Page 38 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 38

Ersin GÜLAÇTI                Elektronik İmza: Kamu Sertifikasyon Merkezi



                           01.10.2004                        30.06.2005                                             13.09.2007                                                                13.11.2009
                               TÜBİTAK    Dış Ticaret Müsteşarlığı Kamu Sertifikasyon Merkezi'nden  Kamu SM, TÜBİTAK UZAY tarafından yürütülmekte olan İMKB KAP ve MKK sertifika hizmetlerini tamamen  Mali Mühür Elektronik Sertifika Hizmeti başladı.  17.12.2010
                 UEKAE bünyesinde Kamu Sertifikasyon  alınan sertifikalarla çalışmaya başlayan ilk kamu kurumu oldu.   devraldı. Ayrıca, Kamu SM, BTK tarafından hazırlanan yönetmeliğe uygun olarak işlettiği Bilgi Güvenliği   Kamu SM tarafından 100,000'nci
                  Merkezi kurma çalışmaları başlatıldı.                            Yönetim Sistemine, bağımsız dış denetim kurumundan ISO 27001 sertifikasyonunu aldı.                23.09.2009                            elektronik sertifika üretildi.
                                                                                                                                                                                                   ONAY
                                                                                                                                                                   Gelir İdarei Başkanlığı ile TÜBİTAK UEKAE arasında Mali   100000
                                                                                                                                                         Mühür Elektronik Sertifika Hizmeti sağlanması konusunda protokol imzalandı.
                                                             30.06.2005                                                                                                            04.08.2009                                                  02.06.2011
                                                   Kamu SM ESHS olarak faaliyete geçti.                           24.08.2007                                    Kamu SM tarafından 50,000'nci elektronik sertifika üretildi.                 Kamu SM tarafından
                         06.09.2004                                                        Kamu SM, ticari uygulamalarla uyum sağlamak için 2048 bit RSA                          50000                                 15.09.2010          150,000'nci elektronik
                                                                                                 anahtarına sahip sürüm 3 kök sertifikasını yayınladı.
                          2004/21 sayılı                     14.06.2005                                                                                                                                                                        sertifika üretildi.
                   “Kamu Sertifikasyon Merkezi   Kamu SM, BTK tarafından hazırlanan yönetmeliğe                                                                                                  T.C. Vatandaşlık Kartı projesi kapsamında Bolu ilinde yapılan pilot   150000
               Oluşturulması” hakkında Başbakanlık   uygun olarak işlettiği Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemine,                                                                                      uygulamada vatandaşlara verilen yeni nesil elektronik kimlik
                       Genelgesi yayınlandı.    bağımsız  dış denetim kurumundan BS 7799                                                                                          30.06.2009    kartlarına kimlik doğrulama sertifikası yükleme işlemleri tamamlandı.
                                                                                                                                                                                                    Yaklaşık 230,000 kimlik kartına elektronik sertifika yüklendi
                                                           sertifikasyonunu aldı.                                                                           BTK ve Kamu SM tarafından düzenlenen “Kamu Sertifikasyon
                                                                                                               24.07.2007                            Merkezi Güvenli Elektronik İmza İş Süreçleri Değerlendirme Çalıştayı”na 40'ın  06.09.2010
                                                                                                                                                          üzerindekamu kurumu temsilcisi katıldı. Toplantı sonucunda sıkıntı
                                                                         14.08.2006     Kamu SM, elektronik sertifika üretiminde Ortak Kriterler CC EAL 4+   yaşanan konularda mevzuata aykırıolmayacak şekilde yapılabilecek  UEKAE ve BTE enstitüleri yeni kurulan
                                        31.03.2005                                    belgelendirmesine hak kazanan AKIS 1.0 kartlarını kullanmaya başladı.  düzenlemeler görüşüldü.Bunların çok büyük bir kısmı Kamu SM iş planına alındı.  TÜBİTAK BİLGEM'e bağlandı. Yeni organizasyon yapısında
                     Kamu SM, ESHS olmak için BTK'ya resmi başvuru yaptı.  Adalet Bakanlığı Kamu Sertifikasyon Merkezi'nden                                                                   Kamu SM doğrudan TÜBİTAK BİLGEM Başkanlığına bağlı bir birim oldu.
                                                           aldığı elektronik sertifikaları kullanmaya başladı.
                                                                                                                                                              23.01.2008                            21.01.2010
                                                                                                                                                 Kamu SM sürüm 3 kök sertifikası Microsoft   Kamu SM Kök Sertifika Hizmet Sağlayıcısı sisteminde,   B İ L G E M
                                        17.03.2005                                                                                                  firmasının güvenilen kök sertifikalar   Ortak Kriterler CC EAL 4+ belgelendirmesine hak kazanan
                                                                                                                                                              listesine alındı.
                                                                                                                                                                                    ESYA 1.0 yazılımına yükseltme çalışması yapıldı.
