Page 204 - Yazılım Teknolojileri Araştırma Bülteni 2023
P. 204
204 | Dönüşümün Anahtarı: Ürünleştirme İle Kurumunuzu Zirveye Taşıyın
3. Yazılımın Ürünleştirilmesi
Bu konudaki dergi makaleleri bunu nadiren tartışmaktadır. Yazılım endüstrisine özgü soyutlama
ve elle tutulamazlık açısından, yazılım alanındaki ürünleştirme, hizmet alanındakine benzer. Bu
nedenle, literatürde belgelenen ürünleştirmenin bir yönü de standartlaştırmadır. Ürünleştirme
aynı zamanda bir ürünün içeriğinin paketlenmesini, elle tutulur hale getirilmesini ve bir alıcıya
satılabilecek bir ürün olarak hedeflenmesini de içerir. Ürünleştirme, pazarlama ve ticarileştirme
ile ilgilidir ve pazar talepleri ile geliştirme arasında bir bağlantı olarak gösterilmektedir.
Sorun, literatürde çoğunlukla yazılımla ilgili konularda tartışılan ürünleştirme fikrinin kısmen
benimsenmesinde yatmaktadır. Yazılım bağlamında ürünleştirme, bilgisayar programları, süreçler
ve veriler gibi yazılım tabanlı değişim nesnelerinin ele alınmasını ifade eder. Geliştirme ve pazar
arasındaki arayüzde yer alan bir dizi eylem “ürünleştirme” olarak adlandırılır ve bunların amacı
tekrarlama ve ölçeklenebilirliği garanti eden standartlaştırmadır.
4. Teknolojinin Ürünleştirilmesi
Teknoloji ürünleştirme, Ar-Ge sonucunda ortaya çıkan yaratıcı konseptlerin çalışan ürünlere
dönüştürülmesi ve pazara sunulması sürecidir. Bu, çok disiplinli, karmaşık ve yakın iş birliği
gerektiren bir süreçtir. Mühendislik ve tasarım ekipleri ilk aşamada teknik gelişmeleri hayata
geçirmek için çalışır. Iş geliştirme ve pazarlama uzmanları daha sonra ürünün hedef pazarının
kim olduğunu belirler ve ihtiyaçlarını karşılayacak yöntemler oluşturur. Ürünleştirme sürecinde
sürdürülebilirlik, rekabet avantajları ve maliyet analizi de dikkate alınmalıdır. Özetle, teknolojiyi
ürüne dönüştürme süreci, farklı uzmanlık alanlarını bir araya getirmeyi ve hem teknik hem de
ticari açıdan uygulanabilir başarılı ürünler üretmek için bunları koordine etmeyi içerir.
Ürünleştirme Yol Haritası
Ürünün tanımı, faydaları, kısa ve uzun vadeli amaçları, hedeflenen müşterilerin proto personalarının
(geçici, kullanıcı araştırmalarına dayanmayan persona çeşidi) çıkarılması ayrıca ürünün geliştirilmesi
için geçmişte neler yapıldı, gelecekte neler yapılacak, riskler ve güçlü yanlar neler, rakip ve
paydaşlar kimler sorularına yanıt bulunması ve kısa, orta ve uzun vadeli yol haritasını çıkarma gibi
ve benzeri aşamalarla ürünleştirme kapsamında çalışmalar yürütülebilir. Ancak ürünleştirmenin
temeli genellikle şu dört adıma dayanır (Suominen, Kantola, & Tuominen, 2009):
1. Bir değer teklifi oluşturmak.
2. Bir satış ünvanı vermek (Stock keeping unit-stok tutma birimi).
3. Bir satış paketi oluşturmak (bir çevrimiçi mağaza ve/veya bir Saas hizmeti olabilir).
4. Fiyatlandırma ve satış malzemelerini sıralamak.
Bir diğer önemli nokta özellikle yazılım geliştirme ve teknoloji sektörleri kapsamında;
standartlaştırılmış bileşenlerle özelleştirilmiş teslimatta bulunmak: Teslimat içeriği kabaca
standartlaştırılarak müşterilere aynı ürün ve paket teslim edilir ve yine müşterinin ihtiyaçlarına
yönelik özel taleplerini karşılamak için standart paketlerin birçok konfigürasyonu yapılabilir.
Yazılım sektöründe bu formatı uygulayarak satış yapan pek çok firma bulunmaktadır.