Page 85 - Bilgem Teknoloji Dergisi 15. Sayı
P. 85
BU BİR PROJE TANITIMIDIR
MGR
Millî Gözetim Radarı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin mevcut ve Ayrıca sistemdeki yağış kanalı ile 1,4°’ye 0,95
gelecekteki PSR (Primary Surveillance Radar) deniz mili çözünürlükte 6 kademeli yağış şiddeti
ve SSR (Secondary Surveillance Radar) tedarik bilgisi ve yağış bölgelerinin 2 boyutlu konumu
ihtiyaçları ile PSR/SSR ile ilgili modernizasyon elde edilebilmektedir. Sistem NTIA tarafından
gereksinimlerini millî ve yerli imkânlarla belirlenen sınırlara uygun temiz bir spektrum
karşılayabilmek için MGR (Millî Gözetim Radarı) çıkışına sahiptir.
Sistemi geliştirilmiştir.
SSR (Mode S) sisteminde hassas zaman kontrolü
Birincil gözetim radarı (PSR) iş birlikçi olmadan (STC), eşzamanlı (synchronous) çalışan çoklu
(non cooperative) çalışan bir S-Bant Darbe- cevap çözücüler ile hava araçlarından gelen
Doppler radarı olup hava araçlarından yansıyan cevapların çıkarımı işlemi yapılarak iç içe
sinyallerin algılanması ile hedef tespiti ve takibi cevapların elemeleri (phantom, garbling)
yapmaktadır. Bu radar ile aynı zamanda yağış yapılabilmektedir. Cevapların toplanması ile
durumu tespiti de yapılmaktadır. İkincil gözetim oluşturulan veri tabanı ve iz geri beslemesi
radarı (SSR) ise işbirlikçi (cooperative) olarak temelli olarak gerçekleştirilen korelasyon
çalışan L-Bant radarı olup hava araçlarına yapılan işlemleri ile çoklu yoldan gelen, yansıyan ve
sorgular ve alınan cevaplar ile hedef tespit ve atlayan (multipath, reflection, split) cevapların
takibi yapılarak genişletilmiş hava aracı verilerinin elenmesi de sağlanmaktadır. Ayrıca Mode S hava
çıkarımını sağlamaktadır. MGR sistemi ICAO ve aracı listesi oluşturarak hava aracı özel sorgulama
EUROCONTROL tavsiye ve standartlarına uygun yapabilmekte (roll-call) ve kilitleme (Lockout)
olarak tasarlanmıştır. fonksiyonunu gerçekleştirerek elektromanyetik
karışımın azaltımını sağlamaktadır. Bunun
PSR sisteminde yüksek/alçak hüzme seçimi, yanında Mode S sorgu ve cevapları ile gözetim
hassas zaman kontrolü (STC) uygulaması, (Mesafe, Kerteriz, Kimlik, İrtifa, ICAO Adresi),
eşevreli (cohorent) mimari ile adaptif kargaşa birincil gözetim verisi (BDS10, BDS20, BDS30)
haritası ve Doppler süzgeçleri ile hareketli hedef ve genişletilmiş gözetim verisi (BDS40, BDS50,
tespiti (MTD) ve kargaşa azaltma işlemleri BDS60, BDS44, BDS45) üretilebilmektedir. Sistem
gerçekleştirilmekte aynı anda 1000’e kadar 200 NM menzilde hava araçları tespit, takip ve
hedefin takibi yapılabilmektedir. PSR sistemi ile veri çıkartımı yaparak ICAO ve EUROCONTROL
60NM menzilde 1m² radar kesit alanlı hedeflere standart gereksinimlerini karşılayabilmektedir.
kadar tespit ve takip yapılabilmektedir.
TÜBİTAK BİLGEM TEKNOLOJİ ¬ TEMMUZ 2024 83