamik model sağlamaktadır. Bu                                                                               Benzetim Modelleri                                    donanımsal çözümleri de gerçekleştirmiştir.
                                                                                                                                                                                        Kumanda Masası
            model lokomotifin fiziksel davranışlarını matematiksel                                                                                 E 43000 Loko Modeli                 Kullanım Elemanları
            olarak betimleyen denklemler kümesinden oluşmaktadır. Bu                                                                                Tren Dinamik Model  Markiz Kabini Göstergeleri         Proje kapsamında, Marmara Üniversitesi Endüstri
            açıdan bakıldığında, projedeki en riskli ve güç alanlardan                                                                                                                                    Mühendisliği Bölümü sistem analizi ve tasarımı
            birinin, trenin dinamik modellenmesi olduğunu söylenebilir.                                                                              Ortam Modeli        Görsel Sistem    Öğrenciler      çalışmalarında görev almıştır. 5M Bilişim Teknolojileri
            Burada modelleme  tüm vagon ve bu vagonları çeken                                                                                         Yol Modeli          Ses Sistemi                     Eğitim ve Danışmanlık Ltd. Şti. uzaktan eğitim sisteminin
            lokomotifin, yani bir başka deyişle lokomotif ve tüm                                                                                   Sinyalizasyon Modeli                                   sorumluluğunu üstlenmiştir. DEVNET Ltd. Şti. ise hareketli
            vagonlardan oluşan dizinin kinematik ve kinetik                                                                                                             Hareketli Platform                platformu geliştirmiştir. E 43000 lokomotif markizinin
            denklemlerinin çıkartılmasını ve çözümlenmesini                                                                                         Sanal Tren Modeli                 Uzaktan Eğitim Sistemi  kabini, TÜLOMSAS Lokomotif Fabrikası’ndan sözleşme ile
            içermektedir. Projenin süresi dikkate alınarak, yapılacak olan                                                                                                                                temin edilmiştir. Gerçek ortamdan veri toplama, İTÜ
            işin karmaşıklığı, modellemeyi gerçekleştirecek grubun bu                                                                                     Kontrol & İzleyici İstasyonu                    Makine Fakültesi’yle işbirliği ile sağlanmıştır.
            konuda geçmiş deneyimlerinin olmaması, proje yönetimini                                                                                                                                        TÜBİTAK BİLGEM BTE, proje yönetilirken, sahip olduğu
            modellemeyi hizmet alımı şeklinde yapmaya yönlendirmiştir.                                                                             Senaryo Yönetim Sistemi  Tekrar Oynatım Sistemi        CMMI 3. Seviye standartları gereği, tüm süreçlerini ve
            E 43000 tipi elektrik lokomotifin dinamik modelinin                                                                                         Performans Değerlendirme Sistemi  Sembol: Veri Akışı  geliştirme aşamalarını ilgili standarda göre
            çıkartılması hizmet alımı şeklinde gerçekleştirilirken, bir                                                                                                                                   gerçekleştirmiştir. Bu kapsamda, proje yönetimi, kalite
            yandan da milli bir modelin çıkartılması hedeflenmiş ve                                                                                Öğrenci İzleme Sistemi  Sistem Yönetimi                güvence, doğrulama geçerleme, sistem entegrasyon,
            proje süresince bu model üzerinde çalışılmıştır. Bu                                                                                                                                           konfigürasyon yönetim planları oluşturulmuş ve sürekli
            bağlamda, gerek üniversiteden ve gerekse danışmanlık                 Şekil 3. E 43000 Simülatörün markiz alanı.                           Şekil 4. TRENSİM sisteminin işlevsel elemanları.    güncelleştirilmiştir. Yazılım isterlerinin belirlenmesinden
            bazında yardım alınmış ve model belli bir kıvama                                                                                                                                              kabul testlerine kadar her aşamada, ilgili CMMI süreçleri
            getirilmiştir. Bu milli model, E 43000 lokomotifinin temel   sanayinin olanakları ve iş gücü ile gerçekleştirilmiş olması da                                                                  titizlikle uygulanmıştır. Bu süreçlerin etkinliklerinin
            fonksiyonlarını (hareket, elektrik, hava freni) sağlayacak   bir kazanç olarak değerlendirilmelidir.                               davranışları izlenmektedir. Eğitmen benzetim ortamını      arttırılmasında birçok yazılım aracından yararlanılmıştır.
