Page 111 - bilgem-teknoloji-dergisi-6
P. 111

Mehmet Sabır KİRAZ, Fatih BİRİNCİ, Uğur Kâşif BOYACI  Elektronik Seçim: İnternet Üzerinden Oylama

 3. Norveç’te 2011’de  Norveç Yerel Yönetimler ve Bölgesel  üzerinden oylama yapmayı  kesim tarafından eleştirilmiş, bu eleştiriler  ve seçim sonrası diye adlandırılan bu  Dolayısıyla, şifresi çözülen sonuç oy
 uygulanacak i-seçim sistemi  Kalkınma Bakanlığı (KRD),  e-seçimin  planlamaktadır. Bu seçimlerde başarı elde  medyada çok sık dile getirilerek halkın  iletişim kanallarına posta servisi ve kısa  toplamlarıdır. Basit ve küçük seçimler için
 uygulanabilirliği açısından halkın  edilmesi durumunda 2017 yılındaki  güveni azalmıştır. Avusturya hükümeti  mesaj servisi (SMS) örnek gösterilebilir.  uygulanabilir fakat yüksek ölçekli
 Norveç’in oylama sistemini anlatmadan  beklentilerinin önemli bir rol  milletvekili seçimlerinde de internet  bunun üzerine sınırlı miktarda kaynak  Seçim öncesinde doğrulama kodları posta  seçimlerde verimli olmayabilir.
 önce bu ülkeyle bir kaç bilgi vermek faydalı  oynayacağının bilinciyle, 26 Mayıs 2004  üzerinden oylamanın uygulanması  kodu detaylarına bakmak için gönüllü  yoluyla seçmenlerin eline ulaştırılır.
 olacaktır.  tarihinde bir çalışma komitesi atamıştır.  planlanmaktadır. 2009 yılında KRD (ve  katılımcı uzmanlardan oluşan çok küçük  Elektronik oyu kullanırken cep telefonuna  •  Karıştırıcı ağlar kullanılarak oylar
 Bu komitenin başlıca amacı ülkedeki  geniş anlamda Norveç hükümeti), 2011  bir grup seçmiştir. Bu davranış tamamen  gelen kısa mesaj ile posta yoluyla gelen  anonimleştirilir, sonrasında şifreli oylar
 Norveç dünyada işsizliğin en düşük,  elektronik seçimin uygulanabilirliği  yılındaki yerel seçimlerinde uygulanması  kapalı bir yazılım ile açık kaynak kodlu  kod karşılaştırılır. Bu yolla oyun başarılı  (eşik sır paylaşımı yoluyla) tek tek deşifre
 çalışanların hayat standartlarının ve kişi  hakkında ülkedeki potansiyelin  hedeflenen elektronik seçim pilot projesini  olması arasında bir uzlaşma olarak kabul  bir şekilde merkezi sistem tarafından  edilir. Oylar yetkili gözetmenler huzurunda
 başına düşen verimliliğin en yüksek olduğu  araştırılması ve potansiyelin yüksek olması  bir ihale prosedürüyle başlatmıştır. İ-seçim  edilebilirse de, toplumda oluşan güven  alındığı ve yol boyunca hiçbir güvenlik  toplanır [1].
 ülkelerden birisidir. Eğitim, teknoloji ve  durumunda ülkeye uygun bir sistemin  sisteminin 2017’deki milletvekili  eksikliği giderilememiş ve akabinde.e-  tehdidine uğramadığı doğrulanır. Bu
 demokrasi anlamında da dünyanın en  önerilmesidir.  seçimlerinde uygulanacağı tarihlerde,  seçim projeleri rafa kaldırılmıştır [24].  kontrol aynı zamanda seçmen  Norveç seçimlerindeki oy sayımlarında
 gelişmiş ülkeleri arasındadır. Teknoloji  ulusal bir açık anahtar altyapısı ve ulusal  Aslında sistemin her detayının açık ve  bilgisayarında da hiçbir tehdidin olup  çok basit ve popüler olan homomorfik
 kullanımı ve iletişim altyapısı çok iyi  Yetkinliklerine göre komite üyeleri  elektronik kimlik kartının hazır olacağı  şeffaf olması durumunda dahi sistemin  olmadığını doğrular. Klasik k-seçimlerde  sistemler yerine, daha hızlı, güvenlik
 durumdadır ve hayatın her noktasında  aşağıdaki araştıracakları konular açısından  varsayılmıştır.  doğruluğunu ve güvenilirliğinin tam  bu doğrulama yöntemi yoktur. Örneğin,  seviyesi daha yüksek ve verimli olan
 kullanılmaktadırlar.  dört alt gruptan oluşmuştur:                                    karıştırıcı ağlar tercih edilmiştir [1].
