Page 203 - Yazılım Teknolojileri Araştırma Bülteni 2023
P. 203
Dönüşümün Anahtarı: Ürünleştirme İle Kurumunuzu Zirveye Taşıyın | 203
Ar-Ge’deki yeri oldukça önemli olan ürünleştirmenin literatür deki yeri de oldukça kapsamlıdır.
Mühendislik perspektifiyle bakılan ürün oluşturma süreci ile ticari odaklı bakış açısıyla ilerleyen
pazarlamacıların, yeni ürün geliştirme süreçlerini birleştirmeyi veya bütünleştirmeyi bekleyen
bir kavram olarak değerlendirilebilir. Kavram hem bilimsel literatürde hem de sektör bazında
düşünüldüğünde tam olarak sınırları çizilmiş ve netleşmiş bir tanıma sahip değildir. Ancak
bununla birlikte, bilimsel literatürde ürünleştirmeyi tanımlamaya yönelik birkaç girişimde daha
bulunulmuştur. Yazılım geliştirme bağlamında, ürünleştirme sürecini bir ürün sürüm süreci olarak
tanımlamışlardır. Ürün geliştirme sürecinin, ürünleştirme sürecinin bir parçası olduğu iddiası
ürünleştirmenin sadece yeni ürünler geliştirmekten daha fazlası olduğunu açıkça göstermektedir.
Ürünleştirmeden “teklifteki öğelerin standardizasyonu” olarak da bahsedilebilir (Suominen,
Kantola, & Tuominen, 2009). Özellikle proje odaklı çalışan kurumlar için; benzersiz hizmet yoğun
müşteri projelerinden standart kitlesel pazar ürünlerine doğru bir geçiş süreci veya değişim olarak
özetlenebilir.
Tanımlardan yola çıkarak ürünleştirmenin aslında müşteri ihtiyaçlarının analiz edildiği, ürünün
tasarlandığı, özelliklerinin belirlendiği, pazar ve hedef kitle analizlerinin yapıldığı, üretme
yeteneğinin belirlendiği ve ticari satışa sunulmak üzere hazır hale getirildiği sistematik bir süreç
olduğu söylenebilir. Özetle üretilen bilgilerden yola çıkarak, piyasada geçerli, fiyatına göre kaliteli
ve standartlaşmış bir süreç sonucu ortaya çıkan ürün için ürünleştirme sürecinden geçmiştir,
denilebilir.
Ürünleştirme Için Literatür Kapsamında Yapılan Sınıflandırma
1. Ürün Üretimi
Ürün üretimi kapsamında ürünleştirme, mühendislikle ilgili görevleri ve uygulanabilir bir ürünün
geliştirilmesini içermektedir. Ürünleştirme, birbiriyle ilişkili bir dizi faaliyet olarak ürün geliştirme
ve ticarileştirmenin kesiştiği noktada yer alıyor gibi görünmektedir. Daha kapsamlı bir yaklaşım
benimseyerek ve işleri daha fiziksel ve anlaşılır hale getirmek ve müşteriye değer sağlamak için
tamamlayıcı faaliyetleri dâhil ederek, ürün geliştirme ve mühendisliğin ötesine geçmektedir.
Ürünleştirme, mühendislik bileşenlerini içerir ve hem maddi hem de maddi olmayan bileşenlere
sahip somut mallar ve ürünler bağlamında ürünlerin geliştirilmesine ve piyasaya sürülmesine
yardımcı olur. Kısaca benzersiz bir amaca hizmet eder.
2. Hizmetin Ürünleştirilmesi
Literatürde tanımlandığı şekliyle ürünleştirmenin özellikleri, hizmetlerin ürünleştirilmesi bakış
açısı ile bu kategoride özetlenmektedir. Tedarik edilenin hem gerçek hem de soyut olması,
hizmet sektörlerindeki işletmeler için bir zorluk teşkil etmektedir. Bu bağlamda, ürünleştirmenin
verimsizlikleri azaltma ile hizmetlerin somut, ürün benzeri ve yeniden üretilebilir doğasını
geliştirmede rol oynadığı görülmektedir. Daha iyi ölçeklenebilirlik ve hizmet içeriğinin anlaşılması
bu sayede mümkün olabilir. Literatür, diğer faaliyetlerle olan ilişki konusunda çok fazla ayrıntıya
girmemekte, ancak ürünleştirme ile ilgili olarak hizmetlerin içeriği, ambalajı ve fiyatını ele
almaktadır. Ürünleştirme sürecinin bir nevi satıştan önce geldiği söylenmektedir.