Page 43 - bilgem-teknoloji-dergisi-13
P. 43

RADAR TEKNOLOJİLERİ
                                                                                                      BİLGEM TEKNOLOJİ
 Dr. Süleyman Baykut - Başuzman Araştırmacı / BİLGEM BTE









 FOD





 TESPİT





 RADARI              koşulları, gece şartları ve sis gibi etmenler dikkate alındı-

                     ğında pek çok büyük dezavantajı bulunmaktadır. Ayrıca
                     FOD araması sırasında pistin uçuşa kapatılması gerek-
                     mekte, bu da işlek havalimanları için ek rötarlar anlamına
                     gelmektedir. Yeterli sıklık ile kesinlikle yapılamayan  temiz
                     pist kontrolü FOD kaynaklı  kazaları engellemede  etkisiz
                     kalmaktadır. Bu zorluklar ve dezavantajlar göz önünde
                     bulundurulduğunda 7/24 çalışacak ve insan hatalarından
 Havalimanları içerisinde çalışanlara, ekipmanlara veya   arındırılmış otomatik FOD tespit sistemleri önemli ihti-
 uçaklara zarar verebilme potansiyeline haiz, uygunsuz   yaçlar haline gelmiştir. Oluşan güvenlik açıklarını ortadan
 konumda bulunan, canlı veya cansız herhangi bir nesne   kaldırmak üzere otomatik pist gözetleme ve FOD tespit
 Yabancı Madde Kalıntısı (Foreign Object Debris – FOD)   sistemleri geliştirilmektedir [3].
 olarak tanımlanmaktadır [1].                                          Şekil 1: Air France Concord Kazası ve Concordu Düşüren
                     FOD Tespit Sistemleri                             FOD
 Pist üzerinde unutulan/düşürülen tamir aletleri, zeminden   Yabancı madde tespiti için sabit veya hareketli platform-
 kırılarak kopan parçalar, uçaklardan düşen parçalar, ba-  lar üzerinde elektro-optik, lazer, radar vb. teknolojileri
 gaj aparatları, tavşan, tilki, vb. yabanıl hayvanlar, rüzgârla   kullanan alternatif yaklaşımlar geliştirilmiştir. FOD tespit   kım kolaylığı açısından pistin az sayıda sensör ile kapsan-
 sürüklenen çakıllar, dal parçaları gibi pek çok nesne uçuş   sistemleri ile havalimanı içerisindeki uçuş pisti, taksi yolu,   ması önemlidir. Ayrıca kötü hava şartlarında sistemin kar
 güvenliğini tehlikeye sokabilecek FOD’lerdendir. Yapılan   park alanı gibi çeşitli bölgelerin sürekli taranması, hasara   ile kaplanmaması ve pist temizliği sırasında zarar görme-
 FOD analiz çalışmalarında uçuş pistleri üzerinde pist başı-  sebep  olabilecek  yabancı  madde  kalıntılarının  otomatik   mesi istenmektedir. Bu yüzden pistten belirli bir uzaklığa
 na ayda ortalama 12-15 arasında tehlikeli FOD bulunduğu,   olarak tespit edilmesi, yerinin ve niteliğinin belirlenmesi,   az sayıda sabit kule üzerine yerleştirilmiş geniş görüş açılı
 milyonlarca dolar maddi kayba neden olduğu raporlan-  doğrulanması, tespit durumunda operasyon merkezinin   mm-dalga radarlar ile pist taraması yapılması çözümü di-
 mıştır [2]. Bu nesnelerin sebep olduğu Yabancı Madde   sesli ve görsel olarak uyarılması ve bilgilerin kaydedilerek   ğer yaklaşımlara göre daha avantajlıdır.
 Hasarı (YAMAHA) sivil ve askeri havalimanlarında uçuş   sonradan analiz edilebilmesi  amaçlanmaktadır. Otoma-
 güvenliğini tehlikeye atan, uçuş rötarları ve plansız motor   tik FOD tespit sistemlerinin kullanım amaçları şu şekilde
 sökümleri gibi büyük mali kayıplara, hatta ölümlü kazala-  özetlenebilir:
