Page 23 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 23

Burak Selçuk SOYER               Gömülü Benzetim


             Sonuç olarak WaSiF projesini başarıya taşıyan kilit noktaları                                                                     alıcısı, otomatik radar yanıltma      uçaklardan gönderilen verilerle gerçek   NetWaSiF’i izleyecek yeni teknoloji
            şöyle özetlenebilir:                                                                                                               metalfolyesi (chaff) ve son olarak orta   zamanda ilişkilendirilebilmiştir.  gösterimlerinin aşağıdaki alanlarda
                                                                                                                                               menzilli radar füzeleri şeklindeki silah                                     yapılabilmesini umuyoruz:
             •  WaSiF uçağında yer alan yetenekli bir COTS bilgisayarı;                                                                        sistemlerinin benzetimi yer almıştır. İki   NetWaSiF projesinin en heyecanlı
                                                                                                                                               avcı uçağının iletişimi ve veri aktarımı   anları kuşkusuz ki, test uçuşları ve   •  Teknoloji gösteriminin taktik olarak
             •  Birçok uygulamaya izin veren modüllü benzetim yapısı;                                                                          kanat bölmeleri altında bulunan podlar   gösterim zamanında yapılan gösterim   “Karma Avcı Uçağı Kuvvet
                                                                                                                                               vasıtasıyla sağlanmış, hava ortamıyla yer   uçuşları olmuştur. Değerlendirme   Operasyonları”na uygulanması
             •  Uçağın var olan aviyonik altyapısını etkilemeden,                                                                                                                    uçuşlarını 3 gün süreyle 4 ülkeden
            standart MIL-Bus 1553B veri yolu kullanılarak gerekli                                                                              ortamının iletişimi ise RTTP üzerinden   katılan test pilotları gerçekleştirmiştir.   •  WaSiF donanımının Pod düzeyinde
                                                                                                                                               gerçekleştirilmiştir. RTTP’ye her iki
            uyarlamaların yapılabilmiş olması.                                                                                                                                                                              küçültülmesi
                                                                                                                                               uçaktan gelen veri paketleri, yer     Bu süre içinde 9 görev ile 18 uçuş icra
             NetWaSiF PROJESİ                                                                                                                  sistemine havada senaryo bağlamında   edilmiş ve yaklaşık 18 saatlik toplam   •  NetWaSiF’in operasyonel hava
                                                                                                                                               gerçekleşen olaylara anlık erişim     uçuş süresi sağlanmıştır. Uç hava      araçlarına yerleştirilebilmesi (TOR,
             Networked WaSiF veya kısaca NetWaSiF projesi, 2005 ile                                                                            olanağı sunarken, yer sistemini aynı   koşulları, yüksek nem sağlamış ve gök   F-16, diğer eğitim uçakları)
            2008 yılları arasında gerçekleştirilmiş WaSiF projesi gibi, bir                                                                    zamanda canlı bir izleme merkezine    gürültülü fırtına, atmosferik zayıflamaya
            teknoloji gösterim projesidir. WaSiF projesinden gerekli                                                                           dönüştürüyordu.                       neden olurken, bunun bir sonucu olarak   •  NetWaSiF teknolojisinin diğer
            ivmeyi alan NetWaSiF, bu kez Hollanda’nın projeden                                                                                  Bu projede yararlanılan veri hattı,   veri hattında sorunlar baş göstermiştir.   alanlara uygulanması (A-UAV, vb.)
            çekilmesiyle dört Avrupa ülkesi tarafından geliştirildi ve                                                                         Flight Profile Recorder (FPR) diye    Ancak NetWaSiF gürbüz bir tavır         •  Gerçek zamanlı veri iletimi ve
            sonuçlandırıldı.                                                                                                                   bilinen ACMI (Air Combat Maneuvering   sergileyerek %40’lık veri kayıplarına   değişik kavramların oluşturulması
                                                                                                                                                                                     karşın işlevselliğini muhafaza
             NetWaSiF projesi imzalanmadan birkaç ay önce, Mayıs                                                                               Instrumentation) sistemiydi. FPR veri   edebilmiştir.
