Page 43 - bilgem-teknoloji-dergisi-9
P. 43

Yapay Zekâ








                 Elbette hem tam otonom hem de yarı otonom çalış-  sadığını varsaymaktadır. Nesne Tanıma probleminde
      Önceki akıllı araç teknolojilerinin (otomatik şanzıman ve hibrit elektrikli   malarda çeşitli kazalar da olmuştur. Takvimler 2018   ise yalnızca nesnenin sınıfı bulunmakla kalınmaz, aynı
 araçlar gibi) devreye alınması ve benimsenmesiyle, 2040 yılı itibarıyla   yılının  Mart  ayını  gösterirken,  Arizona’da  Tempe’de   zamanda resimdeki bir nesnenin kapsamını da yerel-
 tahmin edilen araç satışlarının yaklaşık % 50’sini otonom araç satışlarının   Uber aracı yayayı ezerek öldürmüştür. Yine aynı ay içe-  leştirmeye yoğunlaşılır. Nesne, resimdeki herhangi bir
                 risinde, Tesla Otopilot’un yarı otonom aracında, bariye-
                                                                 yerde ve herhangi bir boyutta (ölçekte) olabilir.
 sağlayacağı öngörülmektedir.  re çarpan araçta sürücü hayatını kaybetmiştir. Ancak
                 şirket yaptığı açıklamada, sistemin uyarılarına rağmen   Burada kullanılan derin öğrenme yöntemleri ile çevrede-
 Daha sonra yazılım tüm bu duyusal girdiyi işler, bir yol   temi tekniği ile sürekli kontrol problemleri (continuous   sürücünün herhangi bir aksiyon almadığını belirtmiştir [7].  ki nesneleri/insanları algılama, sınıflandırma ve tanıma
 çizer  ve  aracın  aktüatörlerine  hızlanmayı,  direksiyon   control problem) etkin bir biçimde çözülebilmektedir [4].  işlevlerini yerine getirecek ağlar geliştirilerek, sistemin
 kontrolünü  ve  frenlemeyi  kontrol  eden  talimatlar  gön-  Otonom araçlarda 6 düzey bulunmaktadır: Otonom ol-  kararları, tanınan nesnelere göre verilmektedir.
 derir. Sabit kodlanmış kurallar, engellerden kaçınma al-  Neden otonom araç problemini çözmek için derin öğ-  mayan, sürücü desteği, kısmi otonom, şartlı otonom,
 goritmaları, tahmini modelleme ve nesne tanıma, yazı-  renmeye gerek duyarız? Çünkü gerçek dünya problem-  yüksek otonom ve tam otonom. Ayrıca, bu araçlar ya-
 lımın trafik kurallarına uymasına ve engelleri aşmasına   lerini modellemek çok zordur. Bunun yerine, kendisine   pay zekâ sistemine göre de “insan merkezli otonom”   Yol Durum Tespiti
 yardımcı olur.  girdi olarak iletilen veriler üzerinden öğrenmeyi gerçek-  ve  “tam  otonom”  olarak  ikiye  ayrılmaktadır.  İnsan   Araç  yolculuğu  boyunca  elde  edilen  ses  verisinden
 leştirecek bir sistem olması gerekmektedir. Bu sistem,   merkezli  otonomda  yapay  zekâ  tamamen  sorumlu   yolun durumu saptanabilmektedir. Araçtaki ses kayıt
 Otonom araçlar için aşılması gereken en önemli engel   işlenmemiş  karmaşık  verileri  alarak,  bunlar  üzerinden   değildir; teleoperasyon (makinenin uzaktan elektronik   sensörleri  çevreden  gelen  sesleri  alarak  (korna  gibi)
 karmaşık ve dinamik sürüş ortamının anlamlandırılma-  yüksek  işlem  yeteneği  ile  anlamlı  ve  hiyerarşik  veriler   olarak kontrolü) desteği vardır. Tam otonomda ise, ak-  yapılacak  işleme  karar  vermekle  birlikte,  zeminden
 sıdır.  Bu  amaçla  otonom  araçlar  çevreden  gelen  ham   elde eder.  sine, yapay zekâ tamamen sorumludur ve teleoperas-  gelen ses ile de yolun durumu hakkında bilgilendirme
 verileri ve bilgileri alan çeşitli sensör, kamera, radar vb.   yon desteği yoktur.  yapabilmektedir.
