Page 91 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 91
VERİ YÖNETİMİ
ORGANİZASYON KULLANIM SENARYOLARI
Ver Odaklı Karar Alma
M syon ve ver kaynaklarını tanımlama, organ ze etme,
anal z yapma ve sonuç adımlarından oluşan ver odaklı
karar alma, organ zasyonların kararlarının sezg ler veya
gözlemler yer ne gerçek ver ler üzer nden alınması sü-
rec d r. Mal yet etk nl ğ , yen müşter kazanımı, müşter
tutundurma ve müşter memnun yet g b konularda ş r-
ketler arasındak rekabet n g derek kızıştığı b r dönemde
salt sezg lerle ver lecek kararların organ zasyon açından
olumsuz sonuçlar doğuracağı b r gerçekt r.
E-t caret ve telekomün kasyon kurumları müşter ler n
cayma oranının azaltılması veya özelleşt r lm ş ürünler n kaynak oluşturmaktadır. Ver den para kazanma dah l ve
tahm nleneb lmes ç n ver anal t ğ ve stat st k modeller har c olarak k ye ayrılab l r. Dah l ver den para kazanma
kullanmaktadır.
sürec nde şletmeler n kend ver ler kullanılarak ç süreç-
ler n gel şt r lmes ve yen gel r kaynaklarının keşfed lmes
Müşter ve Pazarı Anlama amaçlanır. Ver ye dayalı daha y hedef k tle pazarlaması,
Müşter memnun yet , tekrar satın alma davranışını, ş rket yen ek satış fırsatlarının bel rlenmes , müşter ler n mem-
hakkında olumlu söylent ler n yaygınlaşmasını ve marka nun yet n artıracak ürün ve h zmet n tel kler n n gel şt -
sadakat n ortaya çıkardığı ç n, organ zasyonların karlı- r lmes şletmeler n dah l ver den para kazanma yöntem-
lık ve sürdürüleb l rl kler ne olumlu katkı sağlar. Bu bağ- ler ne örnek teşk l ederler. Har c ver den para kazanma
lamda, müşter y ve pazarı daha y anlamak, organ zas- se şletmeler n ver ler n kullanarak yen b r ürün veya
yonlara müşter memnun yet konusunda c dd rekabet h zmet yaratarak, bu ürün ve h zmetler üçüncü part lere
avantajı sağlayacaktır. Organ zasyonlar, pazar ve rak pler satması olarak karşımıza çıkmaktadır. Bunlar karşılaştırma
hakkında kapsamlı b r ver set oluşturab lmek ç n b r d z (benchmark ng) veya tahm n raporları, anket ver ler veya
sürec tak p ederler. Bunu yaparken, pazardak ana trend- API’lar vasıtasıyla pazar tüket c s ne doğrudan ver sat-
ler , müşter segmentler n , rak pler n durumlarını, etk l mak g b örnekler olarak sayılab l r.
pazarlama ve satış kanallarını, müşter ler n memnun yet İy b r ver stratej s ; kurumun ver ler etrafında nsanla-
düzey n anal z ederek doğru müşter segmentasyonu rı, süreçler , pol t kaları, standartları, kültürü, hedefler
gerçekleşt reb l r. yönetmek ve h zmet ç n hayat önem taşıyan odak b r
çerçeve sağlar. N hayet nde kurumlar etk n b r yol har tası
Akıllı Ürün ve H zmet Sağlama eşl ğ nde, ş ve ver stratej ler n b rl kte gel şt rerek güncel
b r şek lde lerlemeye devam etmel d r. Kurumların sağlıklı
Nesneler n nternet g b akıllı s stemler n sağladığı ver ler
yardımıyla organ zasyonların sunduğu h zmetler ve ürün- ve uzun ömürlü olması ç n bu yaklaşımın ben msen p, ku-
ler n opt m ze ed lmes mümkün olmuştur. Etk n b r ver rum varlığını sürdürdükçe devam etmel d r.
stratej s yardımıyla müşter ler ç n özelleşt r lm ş ürün ve
h zmetler sağlanab l r. Bu kapsamda akıllı şeh rler, g y - Kaynakça
leb l r teknoloj ler, müşter lere özel öner ler n üret lmes [1] Hoyer, W. D. & MacInn s, D.J., (2001),Consumer Behav -
örnek ver leb l r. our. (2nd ed.), Boston, Houghton M Ë n Company
Ver le İş Süreçler n n Otomasyonu [2] https://www.northeastern.edu/graduate/blog/da-
ta-dr ven-dec s on-mak ng/
Organ zasyonlar, ş süreçler ndek otomasyon çözümler - [3] https://www.wespeak ot.com/smart-serv ces-produ-
n n odağına ver stratej s n alarak; ver ml l ğ , karlılığı ve cts-turn- nto-serv ces/
müşter memnun yet n artırab l rler. Robot k süreç oto-
masyonu ve otomat ze ed lm ş ERP süreçler örnek olarak [4] https://www.gartner.com/en/ nformat on-techno-
göster leb l r. logy/glossary/data-monet zat on
[5] https://www.analyt cs8.com/blog/data-monet za-
Ver den Para Kazanma t on-how-to-do- t-so-you-can-get-more-value-out-of-
Ver n n ölçüleb l r ekonom k fayda yaratması ç n kullanıl- your-data/#
ması sürec ne ver den para kazanma denmekted r. Gart- [6] https://hbr.org/2017/05/whats-your-data-strategy
ner’a göre ver ve ver anal t ğ , yalnızca şletme kararlarını
y leşt rmek ve şler n d j tal dönüşümünü gerçekleşt rmek [7] Marr, B. (2017). Data strategy: How to prof t from a
ç n değerl b r varlık olmakla kalmayıp aynı zamanda world of b g data, analyt cs and the nternet of th ngs.
şletmen n yen gel rler elde etmes ç n de öneml b r Kogan Page Publ shers.
89