Page 202 - Yazılım Teknolojileri Araştırma Bülteni 2023
P. 202
202 | Dönüşümün Anahtarı: Ürünleştirme İle Kurumunuzu Zirveye Taşıyın
Ürün Nedir?
Oxford sözlüğüne göre: Bir ürün, “satış için üretilmiş veya rafine edilmiş bir eşya veya madde”
olarak tanımlanır (Suominen, Kantola, & Tuominen, 2009).
Türk Dil Kurumu’na (TDK) göre: Doğadan elde edilen, üretilen yararlı şey, mahsul. Türlü endüstri
alanlarında ham maddelerin işlenmesiyle elde edilen şey olarak tanımlanır (Türk Dil Kurumu, t.y.).
Ürünleştirme Nedir?
Yazılım sektöründe en zorlu seçimlerden biri ürünleştirmeye gidip gitmemeye karar vermektir.
Bu ayrımın farkına varan bir yazılım geliştirme şirketi kendine şu soruyu sormaya başlar: “Neden
benzer şeyleri tekrar tekrar ve farklı kurumlar için üretiyoruz? Neden ürünleştirmiyoruz?” Bu kararı
veren kurumların organizasyonları, yönetim tarzları ve iş süreçleri de farklılık göstermeye başlar ve
organizasyonlar proje yönetiminden ürün yönetimine, teknik yetkinliklerden satış yetkinliklerine
ve kod kütüphanelerinden modül kütüphanelerine geçiş yapar.
Ürünleştirme; bir yöntem, kavram, yetenek veya hizmetin, tüketicilere sunulmak üzere ticari olarak
uygulanabilir hale getirilmesi için oluşturulması veya değiştirilmesi sürecidir. Ayrıca ürünleştirme,
dâhili bir beceri veya hizmeti standartlaştırılmış, iyice test edilmiş, paketlenmiş ve pazarlanmış
bir mala dönüştürme sürecidir. Ürünleştirilmiş hizmetler de paketlenebilir ve abonelik gerektiren
hizmetler olarak sunulabilir. Bağımsız yüklenici veya işletme sahibi olarak çalışan bireyler,
yazarlık veya şirket yönetimi gibi hizmetler sunarak para kazanabilirler. Bilgi birikimlerinin, şirket
planlarının nasıl hazırlanacağını öğreten bir kursa dönüştürülebilir. Yani genellikle ana kurumu
veya faaliyeti işletmek için gereken becerileri, ekipmanı veya süreçleri kullanan bir yan girişim
şeklinde ürünleştirme yapılabilir. Bir müşteri için bir çözümün paketlenmesi ve bunun düzenli bir
teklif haline getirilebilmesi ürünleştirme kapsamında yapılabilecek ve kurum kazancını artırmaya
fayda sağlayacak bir aksiyon olur. Diğer bir deyişle, bire bir danışmanlık sunan bir danışman veya
kurum, günlük olarak kullanılan bilgiyi kendin yap kiti haline getirebilir ve satabilir. Ürünleştirme
sonucu olarak her müşteri aynı düzeyde standartlaştırılmış ürün veya hizmet teklifini alacaktır. Bu
da daha az emek sarf ederek veya daha fazla kaynakla daha fazla ürün satabilmenin önünü açar
ve karlılığı artırır.