Page 204 - Yazılım Teknolojileri Araştırma Bülteni 2023
P. 204

204 | Dönüşümün Anahtarı: Ürünleştirme İle Kurumunuzu Zirveye Taşıyın



           3. Yazılımın Ürünleştirilmesi


           Bu konudaki dergi makaleleri bunu nadiren tartışmaktadır. Yazılım endüstrisine özgü soyutlama
           ve elle tutulamazlık açısından, yazılım alanındaki ürünleştirme, hizmet alanındakine benzer. Bu
           nedenle,  literatürde  belgelenen  ürünleştirmenin  bir  yönü  de  standartlaştırmadır.  Ürünleştirme
           aynı zamanda bir ürünün içeriğinin paketlenmesini, elle tutulur hale getirilmesini ve bir alıcıya
           satılabilecek bir ürün olarak hedeflenmesini de içerir. Ürünleştirme, pazarlama ve ticarileştirme
           ile  ilgilidir  ve  pazar  talepleri  ile  geliştirme  arasında  bir  bağlantı  olarak  gösterilmektedir.
           Sorun,  literatürde  çoğunlukla  yazılımla  ilgili  konularda  tartışılan  ürünleştirme  fikrinin  kısmen
           benimsenmesinde yatmaktadır. Yazılım bağlamında ürünleştirme, bilgisayar programları, süreçler
           ve veriler gibi yazılım tabanlı değişim nesnelerinin ele alınmasını ifade eder. Geliştirme ve pazar
           arasındaki arayüzde yer alan bir dizi eylem “ürünleştirme” olarak adlandırılır ve bunların amacı
           tekrarlama ve ölçeklenebilirliği garanti eden standartlaştırmadır.

           4. Teknolojinin Ürünleştirilmesi

           Teknoloji  ürünleştirme,  Ar-Ge  sonucunda  ortaya  çıkan  yaratıcı  konseptlerin  çalışan  ürünlere
           dönüştürülmesi  ve  pazara  sunulması  sürecidir.  Bu,  çok  disiplinli,  karmaşık  ve  yakın  iş  birliği
           gerektiren  bir  süreçtir.  Mühendislik  ve  tasarım  ekipleri  ilk  aşamada  teknik  gelişmeleri  hayata
           geçirmek  için  çalışır.  Iş  geliştirme  ve  pazarlama  uzmanları  daha  sonra  ürünün  hedef  pazarının
           kim olduğunu belirler ve ihtiyaçlarını karşılayacak yöntemler oluşturur. Ürünleştirme sürecinde
           sürdürülebilirlik, rekabet avantajları ve maliyet analizi de dikkate alınmalıdır. Özetle, teknolojiyi
           ürüne dönüştürme süreci, farklı uzmanlık alanlarını bir araya getirmeyi ve hem teknik hem de
           ticari açıdan uygulanabilir başarılı ürünler üretmek için bunları koordine etmeyi içerir.




           Ürünleştirme Yol Haritası


           Ürünün tanımı, faydaları, kısa ve uzun vadeli amaçları, hedeflenen müşterilerin proto personalarının
           (geçici, kullanıcı araştırmalarına dayanmayan persona çeşidi) çıkarılması ayrıca ürünün geliştirilmesi
           için  geçmişte  neler  yapıldı,  gelecekte  neler  yapılacak,  riskler  ve  güçlü  yanlar  neler,  rakip  ve
           paydaşlar kimler sorularına yanıt bulunması ve kısa, orta ve uzun vadeli yol haritasını çıkarma gibi
           ve benzeri aşamalarla ürünleştirme kapsamında çalışmalar yürütülebilir. Ancak ürünleştirmenin
           temeli genellikle şu dört adıma dayanır (Suominen, Kantola, & Tuominen, 2009):


             1.  Bir değer teklifi oluşturmak.

             2.  Bir satış ünvanı vermek (Stock keeping unit-stok tutma birimi).

             3.  Bir satış paketi oluşturmak (bir çevrimiçi mağaza ve/veya bir Saas hizmeti olabilir).

             4.  Fiyatlandırma ve satış malzemelerini sıralamak.


           Bir diğer önemli nokta özellikle yazılım geliştirme ve teknoloji sektörleri kapsamında;
           standartlaştırılmış bileşenlerle özelleştirilmiş teslimatta bulunmak: Teslimat içeriği kabaca
           standartlaştırılarak müşterilere aynı ürün ve paket teslim edilir ve yine müşterinin ihtiyaçlarına
           yönelik özel taleplerini karşılamak için standart paketlerin birçok konfigürasyonu yapılabilir.
           Yazılım sektöründe bu formatı uygulayarak satış yapan pek çok firma bulunmaktadır.
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209