Page 34 - bilgem-teknoloji-dergisi-7
P. 34

Asım Gençer GÖKCE                 Bilişim Sistemleri Güvenliği: Bilgi Güvenliği Bilincinin Geliştirilmesi


             1. GİRİŞ                              Mitnick’e [5] göre, bilgi güvenliğinde   •  kapsayıcı ve bütünleşik olması                   Hedef kitle ve konular belirlendikten   örnekte ise evlerde kullanılan hırsız
                                                   kullanıcı bilincinin gelişmesine en iyi   üzerinde duruldu.                                 sonra genel bir öğretim tasarımı      alarmlarının yerini bilgisayarlarımızdaki
             “Bilgimi Koruyorum”                   gösterge, kullanıcıların bilgilerini                                                        yaklaşımı belirlendi ve “Parola       virüsten korunma yazılımları aldı. Bu
            (www.bilgimikoruyorum.org.tr), DPT     korumakta gösterdikleri tutum ve        Bu yaklaşımların yanı sıra bilgi                    Güvenliği” konusu örnek uygulama      gibi örnekler çoğaltılarak, bilgi
            (Devlet Planlama Teşkilatı) tarafından   davranış değişiklikleridir. Kullanıcıların   güvenliği konusunun doğasının bir            olarak geliştirildi. Örnek uygulamanın   güvenliği konuları ve alt konuları,
            desteklenmiş olan Ulusal Bilgi         bilgilerini koruma konusundaki         sonucu olarak sunulan içeriklerin                    amacı tasarımdaki olası sorunları baştan   bütünsel bir yaklaşım izlenerek, ev
            Sistemleri Güvenlik Programı           duyarlılığını geliştirmek için bilgi   güncelliğini koruması ve yeni                        belirleyebilmekti. Geliştirilen örnek   güvenliği benzetmesiyle anlatılmaya
            kapsamında gerçekleştirilmiş olan bir   güvenliği ile ilgili ilânlar asmak, e-posta   yöntemlerin, yaklaşımların, haber ve         uygulama kullanılarak bilgi güvenliği   çalışıldı.
            sosyal sorumluluk projesidir. Internetin   mesajları göndermek, ekran         bilgilerin eklenebilmesi için modüler bir            uzmanlarının ve farklı profillere sahip
            ve bilgi sistemlerinin yaygın kullanımı   koruyucular kullanmak, toplantılar ve   altyapı tasarlandı, kısa ve uzun vadede          son kullanıcıların katılımı ile
            yeni ve büyük riskleri de yanında      eğitimler düzenlemek gibi değişik      ekonomik bir çözüm oluşturulmaya                     kullanılabilirlik testleri yapıldı. Bunun
            getirmektedir. “Bilgimi Koruyorum”     yöntemler kullanılmalıdır (Hubbard [6],   çalışıldı.                                        sonucunda, arayüz ve öğretim
            e-öğrenme projesinin temel amacı bu    Voss [7]).                                                                                  tasarımında değişiklikler yapıldı. Ortaya
            riskleri göz önünde bulundurarak                                               4. KAPSAM VE UYGULAMA                               çıkan “ana sayfa” tasarımı Şekil 1’deki
            günlük yaşantımıza bilgi güvenliği      2. PROJENİN AMACI                                                                          gibidir. Bu tasarım bir uzaktan eğitim
            kavramlarını katmak ve dikkat çekilen                                          Bilgimi Koruyorum Projesinin çıkış                  portalinde olması gereken bütün
            konuların uygulanmasına yönelik bilgi    “Bilgimi Koruyorum” e-öğrenme        noktası TÜBİTAK BİLGEM UEKAE                         unsurları içermektedir. Sayfalarda geçen
            vermektir. Bu proje aynı zamanda       projesi,                               tarafından kurumsal kullanıcılara                    teknik terimler için her sayfada bulunan
            TR-BOME (Türkiye Bilgisayar Olayları    •  bilgi güvenliği konusunda          verilmekte olan “Kullanıcı Güvenlik                  sayfaya özgü “sözlük” eklenmiş ve site içi   Şekil 2. Ev güvenliği ile benzerlik.
