Page 13 - bilgem-teknoloji-dergisi-11
P. 13

Lazer Teknolojileri                                                                              BILGEM
                                                                                                  TEKNOLOJI









 Bu sebeple iki kat frekans kayması gözlenir. Öte   LİDAR Uygulama Alanları  Havaalanı Güvenliği  Trafikteki yaya, araç, bisiklet gibi
                Boeing’in  bir  araştırmasına  göre  bir  uçuşun  en
 yandan formüldeki (c), kaynağın yaydığı dalganın   tehlikeli  kısmı  istatistiksel  olarak  kalkış  ve  iniş   unsurları ve hareket yönlerini
 (ses, elektromanyetik vs.) ortamdaki hızı olup Lİ-  Otonom Sürüş Sistemleri  süreçleridir.  Ölümcül  kazaların  %49’u  iniş  es-
 DAR sisteminde ışık hızını temsil eder.   Yeni  nesil  araçlar  sürüş  güvenliğini  sağlamak   nasında  olurken  %14’ü  de  kalkış  sırasında  ya-  hızlı bir şekilde tespit edebilen LİDAR
 ve insan kaynaklı hataları azaltmak için sürücü   şanmaktadır. Bu durum, iniş ve kalkış esnasın-  teknolojisinin sağladığı veriler,
    destek sistemleri ile donatılmaktadır. Park sen-  da uçağın yere yakın olması sebebiyle pilotların
 sörleri,  kör  nokta  gözleme,  şerit  ihlal  uyarı  sis-  ortaya çıkan problemleri çözmek için sürelerinin   sürücüsüz araçların çarpışma önleme
 temleri  bu  destek  sistemlerinin  ilk  örnekleriydi.   az olmasından kaynaklanmaktadır [3-4]. Bu se-  ve acil fren yardımı gibi destek
 Kamera, RADAR ve LİDAR gibi alıcılardan gelen   beple hava taşıtları, havaalanları etrafındaki hava
 verileri işleyerek anlamlı hale getiren bu destek   olaylarını, kuş sürülerini, pist üzerindeki yabancı   sistemlerinde kullanılmaktadır.
 sistemler günümüzde daha da çeşitlenerek yarı   cisimleri ve apron alanındaki tüm unsurları takip
 ve tam otonom sürüşe imkân sağlayacak sevi-  etmek  için  RADAR,  LİDAR  ve  anemometre  gibi
 yeye geldi. Bu teknolojiler ve kullanım amaçları   çeşitli sistemler ile donatılmıştır.   ani rüzgâr yön ve hız değişimleridir. Tahmin edil-
 Şekil 3’te görülebilir.                                        mesi zor olan bu olaylar, özellikle alçak seviye-
                                                                de meydana geldiğinde son yaklaşma sırasında
 LİDAR  teknolojisi  de  yüksek  çözünürlükte  ve               hava taşıtlarının hızını, irtifasını veya yan rüzgâr
 doğrulukta  görüntüleme  yapabilmesi  sayesin-                 bileşenini  aniden  değiştirebilir.  Bunlar  havacılık
 de yaya, araç, bisiklet gibi trafikteki unsurları ve           açısından  oldukça  tehlikeli  olaylar  olup  tespit
 hareket yönlerini hızlı bir şekilde tespit edebilir.           edilmeleri için pilot raporlarının ve nümerik hava
 Şekil 2. Doppler olayının kaynağın konum ve hızına göre   Bu sebeple yaya tespiti, çarpışma önleme ve acil
 frekansa olan etkisi  fren yardımı gibi destek sistemler LİDAR algılayı-  tahmin  algoritmalarının  yanı  sıra  alçak  seviye
 cı verisini kullanmaktadır.                                    rüzgâr kırılımı uyarı sistemleri (LLWAS: Low Le-
 Evreuyumlu algılamada hedeften geri dönen ışık                 vel Windshear Alert System) kullanılmaktadır. Bu
 ile referans ışığın girişimi sonucunda ortaya çı-              sistem,  pist  boyunca  yerleştirilen  anemometre-