            2005’te WEAG kapatıldı. Bunun üzerine, proje Almanya’nın                                                                           hattı yazılımı NetWaSiF sisteminde
            liderliğinde sürdürülmesine karar verildi. WaSiF’i yapan eski                                                                      üretilen benzetim verilerinin Aermacchi   TÜBİTAK Marmara Araştırma
            Türk ekibinin yerine yeni bir ekip atandı ve projenin                                                                              MB339CD ile M-311 eğitim uçakların    Merkezi diğer dört ülkede olduğu gibi
            imzalandığı tarihte işe başlanıldı. NetWaSiF projesine                                                                             arasında dağıtılmasını sağladı.       bir endüstri grubu olarak projeye
            Türkiye’nin yanında, iki endüstrinin (Alenia ve Diehl BGT                                                                           FPR’yi koruyucu bir kapsül içinde    katılmıştır. WaSiF projesinde olduğu gibi
            Defence) daha katılmasıyla programın katılımcıları                                                                                 uçuşla ilgili kritik verilerin toplanmasını   yazılım olarak destek sağlamıştır.
            tamamlanmış oldu.                                                                                                                  ve kayıt edilmesini sağlayan, her türlü   Pilotun başarımını değerlendirme ve
                                                                                                                                                                                     görev hazırlama yazılımları NetWaSiF
                                                                                                                                               elektronik bileşen ve gömülü yazılımıyla
             NetWaSiF, teknolojik yapılabilirliği kanıtlanmış somut bir                                                                                                              düzenine uygun olarak yeniden
            çalışmanın omuzları üzerine kurulmuş bir projedir. WaSiF,                                                                          tümleşik bir sistem olarak düşünebiliriz.    yazılmıştır. Veri toplama modülünün de
                                                                                                                                               Bu kapsülün ya da diğer bir adıyla
            uçağa yerleşik bir benzetim bilgisayarı ile bireysel olarak                                                                        pod’un içinde UHF (ultra high         yeniden yazılması gerekmiştir. Çünkü bu
            savaşa hazır pilotların yetiştirilebileceğini göstermiştir. Artık                                                                  frequency) ve S bandında iletim       kez iki uçakta toplanacak veriler ve yer
            bireysel eğitimden takım eğitimine geçişin olabilirliğini                                                                          sağlanmış, MB339-CD’in harici füze    istasyonunda yapılacak AAR oturumları
            göstermek NetWaSiF projesinin tek amacı olmuştur.                                                                                  istasyonuna montajı yapılmıştır. M-311   için oluşturulan veri dosyaları tek bir
            NetWaSiF projesi bunun için, ilk kez gerçek zamanlı ve ağ                                                                          uçağında ise bu sistem, uçağın uygun bir   dosya içinde birleştirilmesi gerekmiştir.
            tabanlı sanal bir eğitim ortamına iki avcı uçağının          İtalya bu projeye WaSiF’te kullanılan Aermacchi MB339CX               iç bölmesinde yer alan ¾ boyutundaki   Tüm bu çalışmalar proje ekibini sık sık   KAYNAKÇA
            katılmasını önermiştir.                                     uçağının kanat altı bölmesine monte edilen FPR (Flight                                                       yurt dışına çıkmaya zorlamıştır.
                                                                        Profile Recorder)  koruyucu kapsülünü (Pod) tedarik                    ATR (Air Radio Transfer) kutusunun    NetWaSiF projesinin başarılı olmasının   [1]   R. E. Shannon, Systems
              Bu iki uçak, yine WaSiF’te olduğu gibi, görüş uzaklığı    ederken, AleniaAermacchi yeni geliştirdiği M-311’i sağladı.            içine yerleştirilmiştir.              en önemli nedenlerinden biri ekip      Simulation, Prentice Hall, Inc.,
            dışında kalma ilkesine uygun olarak muharip güçlerini                                                                               NetWaSiF’de kullanılan veri hattı    ruhunun tüm progam boyunca             Engelwood Cliffs, New Jersey. 1975.
            birleştirecekti. Aslına bakılırsa, NetWaSiF projesi WaSiF    Yeni uçak için yeni bir WSC tasarlanması ve                           sistemi S bandı iletim kanalı, iki    korunmuş olmasında yatmaktadır.