            şekilde tasarlanmış ve MATLAB ortamında ilkörnek                                                                                   denetleyebilmekte, gerektiğinde ortamın koşullarını
            (prototip) olarak gerçekleştirilmiştir. Bu modelin en önemli   Bu simülatörle gerçekleştirilen ve son zamanlarda dünyaki           değiştirebilmekte, oynanan senaryoya çeşitli arızaları katarak   Yazının sonraki bölümlerinde TRENSİM projesinin
            eksikliği, denklem çözümlerinin gerçek zamanda              muadil örneklerde yaygın olmaya başlayan özelliklerden biri            kursiyerin bu arızaları hızlı ve emniyetli bir şekilde     gerçekleştirilmesi sürecinden bahsettik. TRENSİM’in ortaya
            üretilemiyor olmasıdır. Bu eksiklik, inanıyoruz ki, daha    de uzaktan eğitimin simülatörle birlikte sunulmuş olmasıdır.           çözümlemesini isteyebilmektedir. Oyunun sonunda,           çıkmasını sağlayan süreç ve eylemleri birlikte mercek altına
            sonra bir iç proje ile ele alınıp sonuçlandırılabilecektir.   Bu özellik TCDD için çok büyük bir kazanç olacaktır. TCDD            Performans Değerlendirme Sistemi’yle öğrencinin            alalım.
                                                                                                                                               başarımını değerlendirilmektedir.
                                                                        Eğitim Merkezi çok sayıda kursiyeri (makinist adayları ve
             Simülatör kabininde yer alan donanımlar ve bu                                                                                                                                                 TRENSİM Kalite ve Konfigürasyon Çalışmaları
            donanımları süren gömülü sistemlerin tasarımı bu projede    önceden bröve almış deneyimli makinistler) sınırlı                      E 43000 lokomotif modeli, trenin dinamik, diğer bir
                                                                        olanaklarıyla ağırlamaktadır. Bu durum TCDD için büyük
            dikkati çeken bir diğer önemli unsurdur. E 43000            bir ekonomik yük teşkil etmektedir. Temel ön eğitimlerin               deyişle kinematik ve kinetik açıdan fiziksel hareketlerini     Tüm bir proje süresince devam eden kalite ve
            simülatörünün iç tasarımı ve donanımları gerçek lokomotifle   merkeze gelmeden çözümlenecek olması, eğitim merkezinin              betimleyen matematiksel denklemler kümesini içermektedir.   konfigürasyon süreçleri ortaya çıkacak ürünün, müşterinin
            ölçek olarak aynıdır. Müşterinin isteği üzere, simülatörünün   makinist adaylarını daha kısa sürelerle merkezde                    Ortam modeli ise, trenin fiziksel davranışlarını           istediği biçimde gelişmesini sağlayacak önemli faaliyetleri
            boyutları da E 43000 elektrikli lokomotif ile tam aynı ama   barındırmasını gerektirecek ve bu da makinist adayı eğitim            etkileyebilecek dış unsurları kapsamaktadır. Bu dış unsurlar,   tanımlamaktadır.
            daha hafif bir malzemeden, TÜLOMSAŞ tarafından              süresinin (4 ay) daha verimli ve etkin kullanabilmesini                yol, sinyalizasyon (tren trafik) ve sanal tren modelleridir.  Projenin konfigürasyon yönetimi sürecinde, TRENSİM
            üretilmiştir.                                                                                                                                                                                 ekibi tarafından aşağıdaki işler yapılmıştır:
                                                                        sağlayacaktır.                                                          Modellerin çalıştırılması sırasında üretilen veriler markiz
                                                                                                                                               kabini göstergelerine, görsel ve ses sistemler ile hareketli
             Kabinin içindeki mekâna markiz veya makinist kabini adı                                                                                                                                       •  IBM ClearCase ve ClearQuest sürüm ve değişiklik
            verilmektedir. Şekil 1’de gösterilen markizin alt kısmında   TRENSİM SİSTEMİNİN YAPISINA GENEL                                     platforma gerekli girdiyi sağlar. Kursiyer, sistemden aldığı   kontrol araçları kuruldu. Verilere erişim hakları belirlenmiş
            makinistin treni sürebilmek için kullandığı temel kullanım   BİR BAKIŞ                                                             tepkilere göre kumanda masası kullanım elemanlarını        ve bu haklara göre kullanıcı çalışma alanları düzenlendi. Bu
            elemanları ve göstergeler yer almaktadır.                                                                                          kullanarak treni emniyetli, konforlu ve ekonomik olarak    araçların yardımıyla konfigürasyon öğelerinin sürümleri
                                                                         Eğitim simülatörleri, çoğunlukla insanların belli alanlarda           sürme becerisini kazanmaya çalışır. Kursiyerin eylemleri   oluşturulup değişiklikler izlendi.