                     Kamu Sertifikasyon Merkezi, “Kamu SM” markasını tescil                               01.05.2007
                                             ettirdi.                            Kamu SM ilgili mevzuat gereği sertifika talebi yapan kamu personelinin                                                                                   11.04.2011
                      10.06.2004                                                 doldurduğu başvuru formlarını internet sitesi üzerinden almaya başladı.                                            21.01.2010                  Kamu kurumu personelinin mobil imza
               E-Dönüşüm Türkiye İcra Kurulu                                                                                                                                       Kamu SM sürüm 3 kök sertifikası Mozilla firmasının  kullanabilmesi için başlatılan çalışmalar kapsamında KamuSM Mobil
               6. toplantısında “Kamu Kurum                        19.06.2006                                                                                                 güvenilen kök sertifikalar listesine alındı. Firefox 3.6 ve sonrası   Kök Sertifika Hizmet Sağlayıcısı ve KamuSM Mobil Elektronik
               ve Kuruluşları için Sertifikasyon  2006/13 sayılı “Kamu Sertifikasyon Hizmetlerine İlişkin   23.01.2007                                                        sürümlerde kök sertifikası otomatik olarak yer almaya başladı.  Sertifika Hizmet Sağlayıcısı sistemleri kuruldu.
                  Merkezi Oluşturulması”           Usul ve Esaslar” hakkında Başbakanlık Genelgesi   E-Dönüşüm Türkiye İcra Kurulu 20. toplantısında,
                       kararı alındı.             yayınlandı. Genelge başvuruların nasıl yapılacağının   Kamu Sertifikasyon Merkezi tarafından “Kamuda E-imza                                                                     01.01.2011
                                                       ve değerlendirileceğinin kurallarını belirledi.  Uygulamaları” konusunda sunum yapıldı. Çeşitli kamu             18.02.2009
                                                                              kuruluşlarından gelen istek ve şikayetlerin nedenleri ve             Parola zarfı uygulaması gönderimi zorunlu haller dışında terk   Akıllı kart PUK değerlerinin akıllı kart sahibine verilmesi
                                                                                    olası çözüm yolları İcra Kuruluna anlatıldı.                                                                                uygulaması terk edildi. Bunun yerine bu bilgi Kamu SM
                                                                                                                                                     edildi. Akıllı kart PIN-PUK değerlerinin Kamu SM internet   sistemlerinde tutulup kullanıcıların internet üstünden
                                                                                                                                                      sitesinden alınması sağlandı. Kamu SM web sitesine              kilit çözme işlemi yapmasına imkan tanındı.
                                                                                                                                                       SMS güvenlik mesajı denetimi ile girilmesi sağlandı.
                                                                           1
                                                                             2
                                                                                3
                                                                                                            2
                                                                                                         1
                                                                                     5
                                                                                                              3
                                                                                                                                                                                                               2
                                                                                                                                                                                                                  3
                                                                                                                                                                                        5
                                                                                                                                                                                                             1
                                                                                                                                                                                                                    4
                                                                                                                                                                                                                                                3
                                                                                                                                                                                                                                                   4
                                                                                                                                                                                                                                           1
                                                                                                                                                                                                                                              2
                                                                                                                                                  2
                                                                                                                                                     3
                                                                                                                 4
                                                                                                                                                1
                                                                                                                                                          5
                                                                                                                                                                                   3
                                                                                                                                                                                      4
                                                                                                                                                                              1
                                                                                                                                                                                 2
                                            1
                        5
                                                 3
                                               2
                2
              1
                     4
                   3
                                                      5
            2004          6  7  8  9  10  11  12 2005    6  7  8  9  10  11  12 200 4 6  6  7  8  9  10  11  12 2007 5  6  7  8  9  10  11  12  200    4 8  6  7  8  9  10  11  12 2009    6  7  8  9  10  11  12 2010 5  6  7  8  9  10  11  12 2011  5  6  7  8
                                                    4
             Genelgeye göre, özel niteliği olan                                                                                                 Her sistem kurulduğu andaki ihtiyaçları karşılamak için    •  Çağrı merkezi yönetimini gerçekleştirmek;
            Türk Silahlı Kuvvetleri, Emniyet                                                                                                   tasarlanır. Sistemlerin ve süreçlerin uzun yıllar boyunca
            Genel Müdürlüğü, MİT Müsteşarlığı,                                            Kamu SM Birim                                        verimliliklerini sürdürmeleri için sürekli gözden           •  Kullanıcı talep, dilek ve şikayetlerini cevaplamak (çağrı
            Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil                                              Yöneticisi                                          geçirilmeleri ve iyileştirilmeleri gerekir. Gelişen teknoloji,   merkezi, e-posta vb.);
            Güvenlik Komutanlığı, Dışişleri                                                                                                    değişen kurum ihtiyaçları, artan elektronik sertifika       •  ISO9001 kalite yönetim standardına uygun süreçleri
            Bakanlığı ve Telekomünikasyon                                                                                                      kullanımı gibi nedenlerle Kamu Sertifikasyon Merkezi de    işletmek.