 kan ara frekans, Doppler frekans kaymasını verir.              lerden, X-bant polarimetrik Doppler radardan ve
 Buradan  hedefin  hızı  hesaplanır.  Sürekli  dalga            3B Doppler LİDAR sisteminden gelen verileri bir
 LİDAR  sistemi,  evreuyumlu  algılama  kullanır-
 ken atımlı LİDAR sistemi, referans ile geri dönen              yazılım aracılığıyla değerlendirerek hava kontrol
 ışığın zamanda örtüşememesi sebebiyle evreu-                   kulesine gerekli bilgileri ve uyarıları iletir.
 yumlu  algılamaya  uygun  değildir.  Ancak  atımı
 üretmeden  önce  sürekli  dalga  tohum  lazerden               Anemometreler  yerel  olarak  rüzgâr  ölçümü  ya-
 referans alarak ve atım üretim sürecindeki faz ve   Şekil 4. Uçuş fazına göre ölümcül ve ölümcül olmayan kaza-  parken,  RADAR  ve  LİDAR  sistemleri  uçakların
 polarizasyon değişimleri düzeltilerek evreuyum-
 lu algılamaya uygun hale getirilebilir. Bu metot,   ların oranı [4]  yaklaşma ve uzaklaşma mesafelerini de kapsa-
 atımlı yöntem yüksek tepe gücü ile evreuyumlu                  yacak şekilde (>10km) uzaktan ölçüm yapabi-
 algılamanın  yüksek  hassasiyetini  ve  hız  ölçme   Bu  hava  olaylarından  rüzgâr  kırılımı(windshear)   lir. RADAR yağışlı ve sisli havalarda iyi perfor-
 kabiliyetini birleştirmesi sebebiyle rüzgâr LİDAR   ve  mikro  patlama  (microburst)  yerelde  oluşan   mans  gösterirken  LİDAR  açık  ve  kuru  havada
 sistemlerinde kullanılmaktadır.
 Burada LİDAR sistemlerinin optik sistem olarak
 sınıflandırılmasından  bahsettik.  Ayrıca,  LİDAR
 sistemlerinde çalıştıkları platformlara göre uydu,
 hava, kara  gibi sınıflandırmalar da mevcuttur.
 Şekil 3. Otonom sürüş sistemlerinde kullanılan algılayıcılar ve
 Uydu  platformlarında  kullanılan  LİDAR  sistem-  kullanım amaçları
 leri, genellikle dünyanın, yüzeyinin ve atmosferin
 görüntülenmesi amacıyla kullanılır.   Topografya
 Uçak ve helikopter gibi hava platformlarına en-
 Hava  platformlarındaki  LİDAR  sistemleri  ölçüm   tegre edilen LİDAR sistemleri şehir planlamasın-
 yapılan  yüzeye  göre  topografik  ve  batimetrik   da,  tarım  arazilerinin  denetlenmesinde,  orman
 olarak ayrılırlar. Topografik LİDAR teknolojisi kı-  yoğunluğunun  ve  kaybının  tespitinde  kullanıl-
 zılötesi ışık kullanarak haritalama yaparken bati-  maktadır.  LİDAR  taraması  sonucunda  gelenek-
 metrik LİDAR teknolojisi su kütlelerinin derinliği-  sel fotogrametrik metotlardan daha doğru daha
 ni ve tabanını ölçmek için suya nüfuz eden yeşil   detaylı topografik modeller elde edilir. Bu sayısal
 ışık kullanır.
 yükseklik  modelleri  sayesinde  hızlı  bir  şekilde
 Otonom  sürüş  için  kullanılan  mobil  LİDAR  sis-  kaçak  yapılaşma,  arazilerin  amacı  dışında  kul-
 temleri  ile  madencilik,  arkeoloji,  mimarlık  ve   lanımı  ve  yapılaşmanın  imar  yönetmeliğine  uy-
 mühendislik  alanlarında  sıkça  kullanılan  ve  bir   gunluğu  denetlenebilmektedir.  Hatta  ormanlık
 yapının 3B modelini yüksek çözünürlükte çıkar-  alanlardaki  ağaç  tipleri  ve  tarım  arazilerindeki
 maya yarayan statik karasal LİDARl sistemleri de   toprak verimliliği de LİDAR sistemleri sayesinde   Şekil 5. Bir mikro patlama olayı (solda) ve pistten çıkmış bir pervaneli uçak (sağda)
 bulunmaktadır.  belirlenebilmektedir [2].




 10                                                       11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18