Page 12 - bilgem-teknoloji-dergisi-11
P. 12

Lazer Teknolojileri                                                                                                                                                                                              BILGEM
                                                                                                                                                                                                                         TEKNOLOJI









              Bu sebeple iki kat frekans kayması gözlenir. Öte   LİDAR Uygulama Alanları                                               Havaalanı Güvenliği                                   Trafikteki yaya, araç, bisiklet gibi
                                                                                                                                       Boeing’in  bir  araştırmasına  göre  bir  uçuşun  en
              yandan formüldeki (c), kaynağın yaydığı dalganın                                                                         tehlikeli  kısmı  istatistiksel  olarak  kalkış  ve  iniş   unsurları ve hareket yönlerini
              (ses, elektromanyetik vs.) ortamdaki hızı olup Lİ-  Otonom Sürüş Sistemleri                                              süreçleridir.  Ölümcül  kazaların  %49’u  iniş  es-
              DAR sisteminde ışık hızını temsil eder.         Yeni  nesil  araçlar  sürüş  güvenliğini  sağlamak                       nasında  olurken  %14’ü  de  kalkış  sırasında  ya-  hızlı bir şekilde tespit edebilen LİDAR
                                                              ve insan kaynaklı hataları azaltmak için sürücü                          şanmaktadır. Bu durum, iniş ve kalkış esnasın-   teknolojisinin sağladığı veriler,
                                                              destek sistemleri ile donatılmaktadır. Park sen-                         da uçağın yere yakın olması sebebiyle pilotların
                                                              sörleri,  kör  nokta  gözleme,  şerit  ihlal  uyarı  sis-                ortaya çıkan problemleri çözmek için sürelerinin   sürücüsüz araçların çarpışma önleme
                                                              temleri  bu  destek  sistemlerinin  ilk  örnekleriydi.                   az olmasından kaynaklanmaktadır [3-4]. Bu se-    ve acil fren yardımı gibi destek
                                                              Kamera, RADAR ve LİDAR gibi alıcılardan gelen                            beple hava taşıtları, havaalanları etrafındaki hava
                                                              verileri işleyerek anlamlı hale getiren bu destek                        olaylarını, kuş sürülerini, pist üzerindeki yabancı   sistemlerinde kullanılmaktadır.
                                                              sistemler günümüzde daha da çeşitlenerek yarı                            cisimleri ve apron alanındaki tüm unsurları takip
                                                              ve tam otonom sürüşe imkân sağlayacak sevi-                              etmek  için  RADAR,  LİDAR  ve  anemometre  gibi
                                                              yeye geldi. Bu teknolojiler ve kullanım amaçları                         çeşitli sistemler ile donatılmıştır.            ani rüzgâr yön ve hız değişimleridir. Tahmin edil-
                                                              Şekil 3’te görülebilir.                                                                                                  mesi zor olan bu olaylar, özellikle alçak seviye-
                                                                                                                                                                                       de meydana geldiğinde son yaklaşma sırasında
                                                              LİDAR  teknolojisi  de  yüksek  çözünürlükte  ve                                                                         hava taşıtlarının hızını, irtifasını veya yan rüzgâr
                                                              doğrulukta  görüntüleme  yapabilmesi  sayesin-                                                                           bileşenini  aniden  değiştirebilir.  Bunlar  havacılık
                                                              de yaya, araç, bisiklet gibi trafikteki unsurları ve                                                                     açısından  oldukça  tehlikeli  olaylar  olup  tespit
                                                              hareket yönlerini hızlı bir şekilde tespit edebilir.                                                                     edilmeleri için pilot raporlarının ve nümerik hava
              Şekil 2. Doppler olayının kaynağın konum ve hızına göre   Bu sebeple yaya tespiti, çarpışma önleme ve acil
              frekansa olan etkisi                            fren yardımı gibi destek sistemler LİDAR algılayı-                                                                       tahmin  algoritmalarının  yanı  sıra  alçak  seviye
                                                              cı verisini kullanmaktadır.                                                                                              rüzgâr kırılımı uyarı sistemleri (LLWAS: Low Le-
