Page 88 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 88
VERİ YÖNETİMİ
Abdullah TAHA - Araştırmacı, Atalay ÇELİK - Araştırmacı, Nur Yağmur ÇAKIR - Uzman Araştırmacı,
Ömer Burak TEKİN - Uzman Araştırmacı / BİLGEM YZE
NEDİR BU VERİ
STRATEJİSİ?
Ver stratej s n n organ zasyon çer s nde larına, teknoloj -m mar entegrasyonuna, stratej -portföy
etk l olab lmes ç n kurumun hedefler ndek evl l ğ ne, kuruluşun t barına odaklanab leceğ anlamına
en öneml yapıtaşı olan ş stratej s yle gel r.
yakından uyumlu ve kuvvetl b r bağa sah p
olması gerekmekted r. VERİ STRATEJİSİ TEMEL UNSURLARI
Dünyadak her b r b rey hemen hemen her san ye herhan- B r organ zasyonun ver stratej s n destekleyeb lme-
g b r platformda z n bırakıyor, yan ver s n . Hayatımıza s ç n bell temel unsurlara sah p olması gerekmekted r.
hızlı b r g r ş gerçekleşt ren ve hayatımız olan ver kav - Bu temel unsurların organ zasyon çer s nde yerleşmes -
ramıyla b rl kte ver anal t ğ , ver madenc l ğ , ver b l m , n sağlamak, sürdürüleb l r ve v zyoner b r ver stratej s
büyük ver , ver yönet ş m g b kavramlar da öneml hale uygulaması ç n kr t kt r. Ver den anlam çıkarmak her ne
gel yor. Ver stratej s n n kıymet tam da bu noktada dev - kadar teor k ve mühend sl k uygulamalarına dayalı olsa
reye g r yor. Bu öneml kavramların üret lmes , şlenmes , da bunlar döngünün sadece b r parçasıdır. Depolama, ver
anlamlandırılması, modellenmes , tasarlanması ve yöne- seç m , ön şleme, dönüştürme ve değerlend rme g b ş-
t lmes aşamalarını Ver Stratej s m nval nde ele alarak lemler n de ver ml ve doğru b r şek lde uygulanması ç n
d nam k ve esnek b r süreç oluşturmalıdır. Pek ned r bu b r ver stratej s yapısı gerekl d r.
Ver Stratej s ?
İş Stratej s le Uyum
Ver stratej s , b r organ zasyonun ş hedefler n destekle-
mek ç n ver ler n nasıl kullanmayı planladığına da r b r Ver stratej s n n ş stratej s le aynı h zada olması vaz -
v zyondur. B r organ zasyonun ver lerden nasıl değer elde geç lmezd r. Bu stratej ler aynı ç zg de olmaz se zaman
edeceğ n tam olarak açıklayan b r çerçeve çer r. Bu ver kaybı yaşanır, ver ye güven azalır ve potans yel öngörüler
stratej s çerçeveler , organ zasyonlar arasında farklılıklar kaçırılmış olur. Stratej ler n h zalanması durumunda se
gösterse dah temel nde kurum kültürünü baz alan ortak karar mekan zmaları ver le desteklenm ş olur. Bu nokta-
b r m mar üzer ne nşa ed l r. Ver stratej ler , b r ş stra- da stratej k anahtar soruların sorulması ve organ zasyo-
tej s yle b rl kte çalışır. İş stratej s önce gel r ve bundan nun ht yaç duyduğu b lg ler n bel rlenmes atılması ge-
b r ver stratej s gel şt r l r. Ver stratej s n n organ zasyon reken lk adımdır. Bu sorular kurumların hang ş kolunda
çer s nde etk l olab lmes ç n kurumun hedefler ndek devam etmeler gerekt ğ , g rd kler pazarlarda ne kadar
en öneml yapıtaşı olan ş stratej s yle yakından uyumlu başarılı olab lecekler g b metr klere öngörü sağlar.
ve kuvvetl b r bağa sah p olması gerekmekted r. Bu bağ,
ver ler n eyleme geç r leb l r olması ç n, ş hedefler n des- Ver Olgunluk Düzey
tekleyen b r ver stratej s gel şt r lerek kuvvetlen r. Bağın
kuvvetl olmaması, organ zasyon çer s ndek ver ler n Nasıl k yalın üret m olmadan endüstr 4.0 g b metot -
t barına büyük ölçüde zarar vereb leceğ ç n; doğru, öz - ların uygulanması mümkün olmaz, aynı şek lde bell b r
gün ve etk l b r ver stratej s oluşturmak çok öneml d r. ver olgunluk sev yes ne ulaşmadan kuruluş genel b r
Oluşturulan ver stratej s , kurum var oldukça sürdürüle- ver stratej s n n uygulanması da mümkün olamayacak-
b l r stratej k kurumsal varlık olarak kullanılmalı ve sürekl tır. Bundan dolayı bu olgunluk sev yes n n tesp t ed lmes
gel şt r leb l r m mar esnekl ğe sah p olmalıdır. gerekmekted r. Yetk nl kler, araçlar ve altyapı açısından
organ zasyonun hang noktada olduğunu değerlend rmek
Organ zasyonun hedefler yle uyumlu b r ver stratej s ne organ zasyonun genel ver yapısının olgunluğunun bel r-
sah p olması; ş değer ne, operasyonel ver ml l ğe, ver lenmes nde kr t k b r yöntemd r. Yetk nl kler n bel rlenme-
yönet ş m ne, stratej k ş ve b lg teknoloj ler yol har ta- s adına yetk nl k matr s g b metotlar kullanılab lmekte-
86