Page 54 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 54

RADAR TEKNOLOJİLERİ
                                                                                                                                                                                                                                  BİLGEM TEKNOLOJİ





          Kuş sürüleri, hızlarına                           Kuş sürülerinin tespiti, izlenmesi ve uçuş güvenliği açı-                             teminin darbe gönderme anında pallerin bir kısmı uzaklaşan, diğer kısmı ise yaklaşan hareket davranışı sergileyecektir.
                                                            sından değerlendirilmesi amacıyla TÜBİTAK BİLGEM ve                                   Bununla birlikte, pallerin naselden pal uçlarına kadar olan farklı kısımları farklı radyal hıza sahip olacakları için, radar sis-
          ve sürü büyüklüğüne                               Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile birlikte geliş-                           teminde geniş bir spektrumda türbine ilişkin Doppler frekans bileşenleri oluşabilecektir.
                                                            tirilen Kuş Tespit Radarı (KUŞRAD) 40 km yarıçapındaki
          bağlı olarak hedef benzeri                        bir alanda kuş, kuş sürüleri ve uçak hedeflerini tespit ede-
                                                            bilmektedir.
          yansımalar oluşturmaları

          sebebiyle sahte tespit ve

          izlerin oluşmasına neden

          olabilmektedir.                                                                                                                                                                           Rüzgar türbinlerine
                                                                                                                                                                                                    olumsuz etkilerin
                                                                                                                                                                                                    giderilmesi için türbin


                                                                                                                                                                                                    konumlarının radarda tespit
         Modern hava gözlem radarları füze veya İHA (İnsansız
         Hava  Aracı)  gibi  hedeflere  benzer  RKA  özelliklerine  sa-                                                                                                                             edilmesi önemlidir.
         hip kuşları da hedef olarak tespit edebilmektedir. Kuşların
         RKA (Radar Kesit Alanı) değerlerinin düşük olması ve dü-
         şük hızlarda hareket edebilmeleri özellikle düşük frekans
         değerlerinde çalışan gözlem radarlarında kuş-hava aracı
         ayrımını zorlaştırmaktadır. Bu da radarın yanlış alarm ola-
         sılığını artırmaktadır..

