Page 90 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 90

VERİ YÖNETİMİ






         Ver  stratej s  kurgusunu oluşturmak ve bu araçların kul-  nel k planlanan farklı aks yonlara sah pt r.
         lanılmasını sağlamak amacıyla b r ver  anal st  takımının   Savunmacı ver  stratej s ; regülasyonlara (ver  g zl l ğ n  ve
         oluşturulması  gerekl d r.  Organ zasyon   çer s nden  veya   f nansal raporları yöneten kurallar g b ) uygunluğun sağ-
         dışarısından  seç lecek  olan  adayların  yetk nl k  matr sle-  lanmasını,  anal t ğ   kullanarak  dolandırıcılığın  tesp t   ve
         r n n   ncelen p  takımın  seç len  alanlarda  yeterl   b r k me   sınırlandırılması ve ver  hırsızlığını önlemek  ç n s stemler
         sah p olması öneml d r. Kurumdak  ver   le alakalı görev   oluşturulması aks yonlarını  çer r. Ayrıca, temel müşter  ve
         tanımlarının doğru b r şek lde yapılması ek b n oluşturul-  tedar kç  b lg ler  veya satış ver ler  g b  yetk l  ver  kay -
         masında çok kr t k b r rol oynar.
                                                            naklarını tek kaynakta bel rleyerek, standartlaştırarak ve
                                                            yöneterek akan ver n n bütünlüğünü de sağlar.
         Ver  Yönet ş m
                                                            Saldırgan  ver   stratej s ;  artan  gel r,  karlılık  ve  müşte-
         Ver  süreçler   le alakalı seç leb lecek b rçok farklı seçenek   r   memnun yet   g b   hedefler n   desteklemeye  odaklanır.
         vardır,  ancak  organ zasyon   çer s nde  ortak  b r  yöntem   Etk leş ml   ekranlar  aracılığıyla  yönetsel  karar  almayı
         uygulamak sağlıklı b r altyapı sağlar. Ver  stratej s n n sür -  desteklemek  ç n müşter   çgörüler  oluşturan veya farklı
         dürüleb l r olması ve farklı departmanlarda uygulanab l r   müşter  ve pazar ver ler n  entegre eden faal yetler   çer r.
         olması ver  yönet ş m  ve etk l  b r yol har tası oluşturula-  Satış ve pazarlama g b  müşter  odaklı faal yetler  le en
         rak gerçekleşt r leb l r.                          alakalı olma eğ l m nded r.

         Kültür Değ ş m  ve Eğ t m                          Başarılı olmak  ç n her organ zasyon, hem savunma hem
                                                            de saldırı stratej s ne  ht yaç duyar. Ancak dengey  doğru
         Organ zasyonda yapılacak olan kültür değ ş m süreçler n-  kurmak  zordur.  İk s ne  eş t  önem  vermek  bazı  kurumlar
         de d renç  le karşılaşab lme  ht mal ne karşı üst yönet m    ç n  deal olab l r ama b rçok kurum  ç n b r ne ağırlık ver -
         mertebes nde ver  stratej s ne da r b l nçlend rme faal yet-  mek daha akıllıcadır.
         ler  yapılarak, kuruluş genel nde eğ t m ve sem nerler  le
         farkındalığın yaygınlaştırılması sağlanab l r.     Bazı çevresel faktörler, ver  stratej s n n yönünü etk leye-
                                                            b l r: B r sektördek  (f nans, sağlık vb.) güçlü düzenleme,
                                                            ş rket   savunma  stratej s ne  yönelteb l rken,  müşter ler
         VERİ SAVUNMA VE SALDIRI MEKANİZMASI                 ç n güçlü rekabet  se ş rket  saldırı stratej s ne yönelteb -
         Ver   akışlarını  yönetme  faal yetler nden  olan  savunma   l r. CDO’lar (Ch ef Data O´ cer) ve C sev yes ndek  d ğer
         ve saldırı mekan zması, kuruluşların farklı  ş hedefler  ve   yönet c ler  ç n en büyük zorluk, savunma ve saldırı stra-
         sektör bazlı başarısı (ver  olgunluk model )  ç n kr t k b r   tej ler  arasında uygun dengeler  kurmak ve ş rket n genel
         öneme sah pt r.                                    stratej s n   destekleyerek  dengey   sağlamak   ç n  doğru
                                                            kararlar almaktır. Bu kararlar, ver ler  standartlaştırma ve
         Bu  mekan zma,  kurumların  ver ler n n  ana  amacını  net-  esnek  tutma  arasındak   temel   k lemden  kaynaklanmak-
         leşt rmes ne yardımcı olma ve onlara stratej k ver  yöne-  tadır. Ver ler ne kadar tekdüze olursa, düzenley c  gerek-
         t m nde  rehberl k  etme  konularını  ele  almaktadır.  Orga-  l l klere uymak ve ver  er ş m kontroller n  uygulamak g b
         n zasyonlar,  ver ler n  savunmacı  veya  saldırgan  olarak   savunma stratej s ne a t süreçler  yürütmek o kadar kolay
         kullanımında  “kontrol”  ve  “esnekl k”  arasında  ödünler   hale gel r. Ver ler ne kadar esnek olursa, yan  bel rl   ş  h-
         vermes  (trade-o´) gerekmekted r. İş odaklı bu mekan z-  t yaçlarını karşılamak  ç n ne kadar kolay dönüştürüleb l r
         ma sadece ver ler n ver ml  kullanımını ve kaynak tahs s n    veya yorumlanab l rse, saldırı stratej s ne o kadar uygun
         teşv k  etmekle  kalmaz,  aynı  zamanda  kurumların  genel   hale gel r. O halde, savunma ve saldırı stratej ler n  den-
         stratej ler n  desteklemek  ç n ver  yönet m  faal yetler n    gelemek, ver  kontrolü ve esnekl ğ n dengelenmes n  ge-
         planlamalarında yardımcı olmaktadır. Savunmacı ve sal-  rekt r r.
         dırgan ver  stratej ler , farklı hedeflere ve bu hedeflere yö-
























                                                 Şek l 3 Ver  Stratej s

          88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95