 Norveç hükümetinin internet üzerinden  anlamıyla kontrol edilmesi ya da halkın  k-seçimlerde oy kullandığımızda
 4,9 milyon nüfuslu bir ülke olan  1. E-seçim teknikleri,  elektronik oylamayı deneyecek olmasının  büyük bir bölümü tarafından anlaşılması  oyumuzun sayılıp sayılmadığını veya  Evden oy kullanılabildiği için maalesef
 Norveç’in 2000 yılında 2,4 milyon Internet  en belirgin nedeni sayım sürecini  olanaksızdır.  oyumuzun geçersiz oyların içerisine düşüp  kriptografik yöntemler, zorlamayla oy
 kullanıcısı bulunmaktayken bugün nüfusun  2. Ekonomik ve idari hususlar,  hızlandırmak için en uygun yöntem olarak  Norveç sistemi  düşmediğini bilemeyiz. İ-seçimde yapılan  kullanımını engelleyemez. Zorlamayı bir
 %95’i internet kullanmaktadır. Birçok  3. Demokratik yönleri üzerinde  i-seçimi görmesidir. Tüm seçmenler  bu ek güvenlik kontrolleri klasik  ölçüde gidermek için, seçmenlerin birden
 ülkede kullanıcı alışkanlıkları nedeniyle  araştırmalar  elektronik oylama yoluyla oyunu kullanırsa,  Norveç’in seçim mimarisi genel olarak  sistemlerdeki bu tür problemlerin  çok oy kullanmasına izin verilebilir. Seçmen
 benimsenmeyeceği düşünülen bazı  sayma işlemi potansiyel olarak sandık  yazının ilk bölümünde incelediğimiz  çözümüne yöneliktir.  zorlama altında oyunu internet üzerinden
 uygulamalar Norveç için geçerli olabilir.  4. Hukuki durum  kapanışından sonra birkaç dakika  Estonya seçim sistemi ile benzerlik  Sistemin kriptografik protokolü, İspanyol  oy kullansa dahi klasik kağıt tabanlı
 Örneğin, bazı ülkeler için uygulaması zor  içerisinde sonuçlandırılabilir. Başka bir  taşımaktadır [25]. Estonya’dan farklı olarak  yöntemle de oyunu tekrar kullanabilir.
 olan bir uygulama olan çift zarf yönteminin  Alt komisyonların kendi arasında  neden de elektronik seçimle beraber,  Norveç’teki internet tabanlı elektronik  elektronik seçim şirketi Scytl tarafından  Dolayısıyla, zorlama problemi bu yolla bir
 elektronik versiyonu. Norveç seçimlerinde  yaptıklarının yanı sıra bir dizi genel komite  özellikle genç nüfustaki seçimlere katılım  seçim sistemi (muhtemelen Avusturya’dan  tasarlanmıştır. Ancak ulusal ve uluslararası  ölçüde giderilir. Estonya’da olduğu gibi
 zaten mevcut kağıt tabanlı sistemde bu  toplantıları düzenlenmiş ve görüşler e-  oranının hissedilir oranda yükseleceğinin  edinilen deyim sayesinde) açık ve şeffaftır.  uzman danışmanlar tarafından pek çok  seçmenlerin kağıt tabanlı oy kullanması
 yöntem kullanılmaktadır. Birçok ülkede  seçim  raporunda sunulmuştur [23].  düşünülmesidir. Toplumun farklı  İnternetten oylamaya güven duyulmasını  değişikliğe uğramıştır. Scytl şirketi standart  durumunda kağıttaki oy sayılacak,
 elektronik seçim sistemlerinde büyük  E-toplum sürecinde Norveç, elektronik  kesimlerinden de yenilik nedeniyle ilginin  sağlamak amacıyla, Norveç hükümeti  seçim çerçevesi ve iki farklı kanal  elektronik oyları dikkate alınmayacaktır.