         Eğer radar ile hedef arasında göreli bir hareket söz konu-
         suysa hedeften yansıyan sinyalin frekansında radyal hıza
         bağlı olarak bir sapma meydana gelir. Bu sapma hedefe                                                                                    Rüzgar Türbinlerinin Radara Olumsuz Etkileri
         ait Doppler frekansı olarak adlandırılır ve matematiksel
         olarak
                                                                                                                                                  • Kargaşa oluşturma, gerçek hedef tespitini desensitizas-  Rüzgar türbinlerine yönelik olumsuz etkilerin azaltılma-
                                  2                                                                                                               yona uğratma, alıcı sistemlerin yüksek yansıtıcılık sebe-  sı veya giderilmesi kapsamında uygulanması gereken en
                                                                                                                                                  biyle doyuma uğraması ve gölgeleme gibi etkileri
                                                                                                                                                                                                    önemli işlemlerden biri rüzgar türbini konumlarının ra-
                                      % &
                              =                                                                                                                   • Rüzgar türbinlerinin radar sistemlerine çok yakın ve   darda tespit edilmesidir. Türbin konumlarının hatalı tespit
                      !"#$
                                                                                                                                                  yüksek yansıtıcılağa sahip olmaları durumunda kuvvet-  edilmesi veya belirlenememesi durumunda, etki giderme
                                                                                                                                                  lendirici katmanlarının doyuma gitmesi            algoritması verimli bir biçimde kullanılamayacak, hatta
                                                                                                                                                  • 3B radar sistemlerinde, düşük irtifa huzmelerinin türbin   karışıklıklara sebebiyet verebilecektir.
         biçiminde ifade edilebilir [1]. Burada f_Dmax azami                                                                                      etkilerinden en fazla etkileneceği, yüksek irtifa huzmele-
         Doppler kayması (Hz), f_0 iletilen sinyalin frekansı (Hz),
         V_r radar ile hedef arasındaki hızın radyal bileşeni (m/s)                                                                               rinde ise, yan loblardan alınan türbin kaynaklı sinyallere   Rüzgar türbinlerinin etkilerini giderme hususunda eş za-
                                                                                                                                                                                                    manlı huzme işleme, geliştirilmiş CFAR teknikleri, sinyal
                                                                                                                                                  ilişkin olumsuz etkilerin görülebilmesi
         ve c ise ışığın boşluktaki hızıdır (m/s). Bununla birlikte ra-                                                                           • ATC (Air Traffic Control) radarları açısından, türbinlerin,   işleme algoritmaları, MP (Matching Pursuit) optimizas-
         dar ile tespit edilen cisme ait dönen ya da titreşen küçük                                                                               anlık duruş açılarına bağlı olarak RKA değerlerinin değiş-  yonu, CLEAN  tabanlı  metodolojiler,  adaptif  STC  (Sensi-
         parçalar varsa bu parçalar radar alıcısına ulaşan sinyalde                                                                               tiği ve zaman zaman ‘glint’ adı verilen yüksek parlamalar   tivity Time Control) gibi yöntemler uygulanabilmektedir.
         frekans modülasyonuna ve bu durumda Doppler frekans                                                                                      biçiminde radarda görülebilmesi                   Bununla birlikte, tilt açısı modifikasyonu ile birlikte radar
         kaymasında yan bandların oluşmasına neden olur. Olu-                                                                                     • Meteoroloji radar sistemlerinde, rüzgar türbinlerinin tes-  LoS’undan kaçınmak da bir yol olabilmektedir. Herhangi
         şan bu yan band etkileri mikro-Doppler olarak tanımlanır.   Rüzgâr Türbinlerinin Etkisi                                                  pit hatalarına yol açan gölgeleme etkisi oluşturabilmesi  bir donanımsal veya yazılımsal değişiklik gerektirmeye-
         Doppler ve Mikro-Doppler izgeleri, kuşların, hareket eden                                                                                • Hareket eden pallerin teorik olarak sonsuz sayıda üre-  cek biçimde, genel olarak radar sistemlerinin performan-
         benzer RKA değerine sahip insan yapımı bir hedeften ay-  Radar sistemleri açısından hedeflerin tespit edilebilme-                        teceği  farklı  Doppler  bileşeninin,  SAR  (Sentetik  Açıklıklı   sı üzerindeki etkilerini gideren; türbinlerin arazi arkasına
         rıştırılmasında kullanılabilir.                    sinde, hedeflerin RKA değeri büyük önem arz etmektedir.                               Radar) görüntülemede çapraz menzil bilgisinin Doppler   gizlenmesi (terrain screening), radarda görünmez-özellik-
                                                            Yüksek RKA değerine sahip hedeflerin radar sistemlerin-                               kaymasıyla ilişkili olarak hesaplanması sebebiyle SAR gö-  li rüzgar türbinlerinin kullanılması, etkileri azaltacak farklı
         RKA, Doppler ve Mikro-Doppler karakteristiklerinin yanı   de tespit edilme ihtimalleri yüksek olmaktadır. Rüzgar                         rüntülerinde çok sayıda sahte hedefe ve ilave olarak gö-  rüzgar çiftliği yerleşimleri, birçok algılayıcıdan veri topla-
         sıra, kuşlar uçuş özelliklerinden faydalanılarak diğer he-  türbini bileşenleri de elektriksel olarak büyük boyutları                    rüntüde bulanıklaşmaya sebep olabilmesi           mayı esas alan veri birleştirme (data fusion), çeşitli oto-
         deflerden  ayrıştırılabilir.  Kuşların  uçuş  yönü  ve  ani  yön   ve sahip oldukları malzemelerin özellikleri itibarı ile radar         şeklinde sıralanabilir.                           riteler tarafından oluşturulan mania planlarına uyulması
         değişimleri ile sürü halindeki manevraları uçuş karakteris-  sistemleri için büyük ve anlık oryantasyona göre zamanla                                                                      ve dolgu (gap-filler) radar sistemlerinin kullanılması gibi
         tikleri olarak kullanılabilir.                     değişen RKA karakteristikleri sunabilmektedir. Radar sis-
                                                                                                                                                                                                    yaklaşımlar da mümkündür [2].




          52                                                                                                                                                                                                                                    53
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59