Page 64 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 64
RADAR TEKNOLOJİLERİ
BİLGEM TEKNOLOJİ
EM Sensör Parrott, DJI ve Yuneec gibi tanınmış firmaların öne çıktığı
Aktif Radar Pasif Radar Akustik Sens. IR Sensör
(RF,Kom.) yaklaşık 20 farklı üretici pazarın büyük bölümünü elinde
tutmaktadır. Şekil-1, DJI Phantom 4 PRO ve Mavic qua-
Tespit Yeteneği İYİ ORTA KÖTÜ ORTA İYİ dcopter İHA’larını göstermektedir. DJI Phantom, yaklaşık Halihazırdaki ve yakın
35 cm’lik diyagonal açıklığı ve 1.3 kg’lık ağırlığı ile fiziksel
Kimliklendirme Yet. KÖTÜ KÖTÜ ORTA İYİ ORTA olarak çok küçük olsa da, kaliteli bir kamera ve ek yük gelecekteki tehditlere ve söz
(payload) taşıyabilmektedir. Dronların çoğu, akü ve motor konusu zorluklara karşı en
Girişime Direnci İYİ KÖTÜ KÖTÜ ORTA ORTA tertibatlarının parçaları hariç, plastikten yapılmıştır. Esa-
sen, bu küçük dronlara plastik ekleri olan uçan pillerdir uygun radar çözümünün
diyebiliriz ve bu nedenle çok küçük RKA’ları (-20 ila -30
Şehir ort. Uyg. ORTA ORTA KÖTÜ ORTA ORTA
dBsm) olmaktadır.
3 boyutlu aktif faz dizili
Kurulum Kısıtları ORTA KÖTÜ İYİ İYİ İYİ Bu kadar küçük RKA’lı hedefleri tespit etmek için, çok
yüksek hassasiyete sahip bir radar sistemi tasarlamak radar olduğu söylenebilir.
Yaşam Boyu Maliyet KÖTÜ KÖTÜ İYİ ORTA İYİ gerekir. Bununla birlikte, küçük kuşların RKA’ları dronla-
ra çok yakın olabileceğinden, radar operatörü ekranında
Teknoloji Olg. İYİ KÖTÜ ORTA İYİ İYİ oldukça kafa karıştırıcı bir tablo ortaya çıkabilmektedir.
Açıkçası, radarın aydınlattığı alandaki hareket eden insan-
lar, hayvanlar, arabalar ve hatta klima fanları bile dronlarla • Dronların çok kısa mesafelerden aniden havalanıp oluş-
karıştırılma potansiyeli oluşturmaktadır. turabileceği tehditlerin gerektirdiği çok kısa zamanlı reak-
siyon süresinin söz konusu olması
Tablodan da anlaşılacağı üzere tek bir sensör tipiyle gürbüz bir çözüme ulaşmak mümkün gözükmemektedir ve bütün
sensörleri en fonksiyonel şekilde entegre eden optimum çözümlere ulaşmaya çalışılmalıdır. Alçaktan uçan (tipik olarak 100 m’in altında), düşük hızlı
(tipik olarak 20 m/sn’nin altında) ve düşük RKA’lı bu he- Yukarıda sıralanan zorlukların tümüne birden çözüm ola-
Günümüzde dron teknolojilerindeki gelinen noktayı özetlemek gerekirse: deflerin radarla tespit, takip ve teşhisindeki temel zorluk- cak bir radar sisteminin tasarımı oldukça zor bir problem
lar aşağıda sıralanmıştır: olarak karşımıza çıkmaktadır. Hâlihazırdaki ve yakın gele-
cekteki tehditlere ve söz konusu zorluklara karşı en uygun
1. Dronların yetkinlikleri ve aerodinamik performansları büyük ölçüde iyileşmiştir.
• Yüksek kargaşa ortamında çok düşük RKA’lı hedeflerin radar çözümünün 3-boyutlu aktif faz dizili radar olduğu
2. Giderek daha karmaşık ve yetenekli yükleri daha küçük platformlara yerleştirme kapasitesi önemli ölçüde artmıştır. tespiti söylenebilir.
• Multipath ortamında hedefin özellikle yükseklik bilgisi-
3. Boyut, ağırlık, uçuş kabiliyeti ve uygulamada büyük farklılıklar gösteren çok çeşitli dron türleri vardır. nin (elevasyon) hassas elde edilmesinin zorluğu Dron Tespit ve İmha Sistemi içinde yer alacak bir radar
• Hedef izleme’nin güvenilirliği sisteminin tasarımı için dronun tespit, teşhis ve tedbir se-
• Bahsedilen diğer hedef tiplerinden ayrıştırmak için ge- naryosunun bilinmesi gerekmektedir. Bunu yapmak için,
rekli olan sınıflama algoritmalarının zorluğu tespit edildikten sonra insansız hava aracına karşı uygula-
62 63