Page 11 - bilgem-teknoloji-dergisi-11
P. 11

Lazer Teknolojileri                                                                              BILGEM
                                                                                                  TEKNOLOJI







                                                                     LİDAR teknolojisi, dalga boyunun
 LİDAR Teknolojileri   sağlamak  için  LİDAR  ve  RADAR  sistemleri  birlikte   yüksek çözünürlükte ve doğrulukta
             kullanılmaktadır.
                                                                     kısa olması sayesinde daha
             Çalışma Prensibi
             LİDAR  sistemleri,  çalışma  prensiplerine  göre  ikiye
 Hayatın İçinde  ayrılır.  Geleneksel  yöntem  (Pulsed  Time  of  Flight),   görüntüleme yaparak radarın gözünden
                                                                kaçabilen küçük objeleri şekilleriyle
             hedefe  bir  lazer  atımı  yollar  ve  hedeften  yansıyan
                                                                birlikte tespit edebilir.
             veya saçılan ışığın ne kadar zamanda geri döndü-
             ğünü  elektronik  olarak  kaydeder.  Ölçülen  bu  uçuş
             zamanı (Δt) ışık hızı ile çarpılarak toplam uçuş yolu
             (2D) ve hedefin mesafesi (D) hesaplanır.          doğru orantılıdır. Çünkü uçuş süresinde referans ışığın
 Dr. Rasül Torun – Araştırmacı, Dr. Erkan Demirci – Başuzman Araştırmacı, Dr. İsa Kiyat – Başuzman Araştırmacı,   frekansı doğrusal olarak γ Hz/s hızıyla değiştirilmiştir:
 Dr. Mehdi Yavuz Yüce – Başuzman Araştırmacı, Dr. Mustafa Eryürek – Uzman Araştırmacı / BİLGEM UEKAE   c
                           D=    Δt
                               2
             Öte  yandan  AMCW  (Amplitude  Modulated  Conti-  Eğer  hedef  hareketli  ise  geri  dönen  ışık  Doppler
             nuous  Wave:  Genlik  Modülasyonlu  Sürekli  Dalga)   etkisi sebebiyle ekstra frekans kayması yaşar. Bu
             kullanılan LİDAR sistemi, bir sürekli dalga lazerinin   durum mesafe ölçümünde hataya sebep olacak bir
             parlaklığını modüle edip (ω_mod) hedeften geri dö-  etmen  gibi  gözükse  de  sürekli  dalga  kullanılması,
             nen ışığın uçuş süresince kazandığı fazı (Δt) ölçer.   mesafenin farklı frekanslarda ölçülmesini ve sonuç-
             Bu ölçüm için elektronik veya optik faz dedektörleri   ların  işlenerek  hem  mesafe  hem  de  hız  bilgisinin
             kullanılabilir.  Optik  alanında  evreuyumlu  algılama   elde edilmesini sağlar.
             (coherent detection) hedeften geri dönen ışığı refe-
             rans ışık (local oscillator) ile karıştırarak ortaya çı-  Doppler Etkisi ve Doppler LİDAR
             kan girişimden faz farkını hesaplar. Ölçülen bu faz   Doppler etkisi, dalga kaynağı herhangi bir cisimden
             farkından uçuş zamanı (Δt) ve hedefin uzaklığı (D)   yayılan  dalgaların  frekans  ve  dalga  boyunun  bir
             hesaplanır.                                       gözlemci tarafından gözlenen cismin görece konu-
                                                               muna ve hareketine göre farklı algılanması olayıdır.
                                                               Bu duruma örnek olarak yoldan geçen ambulansın
                                                               sirenini yaklaşırken tiz (yüksek frekans), uzaklaşır-
                                                               ken pes (düşük frekans) olarak duymamız verile-
             Diğer bir sürekli dalga metodu olan FMCW (Frequ-  bilir (Şekil 2). Bu frekans kayması (Δf_D) kaynağın
             ency Modulated Continuous Wave: Frekans Modü-
 LİDAR (Işık Algılama ve Menzil Saptama) lazer ışığı kullanarak   lasyonlu  Sürekli  Dalga)  kullanılan  LİDAR  sistemi   frekansına (f_0) ve gözlemci – gözlenen arasındaki
 bir hedefin mesafesini ve hızını ölçmeyi sağlayan bir teknolojidir.  ise bir lazerin frekansını zamanla doğrusal olarak   göreceli hıza (Δv) bağlıdır.  RADAR  ve LİDAR sis-
             değiştirir. Hedeften geri dönen ışık ile referans ışık   temlerinde genelde kaynak ve algılayıcı aynı yerde
             evreuyumlu dedektör ile algılandığında ara frekans   bulunduğundan  dalga  Doppler  etkisini  hem  he-
 İDAR (Light Detection and Ranging-Işık Al-  tirmektedir.  Lazer  ışınları  hem  uzaysal  hem  de   (Δf) oluşur ve bu ara frekans uçuş zamanı (Δt) ile   defe giderken hem de geri dönerken tecrübe eder.
 gılama ve Menzil Saptama) çalışma prensibi   zamansal uyuma (coherence) sahiptir. Uzaysal
 LRADAR (Radio Detection and Ranging) tek-  uyumları  sayesinde  çok  düşük  demet  dağılma
 nolojisi ile benzerdir. Ancak, kaynak olarak rad-  açısına sahip olan lazerler,  hedefin yüksek çözü-
 yo dalgaları yerine elektromanyetik tayfın daha   nürlükte taranabilmesini mümkün kılar. Zaman-
 yüksek frekans (daha kısa dalga boyu) bölgesin-  sal uyum ise ışığın gidişi ve dönüşü süresince
 de bulunan kızılötesi veya görünür ışığı kullanır.   kaynaktaki ışığın aynı özellikte kalmasını sağla-
 Dalga boyunun kısa olması, LİDAR teknolojisinin   ması sebebiyle evreuyumlu (coherent detection)
 daha yüksek çözünürlükte ve doğrulukta görün-  algılama yapılmasına olanak sağlar. Bu sayede
 tüleme  yapmasını  sağlar.  Bu  sayede  radarların   hem  daha  düşük  geri  yansımalar  algılanabi-
 gözden  kaçırabildiği  küçük  objeleri  şekilleriyle   lir  hem  de  hedefin  hızı  ölçülebilir.  Ancak,  lazer
 birlikte tespit edebilir. Şekil 1’de trafikte oluşan   ışınlarının su buharı tarafından soğurulması ve
 bir senaryonun LİDAR teknolojisi ve yüksek çö-  saçılmaya  uğrayabilmesi,  LİDAR  teknolojisinin
 zünürlüklü  RADAR  teknolojisi  ile  görüntüleme   yağmur, sis, pus ve kar gibi kötü hava koşulların-
 sonuçları görülmektedir.  da çalışmasını sınırlar. Bu sebeple otonom sü-
 rüşten hava trafik yönetimine, uzay araştırmala-
 Öte yandan, radyo dalgasından ışığa geçiş bazı   rından askeri uygulamalara kadar birçok alanda    LİDAR  Yüksek Çözünürlüklü RADAR
 avantajları  ve  dezavantajları  beraberinde  ge-  kullanılabilir verinin sürekliliğini ve güvenilirliğini
                  Şekil 1. Trafikte oluşan bir senaryonun LİDAR ve yüksek çözünürlüklü RADAR ile görüntüleme sonuçları [1]








 8                                                        9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16