 donanımlar ile donatılmıştır. Bu veriler daha sonra hız-  Genel olarak, otonom araçlar için derin öğrenme yakla-
 landırma, şerit değiştirme ve sollama gibi uygun eylem   şımlarının geliştirilmesinde veri hazırlama, model oluş-  Otonom Araçlarda Problemlerin   Araç Sürüş Alanı Ayrımı
 yollarını öneren yazılım için girdi olarak hizmet etmek-  turma ve model dağıtım (deployment) olmak üzere üç   Tanımlanması ve Çözüm Yöntemleri  Araçtaki kamera ve diğer sensörler kullanılarak çevre-
 tedirler. Böyle zorlu bir iş ile başa çıkmak için algılama   temel yapı taşı vardır. Veri hazırlama; verilerin sinir ağla-  deki nesneler fark edilmektedir. Böylece kullanılacak
 teknolojileri bir arada kullanılmaktadır. Tipik olarak, bu   rını eğitmek ve test etmek için hazırlanması, veri kaydı,   Derin Öğrenme Tabanlı Görsel Odometri  yol, yoldaki çizgiler ve diğer araçlar saptanarak siste-
 görev radar, lidar ve mono veya stereo kamera sistem-  yer bilgisi etiketleme, büyük veri depolama vb. konula-  Kameralardan  okunan  görüntülerdeki  nesnelerin  bir   min akıllı bir şekilde hareket etmesi sağlanmış olur [6].
 lerinin bir kombinasyonu ile çözülür [1], [3], [4].  rını kapsar. Model oluşturma; ağ mimarilerinin gelişti-  sonraki karedeki (frame) yerleri dikkate alınarak oto-
 rilmesini,  ağların  eğitilmesini  ve  eğitilmiş  modellerin   nom  aracın  konumunun  tespit  edilmesini  kapsar.   Araçlarda Derin Öğrenme Tabanlı Sürücü
 Otonom Araçlarda Sensör Füzyonu ve   değerlendirilmesini içerir. Bir model, çıktıları ve karşılık   Böylece aracın üç boyutlu uzayda konumlandırılması   Gözlem Modülü
 Derin Öğrenme  gelen yer bilgisi etiketleri (beklenen çıktılar) arasındaki   sağlanmış olur.  Otonom olmayan veya yarı otonom araçlar için gelişti-
 Araç üzerindeki çok farklı teknolojilere sahip sensörler,   fark belirli bir eşiğin altındaysa “eğitilmiş” kabul edilir.   rilen bu modül sürücünün uyanıklık, yorgunluk gibi du-
 Sensör Füzyonu teknolojileri ile birbirlerini destekleye-  Tipik olarak, eğitilmiş bir model daha sonra test sahaları   Sensörlerden gelen veriler oluşturulacak ağ yardımı ile   rumlarını kontrol ederek sürücünün hatalarını minimi-
 cek biçimde kullanılarak otonom araç sürüş konforu ve   veya halka açık yollarda saha testlerinin yapıldığı dağı-  hassas yapılandırılarak, aracın üç boyutlu uzayda ko-  ze etmeye odaklanmaktadır. Derin ağlar ile algılanan
 başarısı artırılmaktadır [2] [4], [6].  tım aşamasında belirli bir hedef donanım için budanır   numu ve yönü tespit edilmektedir [2], [3].  vücudun  duruşu,  kafanın  duruşu,  göz  kırpma  sıklığı,
 ve optimize edilir.                                             gözün pozu, bakıştaki değişiklikler gibi durumlar yine
 Sensörler,  çeşitli  ortamlarda  farklı  başarımlar  göster-  Nesne Tanıma
 mektedir. Buna rağmen sensörlerden toplamda alınan   Otonom araçlarla ilgili çalışmalar yapan şirketlere bakıl-  Görüntü  sınıflandırma  probleminde,  önceden  tanım-  derin ağlar ile bir karar mekanizmasına dönüştürülür.
