Page 84 - bilgem-teknoloji-dergisi-14
P. 84

ÖZEL MÜHENDİSLİK VEYA GÜVENİLİRLİK MÜHENDİSLİĞİ




























                                             Şek l 1 HTEA Uygulama Adımları


          Alt s stem veya B leşenler n Potans yel Hata Tanımının Be-  • K myasal/Elektrok myasal: K myasal ortama maruz kal-
          l rlenmes                                         ma; malzeme uyumluluğu sorunları, nem sev yes , konta-
                                                            m nasyon, ozon, vb.
          “Hata” kavramı, b r ürün veya bu ürüne a t b r b leşen n,
          faydalı ömrü boyunca kend s nden beklenen fonks yonu   • Termal: Yüksek veya düşük sıcaklık, sıcaklık çevr mler
          yer ne get rememe durumudur. Hata türü (modu), hata-  vb.
          nın gözlemlenen şekl  olarak tanımlanab l r. Hata türüne   • F z ksel: Radyasyon, ultrav yole ışınlar, güneş ışığı, elekt -
          örnek olarak kısa devre, aşırı ısınma, açık devre vb. ve-  romanyet k etk  vb.
          r leb l r.  HTEA’da  potans yel  hatalar  bel rlen r;  hatanın
          gerçekleşm ş olması beklenmez. Hata türler  bel rlen rken   • Elektr ksel: Aşırı akım, ger l m, güç vb.
          saha ver ler ,  tasarım detay b lg s , devre şemaları, geç -  Elektron k b leşenler; yorulma, aşınma, korozyon g b  hata
          m ş tecrübeler ve elektron k b leşen hata türü kaynakları/  mekan zmaların çoğundan etk lenerek arızalanır. Örneğ n
          ver tabanları kullanılır.
                                                            yorulma, yüzeye monte b leşenler üzer ndek  leh m bağ-
                                                            lantılarının ve transformatörler, anahtarlar ve d key olarak
          Arıza  Anal z   ve  Hata  Nedenler n n  Bel rlen-  monte ed lm ş kapas törler g b  n speten ağır veya des-
          mes                                               teklenmeyen b leşenler n bağlantılarındak  arızaların yay-
          B r hata türü bel rlend kten sonra olası nedenler ve ha-  gın b r neden d r. Aşınma, konnektör bağlantılarını etk ler.
          tanın oluşma yolları açıklanır. Kök nedenler  bulmak  ç n   Elektr ksel ve termal ger l mler de elektron ğe özgü arıza-
          arıza anal z  yapılır. Gel şm ş elektron k s stemlerde arıza   lara neden olab l r. Elektron k b leşenler n ve s stemler n
          anal zler  gerçekleşt r l rken, yalnızca pas f b leşenler de-  arızalanmasına neden olab lecek akım  se ısı ürett ğ nden,
          ğ l,  aynı  zamanda  yüksek  tasarım  karmaşıklığına  sah p   tüm bu arıza modları  ç n elektr ksel ve termal ger l mler
          çok çeş tl  IC’ler n anal z ed lmes  gerekmekted r. Bu du-  arasında  güçlü  etk leş mlere  sah pt r.  Korozyon,  entegre
          rumda, arıza neden n  bel rlemek  ç n, arızanın oluşum sü-  devreler, konnektörler ve d ğer b leşenler üzer ndek  me-
          rec n  tanımlayan arıza mekan zmalarının araştırılmasına   tal  letkenlere zarar vereb l r.
           ht yaç duyulmaktadır.                            Stres faktörler n n etk s ne örnek olarak ABD Hava Kuv-
          B leşen sev yes ndek  Tasarım HTEA’ları  ç n, stres faktör-  vetler   f losundak   en  stratej k  uçaklardan  b r   olan  B-2
          ler ne göre arıza mekan zmaları anlaşılarak arıza neden-  Sp r t  ağır  bombardıman  uçağı  kazası  göster leb l r.  B-2
          ler  daha net tanımlanab l r. Stres faktörler , b r arıza me-  uçağı yüksek teknoloj s ne rağmen 2008 yılında b r eğ t m
          kan zmasını tet kleyen veya harekete geç ren durumlardır.   uçuşu sırasında düştü ve yakıtı tutuştuktan sonra yandı.
          Arızaları önlemek ve etk l  düzelt c  faal yetler  bel rleye-  Kaza raporuna göre, ş ddetl  yağmurun oluşturduğu ne-
          b lmek   ç n  arızalara  a t  arıza  mekan zmalarını  anlamak   m n hava ver s  sensörler ne g rmes  neden yle üç basınç
          öneml d r. Arıza mekan zmalarıyla  lg l  olarak akt f stres   transdüser   çalışamadığı   ç n,  uçuş  kontrol  b lg sayarları
          faktörler  göz önünde bulundurulur.  Stres faktörler , doğ-  uçağın hücum açısını ve hava hızını yanlış hesaplayarak
          rudan veya dolaylı b r arıza neden  olab len dış etk lerd r.   kazaya sebep olmuştur.
          Stres faktörler n n etk s  büyük ölçüde b leşen n duyarlı-  Havacılık  tar h n n  en  pahalı  kazalarından  olan  bu  olay,
          lığına,  performans  kr terler ne,  stres  etken n n  büyüklü-  arızalar oluşmadan önce tasarım aşamasında operasyonel
          ğüne ve maruz yete bağlıdır. Arıza mekan zmalarının sı-  koşullara göre arıza mekan zmalarının bel rlenerek der n-
          nıflandırılması, arızayı tet kleyen stres faktörüne bağlıdır.   lemes ne araştırılması gerekt ğ n n önem n  gösterm şt r.
          Altı stres faktörü şunlardır:
          • Mekan k: Uygulanan stat k, d nam k veya döngüsel yük-
          ler, basınç, t treş m,vb.

          82
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89