Page 72 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 72
RADAR TEKNOLOJİLERİ BU BİR PROJE
TANITIMIDIR
MİLLİ BULUT DEPOLAMA ÇÖZÜMÜ
TÜBİTAK BİLGEM Bulut Bilişim ve Büyük Veri Araştırma Laboratuvarı tarafından geliştirilen
Safir Depo, bir milli bulut nesne depolama uygulamasıdır. Safir Depo üzerinde depolanan nesnelere internet
üzerinden; akıllı telefonlar, tabletler veya bilgisayarlar aracılığıyla her an her yerden ulaşılabilmektedir.
Safir Depo’ya yüklenen doküman, ses, fotoğraf, video gibi her tür dosya üzerinde klasörleme,
taşıma, yeniden adlandırma gibi dosya işlemleri gerçekleştirilebilmesinin yanı sıra; ofis dokümanlarında
çevrimiçi görüntüleme, düzenleme ve versiyonlama yapılabilmekte, paylaşım özelliği sayesinde
Safir Depo’da bulunan dosya / klasörler, istenilen herkes ile kolayca paylaşılabilmektedir.
Safir Depo Beta sürümü, 2017 Ağustos ayından bu yana internete açık canlı ortamda
hizmet vermektedir.
2020 yılında ise radar sistemi çift yedekli (dual-redun-
dant) hale getirilerek Gaziantep Havalimanı’na kurulmuş-
tur (Şekil-4). Bu sistemde (MGRGA) S-bant katı hal darbe
Doppler radarı olan bir temel gözetleme radarı (PSR) ve
Mode-S ikincil gözetleme radarı (SSR) sistemi ortaklaşa
çalışarak bir Milli Hava Gözetleme Radar Sistemi oluştur-
maktadır. MGR GAZIANTEP sistemi (MGRGA) ICAO ve
EUROCONTROL tavsiye ve standartlarını sağlayacak şe-
kilde tasarlanarak test edilmiştir.
MGRGA-PSR, hava trafik kontrolü amacıyla 60 deniz mili
yarıçapındaki alanda hava araçlarını tespit ve takip ede-
bilen S-Bant radardır. Bu sistemde yüksek/düşük huzme
seçimi, hassas zaman kontrolü (STC) uygulaması, uyarla-
malı kargaşa haritası ve Doppler süzgeçleri ile hareketli
hedef tespiti (MTD) ve kargaşa azaltma işlemleri gerçek-
leştirilmekte, aynı anda 1000’e kadar hedefin takibi yapı-
labilmektedir. Ayrıca, sistemdeki yağış kanalı ile 1.45°’ye
0.95 nmi çözünürlükte 6 kademeli yağış şiddeti bilgisi ve Şekil 4: GAZİANTEP Havalimanı Hava Trafik Kontrol Radar
yağış bölgelerinin 2-boyutlu konumu elde edilebilmekte- İstasyonu
dir.
MGRGA-MSSR, hava trafik kontrolü amacıyla 200 deniz Kaynaklar
mili yarıçapındaki alanda hava araçlarını tespit ve takip [1] https://www.icao.int/annual-report-2019
edebilen L-Bant radardır. Sistem MODE-S Enhanced Level [2] https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/AnnualReports.aspx
4 olarak tasarlanmıştır ve Mode 1, Mode 2, Mode 3, Mode [3] Richard M.A, Fundamental of Radar Signal Processing, Artech House
3/A, Mode C ve Enhanced MODE-S fonksiyonları sağla- Inc., 1988.
maktadır. Bununla birlikte ADS-B ve Data Link kabiliyet- [4] Stevens M.C, Secondary Survaillance Radar, Artech House Inc., 1988.
lerine de sahiptir. MODE-S SSR sisteminde RSLS, ISLS,
IISLS, Monopulse İşleme, Fruit Eleme, Sistem Yönetim,
Real Time Channel Control, Link Control, System Control
& Monitor, SCF, Kayıt fonksiyonlarını icra etmektedir.
www.bilgem.tubitak.gov.tr
70