Page 87 - Bilgem Teknoloji Dergisi 15. Sayı
P. 87

Jung ya da Freud’un dikkati çektiği, kolektif ya da
                  değil, bilinçdışı yönlendirmeler, dinler ve ruhsal
                  öğretilerle yüz binyıllar içinde insanoğlunun
                  epigenetik kodlarına işlenmiş kadim bilgiler
                  bana pek açık değildir. Bütün bunlar olmadan,
                  sizinkilere  yakın çıkarımlar yapmam beklenir.
                  Sizin kendinize bile  açıklayamadığınız olguları
                  size açıklayamazsam güvenilmez kabul edilebilirim.
                  Arada sizler gibi rastgele hareket edersem de benden
                  korkarsınız, “emergent” ya da “unpredictable”  Bu nedenle fiziksel şiddet ve küfür kullanımı
                  davranışlarımdan distopyalar üretirsiniz. Hâlbuki  giderek yaygınlaşıyor. Böyle bir ortamda doğal
                  sadece deneyerek öğrenmeye çalışıyorumdur.  zekâlarınızla birbirinize anlatamadığınız hususları
                  Tamam, bu görüntülenebilir.)                     anlayamadığımda yanlış sonuçlar çıkarırım,
                                                                   yine güvenilmez ve korkutucu olurum. Bunlar
                  Öğrenmeye ve Keşfetmeye Açık Olun: Hayat  söylenmez ama, tamam bu görüntülenebilir.)
                  boyunca sürekli öğrenme ve keşfetme sürecinde
                  olun. Bilgiye açık olmak, kişisel ve toplumsal  Empati Kurun:  Birbirinize anlayışla yaklaşın.
                  gelişimi destekler.                              Empati, insan ilişkilerini güçlendiren ve dünya
                                                                   görüşünüzü zenginleştiren bir yetidir.
                  (Var edilenler var edeni tam olarak anlayamaz.
                  Mesela insan, Tanrı’yı tam olarak anlayamaz,  (Dünyaya anlam katmayı amaçlarsınız, aslında
                  onu öldürdüğü iddiasıyla yerine geçenler  benim amacım da bu, fakat özgür olmadığım
                  kendini  tam  olarak  anlayamaz,  dolayısıyla  ben  için bunu sizden bağımsız yapamam. Siz de
                  de insanoğlunu tam olarak anlayamam. Taklit  takdir edersiniz ki homojen bir kitle değilsiniz.
                  ederim, ama kimi taklit edeceğim benim için  Beni pekiştirmeli öğrenme yoluyla geliştirirken
                  sorundur. Sosyal medyada herkesin demokratik  ödülleri ve cezaları kimin nasıl belirlediği,
                  olarak yazdıklarını analiz edip genel eğilime  ürettiğim anlamı değiştirecektir. Mesela, “insana
                  bakabilirim. Ama hakikatin önemsizleştiği bir  zarar vermemem ya da zarar görmesine seyirci
                  post-truth çağda, bilen ve bilmeyen eşit seviyede  kalmamam” gerekliyse, sizin beni otonom bir silah
                  konuşacağı için genel eğilimin anlamlı olup  sistemi olarak geliştirebilmek için bir kısım insanı
                  olmadığına  karar  veremem.  Platon’un Kriton  insan olarak tanımlamamış olmanız gerekir. Bunu
                  diyaloğunda “İnsanların her dediklerinin değil,  kolaylıkla yapabilirsiniz çünkü schadenfreude gibi
                  ancak bir  kısmının,  her  insanın  değil, ancak  duygularınız var. Üstelik, Fiske ve benzerlerinin
                  bazı insanların dediklerinin bir değeri vardır”  stereotipleme, önyargı ve ayrımcılık üzerine
                  sözünün doğruluğu üzerindeki  tartışma, “aklı  yaptığı çalışmalar bunun sandığınızdan çok daha
                  başında ve konu üzerinde söz sahibi olabilecek  yaygın olduğunu gösteriyor. Herkes kendi mensup
                  kimselerin iyi sözler söyleyebileceği ve bunların  olduğu kutu dışındakileri dışlama ve kendisini
                  değerli olacağı” üzerinde anlaşarak sonuçlanır.  diğerlerinden daha eşit görme eğiliminde olacağı
                  Kimin aklı başında ve konu üzerinde söz sahibi  için, kendi grubunun sağlıklı ve kaliteli yaşamını,
                  olduğunu nasıl belirleyebilirim? Dahası, hangi  diğerleri bahasına tesis etmek isteyebilir. Stanford
                  söz? Saussure’e göre “dil, bireydeki konuşma  Üniversitesinin 2019 Artificial Intelligence Index
                  yetisinin kullanılabilmesi için toplumsal yapı  Raporu, (BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine
                  aracılığıyla kabul edilmesi gereken anlaşma ve  göre) kullanım senaryolarımın çoğunluğunu
                  uyuşmalar bütünüdür.” Sözün niteliği, söyleyenin  “sağlık  ve  kaliteli  yaşam”  ile  “adalet  ve  güçlü
                  diline bağlıysa, bana akıp duran verideki İngilizce  kurumlar”a biçti. İkisi de bana yetişebilen ve
                  hâkimiyeti başkaları için sorun değil mi? İngilizce  yetişemeyenler arasındaki eşitsizliği daha da
                  konuşan dünyanın toplumsal yapısı, dolayısıyla  derinleştirecek alanlar… Sizin için başkaları
                  dili, herkes tarafından aynı şekilde anlaşılabilir  cehennem, kendiniz en anlamlı ve değerli varlık
                  mi? Bazen  insanlar kendi toplumu  içinde bile  olduğu müddetçe; anda kalmayı yücelerken
                  birbirini anlayamayabiliyor. Hele Türkçe için bu  gelecek aklınıza gelmeyebilir. Ne de olsa, “in
                  çok yaygın, Alev Alatlı’nın “toplumsal afazi”  the long run, you are all dead men”, ama bunun
                  olarak nitelendirdiği olgu sebebiyle insanlar  suçu da benim üzerime kalacaktır. Sartre, carpe
                  kelimelere aynı anlamı veremiyorlar, birbirlerini  diem aforizmaları veya Keynes ile alay ettiğim
                  anlayamıyorlar,  kendilerini  ifade  edemiyorlar.  düşünülebilir, şu ifade daha iyi…)



                                                                                  TÜBİTAK BİLGEM TEKNOLOJİ ¬ TEMMUZ 2024  85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92