 ra sebep olan önemli bir problemdir. Örneğin, 25 Temmuz   •  Pist  kapama  sürelerini  kısaltmak  ve  uçak  rötarlarını
 2000 yılında Air France’a ait Concorde uçağı Paris Char-  azaltmak,
 les de Gaulle Havalimanı’nda kalkış hızına ulaştığı sırada,   • FOD’lerin yol açtığı ölümlü kazaları ve hasarları engel-
 kendisinden birkaç dakika önce kalkan Continental Hava-  lemek,
 yollarına ait başka bir uçak tarafından piste düşürülen 435   • FOD hakkında daha fazla  bilgi  edinmek,  veri kaydı ile   FODRAD – FOD Tespit Radar Sistemi
 mm x 34 mm boyutlarındaki bir metal tekerleğini kesmiş,   istatistiksel analiz yapabilmek,
 buradan kopan parçalar yakıt deposunu delmiştir. Oluşan   • Gece ve kötü hava koşulları dâhil her şartta verimli bir   FODRAD, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile
 tahribat sonucunda Concorde uçağı kalkıştan çok kısa bir   FOD temizliği yapabilmek,  TÜBİTAK-BİLGEM ortaklığında otomatik FOD tespiti için
 süre sonra yerleşim yerine düşmüş ve 113 kişinin trajik bir   • Havaalanı kalkış ve iniş güvenliğini artırmak.  geliştirilen bir mm-dalga Radar sistemidir. Ülkemizde ge-
 şekilde ölümüne sebep olmuştur. Bu kazanın ardından   Birbirine göre avantaj ve dezavantajları bulunan tekno-  liştirilen ilk ve tek FOD tespit radarı olan FODRAD 2018
 FOD  tespit  sistemleri  ile  havalimanı  içerisin-  uçuş pistlerinin FOD’den arındırılmış olmasının önemi bir   lojilerden, radar ve optik sensörlerin hibrit kullanımı en   yılında Antalya Havalimanı doğu pistine kurulmuştur.
 deki uçuş pisti, taksi yolu, park alanı gibi çe-  kez daha anlaşılmıştır.  etkin ve yaygın çözüm olarak ön plana çıkmaktadır. Pist   FODRAD sistemi FAA (Federal Aviation Administration)
 şitli bölgelerin sürekli taranması, hasara se-  boyunca belirli bir hızda hareket eden mobil bir araç üze-  AC150/5220-24 numaralı tavsiye kriterlerini [4] tamamen
 bep olabilecek yabancı madde kalıntılarının   Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu’nun (Interna-  rine yerleştirilen bir radar ile veya pist kenar ışıklarına yer-  sağlayacak biçimde tasarlanmış olup 7/24 sürekli otoma-
 otomatik  olarak  tespit  edilmesi,  yerinin  ve   tional Civil Aviation Organization-ICAO) belirlediği stan-  leştirilen kısa menzilli (~30m) çok sayıda radar ile tüm pis-  tik gözetleme yapmaktadır. Pist üzerindeki FOD’leri tespit
 niteliğinin belirlenmesi, doğrulanması, tes-  dartlarda uçuş pistlerinin en fazla 6 saat arayla (günde   tin kapsamasının sağlanabilmektedir. Ayrıca, pist merkez   ederek operatöre uyarı veren, gerçek zamanlı gösterimi
 pit durumunda operasyon merkezinin sesli ve   en az 4 kez) FOD kontrolünün yapılması gerekmektedir   hattından belirli uzaklıklara pist boyunca kurulan 3-4 adet   yapan, inceleme/araştırma/raporlama kullanıcı arayüzleri
 görsel olarak uyarılması ve bilgilerin kaydedi-  [1]. Apron görevlilerinin pist üzerinde yaya veya araç ile   sabit kule üzerine yerleştirilmiş uzun menzilli (~1000m)   sunan, istatistiksel bilgi kaydeden ve rapor üreten bir FOD
 lerek sonradan analiz edilebilmesi amaçlan-  gezerek yaptıkları geleneksel gözle kontrolün kötü hava   radarlar ile de tüm pist taranabilmektedir. Ulaşım ve ba-  Tespit Radar Sistemidir.
 maktadır.

 40                                                                                                                 41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48