              Evreuyumlu algılamada hedeften geri dönen ışık                                                                                                                           vel Windshear Alert System) kullanılmaktadır. Bu
              ile referans ışığın girişimi sonucunda ortaya çı-                                                                                                                        sistem,  pist  boyunca  yerleştirilen  anemometre-
              kan ara frekans, Doppler frekans kaymasını verir.                                                                                                                        lerden, X-bant polarimetrik Doppler radardan ve
              Buradan  hedefin  hızı  hesaplanır.  Sürekli  dalga                                                                                                                      3B Doppler LİDAR sisteminden gelen verileri bir
              LİDAR  sistemi,  evreuyumlu  algılama  kullanır-
              ken atımlı LİDAR sistemi, referans ile geri dönen                                                                                                                        yazılım aracılığıyla değerlendirerek hava kontrol
              ışığın zamanda örtüşememesi sebebiyle evreu-                                                                                                                             kulesine gerekli bilgileri ve uyarıları iletir.
              yumlu  algılamaya  uygun  değildir.  Ancak  atımı
              üretmeden  önce  sürekli  dalga  tohum  lazerden                                                                                                                         Anemometreler  yerel  olarak  rüzgâr  ölçümü  ya-
              referans alarak ve atım üretim sürecindeki faz ve                                                                        Şekil 4. Uçuş fazına göre ölümcül ve ölümcül olmayan kaza-  parken,  RADAR  ve  LİDAR  sistemleri  uçakların
              polarizasyon değişimleri düzeltilerek evreuyum-
              lu algılamaya uygun hale getirilebilir. Bu metot,                                                                        ların oranı [4]                                 yaklaşma ve uzaklaşma mesafelerini de kapsa-
              atımlı yöntem yüksek tepe gücü ile evreuyumlu                                                                                                                            yacak şekilde (>10km) uzaktan ölçüm yapabi-
              algılamanın  yüksek  hassasiyetini  ve  hız  ölçme                                                                       Bu  hava  olaylarından  rüzgâr  kırılımı(windshear)   lir. RADAR yağışlı ve sisli havalarda iyi perfor-
              kabiliyetini birleştirmesi sebebiyle rüzgâr LİDAR                                                                        ve  mikro  patlama  (microburst)  yerelde  oluşan   mans  gösterirken  LİDAR  açık  ve  kuru  havada
              sistemlerinde kullanılmaktadır.
              Burada LİDAR sistemlerinin optik sistem olarak
              sınıflandırılmasından  bahsettik.  Ayrıca,  LİDAR
              sistemlerinde çalıştıkları platformlara göre uydu,
              hava, kara  gibi sınıflandırmalar da mevcuttur.
                                                              Şekil 3. Otonom sürüş sistemlerinde kullanılan algılayıcılar ve
              Uydu  platformlarında  kullanılan  LİDAR  sistem-  kullanım amaçları
              leri, genellikle dünyanın, yüzeyinin ve atmosferin
              görüntülenmesi amacıyla kullanılır.             Topografya
                                                              Uçak ve helikopter gibi hava platformlarına en-
              Hava  platformlarındaki  LİDAR  sistemleri  ölçüm   tegre edilen LİDAR sistemleri şehir planlamasın-
              yapılan  yüzeye  göre  topografik  ve  batimetrik   da,  tarım  arazilerinin  denetlenmesinde,  orman
              olarak ayrılırlar. Topografik LİDAR teknolojisi kı-  yoğunluğunun  ve  kaybının  tespitinde  kullanıl-
              zılötesi ışık kullanarak haritalama yaparken bati-  maktadır.  LİDAR  taraması  sonucunda  gelenek-
              metrik LİDAR teknolojisi su kütlelerinin derinliği-  sel fotogrametrik metotlardan daha doğru daha
              ni ve tabanını ölçmek için suya nüfuz eden yeşil   detaylı topografik modeller elde edilir. Bu sayısal
              ışık kullanır.
                                                              yükseklik  modelleri  sayesinde  hızlı  bir  şekilde
              Otonom  sürüş  için  kullanılan  mobil  LİDAR  sis-  kaçak  yapılaşma,  arazilerin  amacı  dışında  kul-
              temleri  ile  madencilik,  arkeoloji,  mimarlık  ve   lanımı  ve  yapılaşmanın  imar  yönetmeliğine  uy-
              mühendislik  alanlarında  sıkça  kullanılan  ve  bir   gunluğu  denetlenebilmektedir.  Hatta  ormanlık
              yapının 3B modelini yüksek çözünürlükte çıkar-  alanlardaki  ağaç  tipleri  ve  tarım  arazilerindeki
              maya yarayan statik karasal LİDARl sistemleri de   toprak verimliliği de LİDAR sistemleri sayesinde                                      Şekil 5. Bir mikro patlama olayı (solda) ve pistten çıkmış bir pervaneli uçak (sağda)
              bulunmaktadır.                                  belirlenebilmektedir [2].




                                                          10                                                                                                                     11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17