Page 90 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 90
VERİ YÖNETİMİ
Ver stratej s kurgusunu oluşturmak ve bu araçların kul- nel k planlanan farklı aks yonlara sah pt r.
lanılmasını sağlamak amacıyla b r ver anal st takımının Savunmacı ver stratej s ; regülasyonlara (ver g zl l ğ n ve
oluşturulması gerekl d r. Organ zasyon çer s nden veya f nansal raporları yöneten kurallar g b ) uygunluğun sağ-
dışarısından seç lecek olan adayların yetk nl k matr sle- lanmasını, anal t ğ kullanarak dolandırıcılığın tesp t ve
r n n ncelen p takımın seç len alanlarda yeterl b r k me sınırlandırılması ve ver hırsızlığını önlemek ç n s stemler
sah p olması öneml d r. Kurumdak ver le alakalı görev oluşturulması aks yonlarını çer r. Ayrıca, temel müşter ve
tanımlarının doğru b r şek lde yapılması ek b n oluşturul- tedar kç b lg ler veya satış ver ler g b yetk l ver kay -
masında çok kr t k b r rol oynar.
naklarını tek kaynakta bel rleyerek, standartlaştırarak ve
yöneterek akan ver n n bütünlüğünü de sağlar.
Ver Yönet ş m
Saldırgan ver stratej s ; artan gel r, karlılık ve müşte-
Ver süreçler le alakalı seç leb lecek b rçok farklı seçenek r memnun yet g b hedefler n desteklemeye odaklanır.
vardır, ancak organ zasyon çer s nde ortak b r yöntem Etk leş ml ekranlar aracılığıyla yönetsel karar almayı
uygulamak sağlıklı b r altyapı sağlar. Ver stratej s n n sür - desteklemek ç n müşter çgörüler oluşturan veya farklı
dürüleb l r olması ve farklı departmanlarda uygulanab l r müşter ve pazar ver ler n entegre eden faal yetler çer r.
olması ver yönet ş m ve etk l b r yol har tası oluşturula- Satış ve pazarlama g b müşter odaklı faal yetler le en
rak gerçekleşt r leb l r. alakalı olma eğ l m nded r.
Kültür Değ ş m ve Eğ t m Başarılı olmak ç n her organ zasyon, hem savunma hem
de saldırı stratej s ne ht yaç duyar. Ancak dengey doğru
Organ zasyonda yapılacak olan kültür değ ş m süreçler n- kurmak zordur. İk s ne eş t önem vermek bazı kurumlar
de d renç le karşılaşab lme ht mal ne karşı üst yönet m ç n deal olab l r ama b rçok kurum ç n b r ne ağırlık ver -
mertebes nde ver stratej s ne da r b l nçlend rme faal yet- mek daha akıllıcadır.
ler yapılarak, kuruluş genel nde eğ t m ve sem nerler le
farkındalığın yaygınlaştırılması sağlanab l r. Bazı çevresel faktörler, ver stratej s n n yönünü etk leye-
b l r: B r sektördek (f nans, sağlık vb.) güçlü düzenleme,
ş rket savunma stratej s ne yönelteb l rken, müşter ler
VERİ SAVUNMA VE SALDIRI MEKANİZMASI ç n güçlü rekabet se ş rket saldırı stratej s ne yönelteb -
Ver akışlarını yönetme faal yetler nden olan savunma l r. CDO’lar (Ch ef Data O´ cer) ve C sev yes ndek d ğer
ve saldırı mekan zması, kuruluşların farklı ş hedefler ve yönet c ler ç n en büyük zorluk, savunma ve saldırı stra-
sektör bazlı başarısı (ver olgunluk model ) ç n kr t k b r tej ler arasında uygun dengeler kurmak ve ş rket n genel
öneme sah pt r. stratej s n destekleyerek dengey sağlamak ç n doğru
kararlar almaktır. Bu kararlar, ver ler standartlaştırma ve
Bu mekan zma, kurumların ver ler n n ana amacını net- esnek tutma arasındak temel k lemden kaynaklanmak-
leşt rmes ne yardımcı olma ve onlara stratej k ver yöne- tadır. Ver ler ne kadar tekdüze olursa, düzenley c gerek-
t m nde rehberl k etme konularını ele almaktadır. Orga- l l klere uymak ve ver er ş m kontroller n uygulamak g b
n zasyonlar, ver ler n savunmacı veya saldırgan olarak savunma stratej s ne a t süreçler yürütmek o kadar kolay
kullanımında “kontrol” ve “esnekl k” arasında ödünler hale gel r. Ver ler ne kadar esnek olursa, yan bel rl ş h-
vermes (trade-o´) gerekmekted r. İş odaklı bu mekan z- t yaçlarını karşılamak ç n ne kadar kolay dönüştürüleb l r
ma sadece ver ler n ver ml kullanımını ve kaynak tahs s n veya yorumlanab l rse, saldırı stratej s ne o kadar uygun
teşv k etmekle kalmaz, aynı zamanda kurumların genel hale gel r. O halde, savunma ve saldırı stratej ler n den-
stratej ler n desteklemek ç n ver yönet m faal yetler n gelemek, ver kontrolü ve esnekl ğ n dengelenmes n ge-
planlamalarında yardımcı olmaktadır. Savunmacı ve sal- rekt r r.
dırgan ver stratej ler , farklı hedeflere ve bu hedeflere yö-
Şek l 3 Ver Stratej s
88