Page 69 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 69

RADAR TEKNOLOJİLERİ
                                                                                                      BİLGEM TEKNOLOJİ
 Serkan Turan - Başuzman Araştırmacı, Dr. Süleyman Baykut - Başuzman Araştırmacı / BİLGEM BTE









 HAVA TRAFİK






 KONTROL





 RADARLARI

















 Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdür-
 lüğü’nün raporuna  göre  2021 yılında hava sahamızda
 pandeminin etkisine rağmen yaklaşık 1,4 milyon uçuş
 gerçekleşmiştir.
                     emniyetli, düzenli ve hızlı bir şekilde akışını sağlama işi
                     Hava Trafik Kontrolü olarak tanımlanabilir. Pek çok sektör-
 Son iki yılda Covid-19 pandemisinin etkisiyle sayılar bir miktar azalsa   de hayatı kolaylaştıran uygulamaları olan radar sistemleri-
 da dünya genelinde uçak yolcu ve sefer sayıları çok yüksek mik-  nin belki de en kritik ve neredeyse mecburi kullanım alanı
 tarlarda gerçekleşmektedir. Örneğin, ICAO’nun yayınladığı yıllık   askeri ve sivil hava trafik yönetimidir (Air Traffic Mana-
 rapora göre 2019 yılında tüm dünyada yaklaşık 38,3 milyon   gement – ATM). Kapsama sahasına giren hava araçlarının
 uçuş ile 4,5 milyar yolcu taşınmıştır. Ülkemiz de uçuş tra-  tespit ve takibini yapan Hava Trafik Kontrol radarları ATM
 fiği açısından oldukça yoğun bölgelerdendir. Devlet   sisteminin  temelini  oluşturur.  1950’lerden  beri  radarlar
 Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlü-  hava trafik yönetiminde kullanılmakta, gelişen teknoloji
 ğü’nün raporuna göre 2021 yılında hava saha-  ile faydaları ve önemi daha da artmaktadır. Hava Trafik
 mızda pandeminin etkisine rağmen yaklaşık   Yönetimi için kritik önem arz eden ve gözetim işlevlerini
 1,4  milyon  uçuş  gerçekleşmiştir.  Böyle   icra eden radar sistemleri şunlardır:
 yüksek yoğunluğa sahip ve hatasız   - Birincil Gözetleme Radarı (Primary Surveillance Radar
 yönetime ihtiyaç duyulan kritik   – PSR)
 bir  alanda,  hava  sahasındaki   - İkincil Gözetleme Radarı (Secondary Surveillance Radar
 uçakları birbirlerinden gü-  ICAO’nun yayınladığı   – SSR)
 venli bir  mesafede  tu-
 tarak hava trafiğinin   yıllık rapora göre 2019   PSR sistemleri iş birlikçi olmayan (non-cooperative), SSR
 yılında tüm dünyada   sistemleri ise iş birlikçi (cooperative) radar sistemleridir-
                     ler. PSR sistemleri gönderici tarafından havaya yayılan ve
 yaklaşık 38,3 milyon   hedeflerden yansıyan sinyallerin almaçlar tarafından algı-
                     lanması prensibine dayanır. SSR sistemleri ise gönderici
 uçuş ile 4,5 milyar   tarafından gönderilen sinyallerin hava aracı tarafından
                     alınması ve hava  aracı  tarafından yayınlanan cevapların
 yolcu taşınmıştır.  gönderici tarafından geri alınabilmesi şeklinde çalışmak-
                     tadır.  Bu bağlamda SSR sistemleri bir çeşit haberleşme
                     sistemi işlevi de görmektedir. Şekil-1’de bir PSR ve SSR
                     sistemlerinin birleşik (combined) çalıştığı bir radar istas-
                     yonu kule görüntüsü verilmektedir.


 66                                                                                                                67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74