Page 71 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 71

RADAR TEKNOLOJİLERİ
                                                                                                      BİLGEM TEKNOLOJİ







 Birincil Gözetim Radarı – PSR

 Birincil arama radarları havaya gönderilen elektromanye-  katında güçlendirilerek antene iletilir. Anten tarafından   alıcıya ulaşarak önce güç seviyesi ayarlanır. Sonrasında   ve iz üretim algoritmalarına tabi tutulur. Bu sayede hava
 tik sinyallerin hava araçları yüzeyinden yansıması ile geri   gönderilen sinyal hava aracına çarparak yansır. Yansıyan   de-modülasyona tabi tutularak 60 MHz’lik ara frekansa,   araçlarının  radardan  olan  uzaklığı,  açısı  ve  hızları  tespit
 dönmesi ve alıcı tarafından algılanması ile gerçekleşmek-  sinyal tekrar radar sistemine doğru yayılır. Radar anteni   daha sonra da logaritmik detektörden geçirilerek temel   edilmektedir. Buna ek olarak hava araçlarından gelen ce-
 tedir. Şekil 1’de temel bir PSR sistemi gönderim ve alım   gelen çok düşük seviyedeki sinyalleri toplayarak bant ge-  bant seviyesine indirilir. Bu aşamadan sonra veri örnekle-  vaplarda var olan kimlik, yükseklik ve daha ileri seviyede
 mimarisi verilmiştir. Radar tarafından modüleli bir darbe   çiren süzgeç üzerinden aşağı yönde karıştırıcıya ulaştırır.   nerek sayısal sinyallere geçilerek korelasyon, birleştirme   bilgiler edinilmektedir.
 sinyali  gönderilir  ve  belirli  bir  süre  boyunca  geri  dönen   Karıştırıcıda ara frekansa inen sinyal örneklenip uyumlu   gibi işlevlere tabi tutulur. Son olarak üretilen veriler hedef
 yansımalar dinlenilir. Gönderilen darbe sinyali modülas-  süzgeçten geçirilerek hedef tespit algoritmalarına gönde-
 yona (LFM, NLFM, Phase Coded) tabi tutulmuş bir cıvıltı   rilir. Bu aşamada Doppler süzgeçleri, CFAR, CMAP ve ikili
                                                                                              y=sinx, x R 0*t)
                                                                                          y
 işareti olarak üretilebilir. Üretilen bu temel sinyal bir ka-  entegrasyona gibi işlemler uygulanır. Tespit edilen hedef   X(t)=K*A*Sin (2*pi*± f
 rıştırma işlemine tabi tutularak yüksek frekanslara çıkılır.   bilgileri takip algoritmalarına gönderilir. Bu sayede hava    f 0=1030 MHz  X(t)=A*Sin(2*pi*± f 0*t)  A
 PSR sistemleri genellikle 2.7-2.9 GHz RF aralığında çalış-  araçlarının radarda olan uzaklığı, açısı ve hızları tespit edi-  O  2 π  x
 maktadır. Yüksek frekanslara taşınan sinyal güç yükselteç   lerek hava aracı tespit ve takibi gerçekleştirilir.  y  y=cosx,  x R
                                                                  O  2A
                                                                    π x
                                       Sorgulama        AM & DPSK
                                      Modulasyon        Modülatör         Güç Yükselteci         Anten
                                       Sinyalleri
 y  y=sinx, x R +f)*t
 X(t)=K*A*Sin2*pi*(f 0                                                                              Sorgulama
                                                                        Genlik Modulasyonu
 X(t)=A*Sin2*pi*(f+B/fm)*t X(t)=A*Sin2*pi*(f 0+f)*t  O  A 2 π  x  Kalman Süzgeci  Osilator  Farksal Faz Kaydırma Modulasyonu
                                                         Yerel
 y y=cosx,  y(t)=x(t)x l(t)  y  y=cosx,  x R     Y1
 2A
 x R
 O  x π  O  2A                                                                                   R=(c x (ԏ-tp))/2
 π x
 Darbe Üreteci  Karıştırıcı  Güç Yükselteci  Anten       Yerel                              Darbe Konum    Cevap
                        Korelator,                       Osilator
                        Birleştirici             Y3                                         Modulasyonu
 R=(c x ԏ)/2                           V=k*P in
 Kalman Süzgeci                        Logaritmik       Demodulator         Ön Alıcı              Anten
 Yerel                                 Detector    y  y=cosx,  x R  2A  y  y=cosx,  x R 2A  y  y=cosx,  x R
                                                       π
                                                                                           π x
 Osilator  Eşevereli Çalışma                       O   x           O  π x                O  2A
 Y1                                    X(t)=A*Sin2*pi*f m*(t-ԏ)  X(t)=A*Sin2*pi*f 0*(t-ԏ)  y  y=sinx, x R
 Çoğaltı Süzgeci                            f m=60 MHz         f 0=1090 MHz                  A
 Y(f)=X(f)xH(f)  y(t)=x(t)x l(t)                                                         O    2 π  x
 y  y=cosx,  x R  2A  Uyumlu Süzgeç  Karıştırıcı  Band Geçiren   Anten
 Süzgeç
 y
 y
 y
 O  x π  O y=cosx,  x R  2A  O y=cosx,  x R 2A  O y=cosx,  x R 2A                X(t)=R*A*Sin (2*pi* f 0*t)
 x
 π x
 π
 π x
 X(t)=A*Sin2*pi*fm*(t-ԏ)   X(t)=A*Sin2*pi*(f+B/fm)*(t-ԏ)  y  y=sinx, x R
 X(t)=A*Sin2*pi*(f 0+f)*(t-ԏ)                          Şekil 2 SSR Sistemi Temel Mimarisi
 A
 O  2 π  x
 Şekil 1: PSR Sistemi Temel Mimarisi
                     TÜBİTAK BİLGEM Hava
                     Trafik Kontrol
 İkinci Gözetim Radarı – SSR  Sistemleri