            İletişim Başkanlığı (TİB listeye 24                       Kamu SM Teknik                      Denetçi                              geçen yıllar içinde süreçlerini ve işleyişini gözden geçirerek
                                                                       Sorumlusu
            Temmuz 2006 tarih ve 2006/20 sayılı                                                                                                iyileştirmiştir. Tablo 1’de Kamu Sertifikasyon Merkezi’nin   Müşteri Destek
            genelge ile eklenmiştir) ihtiyaç                                                                                                   geçmişindeki önemli kilometre taşları görülebilir.
            duymaları halinde kök sertifika          Sertifika Süreç  Sertifika Üretim  Arşiv   Sevkiyat    Sistem     Sistem                                                                                •  Müşteri altyapı uygunluk denetimleri gerçekleştirmek;
            hizmetini Kamu Sertifikasyon              Yöneticisi  Ekip Lideri  Sorumlusu  Sorumlusu      Yöneticisi  İşletmeni                  3. ORGANİZASYON YAPISI                                     •  Müşteriye teknik destek sağlamak;
            Merkezi’nden almak kaydıyla kendi
                                      3
            ESHS’lerini kurabileceklerdir .                     Sertifika Üretim                           Güvenlik   Güvenlik                   Kamu SM bir ESHS olarak bilgi güvenliği ve elektronik      •  Acil teslimatları gerçekleştirmek.
                                                                  İşletmeni                              Yöneticisi  İşletmeni                 imza başta olmak üzere birçok bilgi teknolojisi alanında
             Bu genelgeden sonra kamu                                            Müşteri Hizmetleri                                            uzman personel barındırmaktadır. Kamu SM kendi başına       Bilgi Sistemleri
            kurumları elektronik sertifika                                         Ekip Lİderi          Veri Sistemleri  Veri Sistemleri       herhangi bir ürün geliştirme faaliyeti içinde bulunmamakta,
            hizmetlerini temin için sürekliliği                                                          Yöneticisi  Yönetici Yardımcısı       TÜBİTAK BİLGEM Milli Açık Anahtar Altyapısı proje grubu     •  Fiziksel ortam güvenliğini sağlamak;
            olan, yetişmiş insan gücü ve bilgi                  Kurumsal Müşteri  Bireysel Müşteri  Müşteri Teknik                             tarafından geliştirilen yazılım ürünlerini (ESYA sunucu     •  Ağ alt yapısını yönetmek (yönlendirici, anahtar vb.);
            birikimine sahip TÜBİTAK Kamu                         Temsilcisi  Temsilcisi  Destek Sorumlusu  Esya ve Uygulama                   yazılımları ve yazılım kütüphaneleri) kullanarak ESHS
            Sertifikasyon Merkezi’nden sertifika                                                       Destek Sorumlusu                        işletim faaliyetini sürdürmektedir. 11 mühendis, 6 teknisyen   •  Sistem güvenliğini sağlamak (güvenlik duvarı,
            teminine başlamışlardır. Böylece milli                                                                                             ve 12 operasyon sorumlusundan oluşan toplam 29 kişilik bir   sensor vb.);
            kaynaklarla, milli teknolojimiz ile                                                         Web Geliştirme                         kadro ile hizmet veren Kamu SM’nin organizasyon şeması
            mükerrer yatırım yapmadan, en                                                                 Uzmanı                               Şekil 1’de görüldüğü gibidir.                               •  Sertifika (ESYA) servislerinin yönetimini
            ekonomik ve verimli sertifika hizmet                                                                                                                                                          gerçekleştirmek;
            modeli kullanıma girmiştir.                                                                 Sertifika Üretim                         Organizasyon şemasında görülen birimler ve görevleri ise   •  Destek servislerinin yönetimini gerçekleştirmek (e-posta,
                                                                                           Operasyon     Sistemleri   Bilgi Sistemleri         şöyledir:
                                                                                            Birimi       Sorumlusu     Birimi                                                                             DNS, kayıt vb.);
                                                                                                                                                Sertifika Yönetimi
                                                                         Şekil 1. Kamu SM organizasyon şeması.                                                                                             •  Yedekleme prosedürlerini işletmek;
                                                                                                                                                •  Sertifika süreç yönetimini gerçekleştirmek;
                                                                                                                                                                                                           •  ISO27001 güvenlik standardına uygun süreçleri
            3  Genelgede belirtilen ve özel niteliği olan kurumlardan hiçbirisi bugüne kadar kendi ESHS sistemini kurmamıştır.                  •  Sertifika yaşam döngüsünü takip etmek (üretim,         işletmek.
            Bu kurumlar halen elektronik sertifika ihtiyaçlarını Kamu Sertifikasyon Merkezinden karşılamaktadırlar.                            gönderim, arşiv vb.);
                                                                   72                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011       http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      73
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43