            Müdahale Ekibi) sorumlulukları         bilinçlendirme eğitimi sunmak,         Eğitimi”dir. Bu gibi bir eğitimi daha                arama yapılabilmesi için “ara”
            arasında yer alan “ülkemizdeki bilgi                                          önce almamış olan tüm bilgisayar ve                  seçeneğine yer verilmiştir.
            güvenliği bilincinin geliştirilmesi”ne   •  öğrenen odaklı bir yaklaşım ile   internet kullanıcılarına ulaşmak                                                             Basında yer alan konuyla ilgili
            yönelik bir çalışmadır.                herkesin erişimine açık, istenildiği   projenin en önemli hedefidir.                                                              haberlere ve şaşırtıcı bilgilere sitedeki
                                                   zamanda, istenilen süre ve sıklıkta                                                                                               sayfaların sağ kolonunda yer verilirken,
             Günümüzde kurumlar bilgilerinin       erişilebilen bir sanal ortam oluşturmak,  Eğitim içeriğinin kapsamı genel olarak                                                  bulunabildiği kadar konuyla ilgili       Şekil 4. Örnek bir “Kendimizi Sınayalım”
            büyük bir kısmını elektronik ortamda                                          belirlendikten sonra hedef kitlenin                                                        atasözü ve özlü sözlere de yer verildi.                sayfası.
            bulundurmakta ve bu bilgileri bilişim   •  tüm bilgisayar ve internet         analizini yapmak ve odaklanan konuları                                                     Her konunun başında, günlük
            sistemleri altyapısı kullanarak        kullanıcılarının bilgi güvenliği       ve bu konuların kapsamını belirlemek                                                       yaşantımızla benzerlikler kurularak
            işlemektedirler. Bilişim sistemlerine   bileşenleri konusunda bilgi ve        için bilgi güvenliği uzmanları ile                                                         anlatılan bir öykü yer almaktadır. Bu   Yer yer konuya özgü olarak değişik
            olan bu bağımlılık, yeni ve büyük      becerilerini geliştirebilmelerini      anketler düzenlenmiş ve bire bir                                                           öyküler her bölümde benzer karakterler   etkileşimli sayfalara yer verilerek, siteye
            risklerin ortaya çıkmasına neden       sağlamak amacıyla gerçekleştirildi.    görüşmeler yapılmıştır. “Son                                                               kullanılarak başlarından geçen olaylar   gelen ziyaretçinin izleyici olarak eğitim
            olmuştur. Her kurum için çok önemli bir   3. PROJENİN GENEL                   Kullanıcıların Bilgi Güvenliği Düzeyi”                                                     örgüsü ile süreklilik ve bütünlük      alması yerine uygulamalarla hem
            unsur olarak ortaya çıkan bilgi                                               başlığı altında yapılan bir anket ile son                                                  sağlanması hedeflendi. İçeriklerin farklı   öğrendiklerini uygulaması hem de
            güvenliği, ‘gizlilik’, ‘bütünlük’ ve   YAKLAŞIMI                              kullanıcıların bilgi güvenliği ilkeleri                                                    karakterler tarafından anlatılması çok   anlatılan konunun pekiştirilmesi
            ‘erişilebilirlik’ olarak bilinen üç temel    “Bilgimi Koruyorum” e-öğrenme    açısından, değişik düzeylerde hangi                                                        sesli bir ortam sunulmasını sağlamış   hedeflendi. Örnek olarak Şekil 5’teki
            öğe içerir. İletişim için genellikle özel   projesinde hep, yalnızca bilgi vermeğe   özelliklere sahip olmasının kaçınılmaz                                              oldu (Şekil 3).                        “Parola Ölçer” uygulaması güçlü bir
            ağları ve interneti kullanan           değil, bilginin güçlü bir öğretim      olduğu sorusuna yanıt aranmıştır. Bu                       Şekil 1. Ana sayfa tasarımı.                                           parola oluşturmak için gerekli olan
            kurumlarımız da elektronik ortamda     tasarımı ile yapılandırılmış olarak    çalışmaların sonucu ortaya çıkan eğitim                                                                                           özelliklerin uygulamalı olarak
            bulunan bilgilerini korumak için       sunulmasına önem verildi. Bunu         içeriği Tablo 1’de gösterildiği gibi 4                5. İÇERİKLERİN                                                              gösterilmesi açısından önemlidir.
