Page 88 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 88

VERİ YÖNETİMİ

         Abdullah TAHA - Araştırmacı, Atalay ÇELİK - Araştırmacı, Nur Yağmur ÇAKIR - Uzman Araştırmacı,
         Ömer Burak TEKİN - Uzman Araştırmacı / BİLGEM YZE





         NEDİR BU VERİ






         STRATEJİSİ?














          Ver  stratej s n n organ zasyon  çer s nde        larına,  teknoloj -m mar   entegrasyonuna,  stratej -portföy
          etk l  olab lmes   ç n kurumun hedefler ndek      evl l ğ ne, kuruluşun  t barına odaklanab leceğ  anlamına
          en öneml  yapıtaşı olan  ş stratej s yle          gel r.
          yakından uyumlu ve kuvvetl  b r bağa sah p
          olması gerekmekted r.                             VERİ STRATEJİSİ TEMEL UNSURLARI

         Dünyadak  her b r b rey hemen hemen her san ye herhan-  B r  organ zasyonun  ver   stratej s n   destekleyeb lme-
         g  b r platformda  z n  bırakıyor, yan  ver s n . Hayatımıza   s   ç n bell  temel unsurlara sah p olması gerekmekted r.
         hızlı  b r  g r ş  gerçekleşt ren  ve  hayatımız  olan  ver   kav -  Bu temel unsurların organ zasyon  çer s nde yerleşmes -
         ramıyla b rl kte ver  anal t ğ , ver  madenc l ğ , ver  b l m ,   n  sağlamak, sürdürüleb l r ve v zyoner b r ver  stratej s
         büyük ver , ver  yönet ş m  g b  kavramlar da öneml  hale   uygulaması  ç n kr t kt r. Ver den anlam çıkarmak her ne
         gel yor. Ver  stratej s n n kıymet  tam da bu noktada dev -  kadar  teor k  ve  mühend sl k  uygulamalarına  dayalı  olsa
         reye g r yor. Bu öneml  kavramların üret lmes ,  şlenmes ,   da bunlar döngünün sadece b r parçasıdır. Depolama, ver
         anlamlandırılması,  modellenmes ,  tasarlanması  ve  yöne-  seç m , ön  şleme, dönüştürme ve değerlend rme g b   ş-
         t lmes   aşamalarını  Ver   Stratej s   m nval nde  ele  alarak   lemler n de ver ml  ve doğru b r şek lde uygulanması  ç n
         d nam k ve esnek b r süreç oluşturmalıdır. Pek  ned r bu   b r ver  stratej s  yapısı gerekl d r.
         Ver  Stratej s ?
                                                            İş Stratej s   le Uyum
         Ver  stratej s , b r organ zasyonun  ş hedefler n  destekle-
         mek  ç n ver ler n  nasıl kullanmayı planladığına da r b r   Ver   stratej s n n   ş  stratej s    le  aynı  h zada  olması  vaz -
         v zyondur. B r organ zasyonun ver lerden nasıl değer elde   geç lmezd r. Bu stratej ler aynı ç zg de olmaz  se zaman
         edeceğ n  tam olarak açıklayan b r çerçeve  çer r. Bu ver    kaybı yaşanır, ver ye güven azalır ve potans yel öngörüler
         stratej s  çerçeveler , organ zasyonlar arasında farklılıklar   kaçırılmış  olur.  Stratej ler n  h zalanması  durumunda   se
         gösterse dah  temel nde kurum kültürünü baz alan ortak   karar mekan zmaları ver   le desteklenm ş olur. Bu nokta-
         b r m mar  üzer ne  nşa ed l r. Ver  stratej ler , b r  ş stra-  da stratej k anahtar soruların sorulması ve organ zasyo-
         tej s yle b rl kte çalışır. İş stratej s  önce gel r ve bundan   nun   ht yaç  duyduğu  b lg ler n  bel rlenmes   atılması  ge-
         b r ver  stratej s  gel şt r l r. Ver  stratej s n n organ zasyon   reken  lk adımdır. Bu sorular kurumların hang   ş kolunda
          çer s nde  etk l   olab lmes    ç n  kurumun  hedefler ndek    devam etmeler  gerekt ğ , g rd kler  pazarlarda ne kadar
         en öneml  yapıtaşı olan  ş stratej s yle yakından uyumlu   başarılı olab lecekler  g b  metr klere öngörü sağlar.
         ve kuvvetl  b r bağa sah p olması gerekmekted r. Bu bağ,
         ver ler n eyleme geç r leb l r olması  ç n,  ş hedefler n  des-  Ver  Olgunluk Düzey
         tekleyen b r ver  stratej s  gel şt r lerek kuvvetlen r. Bağın
         kuvvetl   olmaması,  organ zasyon   çer s ndek   ver ler n   Nasıl  k   yalın  üret m  olmadan  endüstr   4.0  g b   metot -
          t barına büyük ölçüde zarar vereb leceğ   ç n; doğru, öz -  ların  uygulanması  mümkün  olmaz,  aynı  şek lde  bell   b r
         gün ve etk l  b r ver  stratej s  oluşturmak çok öneml d r.   ver   olgunluk  sev yes ne  ulaşmadan  kuruluş  genel   b r
         Oluşturulan ver  stratej s , kurum var oldukça sürdürüle-  ver   stratej s n n  uygulanması  da  mümkün  olamayacak-
         b l r stratej k kurumsal varlık olarak kullanılmalı ve sürekl    tır. Bundan dolayı bu olgunluk sev yes n n tesp t ed lmes
         gel şt r leb l r m mar  esnekl ğe sah p olmalıdır.  gerekmekted r.  Yetk nl kler,  araçlar  ve  altyapı  açısından
                                                            organ zasyonun hang  noktada olduğunu değerlend rmek
         Organ zasyonun hedefler yle uyumlu b r ver  stratej s ne   organ zasyonun genel ver  yapısının olgunluğunun bel r-
         sah p  olması;   ş  değer ne,  operasyonel  ver ml l ğe,  ver    lenmes nde kr t k b r yöntemd r. Yetk nl kler n bel rlenme-
         yönet ş m ne, stratej k  ş ve b lg  teknoloj ler  yol har ta-  s  adına yetk nl k matr s  g b  metotlar kullanılab lmekte-


          86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93