Page 55 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 55

RADAR TEKNOLOJİLERİ
                                                                                                      BİLGEM TEKNOLOJİ





 Kuş sürüleri, hızlarına   Kuş sürülerinin tespiti, izlenmesi ve uçuş güvenliği açı-  teminin darbe gönderme anında pallerin bir kısmı uzaklaşan, diğer kısmı ise yaklaşan hareket davranışı sergileyecektir.
 sından değerlendirilmesi amacıyla TÜBİTAK BİLGEM ve   Bununla birlikte, pallerin naselden pal uçlarına kadar olan farklı kısımları farklı radyal hıza sahip olacakları için, radar sis-
 ve sürü büyüklüğüne   Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile birlikte geliş-  teminde geniş bir spektrumda türbine ilişkin Doppler frekans bileşenleri oluşabilecektir.
 tirilen Kuş Tespit Radarı (KUŞRAD) 40 km yarıçapındaki
 bağlı olarak hedef benzeri   bir alanda kuş, kuş sürüleri ve uçak hedeflerini tespit ede-
 bilmektedir.
 yansımalar oluşturmaları

 sebebiyle sahte tespit ve

 izlerin oluşmasına neden

 olabilmektedir.                                                       Rüzgar türbinlerine
                                                                       olumsuz etkilerin
                                                                       giderilmesi için türbin


                                                                       konumlarının radarda tespit
 Modern hava gözlem radarları füze veya İHA (İnsansız
 Hava  Aracı)  gibi  hedeflere  benzer  RKA  özelliklerine  sa-        edilmesi önemlidir.
 hip kuşları da hedef olarak tespit edebilmektedir. Kuşların
 RKA (Radar Kesit Alanı) değerlerinin düşük olması ve dü-
 şük hızlarda hareket edebilmeleri özellikle düşük frekans
 değerlerinde çalışan gözlem radarlarında kuş-hava aracı
 ayrımını zorlaştırmaktadır. Bu da radarın yanlış alarm ola-
 sılığını artırmaktadır..