            güvenlik duvarı, sanal özel ağ, saldırı   sağlamak ve deneyimlerinden         bölüm ve 13 konudan oluşmaktadır.                    HAZIRLANMASI
            tespit/önleme sistemi, anti-virüs, içerik   yararlanmak için Bilkent Üniversitesi
            kontrolü, veri şifreleme, kimlik       öğretim görevlisi Dr. Can Kültür’den             Tablo 1. Konular                            Tüm içerikler TÜBİTAK BİLGEM
            doğrulama, yetkilendirme gibi çeşitli   danışmanlık alındı. Kendisi projenin                                                       UEKAE Bilişim Sistemleri Güvenliği
            önlemlere başvurmuşlardır. Ancak,      başından sonuna kadar her aşamada      A   Bilgi Güvenliği                                  Grubu uzmanları tarafından ve projenin
            alınan önlemlerin bilgi güvenliğini    bilgi ve deneyimleriyle projeye değer   A.1  Neden Bilgi Güvenliği?                         ara safhalarında uzman personelin
            sağlamada tek başlarına yetersiz       kattı.                                                                                      görüşleri alınarak hazırlandı. Konu
            olduğunu, kurumsal ve kişisel bilgilerin                                      A.2  Bilgi Güvenliği ve Kullanıcı Sorumluluğu        içerikleri geliştirilmeden önce, bu
            güvenliğini yalnızca teknik olanaklarla   Projenin öğretim tasarımı sürecinde,   B   Bilgisayar ve Erişim Güvenliği                içerikleri hazırlayacak uzmanlara             Şekil 3. Farklı karakterler.
            sağlamanın olası olmadığını görüyoruz.   Kritzinger’in [8] çalışmasında da    B.1  Bilgisayara Giriş Güvenliği                     yönelik “içerik hazırlama” konusunda
            Bilgi sistemi kullanıcısı olsun veya   uygulanan prensiplerden yola çıkılarak   B.2  Parola Güvenliği                              sunum yapıldı, kullanmaları için örnek   Her konu, girişteki animasyon
            olmasın kişiler sizin belirlediğiniz   e-öğrenme portalinin,                  B.3  Yazılım Yükleme ve Güncelleme                   doküman ve kılavuz hazırlandı.        sonrasında konu ile ilgili temel soruları
            güvenlik önlemlerini izlemezler ve                                            B.4  Dosya Erişim ve Paylaşım Güvenliği                                                    yanıtlayan sayfalardan oluşmakta,
            uygulamak istemezlerse alınan           •  kolay izlenebilir ve erişilebilir   B.5  Yedekleme                                       İçerikler, bilinçlendirmeyi sağlamak ve   sonlara doğru uygulama sayfası ile kısa
            önlemlerin hiçbir anlamı kalmaz.       olması,                                C   Tehditler ve Korunma Yöntemleri                  konuya olan önemi pekiştirmek için    bir kendini sınama uygulaması
                                                                                          C.1  Zararlı Programlar                              bilgi güvenliği ile ev güvenliğine    yapılmaktadır. Bu uygulama
             Bilişim sistemleri ve bilgi güvenliği   •  kullanıcı dostu ve kullanışlı olması,                                                  benzetme (Şekil 2’de) üzerine
            konusunda uzman olan Parker [1],                                              C.2  Sosyal Mühendislik                              geliştirildi. Örnek vermek gerekirse,   sayfalarında sorular doğru ya da yanlış,
                                                                                                                                                                                     nasıl yanıtlanırsa yanıtlansın Şekil 4’teki
            Siponen [2], Peltier [3] ve Mataracıoğlu   •  kolay anlaşılır bir anlatıma sahip   D   İnternet ve Ağ Güvenliği                    çelik kapılar ve güçlü kilitler güçlü   gibi bir geribildirim ve ek açıklama
            [4] gibi birçok araştırmacı, bilgi     olması,                                D.1  Güvenlik Duvarı ile Korunma                     parolalar ile anlatılırken, bina ve bahçe   sunulmuştur.
            güvenliğinde insan etmeninin önemini    •  güncel bilgiler içermesi,          D.2  Web Güvenliği                                   duvarlarının yerini bilgisayarlardaki
            öne çıkarmışlardır. Örneğin, sosyal                                           D.3  E-Posta Güvenliği                               güvenlik duvarları aldı. Başka bir
            mühendislik konusunda ün yapmış olan                                          D.4  ADSL Modemlerde Güvenlik                                                                                                          Şekil 5. “Parola Ölçer” uygulaması.

                                                                   64                                        Sayı 07 · Eylül-Aralık 2011       http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/                      65
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39