 veriler  birbirlerini  destekleyecek  şekilde  çalışılarak  ve   dığında; Waymo’nun 10 milyon mile ulaştığı görülmek-  lanmış etiketler arasında bir görüntünün etiketi tahmin   Böylece  sürücünün  toplam  durumu  hakkında  araca
 sistemin farklı durumlarda güveneceği sensör öncelik-  tedir. Tesla Otopilot’u ise 1 milyar mile ulaşmıştır; ancak   ediler. Bu algoritmalar görüntüde tek bir ilgi nesnesi   bilgi verilir, gerekirse sisteme müdahale edilir.
 leri değiştirilerek, verilecek kararın değişkenlik göster-  sürüş tam otonom değil yarı otonomdur.  olduğunu  ve  görüntünün  önemli  bir  bölümünü  kap-
 mesi hedeflenmektedir [6].                                      Referanslar
                                                                 [1] Bagloee, S. A., Tavana, M., Asadi, M., & Oliver, T. “Autono-
 Derin öğrenme var olan veriler üzerinden mantıksal ka-          mous vehicles: challenges, opportunities, and future implicati-
 rarlar vermeyi ve çıkarımlar yapmayı sağlayan esnek bir         ons for transportation policies.” Journal of Modern Transpor-
 öğrenme  modelidir.  Genişleyebilir  bir  model  olan  de-      tation 24.4 (2016): 284-303.
                                                                 [2] Gonzalez, Ramon, and Karl Iagnemma. “Slippage estimati-
 rin öğrenme çevresel verilerin dönüştürülmesi üzerine           on and compensation for planetary exploration rovers. State
 kuruludur ve veriler üzerinde temsili bir yapı oluşturur.       of the art and future challenges.” Journal of Field Robotics.
 Böylece  gerçek  dünyanın  temsili  verileri  üzerinden  iş-    [3]  MIT  self  driving  course  https://selfdrivingcars.mit.edu/
 lem yapılmasına olanak sağlar. Derin öğrenme teknik-            2018 lecure 1
 leri daha fazla veri üzerinde çalışarak başarımını artırır.     [4] Xiong, X., Wang, J., Zhang, F., & Li, K. (2016). Combining
 Derin  öğrenmenin  çeşitli  implemantasyonları;  görme,         Deep Reinforcement Learning and Safety Based Control for
                                                                 Autonomous Driving. arXiv preprint arXiv:1612.00147.
 geçici hafızalama, sıralı verileri anlamlandırma gibi du-       [5]  Knight  W  (2013)  Driverless  cars  are  further  away  than
 rumlarda başarılı bir şekilde çalışmaktadır. Derin öğren-       you 
think.  MIT Technology Review. https://www.technology-
 me  yöntemlerinden  biri  olan  cezalı  öğrenme  yöntemi        review.
com/s/520431/driverless-cars-are-further-away-than-
 (reinforcement learning), kuralları belli ortamda, amaç-        you-think/
 lanan hedefi kendi kendine öğrenme ve farklı durumlar-          [6] Gurghian, A., Koduri, T., Bailur, S. V., Carey, K. J., & Murali, V.
 da farklı tepkiler verme özelliğine sahiptir. Bu yeteneği       N. (2016, June). DeepLanes: End-To-End Lane Position Esti-
 sayesinde  gerçek  dünya  problemlerinde  aktif  olarak         mation Using Deep Neural Networks. In CVPR Workshops (pp.
                                                                 38-45)
 kullanılabilir. Başarısı kanıtlanmış cezalı öğrenme yön-        [7]https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/31/
                                                                 tesla-car-crash-autopilot-mountain-view





 40                                                           41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48