            projesinin ağlı biçimi gibi davranacaktı. Bununla birlikte, bu   gerçekleştirilmesi gerekiyordu.  FPR veri hattı bu uçak için      NetWaSiF benzetim bilgisayar (WSC)                                            [2]   K. H. Bartoldus, Training with
            projenin sonunda, ağ tabanlı yere bağlı hava savunma        de veri iletim aracı olarak görev gördü. Bunun yanında WSC             birimleri ile yerde konuşlu bulunan ve   NetWaSiF SONRASI PROJE              Embedded Simulation, Research &
            eğitimlerinin önemli bir kısıtlamasının üstesinden          yazılımı iki uçakla iletişimi sağlayabilmesi için yeniden              RTTP’den gelen veri paketlerini       VİZYONLARI                             Technology Organization, 2008, Report
            gelinebileceği gösterildi. Bu tür eğitimlerde kayıp hedefler   yazıldı.  Yeni arayüzler tasarlandı, geliştirildi ve testlerden     doğrudan karşılayan Ağ Arabirimi Yer                                         Reference: RTO-MP-MSG-60-26.
            bir sınırlama oluşturuyor ve bunun sonucunda avcı uçağı     geçirildi. Projenin geliştirme aşaması yaklaşık bir yıl sürdü,         Bilgisayarı (NIC) arasında kullanılmıştır.  Katılımcı ülkeler NetWaSiF
            pilotlarına yeni ve değişken operasyon yapılan ortamlar için   ancak WSC’lerin iki uçakla bütünleştirilmesi ve bunun                                                     projesinden sonra nasıl bir ilerleme    [3]   http://en.wikipedia.org/wiki/
            sınırlı senaryorlar sunulabiliyordu.                        ardından yapılan yer testleri ve teknik anlamda test uçuşları,          Öte yandan, pilotların avcı uçağıyla   gösterebilirler? NetWaSiF bir teknoloji   Live,_virtual,_and_contructive
                                                                        projenin gösterim ve değerlendirilmesini, 2009 Temmuz                  etkileşimini sağlayan insan makina    gösterim projesi olduğu için, proje
             NetWaSiF projesi, WaSiF anlayışına dayanarak bir veri hattı   ayına kadar geciktirdi.                                             arayüzünde çok az düzeyde değişiklik   süresince ürüne yönelik bir çalışma söz
            üzerinden WaSiF’i bir tümleştirilmiş hava savunma ağına      NetWaSiF projesinin mimarisi üç temel sisteme                         yapılmıştır. Gerçekleştirilen bir ekleme   konusu olmamıştır. Projeden sonra her
            katmayı hedeflemiştir. Proje kapsamında kullanılan test     dayanmaktadır. Bunlardan birincisi hava ortamı, ikincisi               işlemi sonucunda NetWaSiF ile ilgili   ülke kendi olanaklarıyla projenin
            uçaklarının görevlerini, uçan hava ortamı platformları için   RTTP  (Real Time Tracking & Positioning) sistemi ve                  sanal senaryolardan sağlanan içeriklerin   çıktılarını kendi ülke çıkarlarına göre
            düzenlenen sanal veya gerçek senaryolarla yerine            sonuncusu yer ortamıdır.                                               ekranda görüntülenebilmesi için,      kullanmaları mümkün olabilecektir.
            getirebileceklerdi. Uçakla tümleşik, gömülü benzetim                                                                               benzetim kontrol panelleri var olan   Gerek görülürse, bundan sonra da yine
            teknolojileri güvenli AACMI (Autonomous Air Combat           Hava ortamını, iki avcı uçağı ile bu uçaklarla tümleşik olan          ekranlarla bütünleştirilmesi gerekmiştir.   ortaklık çatısı altında gömülü benzetim
            Maneuvering Instrumentation) veri hattı ile birleştirilerek   WaSiF benzetim bilgisayarları temsil etmektedir. Her iki             Bunun yanı sıra, her iki uçaktaki taktik   projeleri geliştirilebilir. Ancak, belki de
            gerçek olarak uçan iki uçakla aynı anda çalıştırılan gerçek   uçağın içinde, kendi silah sistemlerinin benzetimi, bilgisayar       senaryolar kendi gerçek verileriyle   istenen ülkelerin kendi başlarına bu
            zamanlı sanal senaryolarda yer alınabilecek ve düşman       destekli havadan havaya düşman kuvvetleri ve yerden havaya             temsil edilebilmiş ve yer istasyonunda   girişimleri yapmalarıdır.
            kuvvetlerle muharebe eğitimi verilebilecekti.               tehditlerin benzetimi yer almıştır. Bununla birlikte yine her          bilgisayar tarafından üretilen düşman
                                                                        iki uçakta havadan havaya çok modlu radar, bir radar ikaz              kuvvetlerin konum, hız, irtifa değerleri

                                                                   42                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011       http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      43
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28