                     Milli Gözetim Radarı (MGR), DHMİ
 İkincil arama radarları hava araçlarına yapılan sorgu ve   zile ulaşmak üzere güç yükselteç katında güçlendirilerek
 bu sorgulara karşılık hava araçlarının vermiş oldukları   antene iletilir. Anten tarafından yönlendirilen sinyaller   ve TÜBİTAK BİLGEM iş birliğiy-
 cevapların tespit edilmesi ile gerçekleşmektedir. Bu ne-  hava aracına ulaşmaktadır. Hava aracı tarafından sinyal-  le ülkemizde milli imkânlar ile
 denle iki yönlü bir sinyal gönderimi olduğundan iş birlikçi   lerin çözülebilmesi durumunda ilgili sorgu algılanarak   geliştirilen ilk Hava Trafik Kontrol
 (coorperative) bir haberleşme sistemi olarak da yorumla-  buna karşılık gelen cevap hava araçlarında mevcut olan   Radarıdır. MGR prototipi 2015
 nabilmektedir. Şekil 2’de temel bir SSR sistemi gönderim   cevaplama cihazı (transponder) ile üretilerek sorgulayıcı-  yılında tamamlanmış ve TÜBİTAK
 ve alım mimarisi verilmiştir. Üretilen sorgulama sinyalleri   ya gönderilmektedir. Genel olarak A/C sorguları A/C ce-  Gebze Yerleşkesinde kurulmuştur
 eski sistemler için (ATCRBS) genlik modülasyonuna (AM,   vapları ile MODE-Seçimli sorgular (DF11/DF4/DF5/DF20/  (Şekil-3).
 A/C… sorguları), MODE-Seçimli sistemler için farksal faz   DF21…) ile cevaplanmaktadır. Hava aracı ürettiği sorgu-
 kaydırmalı modülasyona (DPSK, UF11/UF4/UF5/UF20/  lama cevaplarını darbe pozisyon modülasyonu (PPM) ile
 UF21…) tabi tutulur. Modülasyonda kullanılan taşıyıcı sin-  1090 MHz’lik taşıyıcıyı modüle ederek gönderir. Hava aracı
 yal 1030 MHz’dir. Modülasyonlu sinyal gerekli olan men-  tarafından gönderilen bu cevap sinyalleri anten üzerinden   Şekil 3: Gebze Milli Gözetim Radarı (MGR)

 68                                                                                                                69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76