Page 65 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 65

RADAR TEKNOLOJİLERİ
                                                                                                      BİLGEM TEKNOLOJİ






 EM Sensör           Parrott, DJI ve Yuneec gibi tanınmış firmaların öne çıktığı
 Aktif Radar  Pasif Radar  Akustik Sens.  IR Sensör
 (RF,Kom.)           yaklaşık 20 farklı üretici pazarın büyük bölümünü elinde
                     tutmaktadır. Şekil-1, DJI Phantom 4 PRO ve Mavic qua-
 Tespit Yeteneği  İYİ  ORTA  KÖTÜ  ORTA  İYİ  dcopter İHA’larını göstermektedir. DJI Phantom, yaklaşık   Halihazırdaki ve yakın
                     35 cm’lik diyagonal açıklığı ve 1.3 kg’lık ağırlığı ile fiziksel
 Kimliklendirme Yet.  KÖTÜ  KÖTÜ  ORTA  İYİ  ORTA  olarak çok küçük olsa da, kaliteli bir kamera ve ek yük     gelecekteki tehditlere ve söz
                     (payload) taşıyabilmektedir. Dronların çoğu, akü ve motor   konusu zorluklara karşı en
 Girişime Direnci  İYİ  KÖTÜ  KÖTÜ  ORTA  ORTA  tertibatlarının parçaları hariç, plastikten yapılmıştır. Esa-
                     sen, bu küçük dronlara plastik ekleri olan uçan pillerdir   uygun radar çözümünün
                     diyebiliriz ve bu nedenle çok küçük RKA’ları (-20 ila -30
 Şehir ort. Uyg.  ORTA  ORTA  KÖTÜ  ORTA  ORTA
                     dBsm) olmaktadır.
                                                                       3 boyutlu aktif faz dizili
 Kurulum Kısıtları  ORTA  KÖTÜ  İYİ  İYİ  İYİ  Bu kadar küçük RKA’lı hedefleri tespit etmek için, çok
                     yüksek  hassasiyete  sahip  bir  radar  sistemi  tasarlamak   radar olduğu söylenebilir.
 Yaşam Boyu Maliyet  KÖTÜ  KÖTÜ  İYİ  ORTA  İYİ  gerekir. Bununla birlikte, küçük kuşların RKA’ları dronla-
                     ra çok yakın olabileceğinden, radar operatörü ekranında
 Teknoloji Olg.  İYİ  KÖTÜ  ORTA  İYİ  İYİ  oldukça kafa karıştırıcı bir tablo ortaya çıkabilmektedir.
                     Açıkçası, radarın aydınlattığı alandaki hareket eden insan-
                     lar, hayvanlar, arabalar ve hatta klima fanları bile dronlarla   • Dronların çok kısa mesafelerden aniden havalanıp oluş-
                     karıştırılma potansiyeli oluşturmaktadır.         turabileceği tehditlerin gerektirdiği çok kısa zamanlı reak-
                                                                       siyon süresinin söz konusu olması
 Tablodan da anlaşılacağı üzere tek bir sensör tipiyle gürbüz bir çözüme ulaşmak mümkün gözükmemektedir ve bütün
 sensörleri en fonksiyonel şekilde entegre eden optimum çözümlere ulaşmaya çalışılmalıdır.  Alçaktan uçan (tipik olarak 100 m’in altında), düşük hızlı
                     (tipik olarak 20 m/sn’nin altında) ve düşük RKA’lı bu he-  Yukarıda sıralanan zorlukların tümüne birden çözüm ola-
 Günümüzde dron teknolojilerindeki gelinen noktayı özetlemek gerekirse:  deflerin radarla tespit, takip ve teşhisindeki temel zorluk-  cak bir radar sisteminin tasarımı oldukça zor bir problem
                     lar aşağıda sıralanmıştır:                        olarak karşımıza çıkmaktadır. Hâlihazırdaki ve yakın gele-
                                                                       cekteki tehditlere ve söz konusu zorluklara karşı en uygun
 1. Dronların yetkinlikleri ve aerodinamik performansları büyük ölçüde iyileşmiştir.
                     • Yüksek kargaşa ortamında çok düşük RKA’lı hedeflerin   radar çözümünün 3-boyutlu aktif faz dizili radar olduğu
 2. Giderek daha karmaşık ve yetenekli yükleri daha küçük platformlara yerleştirme kapasitesi önemli ölçüde artmıştır.  tespiti  söylenebilir.
                     • Multipath  ortamında hedefin özellikle yükseklik bilgisi-
 3. Boyut, ağırlık, uçuş kabiliyeti ve uygulamada büyük farklılıklar gösteren çok çeşitli dron türleri vardır.  nin (elevasyon) hassas elde edilmesinin zorluğu  Dron  Tespit  ve İmha Sistemi içinde yer  alacak  bir radar
                     • Hedef izleme’nin güvenilirliği                  sisteminin tasarımı için dronun tespit, teşhis ve tedbir se-
                     • Bahsedilen diğer hedef tiplerinden ayrıştırmak için ge-  naryosunun bilinmesi gerekmektedir. Bunu yapmak için,
                     rekli olan sınıflama algoritmalarının zorluğu     tespit edildikten sonra insansız hava aracına karşı uygula-








































 62                                                                                                                63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70