 Eğer radar ile hedef arasında göreli bir hareket söz konu-
 suysa hedeften yansıyan sinyalin frekansında radyal hıza
 bağlı olarak bir sapma meydana gelir. Bu sapma hedefe   Rüzgar Türbinlerinin Radara Olumsuz Etkileri
 ait Doppler frekansı olarak adlandırılır ve matematiksel
 olarak
                     • Kargaşa oluşturma, gerçek hedef tespitini desensitizas-  Rüzgar türbinlerine yönelik olumsuz etkilerin azaltılma-
    2                yona uğratma, alıcı sistemlerin yüksek yansıtıcılık sebe-  sı veya giderilmesi kapsamında uygulanması gereken en
                     biyle doyuma uğraması ve gölgeleme gibi etkileri
                                                                       önemli işlemlerden biri rüzgar türbini konumlarının ra-
 % &
       =             • Rüzgar türbinlerinin radar sistemlerine çok yakın ve   darda tespit edilmesidir. Türbin konumlarının hatalı tespit
 !"#$
                     yüksek yansıtıcılağa sahip olmaları durumunda kuvvet-  edilmesi veya belirlenememesi durumunda, etki giderme
                     lendirici katmanlarının doyuma gitmesi            algoritması verimli bir biçimde kullanılamayacak, hatta
                     • 3B radar sistemlerinde, düşük irtifa huzmelerinin türbin   karışıklıklara sebebiyet verebilecektir.
    biçiminde ifade edilebilir [1]. Burada f_Dmax azami   etkilerinden en fazla etkileneceği, yüksek irtifa huzmele-
 Doppler kayması (Hz), f_0 iletilen sinyalin frekansı (Hz),
 V_r radar ile hedef arasındaki hızın radyal bileşeni (m/s)   rinde ise, yan loblardan alınan türbin kaynaklı sinyallere   Rüzgar türbinlerinin etkilerini giderme hususunda eş za-
                                                                       manlı huzme işleme, geliştirilmiş CFAR teknikleri, sinyal
                     ilişkin olumsuz etkilerin görülebilmesi
 ve c ise ışığın boşluktaki hızıdır (m/s). Bununla birlikte ra-  • ATC (Air Traffic Control) radarları açısından, türbinlerin,   işleme algoritmaları, MP (Matching Pursuit) optimizas-
 dar ile tespit edilen cisme ait dönen ya da titreşen küçük   anlık duruş açılarına bağlı olarak RKA değerlerinin değiş-  yonu, CLEAN  tabanlı  metodolojiler,  adaptif  STC  (Sensi-
 parçalar varsa bu parçalar radar alıcısına ulaşan sinyalde   tiği ve zaman zaman ‘glint’ adı verilen yüksek parlamalar   tivity Time Control) gibi yöntemler uygulanabilmektedir.
 frekans modülasyonuna ve bu durumda Doppler frekans   biçiminde radarda görülebilmesi  Bununla birlikte, tilt açısı modifikasyonu ile birlikte radar
 kaymasında yan bandların oluşmasına neden olur. Olu-  • Meteoroloji radar sistemlerinde, rüzgar türbinlerinin tes-  LoS’undan kaçınmak da bir yol olabilmektedir. Herhangi
 şan bu yan band etkileri mikro-Doppler olarak tanımlanır.   Rüzgâr Türbinlerinin Etkisi   pit hatalarına yol açan gölgeleme etkisi oluşturabilmesi  bir donanımsal veya yazılımsal değişiklik gerektirmeye-
 Doppler ve Mikro-Doppler izgeleri, kuşların, hareket eden   • Hareket eden pallerin teorik olarak sonsuz sayıda üre-  cek biçimde, genel olarak radar sistemlerinin performan-
 benzer RKA değerine sahip insan yapımı bir hedeften ay-  Radar sistemleri açısından hedeflerin tespit edilebilme-  teceği  farklı  Doppler  bileşeninin,  SAR  (Sentetik  Açıklıklı   sı üzerindeki etkilerini gideren; türbinlerin arazi arkasına
 rıştırılmasında kullanılabilir.  sinde, hedeflerin RKA değeri büyük önem arz etmektedir.   Radar) görüntülemede çapraz menzil bilgisinin Doppler   gizlenmesi (terrain screening), radarda görünmez-özellik-
 Yüksek RKA değerine sahip hedeflerin radar sistemlerin-  kaymasıyla ilişkili olarak hesaplanması sebebiyle SAR gö-  li rüzgar türbinlerinin kullanılması, etkileri azaltacak farklı
 RKA, Doppler ve Mikro-Doppler karakteristiklerinin yanı   de tespit edilme ihtimalleri yüksek olmaktadır. Rüzgar   rüntülerinde çok sayıda sahte hedefe ve ilave olarak gö-  rüzgar çiftliği yerleşimleri, birçok algılayıcıdan veri topla-
 sıra, kuşlar uçuş özelliklerinden faydalanılarak diğer he-  türbini bileşenleri de elektriksel olarak büyük boyutları   rüntüde bulanıklaşmaya sebep olabilmesi  mayı esas alan veri birleştirme (data fusion), çeşitli oto-
 deflerden  ayrıştırılabilir.  Kuşların  uçuş  yönü  ve  ani  yön   ve sahip oldukları malzemelerin özellikleri itibarı ile radar   şeklinde sıralanabilir.  riteler tarafından oluşturulan mania planlarına uyulması
 değişimleri ile sürü halindeki manevraları uçuş karakteris-  sistemleri için büyük ve anlık oryantasyona göre zamanla   ve dolgu (gap-filler) radar sistemlerinin kullanılması gibi
 tikleri olarak kullanılabilir.  değişen RKA karakteristikleri sunabilmektedir. Radar sis-
                                                                       yaklaşımlar da mümkündür [2].




 52                                                                                                                53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60