Page 91 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 91

VERİ YÖNETİMİ




                          ORGANİZASYON KULLANIM SENARYOLARI



                     Ver  Odaklı Karar Alma
                     M syon  ve  ver   kaynaklarını  tanımlama,  organ ze  etme,
                     anal z  yapma  ve  sonuç  adımlarından  oluşan  ver   odaklı
                     karar  alma,  organ zasyonların  kararlarının  sezg ler  veya
                     gözlemler  yer ne  gerçek  ver ler  üzer nden  alınması  sü-
                     rec d r.  Mal yet  etk nl ğ ,  yen   müşter   kazanımı,  müşter
                     tutundurma ve müşter  memnun yet  g b  konularda ş r-
                     ketler arasındak  rekabet n g derek kızıştığı b r dönemde
                     salt sezg lerle ver lecek kararların organ zasyon açından
                     olumsuz sonuçlar doğuracağı b r gerçekt r.
                     E-t caret  ve  telekomün kasyon  kurumları  müşter ler n
                     cayma oranının azaltılması veya özelleşt r lm ş ürünler n   kaynak oluşturmaktadır. Ver den para kazanma dah l  ve
                     tahm nleneb lmes   ç n ver  anal t ğ  ve  stat st k  modeller   har c  olarak  k ye ayrılab l r. Dah l  ver den para kazanma
                     kullanmaktadır.
                                                                       sürec nde  şletmeler n kend  ver ler  kullanılarak  ç süreç-
                                                                       ler n gel şt r lmes  ve yen  gel r kaynaklarının keşfed lmes
                     Müşter  ve Pazarı Anlama                          amaçlanır. Ver ye dayalı daha  y  hedef k tle pazarlaması,
                     Müşter  memnun yet , tekrar satın alma davranışını, ş rket   yen  ek satış fırsatlarının bel rlenmes , müşter ler n mem-
                     hakkında  olumlu  söylent ler n  yaygınlaşmasını  ve  marka   nun yet n  artıracak ürün ve h zmet n tel kler n n gel şt -
                     sadakat n   ortaya  çıkardığı   ç n,  organ zasyonların  karlı-  r lmes   şletmeler n dah l  ver den para kazanma yöntem-
                     lık ve sürdürüleb l rl kler ne olumlu katkı sağlar. Bu bağ-  ler ne örnek teşk l ederler.  Har c  ver den para kazanma
                     lamda, müşter y  ve pazarı daha  y  anlamak, organ zas-   se   şletmeler n  ver ler n   kullanarak  yen   b r  ürün  veya
                     yonlara  müşter   memnun yet   konusunda  c dd   rekabet   h zmet yaratarak, bu ürün ve h zmetler  üçüncü part lere
                     avantajı sağlayacaktır. Organ zasyonlar, pazar ve rak pler    satması olarak karşımıza çıkmaktadır. Bunlar karşılaştırma
                     hakkında kapsamlı b r ver  set  oluşturab lmek  ç n b r d z    (benchmark ng) veya tahm n raporları, anket ver ler  veya
                     sürec  tak p ederler. Bunu yaparken, pazardak  ana trend-  API’lar  vasıtasıyla  pazar  tüket c s ne  doğrudan  ver   sat-
                     ler ,  müşter   segmentler n ,  rak pler n  durumlarını,  etk l    mak g b  örnekler olarak sayılab l r.
                     pazarlama ve satış kanallarını, müşter ler n memnun yet   İy   b r  ver   stratej s ;  kurumun  ver ler   etrafında   nsanla-
                     düzey n   anal z  ederek  doğru  müşter   segmentasyonu   rı,  süreçler ,  pol t kaları,  standartları,  kültürü,  hedefler
                     gerçekleşt reb l r.                               yönetmek  ve  h zmet   ç n  hayat   önem  taşıyan  odak  b r
                                                                       çerçeve sağlar. N hayet nde kurumlar etk n b r yol har tası
                     Akıllı Ürün ve H zmet Sağlama                     eşl ğ nde,  ş ve ver  stratej ler n  b rl kte gel şt rerek güncel
                                                                       b r şek lde  lerlemeye devam etmel d r. Kurumların sağlıklı
                     Nesneler n  nternet  g b  akıllı s stemler n sağladığı ver ler
                     yardımıyla organ zasyonların sunduğu h zmetler ve ürün-  ve uzun ömürlü olması  ç n bu yaklaşımın ben msen p, ku-
                     ler n opt m ze ed lmes  mümkün olmuştur. Etk n b r ver    rum varlığını sürdürdükçe devam etmel d r.
                     stratej s  yardımıyla müşter ler  ç n özelleşt r lm ş ürün ve
                     h zmetler  sağlanab l r.  Bu  kapsamda  akıllı  şeh rler,  g y -  Kaynakça
                     leb l r  teknoloj ler,  müşter lere  özel  öner ler n  üret lmes    [1] Hoyer, W. D. & MacInn s, D.J., (2001),Consumer Behav -
                     örnek ver leb l r.                                our. (2nd ed.), Boston, Houghton M Ë n Company

                     Ver   le İş Süreçler n n Otomasyonu               [2]   https://www.northeastern.edu/graduate/blog/da-
                                                                       ta-dr ven-dec s on-mak ng/
                     Organ zasyonlar,  ş süreçler ndek  otomasyon çözümler -  [3]  https://www.wespeak ot.com/smart-serv ces-produ-
                     n n odağına ver  stratej s n  alarak; ver ml l ğ , karlılığı ve   cts-turn- nto-serv ces/
                     müşter   memnun yet n   artırab l rler.  Robot k  süreç  oto-
                     masyonu ve otomat ze ed lm ş ERP süreçler  örnek olarak   [4]   https://www.gartner.com/en/ nformat on-techno-
                     göster leb l r.                                   logy/glossary/data-monet zat on
                                                                       [5]   https://www.analyt cs8.com/blog/data-monet za-
                     Ver den Para Kazanma                              t on-how-to-do- t-so-you-can-get-more-value-out-of-

                     Ver n n ölçüleb l r ekonom k fayda yaratması  ç n kullanıl-  your-data/#
                     ması sürec ne ver den para kazanma denmekted r. Gart-  [6] https://hbr.org/2017/05/whats-your-data-strategy
                     ner’a göre ver  ve ver  anal t ğ , yalnızca  şletme kararlarını
                      y leşt rmek ve  şler n d j tal dönüşümünü gerçekleşt rmek   [7] Marr, B. (2017). Data strategy: How to prof t from a
                      ç n  değerl   b r  varlık  olmakla  kalmayıp  aynı  zamanda   world  of  b g  data,  analyt cs  and  the   nternet  of  th ngs.
                      şletmen n  yen   gel rler  elde  etmes    ç n  de  öneml   b r   Kogan Page Publ shers.


                                                                                                                   89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96