Page 47 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 47

RADAR TEKNOLOJİLERİ
                                                                                                      BİLGEM TEKNOLOJİ



 yansıyıp gelen sinyal bileşenleri de bulunmaktadır. Huz-  video sinyali (genlik) ve taranan pist parçasının uydu gö-
 menin aydınlattığı alandan hedef dışındaki tüm yansıma-  rüntüsü gösterilmektedir. Pist bölgesi koyu lacivert renk,   Pist üzerinden, kenar ışıklarından, pist kenarındaki bitki-
 lar  toplamı  kargaşayı  oluşturur.  Huzme  görüş  alanı  içe-  yüksek RKA’lı yansıtıcıların (park etmiş uçaklar, binalar,   FOD tespit radarları ihtiyaca   lerden, yön levhalarından vb. gelen yansımalar yer karga-
 risinde pist, yeşillik alanlar, taksi yolları, pist aydınlatma   pist kenar ışıkları, vb.) bulunduğu bölgeler daha açık sarı,   şası olarak modellenmekte ve hesaba katılmaktadır. Ay-
 ışıkları ve diğer yapılar (direkler, işaret levhaları, apron   turkuaz ve kırmızı renklerde görünmektedir. Yüksek çözü-  cevap veren yenilikler olup   rıca bir gürültü bileşeni de (η(t)) sinyale eklenmektedir.
 binaları, vb.) bulunmaktadır.  Aşağıdaki şekilde  Antalya   nürlüklü mm-dalga radar ile pistin görüntüsü net şekilde   Bu durumda elde edilen menzil profilinde yer kargaşası
 Havalimanı’ndaki FODRAD sisteminin bir taramasına ait   oluşturulmaktadır.  yaygınlaşması ihtiyaçtan   ve hedefe ait bileşenler bulunacaktır. Yer kargaşasından
                     öte bir zorunluluk haline                         kaynaklanan sinyalin doğru modellenmesi yabancı madde
                                                                       hedef tespitinde önemli rol oynamaktadır. 95 GHz merkez
                     gelmiştir.                                        frekansında çalışan ve yancada 0.25 derece huzme geniş-
                                                                       liğine sahip radarda yüksek menzil ve çapraz menzil çözü-
                                                                       nürlüğü sağlanmakta, böylece yüksek konum doğruluğu
                                                                       ile FOD’nin yeri kullanıcıya bildirilmektedir.














































                     Hızlı bir şekilde gelişen ve yüksek kapasitelere ulaşan havayolu taşımacılığı büyüyen riskleri de beraberinde getirmekte,
                     havalimanı operasyonlarının güvenli ve verimli bir şekilde yerine getirilebilmesi için otomatik yardımcı sensör sistemlerine
                     ihtiyaç önemli ölçüde artmaktadır. FOD tespit radarları bu ihtiyaca cevap veren yenilikler olup yaygınlaşması ihtiyaçtan
                     öte bir zorunluluk haline gelmiştir. Güvenli uçuşların anahtarı temiz pistler, temiz pistlerin anahtarı ise yüksek verimli
                     otomatik FOD tespit sistemleridir.


                     Kaynaklar
                     [1] International Civil Aviation Organization (ICAO) Annex 14 Recommendation.
                     [2] Foreign Object Debris and Damage Prevention, Boeing Aero, [http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_01/textonly/s01txt.html]
                     [3] Patterson J., “Foreign Object Debris (FOD) detection research”, International Airport Review, Issue 2, 2008.
                     [4] Federal Aviation Administration (FAA) AC150/5220-24 Advisory Circular [https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/
                     AC_150_5220-24.pdf]
                     [5] Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Havaalanı Tasarımı ve İşletme El Kitabı, 2010.
 Şekil 5: Antalya Havalimanı pist görüntüsü ve aynı bölgede kaydedilen 1 turluk FODRAD mm-dalga radar video sinyali.  [6] A. Stove, “Linear FMCW radar techniques”, IEEE Proceeding F-Radar and Signal Processing, vol. 139, no. 5, pp. 343-350, 1992.




 44                                                                                                                45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52