 sorun çıkaracağı düşünülen sistemin  seçim uygulamayı düşünmekle kalmamış,  artması nedeniyle seçimlere katılım  sistemin kriptografik mimarisinden diğer  mekanizması önermiştir. Önerilen standart
 zorlama ve oy satın almayı kolaylaştıracağı  2011 yılındaki yerel yönetim seçimlerinde  oranının olumlu yönde etkileneceği de  teknik konulara kadar ilgili bütün belgeler  seçim çerçevesi genel olarak bilinen  Zorlamaya karşı alınan önlemler aynı
 ve dolayısıyla oy mahremiyetini kaldıracağı  hayata geçirmeyi planlamış ve bunun için  öngörülmektedir. Elektronik seçim engelli  ve detaylar dahil neredeyse bütün önemli  standart kriptografik protokol ve  zamanda oy satılmasını da bir ölçüde
 vatandaşlarının da oy kullanmalarını
                                                                                       engellemektedir.
 algısı, Norveç vatandaşları arasında çok  gerekli çalışmaları sürdürmektedir. Norveç,  sağlayacaktır, örneğin görme engelli  belgeleri yayınlamıştır. Bu yolla, toplumda  mekanizmalarından oluşmaktadır.
 yüksek olmayabilir.  2011 yılındaki seçimlerinde internet  vatandaşların diğer insanların yardımı  sisteme karşı güven inşa etmeye çalışmıştır.  Norveç seçimlerinde de Estonya’da  3.1. İ-seçim için Norveç’te değişikliğe
 olmadan ekran okuyucular aracılığıyla oy  Bunun yanında topluma, sistemin güvenlik  olduğu gibi, i-seçim yoluyla seçmenler  uğrayan yasalar
 kullanabilmesi sağlanabilir. Diğer bir sebep  açıklarını araştırma olanağı sağlayabilmek  istedikleri kadar oy kullanabilmekte fakat  Her ülkenin elektronik seçimi uygulaması
 de elektronik seçim çalışmasının maliyet-  için kaynak kodunu da açmaya karar  kağıt tabanlı oy kullanılmadığı takdirde  yasaların müsaade ettiği çerçevede
 etkin şekilde gerçeklenebilmesidir. İ-  vermişlerdir. Norveç sisteminin mimarisi  en son kullandıkları i-seçim oyu
 seçimler kurulum maliyeti nedeniyle kısa  iki önemli güvenlik tedbirleri üzerine  sayılmaktadır.  mümkündür. Bu yüzden de yasaların
 vadede daha masraflı görünebilir. Fakat  yoğunlaşmıştır                               elektronik seçime uygun hale getirilmesi
 uzun vadede k-seçimlere kıyasla çok daha        i-seçim sistemlerinde oy verme        en önemli konulardan birisidir. Norveç
 az zaman ve para gerektirecektir.  •  seçmen bilgisayarlarının tehdide açık  aşamasında homomorfik şifreleme  anayasası ve hukuk sisteminde elektronik
          olması (kötü amaçlı yazılım (malware),  yapılmakla birlikte, oy sayımı için genelde  sistem için düzenlemeler yapılmıştır.
 Avusturya deneyimi  kurban saldırganlar ağı (botnet), palıkçılık  aşağıdaki iki yöntemden biri tercih edilir:  Anayasada yer alan elektronik seçimin

          (phishing)) ve                                                               temel direktifleri aşağıdaki gibidir:
 Diğer ülkelerdeki deneyimler göstermiştir       •  Şifreli oyların hepsi çarpıldıktan sonra,
 ki, e-seçim projeleri ancak topluma  •  zorlama ve oy satmaya karşı tedbirler.  ortaya çıkan şifre bir çeşit eşik sır paylaşımı  •  Oylama sonuçlarını bozmak veya
 elektronik oy kullanma konusunda açık          yoluyla çözülür. Derginin bir önceki   değiştirmek yasadışıdır.
 ve anlaşılır bilgiler verildiği müddetçe  Norveç sisteminin önemli farklarından  sayısında, homomorfik şifrelemede şifreli
 başarılı olabilmektedir. Örneğin,  bir diğeri, seçmen bilgisayarındaki  oyların çarpımının sonucunda ortaya çıkan  •  Seçmeni oy vermeye zorlamaya veya
 Avusturya’da sistemin kriptografik bazı  tehditlerin engellenmesi için internetin  değerin oyların toplamlarının  zorla istediği birine oy verdirmek
 detaylarının topluma açıklanmamasından  dışında farklı ve bağımsız iletişim kanalları  şifrelenmesine eşit olduğunu açıklamıştık.  yasadışıdır.
 Şekil 13.  Norveç haritası.  dolayı sayıları çok az denilebilecek bir  kullanılmasının önerilmesidir. Seçim öncesi


 108  Sayı 06   Mayıs-Ağustos 2011  http://www.bilgem.tubitak.gov.tr/  109
 ·
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116