             Şekil 3’ün sol alt köşesinde yer alan dinamik fren ve      ön eğitimlerini daha ekonomik ve daha güvenli bir şekilde              sonucu üretilen veriler bu kez modellere girdi olur. Böylece
            hızlandırma kollarının gerçek davranışları benzetim         yapabilmelerini sağlayan, teknolojik açıdan karmaşık                   bir benzetim döngüsü gerçek zamanlı olarak tamamlanmış      •  6 aylık dönemlerde konfigürasyon öğelerinin
            ortamına gelişmiş donanım alt yapısıyla tümleştirilmiştir.  sistemlerdir. Projenin başında, yapılacak sistemin temel               olmaktadır. Buna, eğitim amaçlı simülatörlere gönderme     sürümlerini gösteren durum raporları oluşturuldu.
                                                                        işlevsel elemanlarının neler olması gerektiği konusunda                yapan bir teknik deyim olan “man-in-the-loop” benzetimi de
             Markiz alanında bulunan tüm kollar, düğmeler, pedallar,    önemli bir çaba harcanmıştır. Bu sebeple genel anlamda                 denmektedir.                                                •  Dönem teslimlerinden önce, konfigürasyon
            döner ve çıt çıt anahtarlar, arıza ihbar lambaları gibi     muadil eğitim simülatörlerinde çoğunlukla yer alan işlevsel                                                                       denetlemeleri gerçekleştirilip bulgular kayıt altına alındı.
            elemanların gömülü benzetim modelleri oluşturulmuştur. Bu   parçaların, bir başka deyişle mimari elemanların neler                  TRENSİM PROJE ORGANİZASYONU ve
            modeller birbirleriyle esnek, modüler, genişleyebilir,      olabileceği araştırılmıştır. Araştırmanın sonunda, Amerika             YÖNETİMİ                                                    İster takibi ve yönetimi sürecinde ise TRENSİM ekibi
            uyarlanabilir ve gelişmiş bir donanım alt yapısı yardımıyla   Birleşik Devletleri’nde uçak simülatörlerinde yaklaşık 30                                                                       aşağıdaki eylemleri yerine getirdi:
            CAN veri yolu üzerinden haberleşmesi sağlanmıştır.          yıldır kullanılan referans modeli temel alınmıştır.                     Proje, TÜBİTAK BİLGEM Bilişim Teknolojileri                •  IBM DOORS aracı kurularak, isterlerin araca girilmesi,
                                                                                                                                               Enstitüsü’nün liderliğinde, Marmara Üniversitesi,  5M
             Benzetime hareket unsurunu katan hareketli platform         Len Bass ve arkadaşlarının  tanıttığı bu model [9],                   Bilişim Teknolojileri Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti. ve     değişiklik isteklerinin ve izlenebilirliğin takibi sağlandı.
            sistemi, bu projede elde edilen önemli kazanımlardan bir    TRENSİM projesinin gereksinimleri doğrultusunda                        DEVNET Ltd. Şti. katılımı ile gerçekleştirilmiştir. TÜBİTAK   •  Geliştirilen yazılım ve donanım isterleri gözden
            diğeridir.  Bu sistemin mekaniğinin 6 serbestlik derecesinde   uyarlanmış ve uygulanmıştır. Bu modelde önerilen işlevsel           BİLGEM BTE, TRENSİM sunucu, kumanda masası ekranı,         geçirilerek yazılım isterlerinin anlaşılır olması, müşteri
            gerçekleştirilmiş olması yönüyle birçok kara, hava ve deniz   elemanlar Şekil 4’te üç başlık altında gösterilmektedir:             benzetim yöneticisi, ses sistemi, trenin dinamik modeli,   gereksinimlerini kapsaması ve test edilebilir olması gibi
            taşıtlarında kullanmaya uygundur. Bununla birlikte hareketli                                                                       tekrar gösterim, senaryo editörü, senaryo takip ekranı,    ölçütler temel alındı. Bu ölçütlere uymayan yazılım isterleri
            sistemle birlikte sunulan yazılımların modüler ve kolay      Kontrol ve izleyici istasyonunda eğitmen, kursiyerleri                görsel sistem, trensim ana ekranı, performans              tasarım geliştiricilere raporlanarak düzeltmeleri yapıldı.
            yapılandırılabilir olması değişik türde taşıt simülatörlerinde   eğitecek senaryoları tasarlamakta veya mevcut senaryoları         değerlendirme yazılımları, merkezi donanım bilgisayarı
            de kullanılabileceği anlamına gelmektedir. Diğer yandan, bu   düzenlemektedir. Sisteme yüklenen senaryolar oynatılmakta            gömülü yazılımı ve kabin arıza ekranı gömülü yazılımlarını   •  Yazılım ve donanım isterleri ile ilgili yazılım ve donanım
            sistemin mekanik donanımlarının ağırlıklı olarak yerli      ve kursiyerlerin oynanan senaryolara karşı tutum ve                    geliştirmiştir. Ayrıca E 43000 markizinde bulunan          test durumları hazırlandı. Test durumları ile isterler arasında


                                                                   28                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011       http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      29
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21